'Verkopen ondanks premie gedaald'
auto7
Volvo pept model C30 op
Piet Vogelaar
als je
'm nodig
hebt!
vrijdag 12 februari 2010
VRAAG VAN DE WEEK Welke invloed had de slooppremie op de verkoop van occasions?
Peter van Tetteroo uit Bergen op
Zoom mailde ons: ik ben erg be
nieuwd welke gevolgen de slooppre
mie het afgelopen jaar heeft gehad
op de verkoop van tweedehands au
to's. Is het aantal verkochte occa
sions daardoor juist gestegen ten op
zichte van 2008
We vonden het antwoord bij
de Bovag en Auto Recycling
Nederland
door Lucas Boot
In ons land zijn in 2009 ruim
1,8 miljoen gebruikte auto's
verkocht, zo blijkt uit cijfers
van de Bovag. Vergelijk je dat
met 2008, dan zie je een daling
van ongeveer 1,5 procent. Omgere
kend zijn dat ruim 27.000 wagens
minder, ondanks de slooppremie
die eind mei 2009 werd ingevoerd.
Deze cijfers zeggen echter niets
over het aantal verkochte tweede
hands auto's onder de slooprege-
ling. Die gegevens zijn bekend bij
Auto Recycling Nederland (ARN),
de uitvoerders van de slooppre
mie. Om precies te zijn, werden er
onder de regeling 40.758 tweede
handjes verhandeld.
Ondanks de algehele verkoopda
ling van gebruikte auto's, steeg het
aantal verkochte occasions door au
tobedrijven aan particulieren. Met
0,1 procent is dat weliswaar een
marginale toename. De beste
maand voor hen was overigens
juni: toen vonden ruim 100.000
'occies' via een autobedrijf een
nieuwe eigenaar. De verkoop tus
sen particulieren onderling nam af
met 3,6 procent. Net als bij de ver
koop van nieuwe auto's, is bij de
tweedehandjes eenzelfde trend
merkbaar: kleine, zuinige auto's
zijn gewilder dan grotere, minder
zuiniger modellen.
Heeft u ook een vraag? Mail dan
naar de redactie van deze krant.
FACELIFT Zweeds merk hoopt met restyling meer auto's te verkopen
KORT
Countryman vierde
loot aan de Mini-tak
Mini doet aan gestage gezins
uitbreiding. Op de autosalon
van Genève volgende maand is al
weer de vierde carrosserievariant
te zien, de Countryman. Zoals het
woord aangeeft is het de Mini-op-
vatting van een SUV, met zelfs (op
tionele) vierwielaandrijving en
vier volwaardige portieren (de sta
tioncar Clubman heeft rechts een
half hulpdeurtje extra). Hij komt
dit najaar op de markt met een
keuze uit drie benzine- en twee
dieselmotoren.
Honda CR-V krijgt
diesel-automaat
De Honda CR-V is vanaf heden
leverbaar met een dieselmo
tor in combinatie met een vijf-
trapsautomaat. De 2.2 i-DTEC-mo-
tor is sterker en schoner dan zijn
voorganger.
De introductie wordt kracht bijge
zet door een gewijzigd exterieur
en interieur. De CR-V kreeg nieu
we bumpers - voortaan uitgevoerd
in de kleur van de carrosserie - en
grille, terwijl het interieur nieuwe
materialen kreeg en beter werd geï
soleerd: het rijgeluid in de CR-V
nam met 5 dB af. De nieuwe Hon
da CR-V staat vanaf 10 maart bij
de Honda-dealers, vanaf 34.900 eu
ro.
Malaise in verkoop
van bedrijfsauto's
Er zijn afgelopen jaar fors min
der nieuwe bedrijfswagens ver
kocht. Dat viel te verwachten
want ook de verkoop van perso
nenauto's liep sterk terug als ge
volg van de heersende economi
sche crisis. Een en ander blijkt uit
de gegevens van RAI, Bovag en
RDC.
Bij de zware jongens bedroeg de
daling 33,7 procent ten opzichte
van 2008. Gingen er toen 19.483
vrachtwagens de deur uit, vorig
jaar was dat aantal gedaald tot
12.922 stuks. De bestelauto's had
den het nog zwaarder. Die markt
ging met 39,4 procent achteruit,
van 84.656 auto's in 2008 naar
51.286 afgelopen jaar. Net als bij de
personenauto's kwam Volkswagen
uit de bus als marktleider. VW ver
kocht 14.930 bedrijfswagens en dat
is ruim het dubbele van wat de
nummer twee, Mercedes-Benz,
verkocht: 7207. Derde werd de
PSA-groep (Peugeot en Citroen),
met 6647 auto's. Op vier staat
Renault (5561) en vijfde Ford met
5041 bedrijfswagens. Voor allel
geldt dat ze ruim een derde min
der verkochten dan in 2008.
Volvo geeft zijn om te
zien het leukste model,
de C30, een facelift, en
past daar als gebruikelijk
het interieur bij aan
én introduceert meteen
schonere techniek.
door Robbert Keegel
De vernieuwingen wa
ren al te zien op de au
totentoonstelling te
Frankfurt vorig jaar
september, maar zijn
nu ook tot de Nederlandse dealers
doorgedrongen. De Amsterdam
Fashion Week was de gelegenheid
om een en ander kenbaar te ma
ken.
Uiterlijk heeft vooral de neuspartij
eraan moeten geloven. Ik vond er
weinig mis mee, maar omdat de
verkopen van deze vlotte vierper-
soons coupé te wensen over lieten
- althans voor Volvo - werd de
cosmetisch chirurg erbij gehaald,
de Nederlander en oorspronkelijk
designer Fedde Talsma.
Ook de achterzijde kreeg meer re
liëf en de voorheen zwarte pane
len zijn vervangen door metaal dat
in de kleur van de rest van de auto
gelakt wordt - óf juist in een con
trasterende kleur. Er zijn vlotte
nieuwe lakkleuren en nieuwe wie
len die nu ook in wit besteld kun
nen worden. Zo kan de C30 pre
cies naar smaak van de koper (die
heel vaak een koopster is) worden
uitgedost. Een nieuw stylingpak-
ket, met veel aluminium, kan daar
nog uitbreiding aan geven.
Uiteraard doet het interieur ook
mee. De al zo vele keuzemogelijk
heden voor de middenconsole
worden uitgebreid met een design
dat op de gitaren van Elvis Presley
is geïnspireerd.
De opgeleukte Volvo C30.
Volvo biedt voor de nieuwe C30
als extra een sportonderstel waar
van de afstelling scherper is, met
stijvere vering en demping dan
voorheen.
Dit kan worden gecombineerd
met het R-Designpakket, dat ook
uiterlijk kenbaar maakt dat déze
C30 extra sportieve rijvaardigheid
bezit.
Het motorenpakket, met benzine
motoren van 100 tot 230 pk en die
sels van 109 tot 180 pk heeft er een
DRIVe-versie bij, die een kool
stofdioxide-uitstoot heeft van 99
gram per kilometer en een
stop/startfunctie bezit.
De opgeleukte Volvo C30 is er van-
af 21.495 euro.
foto's CPD
Een meer geprofileerd neusje moet de Volvo C30 een grotere klantenkring
brengen.
Het autosloopbedrijf De Populier in Rotterdam. foto Lex van Lieshout/ANP