'Verkopen ondanks premie gedaald' auto7 Volvo pept model C30 op Piet Vogelaar als je 'm nodig hebt! vrijdag 12 februari 2010 VRAAG VAN DE WEEK Welke invloed had de slooppremie op de verkoop van occasions? Peter van Tetteroo uit Bergen op Zoom mailde ons: ik ben erg be nieuwd welke gevolgen de slooppre mie het afgelopen jaar heeft gehad op de verkoop van tweedehands au to's. Is het aantal verkochte occa sions daardoor juist gestegen ten op zichte van 2008 We vonden het antwoord bij de Bovag en Auto Recycling Nederland door Lucas Boot In ons land zijn in 2009 ruim 1,8 miljoen gebruikte auto's verkocht, zo blijkt uit cijfers van de Bovag. Vergelijk je dat met 2008, dan zie je een daling van ongeveer 1,5 procent. Omgere kend zijn dat ruim 27.000 wagens minder, ondanks de slooppremie die eind mei 2009 werd ingevoerd. Deze cijfers zeggen echter niets over het aantal verkochte tweede hands auto's onder de slooprege- ling. Die gegevens zijn bekend bij Auto Recycling Nederland (ARN), de uitvoerders van de slooppre mie. Om precies te zijn, werden er onder de regeling 40.758 tweede handjes verhandeld. Ondanks de algehele verkoopda ling van gebruikte auto's, steeg het aantal verkochte occasions door au tobedrijven aan particulieren. Met 0,1 procent is dat weliswaar een marginale toename. De beste maand voor hen was overigens juni: toen vonden ruim 100.000 'occies' via een autobedrijf een nieuwe eigenaar. De verkoop tus sen particulieren onderling nam af met 3,6 procent. Net als bij de ver koop van nieuwe auto's, is bij de tweedehandjes eenzelfde trend merkbaar: kleine, zuinige auto's zijn gewilder dan grotere, minder zuiniger modellen. Heeft u ook een vraag? Mail dan naar de redactie van deze krant. FACELIFT Zweeds merk hoopt met restyling meer auto's te verkopen KORT Countryman vierde loot aan de Mini-tak Mini doet aan gestage gezins uitbreiding. Op de autosalon van Genève volgende maand is al weer de vierde carrosserievariant te zien, de Countryman. Zoals het woord aangeeft is het de Mini-op- vatting van een SUV, met zelfs (op tionele) vierwielaandrijving en vier volwaardige portieren (de sta tioncar Clubman heeft rechts een half hulpdeurtje extra). Hij komt dit najaar op de markt met een keuze uit drie benzine- en twee dieselmotoren. Honda CR-V krijgt diesel-automaat De Honda CR-V is vanaf heden leverbaar met een dieselmo tor in combinatie met een vijf- trapsautomaat. De 2.2 i-DTEC-mo- tor is sterker en schoner dan zijn voorganger. De introductie wordt kracht bijge zet door een gewijzigd exterieur en interieur. De CR-V kreeg nieu we bumpers - voortaan uitgevoerd in de kleur van de carrosserie - en grille, terwijl het interieur nieuwe materialen kreeg en beter werd geï soleerd: het rijgeluid in de CR-V nam met 5 dB af. De nieuwe Hon da CR-V staat vanaf 10 maart bij de Honda-dealers, vanaf 34.900 eu ro. Malaise in verkoop van bedrijfsauto's Er zijn afgelopen jaar fors min der nieuwe bedrijfswagens ver kocht. Dat viel te verwachten want ook de verkoop van perso nenauto's liep sterk terug als ge volg van de heersende economi sche crisis. Een en ander blijkt uit de gegevens van RAI, Bovag en RDC. Bij de zware jongens bedroeg de daling 33,7 procent ten opzichte van 2008. Gingen er toen 19.483 vrachtwagens de deur uit, vorig jaar was dat aantal gedaald tot 12.922 stuks. De bestelauto's had den het nog zwaarder. Die markt ging met 39,4 procent achteruit, van 84.656 auto's in 2008 naar 51.286 afgelopen jaar. Net als bij de personenauto's kwam Volkswagen uit de bus als marktleider. VW ver kocht 14.930 bedrijfswagens en dat is ruim het dubbele van wat de nummer twee, Mercedes-Benz, verkocht: 7207. Derde werd de PSA-groep (Peugeot en Citroen), met 6647 auto's. Op vier staat Renault (5561) en vijfde Ford met 5041 bedrijfswagens. Voor allel geldt dat ze ruim een derde min der verkochten dan in 2008. Volvo geeft zijn om te zien het leukste model, de C30, een facelift, en past daar als gebruikelijk het interieur bij aan én introduceert meteen schonere techniek. door Robbert Keegel De vernieuwingen wa ren al te zien op de au totentoonstelling te Frankfurt vorig jaar september, maar zijn nu ook tot de Nederlandse dealers doorgedrongen. De Amsterdam Fashion Week was de gelegenheid om een en ander kenbaar te ma ken. Uiterlijk heeft vooral de neuspartij eraan moeten geloven. Ik vond er weinig mis mee, maar omdat de verkopen van deze vlotte vierper- soons coupé te wensen over lieten - althans voor Volvo - werd de cosmetisch chirurg erbij gehaald, de Nederlander en oorspronkelijk designer Fedde Talsma. Ook de achterzijde kreeg meer re liëf en de voorheen zwarte pane len zijn vervangen door metaal dat in de kleur van de rest van de auto gelakt wordt - óf juist in een con trasterende kleur. Er zijn vlotte nieuwe lakkleuren en nieuwe wie len die nu ook in wit besteld kun nen worden. Zo kan de C30 pre cies naar smaak van de koper (die heel vaak een koopster is) worden uitgedost. Een nieuw stylingpak- ket, met veel aluminium, kan daar nog uitbreiding aan geven. Uiteraard doet het interieur ook mee. De al zo vele keuzemogelijk heden voor de middenconsole worden uitgebreid met een design dat op de gitaren van Elvis Presley is geïnspireerd. De opgeleukte Volvo C30. Volvo biedt voor de nieuwe C30 als extra een sportonderstel waar van de afstelling scherper is, met stijvere vering en demping dan voorheen. Dit kan worden gecombineerd met het R-Designpakket, dat ook uiterlijk kenbaar maakt dat déze C30 extra sportieve rijvaardigheid bezit. Het motorenpakket, met benzine motoren van 100 tot 230 pk en die sels van 109 tot 180 pk heeft er een DRIVe-versie bij, die een kool stofdioxide-uitstoot heeft van 99 gram per kilometer en een stop/startfunctie bezit. De opgeleukte Volvo C30 is er van- af 21.495 euro. foto's CPD Een meer geprofileerd neusje moet de Volvo C30 een grotere klantenkring brengen. Het autosloopbedrijf De Populier in Rotterdam. foto Lex van Lieshout/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 85