auto 15 'Meteen een leuk autootje' Nieuwe BMW 5: alles moeiteloos vrijdag 12 februari 2010 KLASSIEKER Marco Bommeljé en zijn Daf 33 uit 1968 door Lucas Boot Daf kampte ondanks de re volutionaire Varioma- tic-techniek - straks meer hierover - met een stoffig imago. Toen eind jaren vijftig de eerste Daf op de markt verscheen (Daf 600), kleefden er al gauw ter men als 'kruipauto' en 'trutten- schudder met jarretelaandrijving' aan de auto. luist die jarretelaan drijving (de Variomaticis zo bij zonder aan Daf. Twee riemen - de jarretels - drijven de wielen aan en zorgen voor een traploze transmis sie. Er is dus als het ware maar één versnelling, waarmee je even hard voor- en achteruit kunt rijden. Genoeg over de techniek nu. Te rug naar de liefhebber; Marco Bommeljé uit Meliskerke. Hij rijdt een Daf 33 uit 1968. „Deze auto is destijds naar Frankrijk geëxpor teerd. De originele offerte van de Franse garagehouder heb ik nog." Bommeljé liep de 33 bij toeval te gen het lijf Dat was op vakantie in Frankrijk. Daar kwam een Ne derlander ineens met het Dafje het terrein opgereden. Hij had thuis al een paar Lelijke Eendjes. Zijn vrouw vond het daarom niet goed dat er nog een auto bijkwam. De Daf is op de camping blijven staan, in de hoop dat iemand inte resse had. Ik vond het meteen een- leuk autootje." Helemaal nieuw is het merk Daf niet voor Bommeljé. Hij rijdt als chauffeur dagelijks op een Daf-vrachtwagen. „Het zijn al lebei Hollandse producten. En daar ben ik best trots op. Zeker als je kijkt naar de 33: toen maakte Daf al degelijke producten. Dat waardeer ik." Ook de Variomatic-techniek en het typerende brommen van de tweecilinder motor spreken de Me liskerker aan. „Het is ongeveer hetzelfde geluid als dat van de Lelijke Eend. Verder is het erg vermakelijk om erin te rijden. En je trekt veel bekijks. Met name de ouderen kennen 'm nog goed. Dan hoor je ze wel eens te gen elkaar zeggen: 'kijk, zo'n auto heb ik vroeger ook gehad.' Leuk is dat." Hebt u ook een bijzondere auto? Mail dan naar de redactie van de ze krant. Marco Bommeljé naast zijn Daf 33. PROEFRIJDEN 5-serie combineert vlotheid van de 3- met de weldadigheid van de 7-serie Dat de nieuwe BMW 5-serie er weer helemaal uitziet zoals het hoort, konden we u begin december vorig jaar al melden, toen we een uitgebreide designworkshop hadden bijgewoond. Maar nu hebben we er ook mee gereden. door Robbert Keegel Nu, op straat in Portugal en op het circuit van Estoril zagen we de au to voor het eerst in een natuurlijke omge ving. Dat valt niet tegen. De lijnen zijn ook met een niet-kunstmatige achtergrond, zoals die in de stu dio's te München, veel harmonieu zer geworden en stralen drie din gen uit: gelukkig nog altijd een flin ke brok sportiviteit, weldadig com fort en het overheersende gevoel van Zuid-Duitse degelijkheid. In het interieur zet zich dat alle maal voort, met weer een heel fraai en zinvol dashboard, dat goe de ronde klokken heeft en als van ouds een middenconsole die licht naar de stuurman is gericht. Nog maar zeven graden, zodat de bijrij der zich niet buitengesloten hoeft te voelen. De nieuwe BMW 5-serie ziet er ook weer uit zoals het hoort. De ooit zo irritante 'vaste muis' die BMW iDrive noemt is een stuk volwassener geworden en Smullen: het dashboard van BMW's nieuwe Vijf. heeft nu logischer ingerichte me nu's, waarvan alle functies ook met gewone knoppen of spraakbe- sturing geactiveerd kunnen wor den. De voorkeuzeknoppen van de radio kunnen ook allemaal op andere wijze geprogrammeerd worden. Daarbij staat het comfort op een hoger peil dan ooit, het geen maar weer eens onderstreept dat deze vijf echt een fusie tussen een 3 en een 7-serie is. Het com fort staat op niveau van de laatste, terwijl de vijf nu zo vlot is als z'n beweeglijke drie. In de nieuwe vijf kunnen alle elek tronische snufjes die bij zijn grote re broer en diens concurrenten ge meengoed zijn, worden besteld. Van maximumsnelheidherken- ning via.de beste parkeerhulp ooit tot een zeer slimme cruise control die desgewenst helemaal tot stil stand afremt. Een zegen in filever- keer - als je een automaat rijdt. Dat deden we dus, zowel met de op één na sterkste benzineversie, de 535i met twinturbo en daar door 306 pk en 199 gkm (5231 met 204 pk, 528i van 258 pk en ssoi met 408 pk volgen), als de krach tigste diesel, de 53od met 245 paar denkrachten. Die krijgt nog gezel schap van de 52od (184 pk) en de 525d (204 pk). Meteen maar de prijzen: de 5 is er vanaf 49700 euro, voor die goed koopste diesel, benzine gaat mini maal 50.500 euro kosten. Gezien de veel vollediger uitrusting eigen lijk prijsverlagingen. Rijden doet de nieuwe vijf, als alle BMW's, geweldig. Bij zowel die diesel als de benzine zijn de krachtsontplooiingen overdonde rend, want z© ontzettend achte foto's CPD loos. De automaten schakelen bo terzacht en bloedsnel, zodat je geen moment behoefte hebt aan een DSG. Inhaalsprintjes zijn ook zo moeiteloos, voordat je het ver wacht heb je de niets vermoeden de automobilist (en in Portugal vermoeden ze achter het stuur ont- stellend weinig) kilometers achter je gelaten. Op het circuit voor de lol even alle elektronische be schermengelen op vakantie ge stuurd en dan is het verrukkelijk gooien en smijten met zo'n toch grote auto. Met zijn wielbasis van 4,79 meter (bagage 520 liter, ski luik mogelijk) is de vijf enorm sta biel, maar met de voorhanden zijn de koppels kun je de achterkant toch leuk opzij gooien. Inderdaad, zo speels als een drie, met de wel dadigheid van een zeven. Natuur lijk: de beste vijf ooit.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 83