auto 15
'Meteen een leuk autootje'
Nieuwe BMW 5: alles moeiteloos
vrijdag 12 februari 2010
KLASSIEKER Marco Bommeljé en zijn Daf 33 uit 1968
door Lucas Boot
Daf kampte ondanks de re
volutionaire Varioma-
tic-techniek - straks meer
hierover - met een stoffig
imago. Toen eind jaren vijftig de
eerste Daf op de markt verscheen
(Daf 600), kleefden er al gauw ter
men als 'kruipauto' en 'trutten-
schudder met jarretelaandrijving'
aan de auto. luist die jarretelaan
drijving (de Variomaticis zo bij
zonder aan Daf. Twee riemen - de
jarretels - drijven de wielen aan en
zorgen voor een traploze transmis
sie. Er is dus als het ware maar één
versnelling, waarmee je even hard
voor- en achteruit kunt rijden.
Genoeg over de techniek nu. Te
rug naar de liefhebber; Marco
Bommeljé uit Meliskerke. Hij rijdt
een Daf 33 uit 1968. „Deze auto is
destijds naar Frankrijk geëxpor
teerd. De originele offerte van de
Franse garagehouder heb ik nog."
Bommeljé liep de 33 bij toeval te
gen het lijf Dat was op vakantie
in Frankrijk. Daar kwam een Ne
derlander ineens met het Dafje
het terrein opgereden. Hij had
thuis al een paar Lelijke Eendjes.
Zijn vrouw vond het daarom niet
goed dat er nog een auto bijkwam.
De Daf is op de camping blijven
staan, in de hoop dat iemand inte
resse had. Ik vond het meteen een-
leuk autootje." Helemaal nieuw is
het merk Daf niet voor Bommeljé.
Hij rijdt als chauffeur dagelijks op
een Daf-vrachtwagen. „Het zijn al
lebei Hollandse producten. En
daar ben ik best trots op. Zeker als
je kijkt naar de 33: toen maakte
Daf al degelijke producten. Dat
waardeer ik."
Ook de Variomatic-techniek en
het typerende brommen van de
tweecilinder motor spreken de Me
liskerker aan.
„Het is ongeveer hetzelfde geluid
als dat van de Lelijke Eend. Verder
is het erg vermakelijk om erin te
rijden. En je trekt veel bekijks. Met
name de ouderen kennen 'm nog
goed. Dan hoor je ze wel eens te
gen elkaar zeggen: 'kijk, zo'n auto
heb ik vroeger ook gehad.' Leuk is
dat."
Hebt u ook een bijzondere auto?
Mail dan naar de redactie van de
ze krant.
Marco Bommeljé naast zijn Daf 33.
PROEFRIJDEN 5-serie combineert vlotheid van de 3- met de weldadigheid van de 7-serie
Dat de nieuwe BMW 5-serie
er weer helemaal uitziet
zoals het hoort, konden we
u begin december vorig jaar
al melden, toen we een
uitgebreide designworkshop
hadden bijgewoond. Maar
nu hebben we er ook mee
gereden.
door Robbert Keegel
Nu, op straat in Portugal
en op het circuit van
Estoril zagen we de au
to voor het eerst in
een natuurlijke omge
ving. Dat valt niet tegen. De lijnen
zijn ook met een niet-kunstmatige
achtergrond, zoals die in de stu
dio's te München, veel harmonieu
zer geworden en stralen drie din
gen uit: gelukkig nog altijd een flin
ke brok sportiviteit, weldadig com
fort en het overheersende gevoel
van Zuid-Duitse degelijkheid.
In het interieur zet zich dat alle
maal voort, met weer een heel
fraai en zinvol dashboard, dat goe
de ronde klokken heeft en als van
ouds een middenconsole die licht
naar de stuurman is gericht. Nog
maar zeven graden, zodat de bijrij
der zich niet buitengesloten hoeft
te voelen.
De nieuwe BMW 5-serie ziet er ook weer uit zoals het hoort.
De ooit zo irritante 'vaste muis'
die BMW iDrive noemt is een
stuk volwassener geworden en
Smullen: het dashboard van BMW's nieuwe Vijf.
heeft nu logischer ingerichte me
nu's, waarvan alle functies ook
met gewone knoppen of spraakbe-
sturing geactiveerd kunnen wor
den. De voorkeuzeknoppen van
de radio kunnen ook allemaal op
andere wijze geprogrammeerd
worden. Daarbij staat het comfort
op een hoger peil dan ooit, het
geen maar weer eens onderstreept
dat deze vijf echt een fusie tussen
een 3 en een 7-serie is. Het com
fort staat op niveau van de laatste,
terwijl de vijf nu zo vlot is als z'n
beweeglijke drie.
In de nieuwe vijf kunnen alle elek
tronische snufjes die bij zijn grote
re broer en diens concurrenten ge
meengoed zijn, worden besteld.
Van maximumsnelheidherken-
ning via.de beste parkeerhulp ooit
tot een zeer slimme cruise control
die desgewenst helemaal tot stil
stand afremt. Een zegen in filever-
keer - als je een automaat rijdt.
Dat deden we dus, zowel met de
op één na sterkste benzineversie,
de 535i met twinturbo en daar
door 306 pk en 199 gkm (5231 met
204 pk, 528i van 258 pk en ssoi
met 408 pk volgen), als de krach
tigste diesel, de 53od met 245 paar
denkrachten. Die krijgt nog gezel
schap van de 52od (184 pk) en de
525d (204 pk).
Meteen maar de prijzen: de 5 is er
vanaf 49700 euro, voor die goed
koopste diesel, benzine gaat mini
maal 50.500 euro kosten. Gezien
de veel vollediger uitrusting eigen
lijk prijsverlagingen.
Rijden doet de nieuwe vijf, als alle
BMW's, geweldig. Bij zowel die
diesel als de benzine zijn de
krachtsontplooiingen overdonde
rend, want z© ontzettend achte
foto's CPD
loos. De automaten schakelen bo
terzacht en bloedsnel, zodat je
geen moment behoefte hebt aan
een DSG. Inhaalsprintjes zijn ook
zo moeiteloos, voordat je het ver
wacht heb je de niets vermoeden
de automobilist (en in Portugal
vermoeden ze achter het stuur ont-
stellend weinig) kilometers achter
je gelaten. Op het circuit voor de
lol even alle elektronische be
schermengelen op vakantie ge
stuurd en dan is het verrukkelijk
gooien en smijten met zo'n toch
grote auto. Met zijn wielbasis van
4,79 meter (bagage 520 liter, ski
luik mogelijk) is de vijf enorm sta
biel, maar met de voorhanden zijn
de koppels kun je de achterkant
toch leuk opzij gooien. Inderdaad,
zo speels als een drie, met de wel
dadigheid van een zeven. Natuur
lijk: de beste vijf ooit.