iólboeken Het kan niet, maar bij Verhelst kan het! W: Mallemolen van zelfverbetering Gesprekken op een begraafplaats BOEKEN KORT vrijdag 12 februari 2010 Veel gereis door tijd en ruimte, om dan hartstochtelijk te verlangen naar een thuis. Peter Verhelst beloont in i Huis van de aanrakingen de lezer niet voor de moeite. door Arie Storm Vijfjaar geleden verscheen de vorige roman van Peter Verhelst, Zwerm. Daar was weinig chocola van te ma ken. We moesten maar gewoon de vólgende roman van hem afwachten, conclu deerde ik indertijd, en dan zou vermoedelijk al les weer van voren af aan beginnen: de bewon dering én de ergernis. I" Die nieuwe roman is nu net verschenen: Huis van de Aanrakingen. Geërgerd heb ik me niet, van bewondering was ook niet zo veel sprake meer, eerder had ik last van enige vermoeid heid. Er zit weinig ontwikkeling in het schrij verschap van Verhelst. Wederom moetje je bij deze roman door een fors aantal bladzijden ploeteren. Dit keer zijn het er 'slechts' net even meer dan driehonderd, zonder dat je als lezer heel erg uitbundig wordt beloond. De stilisti sche brille die Verhelst bij vlagen in eerdere ro mans demonstreerde, heeft hem nu ook al in de steek gelaten. Laat ik maar even rustig enkele kenmerkende zaken in deze roman aflopen, dan begrijpt ie dereen wat voor een boek dit is. Verhelst maakt weinig taalfouten. Het is treurig gesteld als we een auteur daarmee moeten com plimenteren, maar laat ik positief beginnen. Op bladzijde 257 lezen we echter het volgende: 'De hele flank van de kloof is in de grot gedon derd. Als het stof opgetrokken is, komt Yi's hand tussen de keien door tevoorschijn en daarna zijn arm'. Misschien is hier geen sprake van een taalfout, maar over de tweede zin wil ik toch opmerken dat stof niet optrekt, maar gaat liggen. Kruitdampen trekken op. Het voor deel van deze verschrijving was wel dat ik even wakker schrok, want ik was net weer in een 1 verhaallijn beland die me soezerig maakte. Ik wist zelfs even niet meer wie in vredesnaam die Yi toch ook weer was. Nu pakte ik het snel weer op: Yi is verliefd op Ko Itten. Elke avond ontsteekt Yi een vuur op dat zijn geliefde naar huis zal komen. Verhelst Peter Verhelst. last dan een stukje in waarin hij het nodige aan de verbeelding van de lezer overlaat: 'Elke nacht zal ze uit de rook stappen, hem uit zijn kle ren helpen en met hem doen wat geliefden met elkaar doen'. Tja. Even terug naar een eer dere passage. Op bladzijde 76 begint een nieuw titelloos hoofdstuk als volgt: 'In Istanbul vin den we geen kern'. Dat is een rare zin, want je verwacht nog iets achter het woord kern, iets om de zin begrijpelijker te maken. Kop, bijvoor beeld, zodat het volgende ontstaat: 'In Istanbul vinden we geen kernkop'. Dat zou ergens op slaan. Maar, moet daarbij worden gezegd, dat doet Verhelst vaker, iets weglaten. We slaan een zin over en lezen deze zin: 'De geuren van waterpij pen, van kaneel, muskus en uitwerpselen'. Hier missen we een werkwoord. Dat is een stijl kenmerk van Verhelst, heel vaak schrijft hij zin nen zonder een werkwoord. Daar roept hij sfeer mee op. Ie waant je in Turkije. foto Valerie Kuypers/GPD Maar vergis je niet, bij Verhelst lopen landen, steden en tijden vaak door elkaar. Een effect dat hij bewust nastreeft, dat hij zelf ook zeer ge slaagd vindt en ons hier en daar opzichtig on der de neus wrijft: 'Het is volstrekt onzinnig een man die opgegraven werd in Turkije te zien opduiken in de ijldroom die New York is'. Ja, het kan niet, maar bij Verhelst kan het! Dat wil hij maar even zeggen. Het zou trouwens verbazingwekkender zijn als New York in dit geval géén ijldroom was, maar gewopn New York. Maar dit terzijde. Bij al dit gereis door tijd en ruimte verlang je ook wel eens naar een thuis. Maar wat is dat? Op bladzijde 76 wordt die kwestie prompt op geworpen: 'Wat is thuis? Een verhaal met een begin, een midden en op het eind de laatste droom waar we ooit willen aanmeren'. En daar eindigt het boek ook mee! Met zo'n thuis! Waar de hoofdpersoon, of in elk geval iémand, aankomt. Dat vind ik goed, want ook ik heb een hekel aan reizen en ben altijd blij als het achter de rug is. Peter Verhelst - Huis van de Aanrakingen. Pro metheus, 19,95 euro In de reeks Sportklassie- ken van De Arbeiderspers is een boek verschenen dat met recht in de serie thuishoort. 'De eenzaamheid van de lange- afstandsloper' van Alan Sillitoe (1928). De korte roman, versche nen in 1959, is een erkend hoog tepunt in de Engelse literatuur van vorige eeuw. De ik-verteller zit op een tuchtschool, waar hardlopen wordt gezien als een therapeutische bezigheid. Maar hardlopen weet bij de verteller het verzet tegen de maatschap pij niet te breken. Vlak voordat hij winnend de finish over kan gaan, stapt hij uit de race. Alan Sillitoe - De eenzaamheid van de langeafstandsloper. Verta ling Inge Pieters. Arbeiderspers, 17,95 euro (geb.) Journalist Henk Hofland kruipt al sinds 1975 we kelijks in de huid van zijn alter ego S. Montag. In zijn vaste ru briek in NRC Handelsblad schrijft hij-naar aanleiding van een actuele gebeurtenis een be spiegeling over de tijdgeest. Zijn alle nieuwe technieken wel zo'n zegen voor de mens heid als wordt verondersteld? Wat voedt toch het veranderen de gedrag van zijn landgeno ten? De ruime selectie van 360 pagina's, 'De kronieken van S. Montag', voegt een hoofdstuk toe aan de Nederlandse mentali teitsgeschiedenis. Q H.J.A. Hofland - De kronieken van S. Montag. De Bezige Bij, 19,90 Wanda Reisel is voor haar nieuwe boek dicht bij huis ge bleven. In het huis waar ze in haar jeugd heeft gewoond na melijk. De schrijfster, bekend van onder andere 'Witte liefde' (Anna Bynsprijs 2007), groeide op aan de Van Eeghenstraat in Amsterdam. Een huis van 5 ver diepingen, met 16 kamers en 26 vaste kasten. Reisel schetst een portret van haar jeugd door de lezer kamer voor kamer mee te nemen door het huis. O Wanda Reisel - Plattegrond van een jeugd. Uitgeverij Contact, 16,95 euro (geb.) Q Joost Heyink - Het ex periment Anthos, 280 pag., 19,95 euro door Mieske van Eek ie zichzelf serieus neemt, werkt aan zijn geestelijk wel zijn. De menselijke psyche is een veelbelovende markt met goedgelovigheid als belangrijk ste troef Het mooiste is dat er aan iedereen altijd wel wat te verbeteren valt en zo volgt cursus op cursus en training op training. Een interessante markt voor therapeuten en cursusleiders, ook voor men sen die het niet zo nauw ne men met de ethiek. Maar dat is allemaal niks voor Hella Rooijakkers, reisconsulente en levensgenieter en hoofd persoon van de misdaadro man Het experiment van Joost Heyink. Een gezonde meid van 32, die niets moet hebben van psychologische rimram. Haar therapie bestaat hooguit uit lekker lui op de bank reis gidsen lezen of in bad dobbe ren. Haar vriend Berry laat zich echter inpalmen door de Sygma Foundation, een orga nisatie die deelnemers gou den bergen belooft als zij in de mallemolen van de zelfver betering stappen. Sygma gaat uit van trouw aan de organisatie en stelt de groep boven het individu. Berry is er diep van onder de indruk en haalt Helga, on danks haar weerzin, over een kijkje te nemen bij Sygma. Als een van de therapeuten Helga uitkiest voor een experi ment begint haar ergste nacht merrie. Sygma blijkt een enge sekte die uit is op controle, macht en geld. Het experiment is een span nend en verontrustend boek. Heyink (1946) die in 2008 de buteerde met de thriller Proef verlof is psycholoog, weet waarover hij schrijft en heeft zich grondig verdiept in de markt van goedgelovigheid. Q Uwe Timm - Halfschaduw Podium, 19,50 door Sonja de Jong Al zijn leven lang is de Duitse auteur Uwe Timm (1940) gebiolo geerd door het nazisme en de oorlog. Al zijn boeken (onder meer De ontdekking van de curryworst en Rood) spelen zich af tegen de achtergrond van die periode in de jaren dertig en veertig. Ook het onlangs verschenen Halfschaduw vormt daar geen uitzondering op. Timm koos ditmaal voor een bijzondere vorm. Het boek is de weerga ve van gesprekken tussen de doden op het Invalidenfried- hof in Berlijn, een begraaf plaats waar zowel nazi's als hun slachtoffers begraven lig gen. Daartussen ligt ook Mar- ga von Etzdorf die in 1931, am per 23 jaar oud, als eerste vrouw ter wereld solo van Berlijn naar Tokio vloog. Twee jaar later pleegde zij zelf moord na een ongelukkige landing in Syrië, waarbij zij een inschattingsfout gemaakt had. Timm verweeft feiten en fic tie en roept hiermee niet al leen het verhaal van Von Etz dorf, maar dat van heel Duits land in die jaren tot leven. Een 'grijze man' leidt de lezer rond over de begraafplaats die in de jaren van de Koude Oorlog halfin het Oosten en halfin het Westen lag, door sneden door de Berlijnse Muur. Hij vertelt het verhaal van Von Etzdorf en gaandeweg mengen zich steeds meer stemmen van de doden in zijn woorden. Dat is even wennen, telkens is een ande re 'ik' aan het woord en onge merkt wisselt het verhaalper spectief telkens opnieuw. Geen makkelijke, maar wel boeiende en vooral meedo genloos eerlijke literatuur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 16