io 15 jaar youtube Baby's doen het erg goed, net als kittens en puppy's. Maar filmpjeswebsite YouTube, die maandag vijfjaar bestaat, biedt meer. Nuttige informatie bijvoorbeeld. Er is ook een schaduwkant. Niet iedereen is blij met miljoenen kijkers. vrijdag 12 februari 2010 reageren? nieuwsredactie@wegener.nl Wie ben je nog als je ni door Miriam van den Brand en Niek Opten at hebben een Neder landse zan geres en een mollige Star Warsfan W met elkaar gemeen? Ze zijn beide beroemd geworden door filmpjes website YouTube. Het verschil? Esmée Denters is blij met haar in ternationale doorbraak, de 'Star Wars-kid' heeft naar verluidt psy chiatrische bijstand moeten zoe ken, nadat klasgenoten een filmpje waarin hij een gevecht met een 'lichtzwaard' imiteert op internet hadden gezet. YouTube bestaat deze maand pas vijfjaar, maar is niet meer weg te denken. Onschuldige filmpjes over schattige baby's of vakantiebeleve nissen, maar ook beelden van mis handelingen, van onfatsoenlijk ge drag. Het wordt er allemaal op ge zet en miljoenen mensen wereld wijd vinden het boeiend genoeg om te bekijken en zelfs door te stu ren naar bekenden. De kracht van YouTube is volgens Ian van Dijk, hoogleraar nieuwe media aan de Universiteit Twente, dat het voorziet in de sociale be hoefte van delen en doorgeven. „Vroeger zeiden mensen tegen el kaar dat ze een bepaald program ma moesten gaan zien op tv. Nu sturen ze een mailtje met een link naar een gek of leuk filmpje." Die behoefte tot delen geldt allang niet meer alleen voor filmpjes van anderen. Bijna elke mobiele tele foon heeft inmiddels een camera. Iedereen is een filmer en het maakt niet meer uit wie het resul taat ziet. Albert Benschop, inter- netsocioloog aan de Universiteit van Amsterdam, merkt aan zijn studenten dat de betekenis van 'privé' vervaagt. „Ze vinden het he lemaal niet gek dat vreemden hun beelden zien. Want wie ben je nog als je niet op internet zit, als je geen virtuele representatie hebt?" Meest geliefde onderwerpen van de miljoenen filmpjes zijn dieren en kinderen. Maar je doet YouTu be te kort om het kanaal af te doen als een moderne variant van Funniest home video's, vindt Nick Kivits, die een boek schreef over het gebruik van de populaire web site. „YouTube is ook een enorm informatiebaken. Ik wist laatst niet hoe ik een accent op een 'e' zette op mijn nieuwe computer. Dan kijk ik even op YouTube. Er is al tijd wel iemand die daarover een filmpje heeft gemaakt." Benschop gebruikt de website in zijn colleges. Hij verwijst studen ten ook naar lezingen of onderzoe ken van buitenlandse wetenschap- 'Studenten vinden het niet gek dat vreemden hun beelden zien' pers die via YouTube te bekijken zijn. De politie gebruikt de site voor opsporing, de paus om zijn boodschap te verkondigen. En dankzij YouTube kwam de he le wereld te weten dat er vorig jaar grote demonstraties waren in Iran tegen het bewind. „Het is een be langrijke nieuwsbron", zegt hoogle raar Van Dijk. „Maar daar maken anderen weer misbruik van. Tij dens de laatste verkiezingen in de Verenigde Staten zijn sommige kandidaten bewust zwart ge maakt. De normen liggen op tv een stuk hoger dan op internet." Van Benschop wijst ook op de minder verheven kanten van de veelgebruikte site. YouTube als mo derne, virtuele schandpaal. Of You Tube als verheerlijker van geweld. Neem de 'vrienden' die een gehan dicapte Nederlandse jongen mis handelden en dat via internet aan iedereen lieten zin. Benschop: „Dat soort gedrag is er altijd ge weest, YouTube maakt dat nu al leen indringend zichtbaar. Strenge regels verzinnen die dit soort uit wassen tegengaan, heeft geen zin. Mishandeling is al strafbaar. En via YouTube heeft de politie gelijk be wijsmateriaal in handen. Slim is het dus niet." Bezoekers van YouTube kunnen kijken wanneer en wat ze willen. Die vrijheid beïnvloedt ook de ma nier waarop we tv kijken, meent Kivits. „Dat tv-aanbieders tegen woordig hun kijkers meer keuze mogelijkheden geven, is mede veroorzaakt door YouTube." Hoe populair YouTube ook is, we moeten dat effect ook niet overschatten, vindt Van Dijk. „Het overgrote deel van het publiek wil nog steeds op klassieke wijze tv-kijken. Benschop verwacht dat het succes van YouTube nog wel even zal du ren. Hij voorspelt voor de toe komst mogelijk nieuwe proble men met de site als technische mo gelijkheden groter worden. „Als je digitaal een duplicaat van iemand kunt maken, zoals dat in films al gebeurt, kun je die alles laten doen. Ook vervelende dingen. Waar ligt dan de grens? Hoe weet je nog wat echt is?" Van Dijk noemt dat het grootste probleem van nieuwe media. Het verschil tussen betrouwbare en on betrouwbare informatie wordt steeds waziger. Dat geldt voor film pjes, maar ook voor zoekresulta ten in Google. Hij pleit daarom voor betere mediaeducatie in het onderwijs en cursussen voor oude ren. „Het zal bespreekbaar ge maakt moeten worden, want het gaat zo een keer goed mis." Top 10 best bekeken filmpjes wereldwijd 1. Charlie bit my finger - again Harry (1bijt in de vinger van zijn oudere broer Charlie (3). Hun vader zette het filmpje in 2007 op YouTube om te laten zien aan een peetoom in de Verenigde Staten. Er zijn inmiddels T-shirts en kalenders van de Britse jongens. Bekeken: 158.711.717 keer Ml. Evolution of Dance Stond tot oktober 2009 op nummer 1. Amerikaanse dan ser judson Laipply laat in zes minuten op komische manier zien hoe dansstijlen door de jaren heen zijn veran derd. Bekeken: 136.669.666 keer 3. Miley Cyrus - 7 Things Muziekvideo van jonge Ame rikaanse tv-ster en zangeres. Bekeken: 110.250.336 keer 4. Hahaha Filmpje uit 2006 van Zweed se baby William Nilsson die onbedaarlijk moet lachen om gekke geluiden die zijn vader buiten beeld maakt. De Britse koningin kreeg het filmpje in 2008 te zien toen ze op bezoek was bij het hoofdkantoor van Google. Bekeken: 106.831.202 keer 5. Jeff Dunham - Achmed the Dead Terrorist Buikspreker Dunham praat met Achmed, het skelet van een zelfmoordterrorist. Be roemd geworden uitroep tegen lachend publiek: Silence, I kill you! (Houd je mond, ik vermoord je!). Bekeken: 106.219.429 keer r 6. Pitbull -1 Know You want Me (Cale Ocho) >tm' - Muziekvideo van Cu baans-Amerikaanse rapper. Bekeken: 100.897.342 keer 7. Lo Que Tu Quieras Oir Spaanse korte film, op YouTu be sinds 2006. Sofia's vriend maakt het uit via de voice- mail. Ze bewerkt het bericht zo dat Miguel juist lijkt te zeggen dat hij van haar houdt en thuis wil komen. Bekeken: 99.687.849 keer 8. Susan Boyle - Singer Onaantrekkelijke, oudere vrouw verbaast in 2009 vriend en vijand als ze een gouden keeltje blijkt te heb ben tijdens de audities voor het tv-programma Bri tain's got Talent. Bekeken: 87.207.371 keer 9. Miley Cyrus - Party in the USA Muziekvideo van de zangeres die bekend werd met haar rol in de tv-serie Hannah Monta na. Bekeken: 83.942.866 keer 10. Timbaland - Apologize Muziekvideo van Amerikaan se producer en rapper. Bekeken: 82.369.335 keer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 10