io uit
Die ons het
donderdag 11 februari 2010
door Nico Out
Op zoek naar het beste wat Zeeland
op kunstgebied te bieden heeft, be
zocht ik drie tentoonstellingen waar
in visies op mens zijn centraal staan.
In Galerie T in Middelburg
zijn achtentwintig schilde
rijen te zien van Jeanne
Beenackers. Tegendraadse
doeken met elementaire vor
men en tekens, waarin regelma
tig een ovaal opduikt die je kunt
associëren met het hoofd van
een mens. Ze zijn gemaakt naar
aanleiding van korte gedichten
van haar broer Ad Beenackers.
Jeanne had niet de intentie illustra
ties te maken bij de gedichten. De
relatie met de teksten is associatief
De schilderijen gaan vooral over
de relatie tussen de mens, zichzelf
en zijn omgeving. Daarbinnen
gaat het over het ik en de ander,
maar ook over het leven en de
dood. Wat opvalt, is de ruimte in
veel van de doeken. Die bestaat
dan voor een groot deel uit een
wit fond, opgebracht in een borste
lige schriftuur, vaak over een grijs
bruine ondergrond die er af en toe
doorheen komt schemeren. Die
ruimte is het speelveld waarin de
relaties zichtbaar worden. Soms
plakt Beenackers ook vormen in
haar composities zoals in 'Gelovig
Hier is de relatie tekst beeld te
traceren, zonder dat er sprake is
van eenduidige interpretatie. Cen
traal in de compositie is een cirkel
te zien met daarin de ruwe omtrek
van een hoofd dat zich ook buiten
de cirkel in de ruimte uitstrekt. De
donkere omtrek domineert de
compositie. Een diagonale lijn en
verticale elementen delen het vlak
verder in en suggereren beweging.
Links is een staande vorm aange
bracht die kwetsbaarheid uitstraalt
en een menselijke gestalte zou
kunnen zijn. De tekst luidt: 'een
slaaf droomt zich een vader die
zijn baas het hoofd doet buigen'.
In tekst en beeld gaat het over een
mens die zich nietig voelt ten op-
Werk van Giel Louws
de sleutel tot de betekenis van de
reeks te vinden. In een donker,
groenblauw landschap staat een
zwarte gestalte met een hazenkop.
Boven in de compositie is een lich
te bol te zien, van waaruit stralen
zich een weg zoeken naar bene
den. De haas is metafoor voor de
mens, de kunstenaar. In de wer
ken van Louws is de mens vrij, op
zichzelf teruggeworpen én kwets
baar. Voortdurend bezig zich een
plek te zoeken in de hem omrin
gende wereld. Zich bewust van
zijn bescheiden plaats in het uni
versum en vaak gedwongen in ka
ders die hem beperken. Die reis
verbeeldt Louws in de vijftien wer
ken die hij in Revolution Gallery
toont. Gezien de sombere, naar
smoezelig neigende kleurstelling
van de meeste werken is het een
reis die moeite kost. De reeks
ademt een zekere ongemakkelijk
heid die past bij het gegeven en
boeiend is om te zien.
zichte van de werkelijkheid om
hem heen en die nietigheid subli
meert door zich een macht in te
denken groter dan hem zelf Een
macht bovendien die voor hem
doet waartoe hij zelf niet in staat
is. Stof tot denken. Het kleine schil
derij zelfheeft door de rijke tex
tuur en de krachtige compositie al
les in zich om de aandacht vast te
houden. In gevallen waarin de rela
tie met de tekst zo persoonlijk is
dat je er als toeschouwer geen raad
mee weet, blijven er 'beelden' die
intrigeren, vooral als het zoeken,
het tasten naar de voorstelling
zichtbaar is. De schilderijen van
Jeanne Beenackers zijn intrigerend
door hun eigenzinnigheid.
Dat geldt ook voor het werk van
Giel Louws. In tekenachtige schil
derijen op papier roept hij een
vaak melancholieke wereld op met
niet meer dan kleur, lijn en hand
schrift. In die wereld is steevast
een haas te zien. Soms, bijna on
zichtbaar, opgenomen in een le
vendig spel van witte, grijze en
zwarte vegen. Soms bijna verbor
gen onder een groene verflaag
waarover subtiel horizontale (prik-
keldraadjlijnen zijn getrokken.
Een andere keer rennend in een
landschappelijke ruimte die alleen
door de kaders van de lijst wordt
begrensd. In één van de werken is
Foto's hebben een heel andere uit
straling dan schilderijen. De spo
ren van het maken ontbreken, het
oppervlak is glad. De foto's van
Melanie Bosboom moeten het heb
ben van de inventiviteit van hun
composities. Bosboom speelt met
de spanning tussen het mannelij
ke en het vrouwelijke en vooral
met het beeld dat we daarvan ple
gen te hebben. Dat komt naar vo
ren in geënsceneerde zelfportret
ten. Je ziet een vrouw met gedeel
telijk ontblote buik, kennelijk is ze
zwanger, maar ze heeft ook een
baard.
Op de voorgrond staat een fles
met daaruit een tak. Dat object
kan zowel wijzen op de geslachts
daad als op de groei die er uit
voort kan komen. In een andere fo
to zie je een vrouw met een enor
me, uit kralen en glitters bestaan
de fallus tussen haar benen. Ze
kijkt er vanachter haar verwaaide
haar nadenkend bij. Alsof ze zich
afvraagt wat ze aan moet met dat
beeld van opgeblazen mannelijk
heid. De fallus komt ook terug in
verrassende stillevens, waarin Bos
boom bijvoorbeeld een in een vel
Foto van Melanie Bosboom
Willemijn Bouman
Willemijn Bouman combineert
acryl en houtsnede in eigenwijze,
geabstraheerde composities geïn
spireerd op rivieren. Zij werkt veel
in Turkije en toont ook grote, lyri
sche landschappen geïnspireerd
op Cappadocië. Daarin verbindt
zij waarneming met emotionele
beleving.
T/m 28 februari, Galerie Pand 3,
Gentsebreedstraat 3, Philippine. Do. en
vr. 13.00-16.30 uur.
Johan van Geluwe
Johan van Geluwe, net 8o jaar ge
worden, is al decennia de voor
man van de mailart, een wereld
wijd verspreide kunstvorm die
mensen via kunst tot dialoog
brengt. Springlevend ondanks in
ternet. Zijn mailart projecten zijn
speels, kritisch en prikkelend.
T/m 4 maart, Galerie Galerij, Pontes
Pieter Zeeman, Hatfieldpark 1 -2,
Zierikzee. Op schooldagen 9.00 -
16.00 uur.
Stella Burggraaf
Stella Burggraaf neemt het land
schap als uitgangspunt voor com
posities, balancerend tussen her
kenbaarheid en abstractie. Zowel
als weergave van wat je ziet als
puur schilderkunstig is er veel te
beleven, vooral door vrijheid en
lef die Burggraaf zich permitteert.
T/m 6 maart, Galerie-Atelier Jan
Eikenaar, Zuidstraat 16, Burgh-
Haamstede. Do. t/m za. en laatste zo.
v/d maand, 12.00-17.00 uur.
Bernard Quesniaux
Bernard Quesniaux is één van de
kunstenaars uit de grote collectie
van Nanky en Chris de Vreeze.
Een keur aan schilderijen, tekenin
gen en sculpturen is te zien en te
koop. Kwaliteit, vernieuwing en in
timiteit zijn kenmerkend voor de
ze voorbeeldig ingerichte expositie
T/m 14 maart, Nanky de Vreeze,
Kinderdijk 12, Middelburg. Do. t/m za.,
1ste zo. v/d maand 13.00 - 17.00 uur
en op afspraak.
Els van Baarie
Els van Baarie en Cora de Kok ex
poseren monumentale werken
waarin textiel een hoofdrol speelt.
Vanuit haar interesse voor geschie
denis verwerkt Els van Baarie on
der meer gebruikte enveloppen.
De Kok speelt fraai met visvormen
en schubben.
T/m 20 maart, Kunstuitleen
Terneuzen, Bella my straat 26a,
Terneuzen. Di. t/m vr. 13.00 -17.00
uur, za. 10.00 - 14.00 uur.