io uit Die ons het donderdag 11 februari 2010 door Nico Out Op zoek naar het beste wat Zeeland op kunstgebied te bieden heeft, be zocht ik drie tentoonstellingen waar in visies op mens zijn centraal staan. In Galerie T in Middelburg zijn achtentwintig schilde rijen te zien van Jeanne Beenackers. Tegendraadse doeken met elementaire vor men en tekens, waarin regelma tig een ovaal opduikt die je kunt associëren met het hoofd van een mens. Ze zijn gemaakt naar aanleiding van korte gedichten van haar broer Ad Beenackers. Jeanne had niet de intentie illustra ties te maken bij de gedichten. De relatie met de teksten is associatief De schilderijen gaan vooral over de relatie tussen de mens, zichzelf en zijn omgeving. Daarbinnen gaat het over het ik en de ander, maar ook over het leven en de dood. Wat opvalt, is de ruimte in veel van de doeken. Die bestaat dan voor een groot deel uit een wit fond, opgebracht in een borste lige schriftuur, vaak over een grijs bruine ondergrond die er af en toe doorheen komt schemeren. Die ruimte is het speelveld waarin de relaties zichtbaar worden. Soms plakt Beenackers ook vormen in haar composities zoals in 'Gelovig Hier is de relatie tekst beeld te traceren, zonder dat er sprake is van eenduidige interpretatie. Cen traal in de compositie is een cirkel te zien met daarin de ruwe omtrek van een hoofd dat zich ook buiten de cirkel in de ruimte uitstrekt. De donkere omtrek domineert de compositie. Een diagonale lijn en verticale elementen delen het vlak verder in en suggereren beweging. Links is een staande vorm aange bracht die kwetsbaarheid uitstraalt en een menselijke gestalte zou kunnen zijn. De tekst luidt: 'een slaaf droomt zich een vader die zijn baas het hoofd doet buigen'. In tekst en beeld gaat het over een mens die zich nietig voelt ten op- Werk van Giel Louws de sleutel tot de betekenis van de reeks te vinden. In een donker, groenblauw landschap staat een zwarte gestalte met een hazenkop. Boven in de compositie is een lich te bol te zien, van waaruit stralen zich een weg zoeken naar bene den. De haas is metafoor voor de mens, de kunstenaar. In de wer ken van Louws is de mens vrij, op zichzelf teruggeworpen én kwets baar. Voortdurend bezig zich een plek te zoeken in de hem omrin gende wereld. Zich bewust van zijn bescheiden plaats in het uni versum en vaak gedwongen in ka ders die hem beperken. Die reis verbeeldt Louws in de vijftien wer ken die hij in Revolution Gallery toont. Gezien de sombere, naar smoezelig neigende kleurstelling van de meeste werken is het een reis die moeite kost. De reeks ademt een zekere ongemakkelijk heid die past bij het gegeven en boeiend is om te zien. zichte van de werkelijkheid om hem heen en die nietigheid subli meert door zich een macht in te denken groter dan hem zelf Een macht bovendien die voor hem doet waartoe hij zelf niet in staat is. Stof tot denken. Het kleine schil derij zelfheeft door de rijke tex tuur en de krachtige compositie al les in zich om de aandacht vast te houden. In gevallen waarin de rela tie met de tekst zo persoonlijk is dat je er als toeschouwer geen raad mee weet, blijven er 'beelden' die intrigeren, vooral als het zoeken, het tasten naar de voorstelling zichtbaar is. De schilderijen van Jeanne Beenackers zijn intrigerend door hun eigenzinnigheid. Dat geldt ook voor het werk van Giel Louws. In tekenachtige schil derijen op papier roept hij een vaak melancholieke wereld op met niet meer dan kleur, lijn en hand schrift. In die wereld is steevast een haas te zien. Soms, bijna on zichtbaar, opgenomen in een le vendig spel van witte, grijze en zwarte vegen. Soms bijna verbor gen onder een groene verflaag waarover subtiel horizontale (prik- keldraadjlijnen zijn getrokken. Een andere keer rennend in een landschappelijke ruimte die alleen door de kaders van de lijst wordt begrensd. In één van de werken is Foto's hebben een heel andere uit straling dan schilderijen. De spo ren van het maken ontbreken, het oppervlak is glad. De foto's van Melanie Bosboom moeten het heb ben van de inventiviteit van hun composities. Bosboom speelt met de spanning tussen het mannelij ke en het vrouwelijke en vooral met het beeld dat we daarvan ple gen te hebben. Dat komt naar vo ren in geënsceneerde zelfportret ten. Je ziet een vrouw met gedeel telijk ontblote buik, kennelijk is ze zwanger, maar ze heeft ook een baard. Op de voorgrond staat een fles met daaruit een tak. Dat object kan zowel wijzen op de geslachts daad als op de groei die er uit voort kan komen. In een andere fo to zie je een vrouw met een enor me, uit kralen en glitters bestaan de fallus tussen haar benen. Ze kijkt er vanachter haar verwaaide haar nadenkend bij. Alsof ze zich afvraagt wat ze aan moet met dat beeld van opgeblazen mannelijk heid. De fallus komt ook terug in verrassende stillevens, waarin Bos boom bijvoorbeeld een in een vel Foto van Melanie Bosboom Willemijn Bouman Willemijn Bouman combineert acryl en houtsnede in eigenwijze, geabstraheerde composities geïn spireerd op rivieren. Zij werkt veel in Turkije en toont ook grote, lyri sche landschappen geïnspireerd op Cappadocië. Daarin verbindt zij waarneming met emotionele beleving. T/m 28 februari, Galerie Pand 3, Gentsebreedstraat 3, Philippine. Do. en vr. 13.00-16.30 uur. Johan van Geluwe Johan van Geluwe, net 8o jaar ge worden, is al decennia de voor man van de mailart, een wereld wijd verspreide kunstvorm die mensen via kunst tot dialoog brengt. Springlevend ondanks in ternet. Zijn mailart projecten zijn speels, kritisch en prikkelend. T/m 4 maart, Galerie Galerij, Pontes Pieter Zeeman, Hatfieldpark 1 -2, Zierikzee. Op schooldagen 9.00 - 16.00 uur. Stella Burggraaf Stella Burggraaf neemt het land schap als uitgangspunt voor com posities, balancerend tussen her kenbaarheid en abstractie. Zowel als weergave van wat je ziet als puur schilderkunstig is er veel te beleven, vooral door vrijheid en lef die Burggraaf zich permitteert. T/m 6 maart, Galerie-Atelier Jan Eikenaar, Zuidstraat 16, Burgh- Haamstede. Do. t/m za. en laatste zo. v/d maand, 12.00-17.00 uur. Bernard Quesniaux Bernard Quesniaux is één van de kunstenaars uit de grote collectie van Nanky en Chris de Vreeze. Een keur aan schilderijen, tekenin gen en sculpturen is te zien en te koop. Kwaliteit, vernieuwing en in timiteit zijn kenmerkend voor de ze voorbeeldig ingerichte expositie T/m 14 maart, Nanky de Vreeze, Kinderdijk 12, Middelburg. Do. t/m za., 1ste zo. v/d maand 13.00 - 17.00 uur en op afspraak. Els van Baarie Els van Baarie en Cora de Kok ex poseren monumentale werken waarin textiel een hoofdrol speelt. Vanuit haar interesse voor geschie denis verwerkt Els van Baarie on der meer gebruikte enveloppen. De Kok speelt fraai met visvormen en schubben. T/m 20 maart, Kunstuitleen Terneuzen, Bella my straat 26a, Terneuzen. Di. t/m vr. 13.00 -17.00 uur, za. 10.00 - 14.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 82