consument 17 Bonte boel op 65-jarige beurs PZC lElfea Valentijnsdag met een echt persoonlijk cadeau! (■B9 Sb? korting! woensdag 10 februari 2010 door Marcha van Schijndel Nylon handschoenen, een matras van schuim rubber, een staalwol- spons en een synthe tische vaatdoek. Dat waren de nieuwigheidjes die in 1950 gepre senteerd werden op de eerste Huis houdbeurs. 50.000 bezoekers kwa men eropaf. In 2009 bezochten 286.604 vrouwen de happening. Ze zagen daar onder meer schaam- haarverf en een plastic houder waarmee zonder knoeien vruch tensap uitgeschonken kan worden. Dit jaar staan 450 exposanten klaar met de nieuwste trends op het gebied van mode, verzorging, culinair, wonen en vrije tijd. Enke le noviteiten: milieuvriendelijk wasmiddel, een naaimachine die ook kan knippen en badolie spe ciaal voor de jacuzzi. Vanaf 13 februari wordt het weer druk in de Amsterdam se Rai. Duizenden vrouwen (en een enkele, verdwaalde man) bezoeken dan de Huis houdbeurs. Het thema van deze 65ste editie is 'bont'. Dergelijke producten waren er nog niet op voorgangers van de beurs. De oervorm stamt namelijk uit de middeleeuwen. Handelaars verza melden zich toen op jaarmarkten, waar ze hun nieuwe waar presen teerden aan het grote publiek. Na de jaarmarkten volgden nijver heidstentoonstellingen, waar over heden lieten zien waar de nationa le industrie toe in staat was. Vanaf 1851 waren er de Wereldtentoon stellingen. Daar toonden landen hun ontwikkelingen op sociaal, cultureel en technisch gebied, zo als de telefoon, de auto en de pla tenspeler. Ook de naaimachine en de typemachine werden er voor het eerst gepresenteerd. De eerste, echte consumentenbeur zen kwamen pas' na de Eerste We reldoorlog, toen gas en elektriciteit steeds meer gemeengoed werden in de huishoudens. De gasbedrijven organiseerden ex posities om met name vrouwen kennis te laten maken met een nieuwe manier van koken op gas of elektriciteit. Producenten ge bruikten die tentoonstellingen om hun waar te presenteren. Deze vooroorlogse initiatieven leidden in 1950 tot de eerste Huishoud beurs. In de beginjaren werden meerdere edities per jaar gehouden. Het was vooral een vakbeurs voor de huisvrouw en éen toonkamer voor nieuwe producten. Later ver anderde de beurs van een product- gerichte, gespecialiseerde consu mentenbeurs in een drukbezocht evenement rond een centraal the ma. Er kan niet alleen naar koop jes gejaagd worden, er is ook ruim te voor verdieping. Het thema van dit jaar is 'bont'. Bont in de zin van veelzijdig, af wisselend, levendig en kleurrijk. Dat thema komt met name tot uit drukking op het centrale thema plein, waar bijvoorbeeld vrouwen platform Women Inc. minitalk- shows verzorgt met vrouwen als Rita Verdonk, Barbara Barend, Catherine Keyl en Agnes Jonge- rius. De Amsterdamse kunstenaar Kar- ski gaat een bont kunstwerk ma ken op de beursvloer. En samen met andere kunstenaars schildert hij portretten. Niet met verf maar met nagellak. Ter promotie van een nieuwe nagellaklijn van Heröme. Want de Huishoudbeurs blijft vooral toch een grote markt voor spullen en hebbedingen. Huishoudbeurs: van 13 tot en met 21 februari in de Rai in Amsterdam. De^ Negenmaandenbeurs: van 17 februari tot en met 21 februari, ook in de Rai. De beurs is dagelijks geopend van 11.00 tot 18.00 uur, op 18 en 19 fe bruari tot 22.00 uur. Het themaplein Bont is geopend vanaf 10.00 uur. Kaar ten kosten 17,50 euro (13,50 euro in de voorverkoop bij DA, Marskramer en Scapino). Q www.huishoudbeurs.nl reageren? consument@wegener.nl Noviteiten en spullen die het leven vergemakkelijken of leuker maken, zij kenmerkend voor de Huishoud beurs. Een greep uit het aanbod. In vorm zonder s Vorig jaar werden ze in de VS geïntrodu ceerd, nu in Nederland: de shape-ups. Een schoen helpt om fit te worden zonder de sportschool. Hij wordt gepresenteerd als wellnessschoen. Door de bijzondere vorm van de zool (rond) ga je anders lopen en worden spieren gestimuleerd die niet wor den gebruikt bij gewone wandelschoenen. Volgens producent Skechers zorgen shape-ups voor een betere houding, ver sterkte rug-, buik-, kuit- en bilspieren, strak kere dijen, een betere bloedsomloop en min der cellulitis. Het geheim zit in de zachte tussenzool, waardoor je niet helemaal sta biel staat en steeds je houding moet corrige ren. Staan en wandelen vergt meer energie. De schoenen kosten 99,95 tot 109,95 euro. Q www.skechers.com Al jarenlang kookt de Nederlandse vrouw 'een beetje van haarzelf en een beetje van Maggi'. Het bedrijf wil nu dat iedereen gaat wokken. Daarvoor is het wokblokje ontwik keld. Dat heeft een zachte kern vol vers ge sneden kruiden, waardoor het snel smelt tussen gewokte groenten en vlees. Er zijn drie smaken: knoflook met peterselie, krui dig met oregano, tijm en rozemarijn en mild met basilicum en olijfolie. De consu mentenadviesprijs is 2,35 euro. Q www.maggi.nl De plastic opbergbakjes van Lock8cLock hebben een deksel dat aan vier kanten sluit. Samen met een siliconenafdichting zorgt dit voor een water- en luchtdichte afslui ting. De stapelbare bakjes, te krijgen in ver schillende vormen en maten, zijn magne tron-, vaatwas- en diepvriesbestendig. Te koop vanaf 5,95 euro. www.locklock.nl Wasbal voor Vrouwen doen een beha liever niet zomaar in de wasmachine. De kans op beschadiging is groot. Daarom gebruiken ze een waszak- je. Of ze doen de kledingstukken met de hand. De Betty Ball is de oplossing voor voorgevormde en niet voorgevormde bh's tot en met cup D. De beha wordt be schermd door de harde, plastic bal en raakt de machine of overig wasgoed niet. De Bet ty Ball kost 14,95 euro. www.bettybail.com ABONNEE VOORDEEL Wilt u uw Valentijn dit jaar verassen met een uniek, gepersonaliseerd cadeau? YourSurprise.nl geeft u de mogelijkheid om een reeks van cadeaus te personali- seren om Valentijnsdag extra bijzonder te maken. Als abonnee van de PZC kunt u profiteren van een fantastisch aanbod: 25% korting op alle producten!* De Valentijn SurpriseSong De Valentijn SurpriseSong is een persoon lijk liefdeslied compleet met de naam, diverse kenmerken en koosnaam van de ontvanger erin verwerkt. U ontvangt de GD in een romantische Valentijnsverpakking. Levertijd: 1 werkdag Normale prijs: 14,95 Abonneeprijs: 11,21* 12 Valentijnsrozen met fotokaart U kunt 12 echte rozen naar uw geliefde versturen in een prachtige cadeauverpak king plus een wenskaart met uw eigen tekst en foto, gewoon door de brievenbus. U kunt kiezen uit 5 kleuren rozen. Levertijd: 1 werkdag Normale prijs: 14,95 Abonneeprijs: 11,21* Voor het bestellen van deze en meer mooie cadeaus: Ga naar: www.YourSurprise.nl/pzc Kies uw cadeau Personaliseer uw cadeau met foto en tekst Rond uw bestelling af ♦Prijzen zijn exclusief verzendkosten. Verzendkosten en levertijden staan bij elk product vermeld. Voorvragen kunt u contact opnemen met de klantenservice van YourSurprise op tel. 011-1712465 of via email: info@yoursurprise.com *25% korting geldt voor alle geselecteerde cadeaus op de actiepagina en is geldig t/m 14 februari 2010. SPECIAAL VOOR U ALS opn/ ABONNEE 25%

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 17