io pinnen Zonder geld op zak winkelen. Het kan. Sterker nog, veel winkeliers willen liever geen contant geld meer. Ga maar pinnen, is hun boodschap. Toch is de cashloze samenleving nog ver weg. „Daarvoor is contant geld te gemakkelijk." woensdag 10 februari 2010 reageren? nieuwsredactie@wegener.nl de kli door Joost de Poel en Joost Sijtsma Het bericht zal klanten van Telfort mogelijk koud op het dak zijn gevallen. Maan dag maakte de telefonieaan bieder bekend dat in zijn winkels contant geld taboe is. Uitsluitend de pinpas wordt nog getole reerd. „We doen dit uit veiligheidsoverwe gingen. Voor ons personeel, maar zeker ook voor onze klanten", verduidelijkt woord voerster Renske Algra. Telfort vreest niet dat klanten de provider nu de rug toekeren. „In tegendeel. We hebben het van tevoren uit voerig getest en onze klanten hebben er alle begrip voor. Ze zeggen: het past in de huidi ge tijdgeest." Telfort zegt de eerste retailketen van Neder land te zijn die tastbaar geld volledig weert. Wettelijk is er geen enkel probleem. Con tant geld is een wettig betaalmiddel, maar niet het enige. „De algemene regel is het contractrecht", legt Tobias Oudejans, woord voerder van De Nederlandsche Bank, uit. Twee partijen die een overeenkomst aan gaan, kunnen beslissen hoe de een de ander gaat betalen. Het is geen probleem als een winkelier alleen pinbetalingen wil of briefjes van honderd weigert. „Maar dan moet dat wel goed bij de ingang of op de kassa staan aangegeven. Daar mag een klant niet pas achter komen bij de transactie." Winkeliers ronden het bedrag nu vaak af op 5 cent, omdat ze geen losse centen willen hebben. „Maar er staat nooit duidelijk aange geven dat er niet in centen mag worden be taald, dus een klant kan rustig vijf losse cen ten geven als een bedrag van 93 cent naar boven wordt afgerond." Het elektronisch betalen neemt al jaren toe ten koste van het contante geld en die ont wikkeling zet door, zegt De Nederlandsche Bank. De stap die Telfort gezet heeft, zal snel navolging krijgen van andere bedrijven. „Misschien is het besluit van Telfort wat voorbarig, maar we gaan dit de komende tijd in Nederland veel vaker zien", zegt woordvoerder Barbara den Uyl van de Con sumentenbond. „Dat Telfort contant geld uitbant, hoeft voor klanten geen probleem te zijn. Die kunnen, als ze het er niet mee eens zijn, overstappen naar een andere pro vider. Het zou pas vervelend worden als een supermarktketen nu al zou beslissen om al leen pinbetalingen te accepteren." De Consumentenbond juicht al jaren 'alle initiatieven toe' die pinnen stimuleren en verwacht dat binnen vijf tot tien jaar het contant geld bijna zal uitsterven. „Maar er zal'in die periode nog aan een aantal belang rijke voorwaarden moeten worden vol daan." Zo zal de grote meerderheid van alle Neder landers de bereidheid moeten tonen om te pinnen. „Dat is nog niet het geval. Er zijn nog altijd mensen die liever niet pinnen. En dan heb ik het echt niet alleen maar over de groter wordende groep ouderen die moeite heeft met pincodes en passen. ]e moet ook denken aan mensen die vinden dat ze door te pinnen weinig zicht hebben op hun uitga- ves. Die hebben liever contant geld in hun portemonnee om te zien wat ze per week besteden. Die willen grip op hun geld hou den." Een andere belangrijke voorwaarde voor het verdwijnen van contant geld is dat 'men sen ook werkelijk overal en gratis moeten kunnen pinnen'. „Dus ook bij de Turkse groenteboer op de hoek", zegt Den Uyl. Ook zal de techniek danig moeten verbete ren zodat ook mensen met fysieke beperkin gen toch eenvoudig elektronisch kunnen be talen. „Op dat terrein valt nog veel te berei ken." Dat beseft ook Willem de Vocht, secretaris betalingsverkeer bij Detailhandel Nederland die 'liever vandaag dan morgen overgaat op een cashloze samenleving'. Het zou, zo liet de organisatie uitrekenen per jaar een kos tenbesparing opleveren van 400 miljoen eu ro. „Contant geld is duur. Ook door verbor gen kosten. Geld moet dagelijks worden ge teld, gesorteerd én beveiligd. En vergeet ook niet dat personeel van een winkel dat doel wit is van een ramkraak of overval, vaak een trauma oploopt en moet worden behan deld. Dat kost de samenleving veel geld." Toch zal cash nooit helemaal verdwijnen, zegt Tobias Oudejans, woordvoerder van De Nederlandsche Bank. „Daarvoor is het een te gemakkelijk en snel betaalmiddel. Als ik een collega iets moet terugbetalen, doe ik dat contant. Ik ga het 's avonds thuis niet via de computer overboeken. En er blijft al tijd behoefte bestaan anoniem te betalen. Als iemand een mooi sieraad voor zijn vrouw koopt, wil hij niet dat ze er via zijn creditcard achterkomt." Voor degenen die een hekel hebben aan be talen met pinpas of mobiele telefoon blijft er dus hoop. Ook al omdat de markt zijn werk doet. Oudejans: „Als er drie telecombe- drijven naast elkaar staan en twee willen al leen pinbetalingen dan kunnen mensen nog naar de derde die contant geld accep teert."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 10