iól zeeland 'Juf kneep venijnig' Ruige vaartocht in Cabaretier? Entertainer? zeeland in de vorige eeuw Voorpremière An Education in Vlissingen maandag 8 februari 2010 ï'-"'.-3®- '0*■- g* A3.4 - - 'AA SifVf ivVA J'-.'-.. - Opnieuw levert dit winterse plaatje uit de collectie van Hans Linden- bergh een mooi tafereel op. De vraag luidt: Weet u waar dit Zeeuws-Vlaamse dorp ligt? U kunt uiteraard de oplossing vermelden zonder toevoeging, maar we zijn benieuwd naar anekdotes of verhalen die te maken hebben met de omgeving. De oplossing kan verstuurd worden naar de redactie van de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg, met vermelding van Raadkaart. Of fax naar 0118-434019. Inzenden via e-mail kan naar redactie@pzc.nl. Drie inzenders van goede oplossingen krijgen een waardebon. door Willem Nijssen Voor mijn gevoel nog eer gisteren, in werkelijk heid al op 20 september 2008, was ik in Rilland bij één van de allereerste try-outs van 'Het uur van de prutser', het 3e avondvullende programma van Wim Helsen. Ondertussen is dat natuurlijk al lang een volwassen voorstelling. Die was afgelopen week te zien in het Scheldetheater in Terneuzen (full house!), komen de week in Middelburg, helaas ook al zo goed als uitverkocht. En ver diend, want Wim Helsen is een top... ja wat? Cabaretier? Mwaaa... Stand-up comedian? Jaaaaa... (heel aarzelend te lezen). Entertainer? Nee, dat toch ook niet echt. Een cabaretier hekelt. En stand-up comedian interacteert met de zaal. Een entertainer zingt (ook) lied jes. En dat doet Wim Helsen alle maal niet. Of niet echt. Of niet dui delijk genoeg. Wat hij eigenlijk doet, is op geniale wijze vooral de draak steken met zichzelf. Maar dan weer heel anders dan een clown dat zou doen. Of zelfs dan een komiek. Wat Wim Helsen doet, is in zijn soort zelf-satire ronduit onnavolgbaar. Hij gebruikt er twee technieken voor: opblazen en lek prikken. Nee, dat is niet goed. Dat is te luidruchtig. Opbla zen en (de vergelijking met een ballon dringt zich uiteraard op), opblazen en (zigzag) leeg laten flubberen. Al mijn woordenboe ken ontkennen het bestaan van dat laatste woord, en toch wil ik het gebruiken. Als onomatopee. Het begint al in zijn intro, vanaf een donker podium schalt de intro ductie van de gast uit luidsprekers. In steeds uitbundiger termen wordt hij steeds luidruchtiger aan geprezen, en als dan eindelijk de langverwachte woorden vallen ('Wimmm.... Hèèèèlsen!'), ver schijnt daar zo'n nietig 'burger mannetje' in een keurig kleurloos jasje op het podium. En als het ap plaus dan een beetje tegenvalt, moet dat natuurlijk allemaal nog eens over. Na de obligate in-ont- vangstname-met-gespreide-armen volgt dan de lulligste van alle con versaties, bij de bakker. Een lijntje dat hij heel de avond zal vasthou den, en dat steeds opnieuw onder duikt in leegflubberende zijspo ren. Want dat is zijn tweede geheime wapen: nog geen halve zin blijft hij bij zijn onderwerp, en dan ver dwaalt hij weer in nonsensicale af dwalingen. Een proces dat wij (vreemd genoeg?) kennelijk alle maal herkennen en dat extreem vermakelijk overkomt. Van het ene non-onderwerp naar het vol gende. Hoe komt het toch dat we dat verschijnsel zo gemakkelijk voor lief en leuk nemen. Dat kan niet alleen van de bushalte afkom stig zijn (akelig stil daar, heel vaak, trouwens). Dat moet van talk shows en politieke prietpraat afge keken zijn. Zodat er heel diep weg gestopt toch nog de nodige heke ling herkend kan worden. Steeds weer die poging om op te blazen (hij klimt ook telkens weer op verhoogde stellages) en altijd weer die vrijwillige flubbering naar het onbenullige mannetje dat er zelfs in bed niets van bakt. Maar zó langs de neus weg, dat hij ons elke keer moeiteloos mee krijgt naar dat uur van die prutser. Ook nog gezien (in De Werf in Brugge, een plek om te onthou den voor Zeeuws-Vlamingen): 'Nachtschade' van Firma Rieks Swarte. Drie Gouden-Eeuwers ver dwalen in tijd en ruimte. Beeldend (zéér), boeiend (uiterst) en begees terend. Op zondagmiddag (vlak voor de deadline) dan nog naar Frank Groothof Deze keer maakte hij een voorstelling voor kinderen op basis van de muziek van Moussorgs- ki. Nog altijd even sprankelend, wild en speels in fantasie, smaak vol en heel humoristisch educatief, een man (en dus een voorstelling) met een passie. Ditmaal als extra met rake, spannende, creatieve live-illustraties van Karst Janneke Rogaar. Deze week speelt Helmert Woudenberg in Vlissingen (waar hij veel fans heeft) 'De Olifant en de Duif, over de Mexicaanse kunstschilderes Frida Kahlo (1910-1954). Als jong meisje kreeg zij een vreselijk onge luk, dat haar voor de rest van haar leven invalide maakte. Meestal lig gend op bed, in een gipskorset, was schilderen één van de weinige din gen die ze nog kon doen. Geen so lo ditmaal, maar een duo met Sa rah Eweg, op donderdag 11 in het Arsenaaltheater. In het museum Bo- zar (Paleis voor Schone Kunsten), Ravensteinstraat 23, Brussel loopt nog tot zondag 18 april de prachti ge tentoonstelling 'Frida Kahlo y su mundo'. Ook niet te versmaden, op zaterdag 13 in de Stadsschouwburg van Mid delburg: 'Sonneveld voor Altijd!', een muzikale hommage aan Wim Sonneveld. Bijna 150 inzenders noteerden Wolphaartsdijk, met op de voor grond de Ichtusschool, die inmid dels is afgebroken is en de Ni- colauskerk of in de volksmond de Witte Kerk. Het antwoord is goed. Rechtsachter op de foto staat het vroegere gemeentehuis de Griffi oen. Met zijn markante, groen uit geslagen, koperen torentje. „Rechts vooraan op de foto, het huis van wijlen dokter Vos. Ik meen dat hij tot in de jare.n 70" huisarts was in Wolphaartsdijk", schrijft: Gilda Katsman uit Wolp haartsdijk. De besneeuwde vlakte was land bouwgrond en is nu een woon wijk. Aan de Ichtusschool hebben veel schrijvers warme herinnerin gen. Meneer Sandee uit Wol phaartsdijk vertelt over juffrouw Wandel, met haar brede achter werk in haar groene jurk. „Ik zie haar nog voor het schoolbord staan. Tsjonge, tsjonge, wat kon die valse en venijnige knijpjes ge ven in je bovenarm als je een echt slecht cijfer had." Dan had je ook nog meester Elen- baas, ofwel de stekel, maar waar om hij die bijnaam had, weet San dee niet meer. „Een goede meester met een exclusieve stem." Meester Koolstra stond voor de 5e en 6e klas. Sandee keek vaak naar buiten als boer Koert aan het ploegen was. Hj had een Belarus, een som ber donkerrode tractor en een soort Cholchoze tractor, een ster ke Russische met een prachtig don ker geluid. Lenie Versluijs Meijard uit Sint Laurens schrijft dat de de foto is ge maakt vanaf de Molendijk. „Wat is er veel veranderd:" De prijswinnaars zijn: Hans Koert uit Heinkenszand, L.M. Klaasse uit Aardenburg en C. Matthijsse uit Heinkenszand. VLISSINGEN - 'Film by the Sea door het jaar' heeft morgenavond de voorpremière van An Education van regisseur Lone Scherfig. De film - die vorige week werd geno mineerd voor drie Oscars (waaron der voor beste film) - gaat over Jen ny, een intelligent jong meisje van bijna zeventien jaar. Zij ontmoet de extravagante, veel oudere man David. Diens snelle leven blijkt echter niet zo makkelijk en com fortabel als op het eerste gezicht lijkt. De voorstelling in CineCity in Vlis singen begint om 19.30 uur. Uit een exploot van gerechts deurwaarder B.J. Meijering d.d. 25-01-2010 blijkt, dat t.v.v. Johanna Clazina Meijer, wonen de te Middelburg, aan RADE DONEVIC, geboren op 03-02- 1958, zonder bekende woon- of verblijfplaats, is betekend het door de Voorzieningenrechter van de rechtbank te Middelburg gewezen vonnis van 22-01- 2010, waarbij aan R. Donevic een straat- en contactverbod is opgelegd. Van dit exploot kan R. Donevic een afschrift verkrijgen op één van onderstaande adres sen, GGN Zeeland Dam 2 Westsingel 132 4331 GJ Middelburg 4461 DR Goes 0118-633880 0113-250925 door Ali Pankow Afstand, verplaatsing en tijdsduur zijn centrale thema's in het werk van Jeroen Dooren- weerd. „Als je opgroeit op een schip raak je eraan gewend dat je de wereld in voortdurende bewe ging ziet", concludeert deze beel dend kunstenaar, die in 1962 in Terneuzen werd geboren als zoon van een binnenschipper. Zijn expo sitie Let it flow die gistermiddag werd geopend in De Bewaerschole in Burgh-Haamstede getuigt van zijn fascinatie. Doorenweerd, die inmiddels in Brabant woont, maakte er een vaartocht voor yan Drimmelen naar Schouwen-Duiveland. Hij deed dat met een stalen overnaads geklonken vissersboot, ofwel een zogeheten 'scherp schip'. „En dat laatste is bepalend voor de dei ning", wisten enkele kenners giste ren in de expositieruimte. De kunstenaar monteerde twee vi deocamera's een op de voor plecht en een aan de achterzijde. Voorop het scheepje bevestigde hij ook een microfoon om de omge vingsgeluiden op te nemen. Deze beeld- en geluidsregistraties gedu rende de vaartocht worden nu in De Bewaerschole gepresenteerd. Terwijl het geraas van golven en wind de ruimte als het ware doet opbollen, worden de beelden op twee tegenover elkaar staande mu ren geprojecteerd. Wie zich in het midden van de ruimte opstelt, kan de reis bijna aan den lijve onder vinden. „Het was een ruige vaar tocht," zo liet Doorenweerd weten en zo blijkt ook uit de beelden. Hij voer vorige week woensdag 's och tends rond 8.30 in Drimmelen uit met de bedoeling rond 17.00 uur in het haventje van Burghsluis aan te komen. Maar in plaats van de voorspelde windkracht 4, werd het 6 a 7 Beaufort, moest aan liet einde van de middag 112 worden gebeld en zocht de schipper met

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 82