21 zeeland Drugstoeristen lopen Advies kostenverdeling zeesluis pas voor zomer Robot PZC maandag De krant 5 weken voor 15 euro! De Zeeuwse politie en de douane hielden zaterdag op het veerplein van Breskens een eerste controle gericht op de aanhouding van drugstoeristen. Voertuigen landbouwers in kaart gebracht maandag 8 februari 2010 door Wim Hofman Elke dag schepten we ze op, de honderden le go-steentjes en we de den ze terug in de groe ne, houten kist waarin ze moesten. Het was wel een leuk geluid, het tikken van die steen tjes. Ze hadden mooie kleurtjes en verschillende vormen. Later kwamen er wielen bij met rubbe ren bandjes en asjes en kamwie len. De mogelijkheden leken ein deloos. Vooral onze zoon speelde er graag mee en het was gemakke lijk hem een verjaardagscadeau tje te geven: een doosje met le go- steentjes. Het was mooi speelgoed en het was mooi om hem bezig te zien, zittend, met zijn kin op zijn knie, een been onder hem. Hij werkte vlug met zijn dunne vingers en hij bouw de wonderlijke voertuigen en toestellen. Molens, een teken apparaat, auto's met stuurmecha nismen. Later stapte hij over op technisch lego en nu hij allang ouder is dan dertig, bouwt hij door. Eigenlijk is hij nooit ge stopt met het construeren van dingen en apparaten. Hij werkt nu sinds enige tijd bij Google in Californië en daar sturen ze hun werknemers elke week wel een keer naar een basisschool in de buurt om de kinderen in aanra king te brengen met techniek en nu laat hij ze robots bouwen om ze te laten zien wat er met ro bots allemaal mogelijk is: robots die over een tafel bewegen, maar er niet af mogen vallen, robots die reageren op sensoren zodat ze gaan stoppen bij een lijn, ro bots die ja en nee kunnen knik ken. Onlangs speelden de kinderen met zelfgemaakte robots een soort voetbal, omdat er dat week einde om de Superbowl werd ge speeld. Thuis maakt hij ook ro bots en hij heeft er een die op een kat lijkt, en die zich door zijn appartement beweegt en uit wijkt voor een tafelpoot of boe kenkast en die af en toe een kat- tengeluid maakt. Hij heeft echter ook een echte kat die het ding niet kan uitstaan en het af en toe aanvalt en dan blijft die robot nergens. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Uitgever/directeur Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162,4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteamZeeland T: 0118- 43 4070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed T: 076- 531 2277 E: segmentteam@bndestem-pzc.nl Familieberichten: 088- 0139 999 Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088- 013 99 10 Toets 1: bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 24,30 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 68,35 (acceptgiro €71,35) Jaar €261,75 (acceptgiro €264,75) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een doorlopend abonnement met automatische betaling van 68,35 per kwartaal (NA14) een doorlopend abonnement met betaling per accept van 71,35 per kwartaal (NA14) ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,- Na deze penode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5) Stuur de bon naar- PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg. Bellen kan ook: 088 - 013 99 10 Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaal zorgvuldig om me! persoonsgegevens. In hel ololon tiefr u nadere informatie DRUGSOVERLAST door René Schrier Bij de eerste bus lijkt het meteen prijs. Vier Bel gische jongens voldoen perfect aan de omschrij ving. Ze zitten achter in de bus, dragen capuchons over hun hoofd en als ze eenmaal door de politie uit de bus zij gedirigeerd, staan ze zeer schuldbewust op een rijtje. Ze weten dan ook niet wat hen overkomt op het grauwe Bresken- se veerplein. De drugshond Dirk die hen be snuffelt, verschillende politiemen sen om hen heen en een handje vol persfotografen en zelfs een tele visieploeg die alles vastleggen. Toch is het viertal, althans volgens Dirk, niet in het bezit van drugs. Ze kunnen dan ook na een kort oponthoud weer in de bus rich ting België plaatsnemen. Hebben ze wat te vertellen thuis, over die Hollandse flikken. Het is rond half vier. De Zeeuwse politie en de douane hebben zich geïnstalleerd in de bouwketen voor de dijkversterkingswerken op het veerplein. Computers om dag vaardingen uit te draaien, een pin automaat voor de boetes en een ge ijkte weegschaal om de hoeveel heid in beslag genomen drugs exact af te wegen. De eerste contro le op drugstoeristen die van het fiets-voetveer komen, kan begin nen. En er zullen er in de loop van het jaar meer komen, waarschuwt politiewoordvoerster Mireille Aal- ders alvast. De controles zijn opgezet omdat de drugstoeristen voor overlast zor gen. Mensen voelen zich niet vei lig als zij in de bus zitten en ook de softdrugsstank wordt als over last beschouwd. Buschauffeur Ste fan van den Bossche uit Schoondij- ke vindt de politie- en douanecon troles dan ook geweldig. „Soms ko men ze al stoned je bus binnen. Pas nog zat er een Belg achter het stuur van mijn bus. Dat kun je niet hebben. Daar hebben we ook meteen de blauwe arm, zoals we Vier Vlaamse jongens die er verdacht uitzagen werden uit de bus gehaald, maar de hond kon niets bij hen vinden. foto Ronald den Dekker door Wout Bareman CENT - De beslissing over de kos tenverdeling van de bouw van de nieuwe zeesluis in Terneuzen laat langer op zich wachten. De bijzon dere Vlaams-Nederlandse commis sie, die daarover advies moet uit brengen aan de beide regeringen, heeft meer tijd nodig. De commissie ging in september vorig jaar aan de slag en streefde er aanvankelijk naar het advies na vier bijeenkomsten medio decem ber gereed te hebben. Toen dat niet haalbaar bleek zou het januari worden, maar Vlaams minister Hil- de Crevits (openbare werken) heeft nu in Gent aangekondigd dat de commissie vóór de zomer het eindadvies zal formuleren. In Vlaanderen wordt momenteel in tensief overlegd over de wensen van niet alleen Gent, maar ook Antwerpen en Zeebrugge. Antwer pen wil een tweede toegang tot de Waaslandhaven - met een sluis aan de zuidzijde van het Deurgan- ckdok - en Zeebrugge wil een nieu we sluis naar de achterhaven. De Vlaamse regering onderzoekt de fi nancieringsmogelijkheden. De ha vens moeten wel zelf meebetalen. Volgens havendirecteur Daan Schalck van Gent is er geen reden tot ongerustheid. „De onderhande lingen verlopen in een heel goede sfeer." Dat het allemaal iets langer duurt, deert hem niet. Gent gaat er nog steeds van uit dat de nieu we zeesluis - ingepast in het huidi ge sluizencomplex - uiterlijk eind 2018 gereed is. Een nieuwe sluis kost, afhankelijk van het gekozen type, tussen de 700 miljoen en 1 miljard euro. Zijn de onderhande lingsdelegaties het eens over de kosten, dan start de planstudie. de politie noemen, bij geroepen. Deze controles mogen ze wat mij betreft vaker doen." Een van de po litiemensen hangt een poster in zijn bus op, waarop voor de geva ren van drugssmokkel wordt ge waarschuwd. De eerste controle gaat voorspoe dig. De politie wacht tot iedereen in de bus zit en gaat dan binnen om de chauffeur en de passagiers van de controle op de hoogte te stellen. Vervolgens wordt de bus het afgesloten terrein van de bouw keten opgestuurd. Eventuele ver dachten kunnen geen kant op. Dat de actie gericht is op de buspassagiers was kenne lijk niet aan een van de douanehonden verteld. Want op het moment dat twee Belgen naar hun auto op het parkeerterrein willen lopen, slaat de hond aan. Dat doet hij niet voor niets. Dus die mensen ook maar even meege nomen naar het tijdelijke bureau. En jawel hoor, de eerste drugstoe risten van de actie kunnen geno teerd worden. De douane heeft twee snuffelhon den, een stille (Dirk) en een die blaft. Dirk wordt in de bus ingezet. Als hij iets vindt gaat hij stil naast de. verdachte persoon zitten en dan weet zijn baas al genoeg. Een Belg die in de loop van de middag in de bus zit heeft het niet op Dirk. Nog voor het dier goed en wel zijn werk heeft gedaan gooit hij al angstig zijn zakjes-met soft drugs op de stoel naast zich. Da's makkelijk. Maar niet alles loopt zo soepel. Twee jongens die van de veerboot komen ruiken onraad. Ze kijken schichtig in de richting van de bouwketen en verdwijnen over het dijkje langs het parkeerter rein. Een van de politiemannen: „Als het Belgen zijn moeten ze toch een keer met de bus mee." GOES - Het landbouwverkeer in Zeeland wordt in kaart gebracht. Doel van de inventarisatie is aange ven waar de knelpunten voor het landbouwverkeer in Zeeland lig gen en proberen oplossingen te be denken. Om daar achter te komen worden alle 10 ZLTO-afdelingen in Zee land benaderd met de vraag aan te geven van welke wegen en routes het landbouwverkeer gebruik maakt. Zo wordt een blauwdruk gemaakt van alle routes en oplos singen voor mogelijke problemen. Gedacht wordt bijvoorbeeld aan omleidingen rond dorpen. Het project is een initiatief van de provincie Zeeland, de waterschap pen, Rijkswaterstaat in Zeeland en het ministerie van Verkeer en Wa terstaat. Als het plan aanslaat en blijkt te werken zal het ook in an dere delen van het land gebruikt gaan worden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 2