21 zeeland
Drugstoeristen lopen
Advies kostenverdeling
zeesluis pas voor zomer
Robot
PZC
maandag
De krant 5 weken voor 15 euro!
De Zeeuwse politie en de douane hielden zaterdag op het
veerplein van Breskens een eerste controle gericht op de
aanhouding van drugstoeristen.
Voertuigen
landbouwers in
kaart gebracht
maandag 8 februari 2010
door Wim Hofman
Elke dag schepten we ze
op, de honderden le
go-steentjes en we de
den ze terug in de groe
ne, houten kist waarin ze
moesten. Het was wel een leuk
geluid, het tikken van die steen
tjes. Ze hadden mooie kleurtjes
en verschillende vormen. Later
kwamen er wielen bij met rubbe
ren bandjes en asjes en kamwie
len. De mogelijkheden leken ein
deloos.
Vooral onze zoon speelde er
graag mee en het was gemakke
lijk hem een verjaardagscadeau
tje te geven: een doosje met le
go- steentjes. Het was mooi
speelgoed en het was mooi om
hem bezig te zien, zittend, met
zijn kin op zijn knie, een been
onder hem. Hij werkte vlug met
zijn dunne vingers en hij bouw
de wonderlijke voertuigen en
toestellen. Molens, een teken
apparaat, auto's met stuurmecha
nismen. Later stapte hij over op
technisch lego en nu hij allang
ouder is dan dertig, bouwt hij
door. Eigenlijk is hij nooit ge
stopt met het construeren van
dingen en apparaten. Hij werkt
nu sinds enige tijd bij Google in
Californië en daar sturen ze hun
werknemers elke week wel een
keer naar een basisschool in de
buurt om de kinderen in aanra
king te brengen met techniek en
nu laat hij ze robots bouwen om
ze te laten zien wat er met ro
bots allemaal mogelijk is: robots
die over een tafel bewegen, maar
er niet af mogen vallen, robots
die reageren op sensoren zodat
ze gaan stoppen bij een lijn, ro
bots die ja en nee kunnen knik
ken.
Onlangs speelden de kinderen
met zelfgemaakte robots een
soort voetbal, omdat er dat week
einde om de Superbowl werd ge
speeld. Thuis maakt hij ook ro
bots en hij heeft er een die op
een kat lijkt, en die zich door
zijn appartement beweegt en uit
wijkt voor een tafelpoot of boe
kenkast en die af en toe een kat-
tengeluid maakt. Hij heeft echter
ook een echte kat die het ding
niet kan uitstaan en het af en toe
aanvalt en dan blijft die robot
nergens.
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
COLOFON
PZC
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118- 43 4000
Uitgever/directeur
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T: 0118- 43 4050
E: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162,4460 AD Goes
T: 0113- 31 5670
E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
T: 0111-45 4650
E: schouwen-duiveland@pzc.nl
Advertenties
VerkoopteamZeeland
T: 0118- 43 4070
E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed
T: 076- 531 2277
E: segmentteam@bndestem-pzc.nl
Familieberichten: 088- 0139 999
Personeelsadvertenties: 055- 5388 000
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Abonnement opzeggen?
Vul het formulier in op:
www.pzc.nl/lezersservice
of bel: 088- 013 99 10
Toets 1: bezorgklachten (vanaf 07.00 uur)
nabezorging bij melding voor 12.00 uur
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode.
U ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 24,30 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 68,35 (acceptgiro €71,35)
Jaar €261,75 (acceptgiro €264,75)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een doorlopend abonnement met automatische betaling van 68,35 per kwartaal (NA14)
een doorlopend abonnement met betaling per accept van 71,35 per kwartaal (NA14)
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,- Na deze penode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5)
Stuur de bon naar- PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg.
Bellen kan ook: 088 - 013 99 10
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
De PZC gaal zorgvuldig om me! persoonsgegevens. In hel
ololon tiefr u nadere informatie
DRUGSOVERLAST
door René Schrier
Bij de eerste bus lijkt het
meteen prijs. Vier Bel
gische jongens voldoen
perfect aan de omschrij
ving. Ze zitten achter in de bus,
dragen capuchons over hun hoofd
en als ze eenmaal door de politie
uit de bus zij gedirigeerd, staan ze
zeer schuldbewust op een rijtje.
Ze weten dan ook niet wat hen
overkomt op het grauwe Bresken-
se veerplein.
De drugshond Dirk die hen be
snuffelt, verschillende politiemen
sen om hen heen en een handje
vol persfotografen en zelfs een tele
visieploeg die alles vastleggen.
Toch is het viertal, althans volgens
Dirk, niet in het bezit van drugs.
Ze kunnen dan ook na een kort
oponthoud weer in de bus rich
ting België plaatsnemen. Hebben
ze wat te vertellen thuis, over die
Hollandse flikken.
Het is rond half vier. De Zeeuwse
politie en de douane hebben zich
geïnstalleerd in de bouwketen
voor de dijkversterkingswerken op
het veerplein. Computers om dag
vaardingen uit te draaien, een pin
automaat voor de boetes en een ge
ijkte weegschaal om de hoeveel
heid in beslag genomen drugs
exact af te wegen. De eerste contro
le op drugstoeristen die van het
fiets-voetveer komen, kan begin
nen. En er zullen er in de loop van
het jaar meer komen, waarschuwt
politiewoordvoerster Mireille Aal-
ders alvast.
De controles zijn opgezet omdat
de drugstoeristen voor overlast zor
gen. Mensen voelen zich niet vei
lig als zij in de bus zitten en ook
de softdrugsstank wordt als over
last beschouwd. Buschauffeur Ste
fan van den Bossche uit Schoondij-
ke vindt de politie- en douanecon
troles dan ook geweldig. „Soms ko
men ze al stoned je bus binnen.
Pas nog zat er een Belg achter het
stuur van mijn bus. Dat kun je
niet hebben. Daar hebben we ook
meteen de blauwe arm, zoals we
Vier Vlaamse jongens die er verdacht uitzagen werden uit de bus gehaald,
maar de hond kon niets bij hen vinden. foto Ronald den Dekker
door Wout Bareman
CENT - De beslissing over de kos
tenverdeling van de bouw van de
nieuwe zeesluis in Terneuzen laat
langer op zich wachten. De bijzon
dere Vlaams-Nederlandse commis
sie, die daarover advies moet uit
brengen aan de beide regeringen,
heeft meer tijd nodig.
De commissie ging in september
vorig jaar aan de slag en streefde er
aanvankelijk naar het advies na
vier bijeenkomsten medio decem
ber gereed te hebben. Toen dat
niet haalbaar bleek zou het januari
worden, maar Vlaams minister Hil-
de Crevits (openbare werken)
heeft nu in Gent aangekondigd dat
de commissie vóór de zomer het
eindadvies zal formuleren. In
Vlaanderen wordt momenteel in
tensief overlegd over de wensen
van niet alleen Gent, maar ook
Antwerpen en Zeebrugge. Antwer
pen wil een tweede toegang tot de
Waaslandhaven - met een sluis
aan de zuidzijde van het Deurgan-
ckdok - en Zeebrugge wil een nieu
we sluis naar de achterhaven. De
Vlaamse regering onderzoekt de fi
nancieringsmogelijkheden. De ha
vens moeten wel zelf meebetalen.
Volgens havendirecteur Daan
Schalck van Gent is er geen reden
tot ongerustheid. „De onderhande
lingen verlopen in een heel goede
sfeer." Dat het allemaal iets langer
duurt, deert hem niet. Gent gaat
er nog steeds van uit dat de nieu
we zeesluis - ingepast in het huidi
ge sluizencomplex - uiterlijk eind
2018 gereed is. Een nieuwe sluis
kost, afhankelijk van het gekozen
type, tussen de 700 miljoen en 1
miljard euro. Zijn de onderhande
lingsdelegaties het eens over de
kosten, dan start de planstudie.
de politie noemen, bij geroepen.
Deze controles mogen ze wat mij
betreft vaker doen." Een van de po
litiemensen hangt een poster in
zijn bus op, waarop voor de geva
ren van drugssmokkel wordt ge
waarschuwd.
De eerste controle gaat voorspoe
dig. De politie wacht tot iedereen
in de bus zit en gaat dan binnen
om de chauffeur en de passagiers
van de controle op de hoogte te
stellen. Vervolgens wordt de bus
het afgesloten terrein van de bouw
keten opgestuurd. Eventuele ver
dachten kunnen geen kant op.
Dat de actie gericht is op de
buspassagiers was kenne
lijk niet aan een van de
douanehonden verteld. Want op
het moment dat twee Belgen naar
hun auto op het parkeerterrein
willen lopen, slaat de hond aan.
Dat doet hij niet voor niets. Dus
die mensen ook maar even meege
nomen naar het tijdelijke bureau.
En jawel hoor, de eerste drugstoe
risten van de actie kunnen geno
teerd worden.
De douane heeft twee snuffelhon
den, een stille (Dirk) en een die
blaft. Dirk wordt in de bus ingezet.
Als hij iets vindt gaat hij stil naast
de. verdachte persoon zitten en
dan weet zijn baas al genoeg. Een
Belg die in de loop van de middag
in de bus zit heeft het niet op
Dirk. Nog voor het dier goed en
wel zijn werk heeft gedaan gooit
hij al angstig zijn zakjes-met soft
drugs op de stoel naast zich. Da's
makkelijk. Maar niet alles loopt zo
soepel. Twee jongens die van de
veerboot komen ruiken onraad.
Ze kijken schichtig in de richting
van de bouwketen en verdwijnen
over het dijkje langs het parkeerter
rein. Een van de politiemannen:
„Als het Belgen zijn moeten ze
toch een keer met de bus mee."
GOES - Het landbouwverkeer in
Zeeland wordt in kaart gebracht.
Doel van de inventarisatie is aange
ven waar de knelpunten voor het
landbouwverkeer in Zeeland lig
gen en proberen oplossingen te be
denken.
Om daar achter te komen worden
alle 10 ZLTO-afdelingen in Zee
land benaderd met de vraag aan te
geven van welke wegen en routes
het landbouwverkeer gebruik
maakt. Zo wordt een blauwdruk
gemaakt van alle routes en oplos
singen voor mogelijke problemen.
Gedacht wordt bijvoorbeeld aan
omleidingen rond dorpen.
Het project is een initiatief van de
provincie Zeeland, de waterschap
pen, Rijkswaterstaat in Zeeland en
het ministerie van Verkeer en Wa
terstaat. Als het plan aanslaat en
blijkt te werken zal het ook in an
dere delen van het land gebruikt
gaan worden.