zeeland 117
De Bewaerschole
Pittige sonates en partita's van Bach
Stand-up comedian?
n
4
kpn
agenda
Doe snel de Digitenne Bespaarcheck.
Digitenne
kpn winkel kpn.com 0900 0244 (lOcpm)
ÏIV
b
maandag 8 februari 2010
door Jeanette Vergouwen
Het was een niet gemakke
lijk programma. De klave-
ciniste Kris Verhelst en
violiste Sophie Gent vertolkten in
genieus gecomponeerde werken
die voor de toehoorders absoluut
interessant waren. De sonates in c
BWV 1017 en in E BWV 1016 van
J. S. Bach zijn prachtige werken
met een verfijnde structuur en
een obligate klavecimbelpartij.
Dus geen ondersteunende partij,
maar eerder stimulerend en even
waardig aan de viool.
De vorm van de sonates is volgens
de regels van die tijd: vierdelig en
de volgorde: langzaam, snel, lang
zaam, snel.
De Sonate in c begon met een Sici-
liano dat leek op een arioso, een
ietwat smartelijke melodie met
summiere versieringen.
Jammer dat enkele hoge tonen in
de vioolpartij onder de toon wer
den gestreken. Het Allegro klonk
levendiger. De fugatische passages
kwamen goed over. De klavecinis-
te zorgde voor de fraseringen en
de violiste voor de effecten.
In de Sonate in E hoorde men een
dromerig openingsdeel en na een
fugatisch Allegro, een prachtig Ada
gio met de gehamerde akkoorden
door het klavecimbel en subtiele
Driemaal Frank Groothof, in De jongen, het meisje en de heks van het woeste
woud.
Meer agendanieuws en de
volledige filmagenda op de
website van deze krant.
OP PAD
Kamperland
Zeeuws Planetarium. Dagelijks wisselende
SaSSSW2ffi2SJB3JSï£
MUZIEK
Kaarslichtconcert
Sonaten en Partita's van J.S. Bach.
Door Kris Verhelst (klavecimbel)
en Sophie Gent (viool).
Gehoord zaterdag 06 februari in
de Dorpskerk in Sint Kruis.
weemoedige versieringen door de
viool. Deze sonate werd besloten
met een briljant Allegro.
Tussen de twee sonates werden so-
lowerken vertolkt De Partita in e
BWV 830 voor klavecimbel en de
partita in d BWV 1004 voor viool
solo.
De kracht van de Kaarslichtconcer
ten is de keuze van instrumenten.
De musici spelen op authentieke
instrumenten of hedendaags ge
bouwde kopieën. Kris Verhelst
speelde in een vorig recital op een
gerestaureerd authentiek instru
ment en deze keer zorgde ze voor
een primeur. Zij bespeelde een ko
pie van een Dülcken klavecimbel
(uit het Vleeshuis in Antwerpen).
Dit instrument bezit een warme
klank en de balans tussen bas en
diskant is perfect.
Verhelst wordt geroemd voor haar
interpretaties en haar respect voor
voorstellingen. Voor informatie zie
www.zeeuwsplanetarium.nl of bel 0113
376302.
Goes
Lezing Han Dagevos over de Amerikaanse
auto's van 1900-1930 en de geschiedenis
van de autobranche in Goes. Historisch
Museum de Bevelanden, 10.15 uur.
FILMS
GOES
't Beest,
de specifieke eigenschappen van
de instrumenten die zij bespeelt.
Haar speelwijze is soepel, de loop
jes komen vlot en stralend over en
zij verzorgt alle details. Zij fraseert
geweldig en de effectvolle versie
ringen en omspelingen van noten
zijn natuurlijk. Er gaat een grote
rust uit van deze klaveciniste. De
opgaande lijnen kregen de juiste
stuwkracht mee, de dansante de
len werden onderbroken door een
bevallige Air en de Gigue werd fe
nomenaal, met aandacht voor het
polyfone, gespeeld.
Sophie Gent bespeelt een Gen-
naro Gagliano viool uit 1732. Een
instrument met een volle klank.
De Partita in d bestaat uit een
reeks van dansen. De Corrente
werd spits gebracht met mooie
streken en gepunte tonen. De ac
centen werden wel regelmatig fors
gebracht. Er was een mooie melo
dielijn in het lage register te horen
in de Sarabande, en een genuan
ceerde afwisseling van zachte en
minder zachte passages in de Giga.
De Chaconne, een complex en
krachtig slotdeel, bestaat uit een
aantal variaties op een thema. De
variatie met arpeggio's over alle
snaren klonk niet echt transpa
rant. Deze partita is moeilijk, maar
de vertolking door Gent was
boeiend.
Suddenly last winter: 19.30 uur;
Merral,
Avatar: 21.00 uur; Edge of darkness:
19.00 en 21.30 uur; It's complicated:
18.45 en 21.15 uur; Komt een vrouw bij
de dokter: 19.00 uur; Sherlock Holmes:
19.15 en 21.45 uur.
MIDDELBURG
Schuttershof, Partir: 20 uur.
OOSTBURG
Ledeltheater, Terug naar de kust: 20uur.
Jeroen Doorenweerd bij de projec
tie in De Bewaerschole.
foto Izaak Verkeste
zijn bootje een veilig heenkomen
in Vluchthaven De Val in Zierik-
zee. „Wie dus de meest spectaculai
re opnamen wil zien, moet de ten
toonstelling wat later op de mid
dag bezoeken", zegt Doorenweerd.
Hij heeft de tocht volledig opgeno
men, maar de beelduitsnede in de
tijd loopt parellel aan de openings
tijden van De Bewaerschole, 's
middag tussen 14.00 en 17.00 uur.
„Elke expositie draagt iets van een
reis in zich", concludeerde Loren
zo Benedetti, directeur en curator
van de Vleeshal in Middelburg. Hij
verrichtte gistermiddag de officiële
opening van Let it flow.
Zeker voor tentoonstellingen in
Zeeland geldt voor velen dat het
bezoek daaraan ook een reis ver
eist. „Maar ook voor het bezichtin-
gen van de expositie kan het be
grip reis als metafoor dienen", al
dus Benedetti. Hij ziet in deze pre
sentatie in De Bewaerschole ruim
te, beweging en de esthetische er
varing van het reizen fraai samen
komen. Verder schetste hij hoe
complex het is landschapservaring
te verbeelden. „Geldt in de litera
tuur het beschrijven van de be
klimming van de Mont Ventoux
in 1336 door de Italiaanse dichter
Petrarca als eerste voorbeeld daar
van, in de schilderkunst kwamen
die pogingen pas in de tijd van de
Romantiek", memoreerde Beme-
detti. Hij trok een vergelijking tus
sen de wijze waarop dat in Neder
land vaak gebeurde met minimalis
tische lijnen en vlakverdeling én
de presentatie van Doorenweerd.
De nieuwe stichting achter De Be
waerschole weet zich sinds kort,
naast structuele subsidies van ge
meente en provincie, voor het ko
mend jaar ook gesteund door een
bijdrage van het VSB-fonds.
Let it flow, t/m 21 mrt, De Bewaerscho
le, Weststraat 18, wo. t/m zon, 14.00 -
17.00 uur.
-K 0
iï I
5 l
'V
jMHIn
'4 jjfflf foBW LTC i i S8 W f
%fA"-Ë 4Tg?liI«] 811HI glsjjji
Vul je postcode in op kpn.com/bespaarcheck of vraag
ernaar in de winkel.
Postcode 6828 AG
Huisnummer 25
SSS K,
kpn 1»
sluit je aan