zeeland 117 De Bewaerschole Pittige sonates en partita's van Bach Stand-up comedian? n 4 kpn agenda Doe snel de Digitenne Bespaarcheck. Digitenne kpn winkel kpn.com 0900 0244 (lOcpm) ÏIV b maandag 8 februari 2010 door Jeanette Vergouwen Het was een niet gemakke lijk programma. De klave- ciniste Kris Verhelst en violiste Sophie Gent vertolkten in genieus gecomponeerde werken die voor de toehoorders absoluut interessant waren. De sonates in c BWV 1017 en in E BWV 1016 van J. S. Bach zijn prachtige werken met een verfijnde structuur en een obligate klavecimbelpartij. Dus geen ondersteunende partij, maar eerder stimulerend en even waardig aan de viool. De vorm van de sonates is volgens de regels van die tijd: vierdelig en de volgorde: langzaam, snel, lang zaam, snel. De Sonate in c begon met een Sici- liano dat leek op een arioso, een ietwat smartelijke melodie met summiere versieringen. Jammer dat enkele hoge tonen in de vioolpartij onder de toon wer den gestreken. Het Allegro klonk levendiger. De fugatische passages kwamen goed over. De klavecinis- te zorgde voor de fraseringen en de violiste voor de effecten. In de Sonate in E hoorde men een dromerig openingsdeel en na een fugatisch Allegro, een prachtig Ada gio met de gehamerde akkoorden door het klavecimbel en subtiele Driemaal Frank Groothof, in De jongen, het meisje en de heks van het woeste woud. Meer agendanieuws en de volledige filmagenda op de website van deze krant. OP PAD Kamperland Zeeuws Planetarium. Dagelijks wisselende SaSSSW2ffi2SJB3JSï£ MUZIEK Kaarslichtconcert Sonaten en Partita's van J.S. Bach. Door Kris Verhelst (klavecimbel) en Sophie Gent (viool). Gehoord zaterdag 06 februari in de Dorpskerk in Sint Kruis. weemoedige versieringen door de viool. Deze sonate werd besloten met een briljant Allegro. Tussen de twee sonates werden so- lowerken vertolkt De Partita in e BWV 830 voor klavecimbel en de partita in d BWV 1004 voor viool solo. De kracht van de Kaarslichtconcer ten is de keuze van instrumenten. De musici spelen op authentieke instrumenten of hedendaags ge bouwde kopieën. Kris Verhelst speelde in een vorig recital op een gerestaureerd authentiek instru ment en deze keer zorgde ze voor een primeur. Zij bespeelde een ko pie van een Dülcken klavecimbel (uit het Vleeshuis in Antwerpen). Dit instrument bezit een warme klank en de balans tussen bas en diskant is perfect. Verhelst wordt geroemd voor haar interpretaties en haar respect voor voorstellingen. Voor informatie zie www.zeeuwsplanetarium.nl of bel 0113 376302. Goes Lezing Han Dagevos over de Amerikaanse auto's van 1900-1930 en de geschiedenis van de autobranche in Goes. Historisch Museum de Bevelanden, 10.15 uur. FILMS GOES 't Beest, de specifieke eigenschappen van de instrumenten die zij bespeelt. Haar speelwijze is soepel, de loop jes komen vlot en stralend over en zij verzorgt alle details. Zij fraseert geweldig en de effectvolle versie ringen en omspelingen van noten zijn natuurlijk. Er gaat een grote rust uit van deze klaveciniste. De opgaande lijnen kregen de juiste stuwkracht mee, de dansante de len werden onderbroken door een bevallige Air en de Gigue werd fe nomenaal, met aandacht voor het polyfone, gespeeld. Sophie Gent bespeelt een Gen- naro Gagliano viool uit 1732. Een instrument met een volle klank. De Partita in d bestaat uit een reeks van dansen. De Corrente werd spits gebracht met mooie streken en gepunte tonen. De ac centen werden wel regelmatig fors gebracht. Er was een mooie melo dielijn in het lage register te horen in de Sarabande, en een genuan ceerde afwisseling van zachte en minder zachte passages in de Giga. De Chaconne, een complex en krachtig slotdeel, bestaat uit een aantal variaties op een thema. De variatie met arpeggio's over alle snaren klonk niet echt transpa rant. Deze partita is moeilijk, maar de vertolking door Gent was boeiend. Suddenly last winter: 19.30 uur; Merral, Avatar: 21.00 uur; Edge of darkness: 19.00 en 21.30 uur; It's complicated: 18.45 en 21.15 uur; Komt een vrouw bij de dokter: 19.00 uur; Sherlock Holmes: 19.15 en 21.45 uur. MIDDELBURG Schuttershof, Partir: 20 uur. OOSTBURG Ledeltheater, Terug naar de kust: 20uur. Jeroen Doorenweerd bij de projec tie in De Bewaerschole. foto Izaak Verkeste zijn bootje een veilig heenkomen in Vluchthaven De Val in Zierik- zee. „Wie dus de meest spectaculai re opnamen wil zien, moet de ten toonstelling wat later op de mid dag bezoeken", zegt Doorenweerd. Hij heeft de tocht volledig opgeno men, maar de beelduitsnede in de tijd loopt parellel aan de openings tijden van De Bewaerschole, 's middag tussen 14.00 en 17.00 uur. „Elke expositie draagt iets van een reis in zich", concludeerde Loren zo Benedetti, directeur en curator van de Vleeshal in Middelburg. Hij verrichtte gistermiddag de officiële opening van Let it flow. Zeker voor tentoonstellingen in Zeeland geldt voor velen dat het bezoek daaraan ook een reis ver eist. „Maar ook voor het bezichtin- gen van de expositie kan het be grip reis als metafoor dienen", al dus Benedetti. Hij ziet in deze pre sentatie in De Bewaerschole ruim te, beweging en de esthetische er varing van het reizen fraai samen komen. Verder schetste hij hoe complex het is landschapservaring te verbeelden. „Geldt in de litera tuur het beschrijven van de be klimming van de Mont Ventoux in 1336 door de Italiaanse dichter Petrarca als eerste voorbeeld daar van, in de schilderkunst kwamen die pogingen pas in de tijd van de Romantiek", memoreerde Beme- detti. Hij trok een vergelijking tus sen de wijze waarop dat in Neder land vaak gebeurde met minimalis tische lijnen en vlakverdeling én de presentatie van Doorenweerd. De nieuwe stichting achter De Be waerschole weet zich sinds kort, naast structuele subsidies van ge meente en provincie, voor het ko mend jaar ook gesteund door een bijdrage van het VSB-fonds. Let it flow, t/m 21 mrt, De Bewaerscho le, Weststraat 18, wo. t/m zon, 14.00 - 17.00 uur. -K 0 iï I 5 l 'V jMHIn '4 jjfflf foBW LTC i i S8 W f %fA"-Ë 4Tg?liI«] 811HI glsjjji Vul je postcode in op kpn.com/bespaarcheck of vraag ernaar in de winkel. Postcode 6828 AG Huisnummer 25 SSS K, kpn 1» sluit je aan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 19