u Char is een van velen 39 media Mentalisten, spiritisten, kinderen die praten met hun overleden grootouders: de televisie wordt de komende maanden van bovenaf bestuurd. Paranormale tv is een geheel eigen genre geworden. Of het allemaal klopt, is niet eens een vraag, vertelt televisiemedium Char aan Monique Brandt. 'Op RTL is het dit jaar feesten met geesten' media@wegener.ni 024-3650570 Char Margolis: „Mensen genézen, daar gaat het mij om." foto David van Dam De geesten hebben Hilversum stevig in hun greep. Afgelo pen week al konden we genieten van het spektakel rond de start van de derde editie van De Nieuwe Uri Geiler bij SBS 6, waar in een keur aan buitenissige enter tainers aantreedt. Hun ambitie: in de voetsporen treden van de Israë lische mentalist Geiler. Later dit jaar staat nog een para normaal programma bij SBS op het menu. Liesbeth van Dijk, win nares van de tv-talentenjacht voor bovennatuurlijk talent Het Zesde Zintuig, gaat dit najaar een 'docu- 'mentaireachtig' programma ma ken over paranormale kinderen. Op RTL is het helemaal feesten met geesten. Programma's als Het Zesde Zintuig Plaats Delict en huis mediums als de Schotse baby- en kleuterfluisteraar Derek Ogilvy, die het ook goed doet in het thea ter, krikken de kijkcijfers op 'duis tere donderdag' flink op. Programmadirecteur Erland Gal- jaard van RTL zegt trots te zijn op het succes van dit nieuwe tv-gen- re, dat naar eigen zeggen ooit ont sproot op zijn zender. „Char Mar golis is' trendsetter geweest. Het is natuurlijk lastig dat het allemaal weinig inzichtelijk is. We checken heus wel dingen, maar het effect van wat de mediums doen, is niet altijd aanwijsbaar. Ik denk dat je beter kunt kijken naar wat het met de mensen doet, met wie Char werkt. Of het nu waar is of niet, het biedt ze rust en troost." „Ze is écht, zegt deze niet meer zo kritische journalist", aldus haar Ne derlandse vriendin en apostel, rod delkoningin Wilma Nanninga. Tij dens de presentatie van Margolis' boek houdt Nanninga het niet meer droog als ze vertelt hoe het medium destijds, toen nog nie mand haar hier kende, al telefo nisch precies beschreef welke foto van haar grootvader Willem on der haar trap hing. „Daarna geloof de ik alles wat ze zei." Nanninga is niet de enige. Uit een opiniepeiling in opdracht van het maandblad Quest in september 2007, bleek dat 30 procent van de ondervraagde Nederlanders ge looft dat Char écht met de doden kan spreken. Het is meteen de ver klaring voor haar succes. Haar ze vende boek Een geschenk uit de he mel is net uit, haar programma's scoren onveranderlijk hoog. Chars werkwijze, het raden van na men van de overledenen door het noemen van letters, hebben haar de bijnaam alfabetmedium opgele verd en komische imitaties in Koef- noen. Het 'letterraden' is volgens sceptici niets meer of minder dan cold reading: het ontfutselen van informatie door gebaren, gezichts uitdrukkingen of subtiele reacties. Het programma Zembla liet in 2008 'beroeps-ontmaskeraar' James Randi aan het woord, die eerder Uri Geiler publiekelijk in zijn hemd zette door zijn trucs door te prikken. In Zembla toonde hij aan de hand van een video stapje voor stapje hoe Char haar informatie in gesprekken lospeu tert. Henk Westbroek beschreef ooit in een column zijn ervaringen bij Char: „Op weg naar de studio Eén, misschien zelfs twee keer per week hoor je de vraag. Bij de bakker of de slager, in het café of res taurant. Wordt u al gehol pen? Of een variant daarop. Velen zullen dat zinnetje meer dan eens associëren met de gelijknamige se rie. Waarschijnlijk nog het best be kend onder de Engelse titel Are you being servedDe Britse serie werd in Nederland voor het eerst uitgezonden op 21 juni 1974. In to taal zijn er 69 afleveringen ge maakt in 13 jaar. De populariteit van Wordt u al geholpen? was me de te danken aan acteur John In- man. Hij werd wereldberoemd als Mr. Humphries. De BBC riep hem in 1976 uit tot tv-personage van het jaar en hij werd tot 'grappigste man op tv' gekroond. Mr. Hum phries was dol op het meten van de binnenkant van de benen bij kreeg ik bij een pompstation een aanrijding met een stilstaande ben zinepomp waardoor ik een half uurtje te laat kwam. Tegen de assis tente die me opving, jokte ik dat ik kleine autopech gekregen had. 'Volgende week moet ik toch echt eens een andere kopen', zei ik. Het eerste dat Char me een kwartier la ter openbaarde, was dat ik juist de ze dag in mijn hoofd besloten had een nieuwe auto te kopen." „Televisiemediums vallen in de ca tegorie amusement", schrijft Rob Nanninga, hoofdredacteur van het blad Skepsis, in een artikel over tv-mediums. „De makers van zul ke tv-programma's stellen zich niet ten doel betrouwbaar bewijs materiaal te leveren voor het be staan van paranormale verschijnse len. Daar hebben ze ook geen ver stand van. Ze willen in de eerste mannen en hij ging graag naar ver- kleedfeestje. Alles wees erop dat hij homoseksueel was, maar dat werd nooit expliciet gemaakt. Zijn dood, op 8 maart 2007, werd breed uitgemeten in de Britse pers. „Ik wed dat iedereen zich in de hemel nu een breuk lacht met hem", zei tv-kijker Alan Darbyshi- re uit Wigan op de site van de BBC. Acteurs die met hem in de se rie hebben gespeeld, reageerden verslagen en noemden Inman een van de beste en grappigste acteurs met wie ze hadden gewerkt. Trevor Bannister, die de rol van Mr. Lucas vertolkte, zei in een in terview dat de schrijvers van Wordt u al geholpen? nooit hadden gedacht dat het zinnetje dat Mr. Humphries in elke aflevering uit- kirde (I'm free!) zo'n hit zou wor den. „Maar dat geldt eigenlijk voor de hele show. Niemand had dit Zaterdag 6 februari 2010 plaats goede kijkcijfers en verstrek ken meestal geen informatie over de gang van zaken." Toch mocht Char weer van RTL op pad om te 'werken' met ramp slachtoffers als die van het vliegtui gongeluk op Tenerife, de vuur werkramp in Enschede of het ko ninginnedagdrama in Apeldoorn. Het was in aflevering 1 al een flink tranendal, want alle nabestaanden hebben uiteraard nog volop last van die traumatische gebeurtenis. In de Verenigde Staten wilde Chars grote voorbeeld, het me dium John Edward, jaren geleden een soortgelijk programma maken met nabestaanden van de 9/11- slachtoffers. Daar barstte echter een ware orkaan van kritiek los. Edwards gedroomde programma werd, na beschuldigingen dat hij het leed van mensen exploiteerde voor de kijkcijfers, teruggetrokken door de zender. Char meldt desge vraagd dat ze zelf nooit getwijfeld heeft toen Endemol bij haar aan klopte met het idee voor Char: Le ven na de Ra mp. Zelf raakt ze bij het terugkijken van een aflevering hevig geëmotioneerd: „Omdat het zo'n enorm privilege is dat deze mensen me vertrouwen. Ik zie dat mijn healing troost biedt en dat ze het kunnen afsluiten voor zover dat mogelijk is. Mensen genézen, daar gaat het mij om. Het is een eerbetoon aan de mensen die over zijn gegaan. Dat er in Amerika zo veel kritiek kwam, is omdat men er niet zo tolerant is als hier." Volgens haar hoort kritiek bij de 'baan'. „Ieder medium staat bloot aan kritiek, al sinds de tijd van Nostradamus. Maar denk je dat de paus zich iets aantrekt van men sen die het katholicisme bespot ten? Of hoe de joden zich voelen over mensen die de Holocaust ont kennen? Dat christenen gaan twij felen als mensen zeggen dat Jezus niet de zoon van God was? Dit is een geloofssysteem. Je gelooft me, of je gelooft me niet. Ik heb geen tijd om me met hen die niet gelo ven, bezig te houden. Ik zou in de hemel willen zijn om te kunnen toekijken als ze daar binnenko men, hun schepper ontmoeten en al de geliefden die eerder over zijn gegaan. Dan zullen ze zeggen: Char had gelijk." Char: Leven na een ramp, donder dag, RTL 4, 21.30 uur j Reageren? redactie.media@wegener.nl succes kunnen voorspellen." Er keken op het hoogtepunt 22 mil joen Britten naar Wordt u al gehol pen? Toch is er ook vaak kritiek ge weest op de serie die zich afspeelt op de heren- en damesafdeling in het warenhuis Grace Brothers in Londen. De verhaallijn was vaak erg dun, alhoewel de Britse klas senmaatschappij op subtiele wijze op de hak werd genomen. Wie van boeken houdt en wel eens in Londen komt, is misschien zonder er bij stil te staan dicht bij de bron geweest. In Waterstone's Piccadilly, de grootste boekhandel van Europa, kun je uren ronddwa len. Maar tot 1999 was het gebouw een warenhuis, Simpsons of Picca dilly, dé inspiratiebron voor scena rioschrijver Jeremy Loyd. Hij werk te er in de jaren vijftig en gebruik te zijn ervaringen als basis voor het script. Branko Eijssen WORDT U AL GEHOLPEN? In de serie Heimwee TV worden elke week tv-series het verleden belicht die de geur van nostalgie ademen. foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 95