301 zeeland Ommekeer in denken 'Een goede wielrenner moet PZC brieven 2-daagse busreis Disneyland8 Paris DUURZAAM VERKEERSVEILIG Proefproject bracht aantal slachtoffers zaterdag 6 februari 2010 Brieven (max. 150 woorden) richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 91 4330 AB Middelburg 0118-434005 lezersredacteur@pzc.nl Commissie De Wit Het leek' enigszins op een kleuter klas. Nee, ik heb het niet gedaan hoor, het was die andere! Ze hielden allen hun poten stijf, Nout Wellink zelfs letterlijk. En 'Grijpman Poenink', die moest een traan wegpinken toen hij 'van school werd gestuurd' indertijd! Woest was hij, met maar 26 mil joen in zijn rugzak! Tjerk Westerterp Populierenlaan 3, Middelburg Onderbroekenlol Kinderen hebben vaak de neiging de andere sekse te beschouwen als onderzoeksobject. Columnist Van Dam refereert in de krant aan deze hobby en noemt daarbij de naam van zo'n object dat hij in zijn jong ste jaren nader onderzocht. Hij moet hevig ontdaan zijn geweest en in een toestand van volkomen verwardheid zijn geraakt. En zo ontstond er een probleem, want laat het jonge kind nou pre cies dezelfde naam hebben als ik. Maar onderbroekjes met vlinder tjes droeg ik niet, meneer Van Dam, want die waren er niet en toen ze er wel waren, was het te laat om nog indruk te maken. Ik hoop dat de columnist in de toe komst minder slordig omgaat met de feiten en nagaat of er wellicht ook andere personen zijn die he ten als ik. Het peil van de heer Van Dam is juist beneden het midden. Hij moet zo langzamerhand wat ver der en vooral wat hoger kijken! Nellie de Bliek-van de Reepe Van der Waalsstraat 16, Terneuzen Verkiezingsposters Aandacht voor de gemeenteraads verkiezingen in krant is een stimu lans voor alle vrijwilligers die zich inzetten voor de verkiezingscam pagne. Dat moet gezegd worden. Een cen terfold met posterplakkers in actie is zeer te waarderen. Het zou daar bij wel aardig zijn als de krant de regels van het posterplakken erbij had betrokken. Alle verkiezingsbor den bieden aan de negen Middel burgse partijen de ruimte voor een Ai-poster. Het is daarom jammer dat het on derschrift bij de foto van 4 februari niet luidde: De posterplakkers van de SP, de partij die zegt te streven naar gelijke verdeling, gaan in de campagne zichtbaar voor een heel groot stuk van de koek voor zich zelf Namens de partij die zich aan de regels houdt, D66. Dimp Nelemans Gortstraat 43, Middelburg Aankomst 20 t/m 27 februari Met uitstekende aankomst- en vertrektijden geniet u van 2 dagen optimaal plezier in Disney land' Paris! Voor iedereen is er veel te beleven en zijn er extra feestelijke verrassingen. U verblijft in Kyriad at Disneyland® Paris, een prachtigfamiliehotel gelegen op enkele minuten afstand van de Disney® Parken. Inclusief: reis per Oad Kidsbus of Tourist Class bus 1 overnach ting (2/4-persoonskamer) o.b.v. lo gies ontbijt 2 dagen onbeperkt entree tot de beide Disney® Parken Gratis shuttle service van en naar de Disney' Parken. Lezersprijs 189,-" Kinderen t/m 11 jaar gratis*"! prijs p.p. o.b.v. 2 volw. 2 kinderen t/m 11 jr. gratis in 4-persoonskamer. Excl. calamiteitenfonds, administratie- en reserveringskosten. **max. 1 kind t/m 11 jr. gratis per volbetalende volw. minimale deelname: 35 personen Ga naar onze website voor meer in formatie of om deze zeer aantrek kelijk geprijsde lezersaanbieding te boeken. Reisnummer: DPWB03-01 www.pzc.nl/webwinkel categorie reizen gezinsvakanties Aantal verkeersdoden in West Zeeuws-Vlaanderen 1986 1987 1988 1989 1990 1991 1992 1993 1994 1995 mmws 1996 1997 H: 7 1998 12 1999 _93 2000 M 4 2001 2002 1 2003 6 2004 4 2005 H 3 2007 0 2008 2009 Hl 3 Willem Adriaansens Zo kon het niet langer. In 1991 vielen 21 verkeersdo den in West-Zeeuws- Vlaanderen, evenveel als vo rig jaar in heel Zeeland. De schouders gingen eronder om de streek verkeersveili ger te maken. Met succes. door Harmen van der Werf Het is onvoorstelbaar wat zich in 1991 afspeelde in het westen van Zeeuws-Vlaanderen. „Het kwam heel dichtbij", herin nert Jaap Hennekeij uit Breskens zich. „Iedereen kende wel iemand die was omgekomen bij een ver keersongeluk." Hennekeij was in die tijd als pro vinciaal bestuurder verantwoorde lijk voor verkeersveiligheid. Als Bressiaander trok hij het zich des te meer aan, dat bij hem om de hoek de wegen wel een slagveld le ken. Een vrachtauto reed door rood bij Breskens en schepte een echtpaar dat in de auto de kruising wilde oversteken. Verderop de doorgaande weg N61, tussen Schoondijke en Ijzendijke, kwam een automobilist bij het inhalen op het fietspad terecht, waar twee meisjes reden. De tijd was meer dan rijp voor ge richte actie. Dat gevoel groeide niet alleen bij bestuurders als Hen nekeij. Ook de bevolking was er van doordrongen, aldus de oud-ge- deputeerde, Een geluk bij de vele ongelukken was dat er juist in die jaren landelijk werd nagedacht over onorthodoxe maatregelen die de verkeersveiligheid een flinke stap vooruit moesten helpen. 'Ou de' maatregelen als het plaatsen van extra stoplichten hielpen niet meer het aantal verkeersslachtof fers terug te dringen. Er was iets extra's nodig. Het ministerie van Verkeer en Wa terstaat stelde geld beschikbaar pm daarvoor proefprojecten te hou den. „Er was een pot van 96 mil joen gulden", weet Henk Rheber- gen van het Regionaal Orgaan Ver keersveiligheid Zeeland (ROVZ) nog. „Dat geld werd maar niet be steed, tot wij aanklopten. Van de 96 miljoen gulden kregen wij er 83 (37 miljoen euro)." Het demonstratieproject Duur zaam Verkeersveilig West-Zeeuws- Vlaanderen was geboren. De ope- Opening rondweg Breskens december ning van de rondweg Oostburg was in 1996 de officiële start. Rhe- bergen: „Die weg is op het laatst nog verbreed om de rijstroken te scheiden, op basis van duurzaam veilig." De ideeën van duurzaam verkeersveilig gingen ver, te ver, bleek al snel. „Als we alles hadden gedaan volgens het boekje, had den er twee snelwegen moeten ko men", vertelt Rhebergen. „Dat zou natuurlijk veel te veel van het goe de zijn geweest voor West-Zeeuws- Vlaanderen." Was het daar maar bij gebleven. Het rampjaar 1991 lag nog wel vers in het geheugen, maar de komst van tal van drempels op de weg II- zendijke-Oostburg via Waterland kerkje ging er bij veel inwoners niet in. De weg werd er naar hun idee alleen maar verkeersónveiliger op. De angst dat overal zulke drempels zouden ko men, sloeg toe. „We worden klui- Over 93 dagen ligt de eindstreep van de derde etappe van de Ronde van Italië in Middelburg. We tellen elke week met betrokkenen af tot 10 mei. Vandaag de tweede aflevering met Michel Joosse, als medewerker van de gemeente Middelburg nauw be trokken bij het uitzetten van route. door Theo Ciele Sinds wanneer ben je betrokken bij de voorbereiding van de etappe Voor ons begon het een jaar gele den te spelen toen burgemeester Schouwenaar ons vroeg eens te kij ken waar in de stad de Giro zou kunnen finishen. Het moest een mooie plek in de stad zijn, want de Italianen vinden dat belangrijk. De start- en fnishplaats zijn bekend. Hoe ga je dan verder We wisten ook de afstand: 220 tot 230 kilometer. De kortste weg van Amsterdam naar Middelburg is 170 kilometer. Dan weet je hoeveel spe ling je hebt; niet zo heel veel dus. Een ander vast punt was de Bene- luxtunnel. De gemeente Rotter dam wilde dat Giro daar de Maas passeerde. Omdat we zoveel moge lijk kilometers in Zeeland willen rijden, zijn we eerst op zoek ge gaan naar de kortste route van Am sterdam naar Rotterdam, dwars door het Groene Hart via Alphen aan de Rijn en Zoetermeer. Vanuit Italië kwam het signaal dat ze veel ^WEBWINKEL [Middelburg!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 46