n spectrum Zaterdag 6 februari 2010 eigen show. In de top tien zaten vijf num mers van mij. En dan nog minstens twee in de tipparade. Na dat eerste jaar bij Dure- co zei de directeur: 'als jij stopt met wer ken, gaan er bij ons zestig man uit'." Maar Kartner genoot. „Ben Cramer belde me, ik kreeg Wilma (het kindsterretje voor wie hij onder meer Zou het erg zijn lieve opa schreef, red.in mijn schoot geworpen en had een klapper met Vader Abraham had zeven Zonen. Ik kreeg een hal als Ahoy' al vol toen René Froger nog niet was gebo ren. En zonder sponsoring. Kaartjes wer den nog per stuk verkocht aan de kassa van de tabakshandelaar. Ik was Borsato, met driehonderd shows per jaar en vijftig tv-optredens. En 1977, het jaar van de Smurfen, moest nog komen." Kartner werd ingeschakeld om de blauw witte wezentjes uit de strips, verkrijgbaar als poppetjes bij de BP, populairder te ma ken. In een half uur tijd schreef hij het Smurfenlied, op de plek van 'lalala' zou hij later nog wel tekst zetten. Uiteindelijk ging die demo-versie als officiële single de hele wereld over. „Ik trad op in een regio nale tv-show in Keulen die opeens Bundes- weit werd uitgezonden. Ik zong in Enge land in Top of The Pops en ging naar een tv-show in Spanje die uiteindelijk werd doorgestraald in heel Zuid-Amerika." Kartner reisde jarenlang de wereld rond met liedjes als De Smurfentango, Kunnen Smurfen huilen en Waarom vechten mensen nog? Met name aan Mexico bewaart hij dierbare herinneringen. „Daar ben ik zeker twintig keer geweest. Ik was er Onze Lieve Heer, zag laatst nog video's van bomvolle straten. 'Padre, Padre' riepen ze. Als ik had gewild, hadden ze een kerk voor me opge richt." Het leven hangt van toevalligheden aan el kaar, meent Kartner. „Wat als mijn lied voor Corry niet was aangeslagen. Tegelij kertijd: je loopt naar je ellende toe, of juist naar je geluk. Ik ben een zondagskind, maar met het juiste karakter. Je kunt niet in Parijs aankomen zonder sterke benen. En ik ken mijn plafond, dat is ook belang rijk. We zijn geen genieën. Ik kan alleen maar liedjes schrijven. In mijn genre heb ik wat bereikt. Wat ik doe, doe ik goed. Maar ik kan niet veel." Kartner, die flink verdient aan de Finse ani matieserie De Mummins waarvoor hij de muziek schreef, rijdt zelf nog zo'n 80.000 kilometer per jaar om op te treden. „Ik wil het applaus horen", verklaart hij. „Elke ar tiest wil er- en herkend worden. Of je nu een ster van de film, toneel of van een Ster-spot bent. Iedere artiest vreest het mo ment dat je door de stad loopt en er nie mand naar je omkijkt. Als je de avond er voor op tv was, wil je niet dat de pompbe diende alleen vraagt of de tank vol moet. Je wilt iéts horen, vandaar dat je steeds weer werk aanneemt. Als Toon Hermans nog zou leven, zou hij ook nog steeds pro beren Carré vol te krijgen. Zij die zich op hun 65e terugtrekken op een bootje op de Middellandse Zee zijn niet de echte arties ten." Misschien beleeft hij nu wel de gelukkigste tijd van zijn leven, overpeinst de peetva der van het Nederlandstalige lied. Hij kan al terugkijken op alles wat hij heeft be reikt, en wordt 'toch op latere leeftijd' ge vraagd voor het Eurovisiesongfestival. Natuurlijk is hij best onzeker nu 'Oslo' na dert, maar de meeste kritiek legt hij naast zich neer. „Zo'n Albert Verlinde heeft het over een verschrikkelijk liedje, maar juist hij als nicht hoort heus wel dat het een leuk num mer is. Ik zie hem al helemaal voor me in de kroeg, met zijn handen in de lucht, zin gend van Sha-la-lie, Sha-la-la." Op internet wensen mensen hem de hel toe of zeggen zich door zijn toedoen te schamen voor hun Nederlanderschap. „Het interesseert me geen moer wat die werklozen, die grapjassen die overdag op internet zitten, roepen", zegt hij ferm. „Ik heb dertig miljoen platen verkocht, 1.600 liedjes geschreven en alle onderscheidin gen gekregen die er te vangen zijn. Moet ik me dan wat aantrekken van die malloten? Ik weet dat ik niet klassiek schrijf, maar er zijn zoveel mensen die me bedanken voor mijn mooie liedjes. Dat is het enige wat telt. Ik heb me altijd moeten verdedigen, en daardoor kreeg ik juist altijd alleen maar meer zin om hits te schrijven." Wanneer komt er dan weer een klapper, meneer Kartner? „Nu! Let op: Shalalie wordt mijn derde wereldhit na Het Smur fenlied en Het Kleine Café aan de Haven. Het maakt de trilogie compleet" reageren? spectrum@wegener.nl Petrus Antonius Laurentius Kartner Geboren: 11 april 1935, op het station van Eist. Zanger: Verkocht wereld wijd meer dan 25 miljoen pla ten van Het Smurfenlied. Ruim 250 artiesten coverden zijn hit Het kleine café aan de ha ven. Componist: Huilen is voor jou te laat (Corry De Rekefs, stond 41 weken in de Top 40), De Clown (Ben Cramer), Manuela (Jacques Herb). Schreef liedjes voor interna tionale sterren als Mireille Mathieu, James Last en Peter Alexander. Onderscheidingen: Be kroond als meest succesvolle artiest van de Nederlandse top 40. In 2000 benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Behaal de zo'n 130 gouden en plati na platen. Ontving veel bui tenlandse onderscheidingen. Trivia: Nam met Boer Koe koek het anti-PvdA-lied Den Uyl is in Den Olie op. Veroor zaakte een relletje met Als je inlegkruisje maar goed zit. Pierre Kartner is getrouwd met Annie. Zij hebben één zoon: Walter. foto David van Dam/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 37