R T N E R spectrum PIERRE KA Zaterdag 6 februari 2010 foto David van Dam/GPD Bij de voordeur van de Riet veld-villa in Breda wordt be zoek direct gescheiden: pers moet links de trap op naar de met gouden platen behangen werkkamer. De rest van de woning is ver boden terrein voor wie hier beroepsmatig komt. Daar kijken makers van bijvoor beeld vooraanstaande televisieshows uit Duitsland van op, vertelt Pierre Kartner monter. „'Bij Onassis mochten we wel in de huiskamer filmen', zeggen ze dan. Nou hier dus niet. Dat heb ik ooit mijn vrouw beloofd." Dit is het verhaal van een man die al zo lang meeloopt in de Nederlandse muziek industrie dat hij grossiert in de al dan niet geromantiseerde anekdotes over zijn lange weg naar de top. Die vaak zegt 'om een lang verhaal kort te maken' en dan toch nog een flink aantal woorden nodig heeft. Een man die meer dan eens na een bespie geling verheugd opkijkt en concludeert 'dat zou een mooie titel zijn voor een lied je'. En dus ook de man die ruim vijftig jaar nadat hij zijn eerste liedje neerpende, wordt vervloekt door half songfestivalmin- nend Nederland omdat we met de meedei- ner Ik ben Verliefd (Sha-la-lie) straks een pleefiguur zouden slaan. Kartner die nu op internet wordt uitge maakt voor 'de ergste man ooit na Hitier en Stalin' brak door in 1969. Daarvoor, zo vertelt hij, was hij werkzaam in een Vlaam se chocoladefabriek. Hij morste er expres chocolade op zijn overall zodat zijn vrouw daar hagelslag voor hun kind van kon ma- Pierre Kartner (74) schreef ruim vijftig jaar geleden zijn eerste liedje. Hij domineerde de afgelopen weken het shownieuws met een recente compositie. Morgen wordt duidelijk wie straks namens Nederland zijn felbekritiseerde Ik ben Verliefd Sha-la-lie zingt op het Eurovisiesongfestival. door Bernice Breure ken. Banketbakker was hij ook, hij runde een frietkraam en een pompstation terwijl hij al die tijd verlangde naar een artiesten- bestaan. „Al die liedjes in mijn hoofd wil den eruit", verklaart Kartner. „Maar dan komt de tijd dat je met je gezinnetje maar weer boven je ouders gaat wonen en je neerlegt bij een bakkersbestaan. Je hoopt in je vrije tijd wat gitaar te kunnen blijven spelen of in de weekeinden op te treden in een bandje. Dan had ik liedjes geschreven zoals een ander postzegels spaart." Een doorbraak, hij geloofde er niet meer in. Toen hij van Annie de Reuver van pla tenmaatschappij Dureco het camavalsplaat- je Bij Lily Marleen kijk je zomaar door haar kanten bloesje heen mocht maken. „Wéér sloeg het niet aan. Maar Annie vond-mij wel een aardig menneke en ik mocht op haar kantoor werken. Ik werd plugger. El ke dag ging ik van Breda naar Hilversum. Ik kon 's ochtends héél vroeg gratis met de goederentrein mee omdat mijn vader bij de Spoorwegen had gewerkt. Ik zie me nog lopen naar de Vara met in mijn tas de nieuwste plaat van Annie, Die Laatste Dans. Dan hoorde ik Herman Stok (radio presentator, red.) zeggen: 'Daar heb je die lange met dat sikje met die troep van Dure co weer. Zeg maar dat we het plaatje draaien, dan gaat-ie tenminste snel weg'." Kartner werd gepromoveerd tot producer. „Ik kreeg een ton, in guldens, om een jaar mee te stoeien. Op een regenachtige avond stond Corry (Konings, red.), toen nog zonder De Rekels, voor de deur. Ik liet haar wat zingen in de hal. Ik vond het ei foto ANP genlijk niet zo goed. Ik heb het aan mijn vrouw Annie te danken dat ik met Corry in zee ging. Corry kapte Annie aan huis. Mijn vrouw vond haar een leuk typetje. „Toen schreef ik Huilen is voor jou te laat. Dat werd een klapper. Ik kreeg de op dracht heel snel een album met Corry te maken. Ik schreef het.in anderhalve dag." Eindeloos schaven aan een nummer is niet aan hem besteed. „Het Smurfenalbum deed ik ook in één dag. Ie moet de knop naar je gevoel openzetten. En vooral niet denken dat je nu iets héél bijzonders moet gaan doen. Dan stap je naast de brug in het wa ter. Je moet gewoon de brug op. Dat geldt ook voor het songfestivallied. Je moet niet denken: 'sjonge, sjonge een opdracht van de grootste omroep in Nederland, het Songfestival in Oslo. Het is toch nogal wat, ook al heb je al je gouden platen'. Dan ben je er al te veel mee bezig. Je moet gewoon een liedje maken, meer niet." Kartner werd geleefd nadat hij eindelijk zijn plek in de Nederlandse muziekindus trie had verworven. „Ik ging er slecht uit zien, had nauwelijks tijd om te eten en was dag en nacht aan het schrijven. Ik maakte teksten af op de parkeerplaats van de studio, soms zelfs tijdens de opnamen. Manuela heb ik gedicteerd aan Jacques Herb terwijl hij al achter het glas stond. 'Sjaak, heb je een daar een pennetje? Schrijf maar op: De dokters vechten door, zij weten niet waarvoor'." De druk was groot. „Ik moest zeven arties ten in de Top 40 zien te houden. Was Op Losse Groeven op tv, dan keek ik naar mijn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 36