Slag om Mont-Saint-Michel 9 spectrum Zaterdag 6 februari 2010 Dit plan voorziet in een parkeerplaats el ders, verbonden door middel van een pit toresk wandelpad met de plek waar de pendels vertrekken. De pendels zijn gratis. Het land bij de vertrekplaats is toevallig ei gendom van Vannier. Even toevallig is dat het bestemmingsplan voor dat perceel voorziet in de bouw van zes winkels, die naast een hotel komen te liggen waarvan de eigenaar - het toeval regeert de wereld - Eric Vannier heet. Dat de toeristen wel 700 meter moeten lo pen om bij de pendel te komen in een streek waar twee keer zo veel regen valt als in Parijs, ziet de burgemeester niet als een probleem. „Pelgrims liepen vroeger dagen lang om bij Mont-Saint-Michel te komen. En een gemiddeld mens loopt 1,500 meter per dag. Wat is dan 700 meter om dit unie ke monument te zien?" Zonder ingrijpen van de mens zou Mont-Saint-Michel rond 2045 geheel zijn opgeslokt door het land. Dat de reddings actie zou ontaarden in een banale oorlog om de toerist, was voor Francois-Xavier de Beaulaincourt onvermijdelijk. „Daar voor waren de commerciële belangen te groot." Maar als algemeen directeur van het syndicaat van gemeentelijke en regio nale autoriteiten dat de publieke werken uitvoert, meent Beaulaincourt dat de juiste beslissing is genomen. De vervanging van de dijk door een brug, zegt hij, is boven dien maar een onderdeel van de werk zaamheden. Het belangrijkste is de bouw van een dam in de rivier de Couesnon, die bij Mont-Saint-Michel in zee uitkomt. De dam, die sinds mei experimenteel in gebruik is, is voorzien van een aantal hydrauli sche deuren die bij vloed het zeewa ter de rivier binnenlaten. Zodra het getij valt, gaan de deuren dicht, zo dat het water zich aan de rivierzij de van de dam ophoogt. Dan, als de zee zijn laagste niveau heeft bereikt, gaan de deuren open en spoelt het opgehoopte water het bezonken slib weg. Beaulaincourt: Journalisten ver gelijken de dam soms met een gigantische spoelbak, maar dat is onjuist. Het is geen tsunami van water dat de baai raakt. We laten niet meer water de baai instromen dan de ri vier vroeger aanvoerde, voordat de mens ingreep." Dat menselijk ingrijpen bestond uit het in polderen van uiterwaarden, waardoor de riviermond zijn capaciteit om zeewater op te slaan verloor. „Het idee is niet dat de mens nu opnieuw zijn wil aan de natuur oplegt. In plaats daarvan erkennen we on ze fouten uit het verleden en helpen we de natuur de klok terug te draaien." Voor het project is 200 miljoen euro be groot. „Dat is misschien veel voor u en mij", zegt Beaulaincourt. „Maar voor een openbaar werk is het niets. Je bent hetzelf de bedrag kwijt aan 30 kilometer autoweg of aan de bouw van een voetbalstadion. De restauratie van het Paleis van Versailles heeft 1 miljard euro gekost." Versailles trekt ook miljoenen toeristen per jaar, maar de winkels en restaurants bij het paleis zijn niet het eigendom van de burgemeester. Dat is het nadeel van een ge hucht. „Eric Vannier is hier al tientallen ja ren burgemeester", zegt de receptioniste van Auberge Saint-Pierre, waarvan de eige naar als een soort Asterix standhoudt. „Mont-Saint-Michel heeft dertig inwoners maar honderd stemgerechtigden, omdat winkeliers en restaurateurs ook stemrecht hebben. Ze huren hun zaken van Vannier, en moeten hun stemmen wel op hem uit brengen." reageren? spectrum@wegener.nl chel in ligt, begon dicht te slibben. Het ei- I land werd langzaam opgeslokt door het land. Op sommige dagen rukten de scha pen op tot onder de kloosterwallen. De dichtslibbing wordt veroorzaakt door de kracht van de vloed, die zoveel zand brengt, dat het bij vallend getij maar deels wordt afgevoerd. Dat is een normaal ver schijnsel, dat echter wordt versterkt door de navelstreng van asfalt waarmee Mont-Saint-Michel sinds 1879 aan het vas teland is vastgeketend. Die dam verhindert de circulatie van water rond het eiland. Het idee was de dam te vervangen door een stijlvolle brug en de lelijke parkeer plaatsen aan weerszijden van de dam enke le kilometers landinwaarts te leggen. Van daaraf zouden de toeristen dan tegen beta ling per pendel naar het eiland rijden. „Een krankzinnig plan", aldus de burge meester, die vreesde dat de toeristen bij aankomst op het eiland geen geld meer over zouden hebben voor zijn omeletten. Erger: de parkeerplaats zou bij een com plex van winkels en hotels komen te lig gen dat eigendom is van zijn grote concur rent, Sodetour, Het gevaar was dat de toe risten hun omeletten zouden nuttigen bij de concurrent, wiens commerciële belan gen niet op het eiland liggen, maar net daarbuiten. Begin dit jaar won Vannier de slag om de toeristenbuidel. Volgens de krant Canard Enchainé met de helpende hand van een machtige vriend: president Nicolas Sarko- zy. Het syndicaat van lokale, departementa le en regionale vertegenwoordi gers keurde een ander plan goed.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 35