Slag om Mont-Saint-Michel
9 spectrum
Zaterdag 6 februari 2010
Dit plan voorziet in een parkeerplaats el
ders, verbonden door middel van een pit
toresk wandelpad met de plek waar de
pendels vertrekken. De pendels zijn gratis.
Het land bij de vertrekplaats is toevallig ei
gendom van Vannier. Even toevallig is dat
het bestemmingsplan voor dat perceel
voorziet in de bouw van zes winkels, die
naast een hotel komen te liggen waarvan
de eigenaar - het toeval regeert de wereld -
Eric Vannier heet.
Dat de toeristen wel 700 meter moeten lo
pen om bij de pendel te komen in een
streek waar twee keer zo veel regen valt als
in Parijs, ziet de burgemeester niet als een
probleem. „Pelgrims liepen vroeger dagen
lang om bij Mont-Saint-Michel te komen.
En een gemiddeld mens loopt 1,500 meter
per dag. Wat is dan 700 meter om dit unie
ke monument te zien?"
Zonder ingrijpen van de mens zou
Mont-Saint-Michel rond 2045 geheel zijn
opgeslokt door het land. Dat de reddings
actie zou ontaarden in een banale oorlog
om de toerist, was voor Francois-Xavier
de Beaulaincourt onvermijdelijk. „Daar
voor waren de commerciële belangen te
groot." Maar als algemeen directeur van
het syndicaat van gemeentelijke en regio
nale autoriteiten dat de publieke werken
uitvoert, meent Beaulaincourt dat de juiste
beslissing is genomen. De vervanging van
de dijk door een brug, zegt hij, is boven
dien maar een onderdeel van de werk
zaamheden. Het belangrijkste is de bouw
van een dam in de rivier de
Couesnon, die bij Mont-Saint-Michel
in zee uitkomt. De dam, die sinds
mei experimenteel in gebruik is, is
voorzien van een aantal hydrauli
sche deuren die bij vloed het zeewa
ter de rivier binnenlaten. Zodra het
getij valt, gaan de deuren dicht, zo
dat het water zich aan de rivierzij
de van de dam ophoogt.
Dan, als de zee zijn laagste niveau
heeft bereikt, gaan de deuren
open en spoelt het opgehoopte
water het bezonken slib weg.
Beaulaincourt:
Journalisten ver
gelijken de
dam soms met een gigantische spoelbak,
maar dat is onjuist. Het is geen tsunami
van water dat de baai raakt. We laten niet
meer water de baai instromen dan de ri
vier vroeger aanvoerde, voordat de mens
ingreep."
Dat menselijk ingrijpen bestond uit het in
polderen van uiterwaarden, waardoor de
riviermond zijn capaciteit om zeewater op
te slaan verloor. „Het idee is niet dat de
mens nu opnieuw zijn wil aan de natuur
oplegt. In plaats daarvan erkennen we on
ze fouten uit het verleden en helpen we
de natuur de klok terug te draaien."
Voor het project is 200 miljoen euro be
groot. „Dat is misschien veel voor u en
mij", zegt Beaulaincourt. „Maar voor een
openbaar werk is het niets. Je bent hetzelf
de bedrag kwijt aan 30 kilometer autoweg
of aan de bouw van een voetbalstadion.
De restauratie van het Paleis van Versailles
heeft 1 miljard euro gekost."
Versailles trekt ook miljoenen toeristen
per jaar, maar de winkels en restaurants bij
het paleis zijn niet het eigendom van de
burgemeester. Dat is het nadeel van een ge
hucht. „Eric Vannier is hier al tientallen ja
ren burgemeester", zegt de receptioniste
van Auberge Saint-Pierre, waarvan de eige
naar als een soort Asterix standhoudt.
„Mont-Saint-Michel heeft dertig inwoners
maar honderd stemgerechtigden, omdat
winkeliers en restaurateurs ook stemrecht
hebben. Ze huren hun zaken van Vannier,
en moeten hun stemmen wel op hem uit
brengen."
reageren?
spectrum@wegener.nl
chel in ligt, begon dicht te slibben. Het ei-
I land werd langzaam opgeslokt door het
land. Op sommige dagen rukten de scha
pen op tot onder de kloosterwallen.
De dichtslibbing wordt veroorzaakt door
de kracht van de vloed, die zoveel zand
brengt, dat het bij vallend getij maar deels
wordt afgevoerd. Dat is een normaal ver
schijnsel, dat echter wordt versterkt door
de navelstreng van asfalt waarmee
Mont-Saint-Michel sinds 1879 aan het vas
teland is vastgeketend. Die dam verhindert
de circulatie van water rond het eiland.
Het idee was de dam te vervangen door
een stijlvolle brug en de lelijke parkeer
plaatsen aan weerszijden van de dam enke
le kilometers landinwaarts te leggen. Van
daaraf zouden de toeristen dan tegen beta
ling per pendel naar het eiland rijden.
„Een krankzinnig plan", aldus de burge
meester, die vreesde dat de toeristen bij
aankomst op het eiland geen geld meer
over zouden hebben voor zijn omeletten.
Erger: de parkeerplaats zou bij een com
plex van winkels en hotels komen te lig
gen dat eigendom is van zijn grote concur
rent, Sodetour, Het gevaar was dat de toe
risten hun omeletten zouden nuttigen bij
de concurrent, wiens commerciële belan
gen niet op het eiland liggen, maar net
daarbuiten.
Begin dit jaar won Vannier de slag om de
toeristenbuidel. Volgens de krant Canard
Enchainé met de helpende hand van een
machtige vriend: president Nicolas Sarko-
zy. Het syndicaat van lokale, departementa
le en regionale vertegenwoordi
gers keurde een ander plan
goed.