WK voetbal in FIFA-dwangbuis spectrum 4 'In mijn land bepaalt de FIFA in plaats van de overheid wat wel en niet mag' Zaterdag 6 februari 2010 Een straathandelaar in Kaapstad verkoopt T-shirts. Tijdens het WK 2010 in Zuid-Afrika zullen deze kleine ondernemers echter ontbreken. foto Mike Hutchings/CPD Het is een charme van het Afrikaanse voetbal: talloze kleine neringdoenden met hun kraampjes bij de sta dions, soms met niet meer dan een ongekoelde koelbox. Blikjes drin ken, chakalaka (een scherp gekruide groen te), idombolo (meelballen met vlees, vis of zoetigheid) of een 'boerie roll': alles wordt verkocht om zelf een boterham te hebben. Maar tijdens het WK van komende zomer in Zuid-Afrika ontbreken deze kleine on dernemers. Het commerciële circus van de wereldvoetbalbond FIFA veegt de stadions en de straten eromheen schoon om er de eigen sponsors een plaats te geven. Tijdens het WK in Duitsland in 2006 keek niemand ervan op dat binnen een door de FIFA bepaalde ruimte alleen de zwaar beta lende FIFA-sponsors iets mochten verko pen. Maar onderweg naar die Duitse sta dions vlogen de private initiatieven de mensen om de oren. De ene na de andere in zijn vet pruttelende braadworst werd aangeboden in dit rijke, westerse land. Dat zal in Zuid-Afrika niet gebeuren. De FIFA-sponsors, grote jongens als Coca-Co la, Buddweiser en Adidas, brengen miljar den in het laatje en wensen geen concur rentie. Niemand mag commercieel meelif ten op het merk 'WK 2010', waarvoor zij betalen om ermee vereenzelvigd te wor den. De FIFA ziet daar, in samenwerking met de Zuid-Afrikaanse regering, keihard op toe. Dat voor het eerst een groot evenement als een WK voetbal naar het 'arme' Afrika ging, is door de FIFA altijd verkocht als emancipatie van een werelddeel, als nood zakelijk. Maar voor wie denkt dat het voor de bond ook-aanleiding is iets te doen aan de grote armoede in dit welvarendste land van het Afrikaans continent, is één gege ven verhelderend: de FIFA denkt twee keer zoveel geld aan het toernooi te verdie nen als vier jaar eerder in Duitsland: De wereldvoetbalbond FIFA bedeelde Zuid-Afrika met het WK 2010 en verkocht dat als 'emancipatie van een werelddeel'. Maar lokale, kleine ondernemers moeten niet denken dat ze financieel profiteren van het evenement. De FIFA regeert met ijzeren commerciële vuist. door Hans Leber 3,4 miljard euro, waarvan 2,5 miljard aan tv-rechten en bijna 1 miljard aan sponsor bijdragen. Alleen de FIFA en de sponsors mogen zich in Zuid-Afrika afficheren met het WK. Om dat veilig te stellen, nam de FIFA het Zuid-Afrikaanse advocatenbureau Adams&.Adams in de arm. Een eerste juri dische testcase eindigde recent in een ecla tante FIFA-overwinning. De grootschalige onderneming Metcash bracht een lolly op de markt onder de naam '2010 POPS', waarop de Zuid-Afrikaanse vlag en een voormalige WK-bal stonden afgebeeld. Het kwam ze duur te staan. In een verslag over de zaak waarschuwt A&A-advocate Kelly Thompson anderen die ook zonder contract met de FIFA geld willen verdienen aan het WK: „Zij die zich niet goed op de hoogte stellen van hun rechtspositie, kunnen zichzelf terugvinden in een lastige en niet erg plezierige situa tie." Metcash kon een advocaat betalen, maar verkopers met hun ongekoelde koelboxen uit de townships niet. Restauranthouders, café-eigenaren en andere 'kleine lieden' worden weggeblazen. Met behulp van spe ciale, nieuwe wetten waarmee de Zuid-Afrikaanse regering het allemaal mo gelijk maakte. De bescherming van FIFA-handel gaat ver, heel ver. Wie een bed wil verhuren aan WK-toeristen en ze een ontbijt wil bieden, wordt pas op de officiële WK-sites ver meld na het volgen van een cursus en het ondertekenen van een contract met de FIFA. Van de opbrengsten gaat 30 procent naar het door de FIFA in de arm genomen boekingsbureau. De van origine Nederlandse Zuid-Afrikaan Ivo Vegter, columnist bij internetkrant The Daily Maverick, maakt zich er druk om. „Als je de kleine handelaar weghaalt, compenseer hem dan. Als cafés langs de stadionroute niet mogen adverteren met hun bier of binnen de FIFA-cirkels rond de stadions niet eens open mogen, com- penséér ze dan. Dat gebeurt niet. In mijn land bepaalt de FIFA in plaats van de Zuid-Afrikaanse overheid wat wel en niet mag. Dat stuit me vooral tegen de borst. Een regering moet haar burgers bescher men en niet uitleveren aan de regels van de FIFA, die er op uit is heel veel geld te verdienen." Vegter pleit voor een boycot van het WK. Hij gaat zeifin cafés voetbal kijken, liefst niet via de networks die de FIFA veel geld opleveren. En hij koopt geen officieel FIFA-petje. Dat zijn regering met een Spe cial Measures Act de wettelijke basis creëer de om de FIFA 'een staat binnen de staat' te laten zijn, begrijpt hij niet. Het gaf de minister van Handel de mogelijkheid het WK als 'beschermd evenement' te betite len en zo allerlei extra regels mogelijk te maken. Ook de macht van de FIFA gaat ver. In Kaapstad leidde die tot de bouw van een nieuw WK-stadion langs de kust, met op de achtergrond de Tafelberg. Dat is ver weg van de échte voetballiefhebbers, de zwarte bevolking. Het stadion daar in de buurt had gemakkelijk, en goedkoper, ver bouwd kunnen worden. FIFA-president Sepp Blatter wilde Afrika met het WK in Zuid-Afrika terugbetalen voor de steun aan zijn herverkiezing, maar dan wel een WK zónder sloppenwijken op de achter grond van de stadions, zoals in Kaapstad het geval was. Het nieuwe Green Point Stadium, voor 68.000 toeschouwers, krijgt na het WK geen vaste bespeler. Geen voetbalclub en geen onder de rijkere, blanke bevolking po pulaire rugbyclub, heeft zulke bezoekers aantallen. Het zal een 'witte olifant' blij ken, een Afrikaanse term voor iets zinloos dat ook nog eens heel duur is geweest. De kaartverkoop voor het WK loopt over al slecht, ook in Afrika. Opvallend is dat het aantal in Zuid-Afrika verkochte tickets voor de wedstrijden van de eigen ploeg, Bafana Bafana, achterblijft bij de duels van Engeland. De FIFA gaf al 220.000 kaartjes weg, als 'ge baar' zegt men, aan de arme bevolking. De kans dat lege tribunes tijdens het WK voor komen moeten worden door meer gratis kaarten weg te geven, is groot. De WK-stadions zijn klaar. De tienduizen den werknemers zitten thuis, hun namen vullen alweer de bakken bij de arbeidsbu reaus. De hoop op economische groei, dat het WK banen oplevert, dat de wijken ver beteren en de persoonlijke levensstan daard zal toenemen, leeft nog steeds in Zuid-Afrika. Maar of de gewone Zuid-Afri- kaan beter wordt van de FIFA, kan wor den betwijfeld. Ivo Vegter zal met zijn boycot weinigen kunnen mobiliseren. Hij kreeg wel steun, maar uit ongewenste hoek: van het ex treem rechtse comité ANC Black Apart heid 2010 World Cup. Dat boycot het WK omdat het ANC, de politieke partij die met Nelson Mandela aan het hoofd ontsproot aan de vrijheidsbeweging van weleer, blan ke Zuid-Afrikanen zou discrimineren. Misschien is Vegters boycot helemaal niet nodig. De officiële verwachting van het aantal WK-bezoekers repte over de komst van 289.000 overzeese bezoekers, 115.000 Zuid-Afrikaanse, 48.000 Afrikaanse en nog eens 125.000 toeristen die niet specifiek voor het WK zouden komen. Van die bijna 600.000 verwachte gasten heeft zich tot nu toe nog geen 10 procent gemeld. reageren? spectrum@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 30