301 zeeland
Ommekeer in denken
'Een goede wielrenner moet
i
PZC
brieven
kus-
vakantie!
2-daagse busreis Disneyland® Paris
DUURZAAM VERKEERSVEILIG Proefproject bracht aantal slachtoffers
zaterdag 6 februari 2010
Brieven (max. 150 woorden)
richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 91
4330 AB Middelburg
0118-434005
lezersredacteur@pzc.nl
Commissie De Wit
Het leek enigszins op een kleuter
klas.
Nee, ik heb het niet gedaan hoor,
het was die andere!
Ze hielden allen hun poten stijf,
Nout Wellink zelfs letterlijk.
En 'Grijpman Poenink', die moest
een traan wegpinken toen hij 'van
school werd gestuurd' indertijd!
Woest was hij, met maar 26 mil
joen in zijn rugzak!
Tjerk Westerterp
Populierenlaan 3, Middelburg
Onderbroekenlol
Kinderen hebben vaak de neiging
de andere sekse te beschouwen als
onderzoeksobject. Columnist Van
Dam refereert in de krant aan deze
hobby en noemt daarbij de naam
van zo'n object dat hij in zijn jong
ste jaren nader onderzocht. Hij
moet hevig ontdaan zijn geweest
en in een toestand van volkomen
verwardheid zijn geraakt.
En zo ontstond er een probleem,
want laat het jonge kind nou pre
cies dezelfde naam hebben als ik.
Maar onderbroekjes met vlinder
tjes droeg ik niet, meneer Van
Dam, want die waren er niet en
toen ze er wel waren, was het te
laat om nog indruk te maken. Ik
hoop dat de columnist in de toe
komst minder slordig omgaat met
de feiten en nagaat of er wellicht
ook andere personen zijn die he
ten als ik.
Het peil van de heer Van Dam is
juist beneden het midden. Hij
moet zo langzamerhand wat ver
der en vooral wat hoger kijken!
Nellie de Bliek-van de Reepe
Van der Waalsstraat 16, Terneuzen
Verkiezingsposters
Aandacht voor de gemeenteraads
verkiezingen in krant is een stimu
lans voor alle vrijwilligers die zich
inzetten voor de verkiezingscam
pagne.
Dat moet gezegd worden. Een cen
terfold met posterplakkers in actie
is zeer te waarderen. Het zou daar
bij wel aardig zijn als de krant de
regels van het posterplakken erbij
had betrokken. Alle verkiezingsbor
den bieden aan de negen Middel
burgse partijen de ruimte voor een
Ai-poster.
Het is daarom jammer dat het on
derschrift bij de foto van 4 februari
niet luidde: De posterplakkers van
de SP, de partij die zegt te streven
naar gelijke verdeling, gaan in de
campagne zichtbaar voor een heel
groot stuk van de koek voor zich
zelf
Namens de partij die zich aan de
regels houdt, D66.
Dimp Nelemans
Gortstraat 43, Middelburg
Aankomst 20 t/m 27 februari
Met uitstekende aankomst- en
vertrektijden geniet u van 2
dagen optimaal plezier in Disney
land* Paris! Voor iedereen is er
veel te beleven en zijn er extra
feestelijke verrassingen.
U verblijft in Kyriad at Disneyland*
Paris, een prachtig familiehotel
gelegen op enkele minuten afstand
van de Disney' Parken.
Inclusief: reis perOad Kidsbus
of Tourist Class bus 1 overnach
ting (2/4-persoonskamer) o.b.v. lo
gies ontbijt 2 dagen onbeperkt
entree tot de beide Disney* Parken
Gratis shuttle service van en
naar de Disney* Parken.
Lezersprijs 189,-*
Kinderen t/m 11 jaar gratis**!
prijs p.p. o.b.v. 2 volw. 2 kinderen
t/m 11 jr. gratis in 4-persoonskamer.
Excl. calamiteitenfonds, administratie-
en reserveringskosten.
**max. 1 kind t/m 11 jr. gratis per
volbetalende volw.
minimale deelname: 35 personen
Ga naar onze website voor meer in
formatie of om deze zeer aantrek
kelijk geprijsde lezersaanbieding te
boeken. Reisnummer: DPWB03-01
www.pzc.nl/webwinkel
categorie reizen gezinsvakanties
Aantal verkeersdoden in West Zeeuws-Vlaanderen
1986
1987
1988
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996 11
1997
1998 WÊ2
1999 H3
2000 ■■14
2001 ■■14
2002 11
2003 ■■■6
2004 H4
2005 BÜ3
2006 HM
2007 0
2008 mi
2009 3
Willem Adriaansens
Zo kon het niet langer. In
1991 vielen 21 verkeersdo
den in West-Zeeuws-
Vlaanderen, evenveel als vo
rig jaar in heel Zeeland. De
schouders gingen eronder
om de streek verkeersveili
ger te maken. Met succes.
door Harmen van der Werf
Het is onvoorstelbaar wat
zich in 1991 afspeelde
in het westen van
Zeeuws-Vlaanderen.
„Het kwam heel dichtbij", herin
nert Jaap Hennekeij uit Breskens
zich. „Iedereen kende wel iemand
die was omgekomen bij een ver
keersongeluk."
Hennekeij was in die tijd als pro
vinciaal bestuurder verantwoorde
lijk voor verkeersveiligheid. Als
Bressiaander trok hij het zich des
te meer aan, dat bij hem om de
hoek de wegen wel een slagveld le
ken. Een vrachtauto reed door
rood bij Breskens en schepte een
echtpaar dat in de auto de kruising
ff
wilde oversteken. Verderop de
doorgaande weg N61, tussen
Schoondijke en IJzendijke, kwam
een automobilist bij het inhalen
op het fietspad terecht, waar twee
meisjes reden.
De tijd was meer dan rijp voor ge
richte actie. Dat gevoel groeide
niet alleen bij bestuurders als Hen
nekeij. Ook de bevolking was er
van doordrongen, aldus de oud-ge-
deputeerde. Een geluk bij de vele
ongelukken was dat er juist in die
jaren landelijk werd nagedacht
over onorthodoxe maatregelen die
de verkeersveiligheid een flinke
stap vooruit moesten helpen. 'Ou
de' maatregelen als het plaatsen
van extra stoplichten hielpen niet
meer het aantal verkeersslachtof
fers terug te dringen. Er was iets
extra's nodig.
Het ministerie van Verkeer en Wa
terstaat stelde geld beschikbaar om
daarvoor proefprojecten te hou
den. „Er was een pot van 96 mil
joen gulden", weet Henk Rheber-
gen van het Regionaal Orgaan Ver
keersveiligheid Zeeland (ROVZ)
nog. „Dat geld werd maar niet be
steed, tot wij aanklopten. Van de
96 miljoen gulden kregen wij er 83
(37 miljoen euro)."
Het demonstratieproject Duur
zaam-Verkeersveilig West-Zeeuws-
Vlaanderen was geboren. De ope-
Opening rondweg Breskens december
ning van de rondweg Oostburg
was in 1996 de officiële start. Rhe-
bergen: „Die weg is op het laatst
nog verbreed om de rijstroken te
scheiden, op basis van duurzaam
veilig." De ideeën van duurzaam
verkeersveilig gingen ver, te ver,
bleek al snel. „Als we alles hadden
gedaan volgens het boekje, had
den er twee snelwegen moeten ko
men", vertelt Rhebergen. „Dat zou
natuurlijk veel te veel van het goe
de zijn geweest voor West-Zeeuws-
Vlaanderen."
Was het daar maar bij gebleven.
Het rampjaar 1991 lag nog wel vers
in het geheugen, maar de komst
van tal van drempels op de weg IJ
zendijke-Oostburg via Waterland
kerkje ging er bij veel inwoners
niet in. De weg werd er naar hun
idee alleen maar
verkeersónveiliger op. De angst "dat
overal zulke drempels zouden ko
men, sloeg toe. „We worden klui-
Over 93 dagen ligt de eindstreep van
de derde etappe van de Ronde van
Italië in Middelburg. We tellen elke
week met betrokkenen af tot 10 mei.
Vandaag de tweede aflevering met
Michel Joosse, als medewerker van
de gemeente Middelburg nauw be
trokken bij het uitzetten van route.
door Theo Ciele
Sinds wanneer ben je betrokken bij
de voorbereiding van de etappe
Voor ons begon het een jaar gele
den te spelen toen burgemeester
Schouwenaar ons vroeg eens te kij
ken waar in de stad de Giro zou
kunnen finishen. Het moest een
mooie plek in de stad zijn, want de
Italianen vinden dat belangrijk.
De start- enfinishplaats zijn bekend.
Hoe ga je dan verder
We wisten ook de afstand: 220 tot
230 kilometer. De kortste weg van
Amsterdam naar Middelburg is 170
kilometer. Dan weet je hoeveel spe
ling je hebt; niet zo heel veel dus.
Een ander vast punt was de Bene-
luxtunnel. De gemeente Rotter
dam wilde dat Giro daar de Maas i
passeerde. Omdat we zoveel moge
lijk kilometers in Zeeland willen
rijden, zijn we eerst op zoek ge-
gaan naar de kortste route van Am- I
sterdam naar Rotterdam, dwars 1
door het Groene Hart via Alphen
aan de Rijn en Zoetermeer. Vanuit
Italië kwam het signaal dat ze veel
Amsterdam
[Middelburgl
10 mei 2010