Toyota komt met fuelcell
auto7
'Serie-hybrides en parallel-hybrides'
vrijdag 5 februari 2010
FISCAAL VOORDEEL Nieuwe Auris krijgt nieuwe Full Hybrid aandrijflijn
In 2015 staat de Toyota FCHV bij de dealers. Gewoon te koop. foto's GPD
Toyota is verstandig genoeg
om niet te rusten op de lau
weren van hun diverse hybri
de modellen. Ze zijn hard be
zig met een auto met brand
stofcel, die in 2015 op de
markt moet komen.
Gewoon te koop bij de
dealer en niet mondjesmaat
te verkrijgen via een exclusie
ve leaseconstructie.
door Robbert Keegel
Voorlopig luistert het con
cept nog naar de weinig
poëtische naam FCHV,
Fuel Cell Hybrid Vehi
cle, en we kunnen ons
ook voorstellen dat hij in een iets
ander jasje wordt gehangen dan in
deze Highlander. Met honderd
exemplaren van het huidige proef
model worden al sinds 2002 uitge
breide duurtests in Japan zelf en
de VS gedaan.
Daaruit is onder meer gebleken
De vernieuwde Toyota Auris.
Johan van Blateren uit Middelburg
mailde ons: als het over hybride au
to's gaat, hoor ik allerlei termen
voorbijkomen. Full hybrid, mild hy
brid... ga zo maar door. Wat voor
soorten hybride aandrijflijnen zijn
er?
We vonden het antwoord bij
de Hybrid Academy.
door Lucas Boot
I e hebt twee typen hybride aan-
I drijflijnen: de serie-hybride en
J de parallel-hybride. Bij die eer
ste techniek drijft de verbrandings
motor een generator aan die op
zijn beurt stroom opwekt voor de
elektromotor. Alleen deze elektro
motor geeft vermogen af aan de
wielen. Bij een parallel-hybride
zijn de verbrandingsmotor én de
dat de actieradius op één tank wa
terstof ongeveer 700 kilometer be
draagt, terwijl het gemiddelde ver
elektromotor met de wielen ver
bonden. Parallel-hybriden zijn in
een aantal subsoorten onder te ver
delen:
Micro of Soft Hybrid
Geen echte hybride. Micro Hy
brids zijn alleen uitgerust met
energiebesparende technieken, zo
als een start/stop-systeem. Een
voorbeeld: Smart Micro Hybrid
Drive.
Mild Hybrid
Een elektromotor ondersteunt de
verbrandingsmotor tijdens het
wegrijden, accelereren en rijden
op hoge snelheid. Een mild hybrid
kan niet volledig elektrisch rijden.
Een voorbeeld: Honda Civic Hy
brid.
Full Hybrid
Net als bij een Mild Hybrid is de
elektromotor ondersteunend,
maar een Full Hybrid kan wel vol
ledig elektrisch rijden. Een voor
beeld: Toyota Pritis.
bruik is vastgesteld op 3,45 liter
per 100 kilometer.
Misschien belangrijker dan deze
Dan is er ook nog zoiets als een
plug-in hybride. Dit is een hybride
auto waarvan je de accu's met een
stekker kunt opladen. Zijn de ac
cu's leeg, dan wordt via de verbran-
dingsmotor elektriciteit opgewekt.
wel aangename cijfers, is het feit
dat de deelnemers aan de proef er
snel aan gewend waren en uitein
delijk het dagelijks gebruik ervan
niet onder vonden doen voor een
conventionele auto.
Van directer belang is de komst
van een nieuwe Toyota Auris, die
niet alleen nu al te koop is, maar
die vanaf midden maart ook als hy
bride leverbaar wordt. De Auris is
daarmee de eerste van een reeks
conventionele Toyota's die met de
fiscaal zo aantrekkelijke Full Hy
brid aandrijflijn wordt uitgerust.
Deze versie krijgt dezelfde fiscale
voordelen als de meest verkochte
hybride auto van Nederland: de
Full Hybrid Toyota Prius. Dit bete
kent geen motorrijtuigenbelasting,
geen BPM en slechts 14 procent fis
cale bijtelling.
De vernieuwde Auris is verder le
verbaar met een keuze uit twee
benzinemotoren en twee diesels.
De prijzen beginnen bij 18.350 eu
ro, maar die van de hybride is nog
niet bekend.
Een plug-in hybride is een sub
soort van de serie-hybride.
Heeft u ook een vraag?
Mail dan naar de redactie van de
ze krant.
KORT
Peugeot lanceert
408 in Peking
Net als Porsche vorig jaar deed
met de vierpersoons Paname-
ra, heeft Peugeot de autotentoon
stelling van Peking uitverkoren
om er de nieuwe 408 te introduce
ren. Tenslotte gaat dat de belang
rijkste salon van allemaal worden.
Peugeot werkt ginds samen met lo
kale fabrikant Dong Feng en ver
kocht er vorig jaar al 410.000 au
to's. In Nederland werden in 2009
in totaal 387.679 auto's verkocht.
Over de 408 binnenkort meer.
Hybride Suzuki
in Cenève
n Genève geeft Suzuki de Swift
Plug-in Hybride zijn Europese
debuut. Het is nog een concept,
maar het is snel te realiseren.
Voor de aandrijving zorgt een
74-pk elektromotor, terwijl de li-
thium-ion accu's onderweg kun
nen worden bijgeladen door een
generator die wordt rondgedraaid
door een 660 kubieke centimeter
viertaktmotor. De samenwerking
met Volkswagen zal zich zeker tot
zulke plug-in hybrides uitstrekken.
Ook Mazda 6
nieuw in Genève
Eveneens in Genève geeft Maz
da zijn gemoderniseerde 6 zijn
wereldpremière. Het exterieur ver
toont nieuwe koplampunits en
achterlichten. Er zijn zes verschil
lende motoren beschikbaar, waar
onder een krachtige 2,0-liter Disi
-benzinemotor met een lager
brandstofverbruik en een lagere
C02-uitstoot dan de tweeliter die
hij vervangt.
De 2,2 liter CiTD is nu leverbaar in
drie verschillende vermogensver
sies, van 129 tot 180 pk, allemaal
met verbeterd brandstofverbruik
en lagere kooldioxide-emissies.
Goede maand voor
Nederlandse verkopen
De Nederlandse autobranche is
het nieuwe jaar positief be
gonnen. In januari zijn 62.899
nieuwe personenauto's verkocht,
12 procent meer dan in dezelfde
maand vorig jaar. Dat blijkt uit de
ze week gepubliceerde cijfers van
de Bovag, RAI Vereniging en
RDC.
In vergelijking met twee jaar gele
den, voor de start van de economi
sche recessie, is het aantal verko
pen nog wel 5,2 procent lager. In ja
nuari 2008 werden er 66.329 nieu
we personenauto's op kenteken ge
zet. Januari is traditioneel de beste
maand voor de verkopen, van nieu
we auto's. Veel kopers wachten tot
het nieuwe jaar met het op kente
ken laten zetten van een nieuwe
auto, omdat de auto dan op papier
een jaar jonger is.
Volkswagen was vorige maand het
best verkochte merk met 7916 nieu
we kentekenregistraties. Toyota en
Ford bezetten de tweede en de der
de plek met respectievelijk 6402
en 5272 verkochte exemplaren.
VRAAG VAN DE WEEK Welke hybride aandrijflijnen zijn er?