'Foute' portieren goed bij Meriva
autc 5
'Het hoeft niet standaard te zijn'
vrijdag 5 februari 2010
KLASSIEKER Esther Veroude en haar Ford Fairlane uit 1965
door Lucas Boot
Esther Veroude uit Baar-
le-Hertog, net over Bel
gische grens, is fan van de
Amerikaanse fifties en six
ties. „Toen ik vroeger Grease zag,
was ik om."
Haar huis heeft ze in die stijl aan
gekleed en ze draagt in het week
end rockabilly- en pin-upkleding.
Wat nog ontbrak aan het plaatje
was een Amerikaanse auto. En dat
werd uiteindelijk een Ford Fairla
ne uit 1965. „Hij heeft een hoog
rock 'n roll-gehalte en ziet er stoer
uit. Het hoeft allemaal niet zo stan
daard te zijn."
Met dit type Fairlane, dat tussen
1962 en 1965 werd gemaakt, dicht
te Ford het gat tussen de Falcon en
de Galaxie. Laatstgenoemde is een
serieus slagschip. „De Fairlane is
niet té groot. En ook niet zo bling-
bling als de types uit de jaren vijf
tig. Er zit zelfs een vleugje vrouwe
lijkheid aan. Zeker aan het interi
eur. Dat is helemaal rood en afge
werkt met tijgerprint. Wel even
wennen, maar ik vind het gaaf"
Over vrouwelijkheid gesproken:
volgens Esther verwacht niemand
dat er een dame achter het stuur
van de Fairlane zit. „Dat zorgt
soms voor de nodige verbazing. Je
ziet ze denken als ik uitstap: een
vrouw in zo'n auto? Geweldig
vind ik dat."
De Fairlane van Esther houdt mo
menteel een winterslaap en staat
onder een hoes te wachten tot het
voorjaar aanbreekt. Voor de foto
moet de Ford toch van zijn plaats.
De motor wordt gestart en met
een knetterende blaf komt de V8
tot leven. Alsof Jo Cocker na een
avondje drinken en een pak zware
shag zijn keel schraapt.
„Dat geluid vind ik echt keimooi.
Het zorgt in de buurt weieens
voor overlast", lacht Esther. „Maar
zo'n V8 hoort erbij. Er zit dan ook
geen radio in de auto. Heb je hele
maal niet nodig met zo'n motor.
Als ik het gaspedaal stevig intrap,
zie je al die koppies draaien. Ja, ik
ben trots op mijn auto."
Hebt u ook een bijzondere auto?
Mail dan naar de redactie van de
ze krant.
PUBLIEKSDEBUUT Veel slimme handigheidjes in vernieuwd Opel-model
zeer wijd verbreid navolging
krijgt. Niet alleen bij MPV's, maar
zeker bij sedans en al helemaal bij
limousines.
Maar voorlopig zijn de 'FlexDoors'
nog een USP van de Meriva, dat
trouwens nog meer handige oplos
singen bigdt. Het uitschuifbare
FlexFix fietsenrek vanuit de achter
bumper kennen we al van eerdere
Opeis, maar bij de Meriva, die
toch vaak ingezet zal worden bij
vrijetijds-activiteiten, spelen ze
wellicht een nog grotere rol dan
bij Corsa en Astra.
Van binnen heeft de Meriva name
lijk nog een handige nieuwe invul
ling van het begrip middenconso
le. Die heet FlexRail en is ook in
derdaad heel flexibel. Op twee
rails kunnen diverse onderdelen
van de middenleuning verschoven
en verwijderd worden. Dat gaat in
twee etages en onderop zitten
twee houders voor flessen tot 1,5 li
ter. Wie deze voorziening koopt
(waarschijnlijk iédere Merivarij-
der) kan het geval precies aan zijn
ideeën en behoeften van het mo
ment aanpassen. Om dit systeem
mogelijk te maken is er geen hand
remhendel, maar een elektrisch
parkeerrem.
Ook makkelijk aanpasbaar is de
achterbank, die natuurlijk volgens
het van de vorige Meriva en de Za-
fira bekende FlexSpace klap- en op
bergsysteem werkt. Makkelijk weg
te klappen en ook heel simpel ge
heel te verwijderen. Dat systeem
heeft z'n kracht al bewezen. Het
hele interieur is vergeven van aller
lei plekken om spullen op te ber
gen. Allemaal vreselijk slim.
Van buiten valt de nieuwe Meriva
vooral op door het knikje in de
taillelijn, dat echter ook een prak
tisch voordeel heeft. Kleine kinde
ren achterin kunnen erdoor toch
naar buiten kijken en dat verkleint
de kans op wagenziekte aanzien
lijk. Anderzijds is het onsmakelijke
gevolg daarvan via die prachtige
FlexDoors weer makkelijk op te
ruimen.
We hebben de Meriva en vooral
z'n interieur alleen nog statisch
kunnen inspecteren. De eerste
rij-indrukken volgen nog voorat
de nieuweling 'op' Genève staat.
De nieuwe Opel Meriva, die
begin maart op de autosalon
van Genève zijn publieksde-
buut maakt, heeft één opval
lend nieuwtje: naar achteren
scharnierende achterportie
ren.
door Robbert Keegel
Het knikje in de taillelijn staat niet alleen leuk, het is ook nog eens functioneel.
Natuurlijk is de hele Me
riva nieuw, met een
buitengewoon aardig
ontwerp dat nauw aan
sluit op de designtaai
zoals Opel die recent met de Insig
nia en de Astra demonstreert.
Vooral de neuspartij, met de grote
koplamphuizen, onderstreept de
verwantschap, want met de totale
lijnvoering kan deze midi-MPV
niet lijken op sedans of hatchbacks
als die andere twee verse Opeis.
Het ziet er erg goed uit en zal het
zeker concurrenten als de Citroen
Picasso's, de Renault Grand Mo
dus en kleine Scénic, om er maar
een paar te noemen, behoorlijk las
tig gaan maken. In zijn dankzij die
opmerkelijke achterdeuren zo
goed toegankelijke laadruimte, die
kan variëren van 400 tot 1500 liter,
heeft hij ook een sterk verkoopar
gument.
weten te lobbyen. Als je als Meriva-
rijder - hij is nog dit voorjaar lever
baar - een Roller tegenkomt, dus
even je hoed of pet afnemen.
De voordelen ervan zijn legio. Ten
eerste stap je er veel makkelijker
door in en uit. Ook laden en los
sen vergt minder inspanning. Wie
kinderen meeneemt zal er mis
schien wel het meest van profite
ren. Via deze soort deuren zet je
ze makkelijker achterin en snoer je
ze eenvoudiger vast. Als ze al zelf
uit kunnen stappen, ben je als
voorinzittende meteen bij ze om
schadelijke escapades te vermij
den.
Alleen bij heel krap parkeren moet
je even onderling afspreken wie
het eerst uitstapt. Maar alle deuren
gaan tot 85° open.
Bij de Meriva is de B-zuil, de staan
der tussen voor- en achterportier,
gehandhaafd, anders zou de con
structie te zeer verslappen. Wel
kunnen voor- en achterdeuren on
afhankelijk van elkaar worden geo
pend en gesloten. Ik moet me al to
taal vergissen als dit systeem niet
foto's GPD/PR
Maar het sterkste is toch het bezit
van die 'verkeerd om' scharnie
rende achterportieren. In het verle
den hebben heel wat andere au
to's die ook wel gehad, maar sinds
1961 waren die Europees verbo
den. Nu mogen ze weer, mits aan
een aantal veiligheidsvoorschriften
wordt voldaan - en dat doen ze bij
Opel uiteraard. Momenteel be
schikken alleen de grote Rolls Roy-
ces nog over zulke 'coach doors'.
Die deftige Britten waren het ook
die het verbod erop weg hebben
Opel Meriva is kampioen van de veelzijdigheid.
Esther Veroude en haar Ford Fairlane.
foto Lucas Boot