'Foute' portieren goed bij Meriva autc 5 'Het hoeft niet standaard te zijn' vrijdag 5 februari 2010 KLASSIEKER Esther Veroude en haar Ford Fairlane uit 1965 door Lucas Boot Esther Veroude uit Baar- le-Hertog, net over Bel gische grens, is fan van de Amerikaanse fifties en six ties. „Toen ik vroeger Grease zag, was ik om." Haar huis heeft ze in die stijl aan gekleed en ze draagt in het week end rockabilly- en pin-upkleding. Wat nog ontbrak aan het plaatje was een Amerikaanse auto. En dat werd uiteindelijk een Ford Fairla ne uit 1965. „Hij heeft een hoog rock 'n roll-gehalte en ziet er stoer uit. Het hoeft allemaal niet zo stan daard te zijn." Met dit type Fairlane, dat tussen 1962 en 1965 werd gemaakt, dicht te Ford het gat tussen de Falcon en de Galaxie. Laatstgenoemde is een serieus slagschip. „De Fairlane is niet té groot. En ook niet zo bling- bling als de types uit de jaren vijf tig. Er zit zelfs een vleugje vrouwe lijkheid aan. Zeker aan het interi eur. Dat is helemaal rood en afge werkt met tijgerprint. Wel even wennen, maar ik vind het gaaf" Over vrouwelijkheid gesproken: volgens Esther verwacht niemand dat er een dame achter het stuur van de Fairlane zit. „Dat zorgt soms voor de nodige verbazing. Je ziet ze denken als ik uitstap: een vrouw in zo'n auto? Geweldig vind ik dat." De Fairlane van Esther houdt mo menteel een winterslaap en staat onder een hoes te wachten tot het voorjaar aanbreekt. Voor de foto moet de Ford toch van zijn plaats. De motor wordt gestart en met een knetterende blaf komt de V8 tot leven. Alsof Jo Cocker na een avondje drinken en een pak zware shag zijn keel schraapt. „Dat geluid vind ik echt keimooi. Het zorgt in de buurt weieens voor overlast", lacht Esther. „Maar zo'n V8 hoort erbij. Er zit dan ook geen radio in de auto. Heb je hele maal niet nodig met zo'n motor. Als ik het gaspedaal stevig intrap, zie je al die koppies draaien. Ja, ik ben trots op mijn auto." Hebt u ook een bijzondere auto? Mail dan naar de redactie van de ze krant. PUBLIEKSDEBUUT Veel slimme handigheidjes in vernieuwd Opel-model zeer wijd verbreid navolging krijgt. Niet alleen bij MPV's, maar zeker bij sedans en al helemaal bij limousines. Maar voorlopig zijn de 'FlexDoors' nog een USP van de Meriva, dat trouwens nog meer handige oplos singen bigdt. Het uitschuifbare FlexFix fietsenrek vanuit de achter bumper kennen we al van eerdere Opeis, maar bij de Meriva, die toch vaak ingezet zal worden bij vrijetijds-activiteiten, spelen ze wellicht een nog grotere rol dan bij Corsa en Astra. Van binnen heeft de Meriva name lijk nog een handige nieuwe invul ling van het begrip middenconso le. Die heet FlexRail en is ook in derdaad heel flexibel. Op twee rails kunnen diverse onderdelen van de middenleuning verschoven en verwijderd worden. Dat gaat in twee etages en onderop zitten twee houders voor flessen tot 1,5 li ter. Wie deze voorziening koopt (waarschijnlijk iédere Merivarij- der) kan het geval precies aan zijn ideeën en behoeften van het mo ment aanpassen. Om dit systeem mogelijk te maken is er geen hand remhendel, maar een elektrisch parkeerrem. Ook makkelijk aanpasbaar is de achterbank, die natuurlijk volgens het van de vorige Meriva en de Za- fira bekende FlexSpace klap- en op bergsysteem werkt. Makkelijk weg te klappen en ook heel simpel ge heel te verwijderen. Dat systeem heeft z'n kracht al bewezen. Het hele interieur is vergeven van aller lei plekken om spullen op te ber gen. Allemaal vreselijk slim. Van buiten valt de nieuwe Meriva vooral op door het knikje in de taillelijn, dat echter ook een prak tisch voordeel heeft. Kleine kinde ren achterin kunnen erdoor toch naar buiten kijken en dat verkleint de kans op wagenziekte aanzien lijk. Anderzijds is het onsmakelijke gevolg daarvan via die prachtige FlexDoors weer makkelijk op te ruimen. We hebben de Meriva en vooral z'n interieur alleen nog statisch kunnen inspecteren. De eerste rij-indrukken volgen nog voorat de nieuweling 'op' Genève staat. De nieuwe Opel Meriva, die begin maart op de autosalon van Genève zijn publieksde- buut maakt, heeft één opval lend nieuwtje: naar achteren scharnierende achterportie ren. door Robbert Keegel Het knikje in de taillelijn staat niet alleen leuk, het is ook nog eens functioneel. Natuurlijk is de hele Me riva nieuw, met een buitengewoon aardig ontwerp dat nauw aan sluit op de designtaai zoals Opel die recent met de Insig nia en de Astra demonstreert. Vooral de neuspartij, met de grote koplamphuizen, onderstreept de verwantschap, want met de totale lijnvoering kan deze midi-MPV niet lijken op sedans of hatchbacks als die andere twee verse Opeis. Het ziet er erg goed uit en zal het zeker concurrenten als de Citroen Picasso's, de Renault Grand Mo dus en kleine Scénic, om er maar een paar te noemen, behoorlijk las tig gaan maken. In zijn dankzij die opmerkelijke achterdeuren zo goed toegankelijke laadruimte, die kan variëren van 400 tot 1500 liter, heeft hij ook een sterk verkoopar gument. weten te lobbyen. Als je als Meriva- rijder - hij is nog dit voorjaar lever baar - een Roller tegenkomt, dus even je hoed of pet afnemen. De voordelen ervan zijn legio. Ten eerste stap je er veel makkelijker door in en uit. Ook laden en los sen vergt minder inspanning. Wie kinderen meeneemt zal er mis schien wel het meest van profite ren. Via deze soort deuren zet je ze makkelijker achterin en snoer je ze eenvoudiger vast. Als ze al zelf uit kunnen stappen, ben je als voorinzittende meteen bij ze om schadelijke escapades te vermij den. Alleen bij heel krap parkeren moet je even onderling afspreken wie het eerst uitstapt. Maar alle deuren gaan tot 85° open. Bij de Meriva is de B-zuil, de staan der tussen voor- en achterportier, gehandhaafd, anders zou de con structie te zeer verslappen. Wel kunnen voor- en achterdeuren on afhankelijk van elkaar worden geo pend en gesloten. Ik moet me al to taal vergissen als dit systeem niet foto's GPD/PR Maar het sterkste is toch het bezit van die 'verkeerd om' scharnie rende achterportieren. In het verle den hebben heel wat andere au to's die ook wel gehad, maar sinds 1961 waren die Europees verbo den. Nu mogen ze weer, mits aan een aantal veiligheidsvoorschriften wordt voldaan - en dat doen ze bij Opel uiteraard. Momenteel be schikken alleen de grote Rolls Roy- ces nog over zulke 'coach doors'. Die deftige Britten waren het ook die het verbod erop weg hebben Opel Meriva is kampioen van de veelzijdigheid. Esther Veroude en haar Ford Fairlane. foto Lucas Boot

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 49