Seat Ibiza Cupra: Olé
mto i 3
Arno Zegers, Seat Zegers, Terneuzen
vrijdag 5 februari 2010
heden te rijden, maar er reed toen
's avonds niemand op de weg.
Wanneer hebt u voor het laatst
een bekeuring gehad en waar
voor?
Dat was eind december bij Den
Bosch voor 6 km/u te hard rijden.
Waaraan ergert u zich in het ver
keer?
Aan het asociale gedrag van som
mige weggebruikers, bijvoorbeeld
bumperkleven of voor je komen
rijden en dan op de rem gaan
staan.
Hebt u ook een onhebbelijkheid
in het verkeer?
Nee, ik ben een nette rijder. Mijn
auto nodigt niet uit om hard te rij
den en ik kan mijn rijbewijs niet
missen in verband met mijn be
roep. Dat houdt je alert.
Welke verkeersregel zou u wil
len veranderen?
Voor mijn werk kom ik regelmatig
in de Verenigde Staten. Daar mag
je altijd rechtsaf slaan, ik vind dat
een fijne regel; het zorgt voor min
der oponthoud in het verkeer.
Hoe zou u zich als autorijder
willen omschrijven?
Een doordachte rijder. Ik doe geen
onverantwoordelijke dingen en
ben niet asociaal.
Seat heeft van cóncérnmoeder Volkswagen bevel gekre
gen een meer sportieve rol te spelen en vervult die op
dracht met verve, getuige bijvoorbeeld de Ibiza Cupra.
door Robbert Keegel
In het WTCC, het World Tou
ring Cars Championship,
speelt Seat een hoofdrol met
zijn diesel-raceauto's, maar
onze Ibiza Cupra heeft een ge
wone benzinemotor, voorzover je
een 1,4-liter viercilinder met dub
bele compressor en daardoor 180
pk 'gewoon' kunt noemen. Nee,
meneer. Dit is een prachtmotor.
Nu kun je van Volkswagen zeggen
wat je wilt, maar als ze een onder
daan een 'Befehl' geven, zorgen ze
ook dat die dochterfirma kan be
schikken over de juiste materialen
op de opdracht waar te maken.
Daartoe hoort zeer nadrukkelijk
die prachtige turbomotor.
Volkswagen zelf gebruikt die mo
tor met twee compressoren, een
turbo én een mechanisch aange
dreven compressor nog niet in de
eigen Polo, zoals bekend de techni
sche tweeling van de Ibiza.
Ongetwijfeld gaan ze dat binnen
kort wel doen, maar eventjes heb
ben superzuinige uitvoeringen, zo
als de BlueMotion, voorrang bij
het completeren van het program
ma van deze Auto van het Jaar.
Maar je kunt er vergif op innemen
dat er een Polo GTI in de startblok
ken staat, met precies deze zelfde
motor.
En dan natuurlijk ook met de on
volprezen zeventraps dubbelkop-
pelingsautomaat, die zowel bij
VW als bij Seat DSG heet. Je kunt
hem met de schakelpook, maar
ook met van die peddels onder
het stuur bedienen, maar waarom
zóü je. De timing van de automaat
is perfect, al wil hij wel eens op-
schakelen al je zelf liever in de lage
re versnelling was blijven hangen
om op de motor te remmen. Maar
dan kun je peddelen.
De razendsnel en zonder krachton
derbreking werkende DSG én het
relatief lage gewicht van deze Cu
pra (1172 pk) maken hem tot een
buitengewoon vlot autootje. Hij
kan dan qua pk's niet op tegen de
Franse krachtpatser Clio RS, maar
noteert bijna even goede resulta
ten: van 0 naar 100 kilometer per
uur in 7,2 seconden en een topsnel
heid van 225 kilometer per uur,
waar de Fransoos 6,9 tellen over
de sprint doet en uiteindelijk pre
cies even snel kan gaan. De Punto
Abarth komt met 7,5 seconden en
219 kilometer per uur aardig mee,
terwijl de Cooper S zich met 7,1 se
conden en ook al weer 225 kilome
De kuipstoelen in de Seat Ibiza Cupra geven perfecte steun.
TIEN AUTOVRAGEN AAN:
Krijn Blaasse van Autobedrijf Krijn Blaasse in Goes.
Het bedrijf is gespecialiseerd in het importeren en
invoeren van Amerikaanse voertuigen.
AUTOTEST Een van de betere vertegenwoordigers van de hot hatch
ter per uur evenmin aflaat schud
den.
Wie op zoek is naar zo'n kleine
hot hatch moet met al die steegra-
certjes maar véél proefritten gaan
maken, want de keuze zal moeilijk
zijn en waarschijnlijk uiteindelijk
op smaak beslist worden. Ze zien
er allemaal lekker vlot uit, zonder
al te opzichtig te worden. Ook van
binnen is het allemaal mooi en
sportief, met uitzondering van het
foto's CPD
„De combinatie van veel vermogen en een
levendig onderstel zijn de sterke punten
van de Cupra. Prijstechnisch gezien is de
Ibiza bovendien zeer concurrerend. Kijk je
naar de vraag die er nu al is, dan verwacht
ik dat de Cupra goed gaat scoren."
Wat voor auto rijdt u?
In een Ford F-150, een Amerikaan
se pick-up truck.
In wat voor auto zou u willen
rijden?
Ik ben heel blij met mijn huidige
auto, al lijkt een sportauto me ook
wel wat. Alleen is dat niet prak
tisch als je vijf kinderen hebt. Ik
kies voor een Lincoln Navigator.
Wat vindt u een lelijke auto?
Pas geleden zag ik een Citroen rij
den, volgens mij een Picasso, met
koplampen tot aan de voorruit.
Daar zou ik niet in gezien willen
worden!
In hoeveel keer slaagde u voor
het rijbewijs?
In één keer, na acht lessen. In 1981
ging dat allemaal wat makkelijker.
Wat is de hoogste snelheid die u
ooit hebt gereden en waar was
dat?
Op de A58. Ik reed 242 km/u. Het
is al een tijd geleden. Nu zou het
onverantwoord zijn om zulke snel
Concurrenten
Fiat Abarth Punto, de vlotste ver
sie van Punto en leuker dan Alfa
MiTo.
Wielbasis: 2,51 meter. Bagage:
265-1200 liter. Gewicht: 1165 kilo
gram. Benzine 1,41,170 pk. Vanaf
21.990 euro. Plus: leuke steegracer,
nog praktisch ook. Min: niet bij el
ke Fiatdealer te koop.
Mini Cooper S, is op 'Cooper
Works' na de snelste Mini. Ook als
Clubman en Cabriolet. Wielbasis:
2,47 meter. Bagage: 160-680 liter.
Gewicht: 1205 kilogram. Benzine
1,6 1,175 pk. Vanaf 30.445 euro.
Plus: uitstraling, prestatie. Min:
poppenkast-interieur, prijs.
Renault Clio RS, voor straatge-
bruik geschikt gemaakte racer.
Ook in 'Cup'-versie. Wielbasis:
2,59 meter. Bagage: 288-1038 liter.
Gewicht: 1204 kilogram. Benzine
2,0 1, 203 pk.
Vanaf 23.990 euro. Plus: érg leuke
steegracer. Min: kuipstoelen niet
standaard.
poppenkast-interieur waarmee Mi
ni nu eenmaal denkt zijn toch
vooral vrouwelijke clientèle te ple
zieren.
In de Ibiza Cupra is het interieur
hélémaal in orde. Prima en zeer
goed verstelbare kuipstoelen hou
den de voorinzittenden goed op
hun plaats, ook als er stevig boch
tenwerk in het geding is. Ze zijn
ook mooi verstelbaar zodat ieder
een wel een goede houding kan
vinden achter het fijne stuurtje.
Het zicht rondom laat niets te wen
sen over en dat is goed, bij zo'n
rap ding.
Het fijne van het genre 'hot hatch'
is dat je er leuk mee kunt spelen,
maar dat zs ook geheel geschikt
zijn voor het dagelijkse werk, zelfs
in gezinsverband, want de laad
ruimte van 284 tot 847 is even
groot als die van de andere Ibiza's'
en zowel heel bruikbaar als makke
lijk te beladen en te lossen. De Ibi
za Cupra is een van de betere ver
tegenwoordigers van het soort. Hij
slaat een goed figuur en is met zijn
24.995 euro ook concurrerend ge
prijsd. Olé, zou ik zeggen.