Seat Ibiza Cupra: Olé mto i 3 Arno Zegers, Seat Zegers, Terneuzen vrijdag 5 februari 2010 heden te rijden, maar er reed toen 's avonds niemand op de weg. Wanneer hebt u voor het laatst een bekeuring gehad en waar voor? Dat was eind december bij Den Bosch voor 6 km/u te hard rijden. Waaraan ergert u zich in het ver keer? Aan het asociale gedrag van som mige weggebruikers, bijvoorbeeld bumperkleven of voor je komen rijden en dan op de rem gaan staan. Hebt u ook een onhebbelijkheid in het verkeer? Nee, ik ben een nette rijder. Mijn auto nodigt niet uit om hard te rij den en ik kan mijn rijbewijs niet missen in verband met mijn be roep. Dat houdt je alert. Welke verkeersregel zou u wil len veranderen? Voor mijn werk kom ik regelmatig in de Verenigde Staten. Daar mag je altijd rechtsaf slaan, ik vind dat een fijne regel; het zorgt voor min der oponthoud in het verkeer. Hoe zou u zich als autorijder willen omschrijven? Een doordachte rijder. Ik doe geen onverantwoordelijke dingen en ben niet asociaal. Seat heeft van cóncérnmoeder Volkswagen bevel gekre gen een meer sportieve rol te spelen en vervult die op dracht met verve, getuige bijvoorbeeld de Ibiza Cupra. door Robbert Keegel In het WTCC, het World Tou ring Cars Championship, speelt Seat een hoofdrol met zijn diesel-raceauto's, maar onze Ibiza Cupra heeft een ge wone benzinemotor, voorzover je een 1,4-liter viercilinder met dub bele compressor en daardoor 180 pk 'gewoon' kunt noemen. Nee, meneer. Dit is een prachtmotor. Nu kun je van Volkswagen zeggen wat je wilt, maar als ze een onder daan een 'Befehl' geven, zorgen ze ook dat die dochterfirma kan be schikken over de juiste materialen op de opdracht waar te maken. Daartoe hoort zeer nadrukkelijk die prachtige turbomotor. Volkswagen zelf gebruikt die mo tor met twee compressoren, een turbo én een mechanisch aange dreven compressor nog niet in de eigen Polo, zoals bekend de techni sche tweeling van de Ibiza. Ongetwijfeld gaan ze dat binnen kort wel doen, maar eventjes heb ben superzuinige uitvoeringen, zo als de BlueMotion, voorrang bij het completeren van het program ma van deze Auto van het Jaar. Maar je kunt er vergif op innemen dat er een Polo GTI in de startblok ken staat, met precies deze zelfde motor. En dan natuurlijk ook met de on volprezen zeventraps dubbelkop- pelingsautomaat, die zowel bij VW als bij Seat DSG heet. Je kunt hem met de schakelpook, maar ook met van die peddels onder het stuur bedienen, maar waarom zóü je. De timing van de automaat is perfect, al wil hij wel eens op- schakelen al je zelf liever in de lage re versnelling was blijven hangen om op de motor te remmen. Maar dan kun je peddelen. De razendsnel en zonder krachton derbreking werkende DSG én het relatief lage gewicht van deze Cu pra (1172 pk) maken hem tot een buitengewoon vlot autootje. Hij kan dan qua pk's niet op tegen de Franse krachtpatser Clio RS, maar noteert bijna even goede resulta ten: van 0 naar 100 kilometer per uur in 7,2 seconden en een topsnel heid van 225 kilometer per uur, waar de Fransoos 6,9 tellen over de sprint doet en uiteindelijk pre cies even snel kan gaan. De Punto Abarth komt met 7,5 seconden en 219 kilometer per uur aardig mee, terwijl de Cooper S zich met 7,1 se conden en ook al weer 225 kilome De kuipstoelen in de Seat Ibiza Cupra geven perfecte steun. TIEN AUTOVRAGEN AAN: Krijn Blaasse van Autobedrijf Krijn Blaasse in Goes. Het bedrijf is gespecialiseerd in het importeren en invoeren van Amerikaanse voertuigen. AUTOTEST Een van de betere vertegenwoordigers van de hot hatch ter per uur evenmin aflaat schud den. Wie op zoek is naar zo'n kleine hot hatch moet met al die steegra- certjes maar véél proefritten gaan maken, want de keuze zal moeilijk zijn en waarschijnlijk uiteindelijk op smaak beslist worden. Ze zien er allemaal lekker vlot uit, zonder al te opzichtig te worden. Ook van binnen is het allemaal mooi en sportief, met uitzondering van het foto's CPD „De combinatie van veel vermogen en een levendig onderstel zijn de sterke punten van de Cupra. Prijstechnisch gezien is de Ibiza bovendien zeer concurrerend. Kijk je naar de vraag die er nu al is, dan verwacht ik dat de Cupra goed gaat scoren." Wat voor auto rijdt u? In een Ford F-150, een Amerikaan se pick-up truck. In wat voor auto zou u willen rijden? Ik ben heel blij met mijn huidige auto, al lijkt een sportauto me ook wel wat. Alleen is dat niet prak tisch als je vijf kinderen hebt. Ik kies voor een Lincoln Navigator. Wat vindt u een lelijke auto? Pas geleden zag ik een Citroen rij den, volgens mij een Picasso, met koplampen tot aan de voorruit. Daar zou ik niet in gezien willen worden! In hoeveel keer slaagde u voor het rijbewijs? In één keer, na acht lessen. In 1981 ging dat allemaal wat makkelijker. Wat is de hoogste snelheid die u ooit hebt gereden en waar was dat? Op de A58. Ik reed 242 km/u. Het is al een tijd geleden. Nu zou het onverantwoord zijn om zulke snel Concurrenten Fiat Abarth Punto, de vlotste ver sie van Punto en leuker dan Alfa MiTo. Wielbasis: 2,51 meter. Bagage: 265-1200 liter. Gewicht: 1165 kilo gram. Benzine 1,41,170 pk. Vanaf 21.990 euro. Plus: leuke steegracer, nog praktisch ook. Min: niet bij el ke Fiatdealer te koop. Mini Cooper S, is op 'Cooper Works' na de snelste Mini. Ook als Clubman en Cabriolet. Wielbasis: 2,47 meter. Bagage: 160-680 liter. Gewicht: 1205 kilogram. Benzine 1,6 1,175 pk. Vanaf 30.445 euro. Plus: uitstraling, prestatie. Min: poppenkast-interieur, prijs. Renault Clio RS, voor straatge- bruik geschikt gemaakte racer. Ook in 'Cup'-versie. Wielbasis: 2,59 meter. Bagage: 288-1038 liter. Gewicht: 1204 kilogram. Benzine 2,0 1, 203 pk. Vanaf 23.990 euro. Plus: érg leuke steegracer. Min: kuipstoelen niet standaard. poppenkast-interieur waarmee Mi ni nu eenmaal denkt zijn toch vooral vrouwelijke clientèle te ple zieren. In de Ibiza Cupra is het interieur hélémaal in orde. Prima en zeer goed verstelbare kuipstoelen hou den de voorinzittenden goed op hun plaats, ook als er stevig boch tenwerk in het geding is. Ze zijn ook mooi verstelbaar zodat ieder een wel een goede houding kan vinden achter het fijne stuurtje. Het zicht rondom laat niets te wen sen over en dat is goed, bij zo'n rap ding. Het fijne van het genre 'hot hatch' is dat je er leuk mee kunt spelen, maar dat zs ook geheel geschikt zijn voor het dagelijkse werk, zelfs in gezinsverband, want de laad ruimte van 284 tot 847 is even groot als die van de andere Ibiza's' en zowel heel bruikbaar als makke lijk te beladen en te lossen. De Ibi za Cupra is een van de betere ver tegenwoordigers van het soort. Hij slaat een goed figuur en is met zijn 24.995 euro ook concurrerend ge prijsd. Olé, zou ik zeggen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 47