i8| zeeland 'Hoogspanning ondergronds' Voor de Tall Sail 2013 Geld DNA-onderzoek oude Schelde-skeletten 'Het is in de Mortiere al de hele winter ellende met dat strooien' Schepen en orkesten zijn weliswaar nog niet geboekt, maar veel van de 25 vrijwilligers in de Sail-organisatie zijn al dage lijks bezig met de voorbereidingen voor de Tall Sail in 2013. AATSTE 3 DAGEN UITVERKOOP donderdag 4 februari 2010 door Raymond de Frel 'S-HEERENHOEK - Een nieuwe hoog spanningsverbinding tussen Bors- sele en West-Brabant moet volle dig ondergronds worden aange legd. Dat vinden vijf van de zes po litieke partijen in Borsele. Daarmee negeren zij de opvatting van minister Maria van der Hoe ven (Economische Zaken). Zij stel de vorig jaar in een brief aan de Tweede Kamer dat een onder grondse variant van de nieuwe snelweg voor elektriciteit van Bors- sele naar Geertruidenberg onmo gelijk is, omdat de technische risi co's te groot zijn. Landelijk netbe heerder Tennet stelde ook dat het niet verantwoord is om in heel Ne derland meer dan twintig kilome ter van de zogenoemde 38okV-lei- dingen onder de grond te stoppen. Die twintig kilometer is al verge ven aan de Randstad. De nieuwe verbinding is nodig, omdat met de ingebruikname van de Sloecentrale in Vlissingen-Oost de maximale Capaciteit van het huidige net wordt bereikt. Een on dergrondse variant behoort ook niet tot de zes alternatieven, die in een milieu-effectonderzoek wor den meegenomen. Desondanks hopen de lijsttrekkers te voorko men dat het Nationaal Landschap (de Zak van de Zuid-Beveland) nog langer wordt gedomineerd door hoogspanningsmasten. „Ik ken dus echt helemaal niemand die deze dingen mooi vindt. On dergronds ermee", zei Kees West- strate (SGP/ChristenUnie) tijdens het verkiezingsdebat van de Onder nemers Vereniging Borsele in De Korenbeurs 's-Heerenhoek. CDA, PvdA, WD en D'66 zijn een soort gelijke mening toegedaan. „Het zal een stuk duurder zijn, maar die investering betaalt zich te rug in leefplezier. Er is dan geen horizonvervuiling meer", zei WD-er Roel Boekholt. Als het echt niet anders kan, dan pleiten PvdA en CDA voor een bundeling van alle hoogspanningsleidingen door Midden-Zeeland. De Lokale Partij Borsele (LPB) heeft zich wel bij de opvatting van de minister neergelegd. „Het is te duur en krijg je dus toch niet voor elkaar", aldus Berry Kooiker (LPB). MARITIEM VLISSINGEN door Wendy van den Hurk Het lijkt nog zo ver weg, 2013, maar voor sommi ge mensen komt het al akelig dichtbij. Hoewel, akelig? De organisatie van Sail De Ruyter heeft er weer zin in. Dat moeten we vaker doen, gons de het tijdens de vlootschouw in 2007. Tall Sail in plaats van Small Sail, en dat mag dan best eens in de vijf jaar in plaats van elk jaar. Die gedachte heeft de vijfentwin tig man tellende organisatie vastge houden. Sterker: ze heeft de tus sentijd voor één keer uitgebreid naar zes jaar. Omdat in 2012 de mooiste schepen ver weg van de Schelde zijn, vindt de volgende Sail een jaar later plaats. Maar ach, dat betekent alleen maar meer tijd om een prachtig programma in el kaar te draaien. Daarover kan Sail-voorzitter Dick Schipper nog niets verklappen. Er zijn nog geen schepen of orkesten geboekt. Maar dat er joekels zullen aanmeren, dat is zeker. „Ons evene ment staat inmiddels goed op de kaart. Op dit moment zijn we be zig overeenkomsten te sluiten met overheden en sponsoren." En met het geld zit het dit keer, in tegenstelling tot het achteraf-deba- cle door de marinedagen in 2007, wel snor. Tot dusver heeft geen overheid op subsidie beknibbeld; de gemeente Vlissingen heeft in 2007 al besloten in 2013 tweeënhal ve ton opzij te leggen. Met Zee land Seaports wordt nog overlegd en van gedeputeerde Harry van Waveren ligt nog een toezegging dat als 'de organisatie weer met zo'n mooi plan komt, de provincie het evenement weer met een ton of vier, vijf zal spekken'. Penning meester Jack de Boo van Uijen: „Wat we ook merken, is dat bedrij ven zélf naar ons toe komen om te vragen of ze de Sail mogen sponso ren. Ze willen allemaal hun naam eraan verbinden." Het enige dat al wel vaststaat, is de Classic Yacht Race tussen Oosten de en Vlissingen op de eerste dag van de Sail, die altijd plaatsvindt in het laatste weekend van augus tus. Om Europese subsidie binnen te slepen, probeert de organisatie steeds meer internationaal samen te werken. .„En we doen ook nog eens een hoop kennis op." Eveneens nieuw, maar geheel vol gens de maatschappelijke trend, is de toevoeging van het thema duur zaamheid. „Daarbij moet je den ken aan papieren of zelfs eetbare frietbakjes", zegt Schipper. „En di gitale shows in de Dokhaven in plaats van echt vuurwerk." Maar dat is niet alleen toekomst muziek. Ook Vlissingen Maritiem, dat de Small Sail heeft vervangen, zal daaraan geloven. Dat evene ment vindt in hetzelfde weekend plaats. Vorig jaar was het thema nog loodswezen, dit jaar is dat vis serij. „Altijd weer een mooie oefe ning voor de Tall Sail." door Wendy van den Hurk VLISSINGEN - De Walcherse Archeo logische Dienst krijgt van de pro vincie Zeeland maximaal 25.000 euro subsidie voor het DNA-onder zoek op de Schelde-skeletten. Omdat de lijken altijd in de -klei hebben gelegen, op het voormali ge Scheldeterrein in Vlissingen, zijn ze zo goed bewaard gebleven dat het nog mogelijk is er DNA-on derzoek op uit te voeren. En dat komt goed uit, aangezien Vlissin gen er weinig archief over heeft. Er worden vijftig stuks oud DNA geprepareerd, geanalyseerd en ge rapporteerd. Dat gebeurt in het fo rensisch laboratorium van de Tech nische Universiteit van Delft. De provincie Zeeland stelt vijfhon derd euro per monster beschik baar voor het project, met een maximum van 25.000 euro. Het project zal enkele jaren in beslag nemen, denkt archeoloog Bernard Meijlink. Hij hoopt straks een pro fiel te kunnen maken van 'de Vlis- singer in vroeger tijden'. Eerder zegde de gemeente Vlissin gen ook al 30.000 euro toe voor het DNA-onderzoek. DONDERDAG 4, VRIJDAG 5 EN ZATERDAG 6 FEBRUARI 70°/r Jf KORTING OP DE LAATSE WINTERM n WINTERVOORRAAD BIJLEVELD MANNENMODE Nieuwe Burg 12 4331 AH Middelburg T (0118) 613 481 door Theo Ciele MIDDELBURG - Plaatselijke gladheid heeft vanmorgen onder meer in Middelburg met name fietsers ver rast. Vanuit de Mortiere en de bin nenstad kwamen meldingen van valpartijen. In de Mortiere moest een fietsster naar de dokter worden gebracht nadat ze onderuit was gegaan bij de brug in de Bluesroute die vol gens een bewoonster van de wijk 'een grote ijsbaan' was. In de wijk wordt deze winter veel geklaagd over de gebrekkige gladheidsbestrij- ding. Een deel van de wegen in de Mortiere en daarmee dus de glad- heidsbestrijding vallen onder het beheer van het bouwconsortium. De wegen in de eerste bouwfase van de Mortiere vallen sinds 1 ja nuari onder de gemeente. De ge meente heeft met het consortium afgesproken dat in de Mortiere op dezelfde manier wordt gestrooid als in de andere wijken en dorpen in de gemeente. „Het is de hele winter al ellende met dat strooien. Het gebeurt hele maal niet, of niet goed genoeg. Ve le valpartijen zijn het gevolg. Moet er eerst iets ernstigs gebeuren voor dat de ernst van de situatie tot ie dereen doordringt?", vraagt wijk- bewoonster Nel Verhoeven zich af Ze zag bij haar voor de deur in de lohn Lee Hookerstraat een fietsen de vrouw met haar baby onderuit gaan. De problemen van gistermor gen waren voor haar reden om bij het consiortium en de gemeente aan de bel te trekken. De voorraad wegenzout die de ge meente tot haar beschikking heeft is nog altijd erg beperkt. Gisteren kon met de liggende voorraad nog tweemaal worden gestrooid op de hoofdroutes in de gemeente. De voortdurende wisseling tussen dooi en vorst betekent dat er veel vaker gestrooid moet worden dan tijdens een lange periode met con stante vorst. B Small Sail Vlissingen, Michiel de Ruyterhaven, 29 augustus 2006. archieffoto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 38