i8| zeeland
'Hoogspanning
ondergronds'
Voor de Tall Sail 2013
Geld DNA-onderzoek
oude Schelde-skeletten
'Het is in de Mortiere al de hele
winter ellende met dat strooien'
Schepen en orkesten zijn weliswaar nog niet geboekt, maar
veel van de 25 vrijwilligers in de Sail-organisatie zijn al dage
lijks bezig met de voorbereidingen voor de Tall Sail in 2013.
AATSTE 3 DAGEN UITVERKOOP
donderdag 4 februari 2010
door Raymond de Frel
'S-HEERENHOEK - Een nieuwe hoog
spanningsverbinding tussen Bors-
sele en West-Brabant moet volle
dig ondergronds worden aange
legd. Dat vinden vijf van de zes po
litieke partijen in Borsele.
Daarmee negeren zij de opvatting
van minister Maria van der Hoe
ven (Economische Zaken). Zij stel
de vorig jaar in een brief aan de
Tweede Kamer dat een onder
grondse variant van de nieuwe
snelweg voor elektriciteit van Bors-
sele naar Geertruidenberg onmo
gelijk is, omdat de technische risi
co's te groot zijn. Landelijk netbe
heerder Tennet stelde ook dat het
niet verantwoord is om in heel Ne
derland meer dan twintig kilome
ter van de zogenoemde 38okV-lei-
dingen onder de grond te stoppen.
Die twintig kilometer is al verge
ven aan de Randstad.
De nieuwe verbinding is nodig,
omdat met de ingebruikname van
de Sloecentrale in Vlissingen-Oost
de maximale Capaciteit van het
huidige net wordt bereikt. Een on
dergrondse variant behoort ook
niet tot de zes alternatieven, die in
een milieu-effectonderzoek wor
den meegenomen. Desondanks
hopen de lijsttrekkers te voorko
men dat het Nationaal Landschap
(de Zak van de Zuid-Beveland)
nog langer wordt gedomineerd
door hoogspanningsmasten. „Ik
ken dus echt helemaal niemand
die deze dingen mooi vindt. On
dergronds ermee", zei Kees West-
strate (SGP/ChristenUnie) tijdens
het verkiezingsdebat van de Onder
nemers Vereniging Borsele in De
Korenbeurs 's-Heerenhoek. CDA,
PvdA, WD en D'66 zijn een soort
gelijke mening toegedaan.
„Het zal een stuk duurder zijn,
maar die investering betaalt zich te
rug in leefplezier. Er is dan geen
horizonvervuiling meer", zei
WD-er Roel Boekholt. Als het
echt niet anders kan, dan pleiten
PvdA en CDA voor een bundeling
van alle hoogspanningsleidingen
door Midden-Zeeland. De Lokale
Partij Borsele (LPB) heeft zich wel
bij de opvatting van de minister
neergelegd. „Het is te duur en krijg
je dus toch niet voor elkaar", aldus
Berry Kooiker (LPB).
MARITIEM VLISSINGEN
door Wendy van den Hurk
Het lijkt nog zo ver weg,
2013, maar voor sommi
ge mensen komt het al
akelig dichtbij. Hoewel,
akelig? De organisatie van Sail De
Ruyter heeft er weer zin in.
Dat moeten we vaker doen, gons
de het tijdens de vlootschouw in
2007. Tall Sail in plaats van Small
Sail, en dat mag dan best eens in
de vijf jaar in plaats van elk jaar.
Die gedachte heeft de vijfentwin
tig man tellende organisatie vastge
houden. Sterker: ze heeft de tus
sentijd voor één keer uitgebreid
naar zes jaar. Omdat in 2012 de
mooiste schepen ver weg van de
Schelde zijn, vindt de volgende
Sail een jaar later plaats. Maar ach,
dat betekent alleen maar meer tijd
om een prachtig programma in el
kaar te draaien.
Daarover kan Sail-voorzitter Dick
Schipper nog niets verklappen. Er
zijn nog geen schepen of orkesten
geboekt. Maar dat er joekels zullen
aanmeren, dat is zeker. „Ons evene
ment staat inmiddels goed op de
kaart. Op dit moment zijn we be
zig overeenkomsten te sluiten met
overheden en sponsoren."
En met het geld zit het dit keer, in
tegenstelling tot het achteraf-deba-
cle door de marinedagen in 2007,
wel snor. Tot dusver heeft geen
overheid op subsidie beknibbeld;
de gemeente Vlissingen heeft in
2007 al besloten in 2013 tweeënhal
ve ton opzij te leggen. Met Zee
land Seaports wordt nog overlegd
en van gedeputeerde Harry van
Waveren ligt nog een toezegging
dat als 'de organisatie weer met
zo'n mooi plan komt, de provincie
het evenement weer met een ton
of vier, vijf zal spekken'. Penning
meester Jack de Boo van Uijen:
„Wat we ook merken, is dat bedrij
ven zélf naar ons toe komen om te
vragen of ze de Sail mogen sponso
ren. Ze willen allemaal hun naam
eraan verbinden."
Het enige dat al wel vaststaat, is de
Classic Yacht Race tussen Oosten
de en Vlissingen op de eerste dag
van de Sail, die altijd plaatsvindt
in het laatste weekend van augus
tus. Om Europese subsidie binnen
te slepen, probeert de organisatie
steeds meer internationaal samen
te werken. .„En we doen ook nog
eens een hoop kennis op."
Eveneens nieuw, maar geheel vol
gens de maatschappelijke trend, is
de toevoeging van het thema duur
zaamheid. „Daarbij moet je den
ken aan papieren of zelfs eetbare
frietbakjes", zegt Schipper. „En di
gitale shows in de Dokhaven in
plaats van echt vuurwerk."
Maar dat is niet alleen toekomst
muziek. Ook Vlissingen Maritiem,
dat de Small Sail heeft vervangen,
zal daaraan geloven. Dat evene
ment vindt in hetzelfde weekend
plaats. Vorig jaar was het thema
nog loodswezen, dit jaar is dat vis
serij. „Altijd weer een mooie oefe
ning voor de Tall Sail."
door Wendy van den Hurk
VLISSINGEN - De Walcherse Archeo
logische Dienst krijgt van de pro
vincie Zeeland maximaal 25.000
euro subsidie voor het DNA-onder
zoek op de Schelde-skeletten.
Omdat de lijken altijd in de -klei
hebben gelegen, op het voormali
ge Scheldeterrein in Vlissingen,
zijn ze zo goed bewaard gebleven
dat het nog mogelijk is er DNA-on
derzoek op uit te voeren. En dat
komt goed uit, aangezien Vlissin
gen er weinig archief over heeft.
Er worden vijftig stuks oud DNA
geprepareerd, geanalyseerd en ge
rapporteerd. Dat gebeurt in het fo
rensisch laboratorium van de Tech
nische Universiteit van Delft.
De provincie Zeeland stelt vijfhon
derd euro per monster beschik
baar voor het project, met een
maximum van 25.000 euro. Het
project zal enkele jaren in beslag
nemen, denkt archeoloog Bernard
Meijlink. Hij hoopt straks een pro
fiel te kunnen maken van 'de Vlis-
singer in vroeger tijden'.
Eerder zegde de gemeente Vlissin
gen ook al 30.000 euro toe voor
het DNA-onderzoek.
DONDERDAG 4, VRIJDAG 5 EN ZATERDAG 6 FEBRUARI
70°/r
Jf KORTING OP DE LAATSE WINTERM
n
WINTERVOORRAAD
BIJLEVELD
MANNENMODE
Nieuwe Burg 12
4331 AH Middelburg
T (0118) 613 481
door Theo Ciele
MIDDELBURG - Plaatselijke gladheid
heeft vanmorgen onder meer in
Middelburg met name fietsers ver
rast. Vanuit de Mortiere en de bin
nenstad kwamen meldingen van
valpartijen.
In de Mortiere moest een fietsster
naar de dokter worden gebracht
nadat ze onderuit was gegaan bij
de brug in de Bluesroute die vol
gens een bewoonster van de wijk
'een grote ijsbaan' was. In de wijk
wordt deze winter veel geklaagd
over de gebrekkige gladheidsbestrij-
ding. Een deel van de wegen in de
Mortiere en daarmee dus de glad-
heidsbestrijding vallen onder het
beheer van het bouwconsortium.
De wegen in de eerste bouwfase
van de Mortiere vallen sinds 1 ja
nuari onder de gemeente. De ge
meente heeft met het consortium
afgesproken dat in de Mortiere op
dezelfde manier wordt gestrooid
als in de andere wijken en dorpen
in de gemeente.
„Het is de hele winter al ellende
met dat strooien. Het gebeurt hele
maal niet, of niet goed genoeg. Ve
le valpartijen zijn het gevolg. Moet
er eerst iets ernstigs gebeuren voor
dat de ernst van de situatie tot ie
dereen doordringt?", vraagt wijk-
bewoonster Nel Verhoeven zich af
Ze zag bij haar voor de deur in de
lohn Lee Hookerstraat een fietsen
de vrouw met haar baby onderuit
gaan. De problemen van gistermor
gen waren voor haar reden om bij
het consiortium en de gemeente
aan de bel te trekken.
De voorraad wegenzout die de ge
meente tot haar beschikking heeft
is nog altijd erg beperkt. Gisteren
kon met de liggende voorraad nog
tweemaal worden gestrooid op de
hoofdroutes in de gemeente. De
voortdurende wisseling tussen
dooi en vorst betekent dat er veel
vaker gestrooid moet worden dan
tijdens een lange periode met con
stante vorst.
B
Small Sail Vlissingen, Michiel de Ruyterhaven, 29 augustus 2006.
archieffoto Ruben Oreel