De postbode
iol
selectie
donderdag 4 februari 2010
missen visuele kracht. In het overi
ge werk is echter veel te vinden
dat zowel visueel als intellectueel
prikkelt. Zo hangt er de 'Homage
to Monochromy' waarin hij in een
strakke zwarte lijst een zeefdruk
presenteert met zeven verschillen
de kleurvlakken waaronder steeds
een 'bordje' met commentaar op
elk van de kleuren.
Van Geluwe heeft met talloze
andere kunstenaars contact,
onder wie de Vlissinger Ko de Jon
ge. In diens presentatie 'Haaks op'
tref ik dan ook een bijdrage van
Van Geluwe aan. Die maakt deel
uit van een reeks waarmee De Jon
ge vijfjaar geleden startte en die
in het Zeeuwse literaire tijdschrift
Ballustrada wordt gepubliceerd.
De Jonge stuurt kunstenaars een
A-viertje met daarop een horizon
tale en een verticale balk en een
fragment van een krantenfoto. De
idee daarachter is dat kunst vaak
haaks staat op de werkelijkheid en
steeds een nieuwe waarheid toont.
Een ander motiefis naar mijn idee
ook de relatieve willekeur van dat
gene wat als nieuws aan ons wordt
voorgeschoteld. Vaak ontbeert het
bovendien de context om het te
kunnen duiden. Is die er wel, dan
is het nog maar de vraag of wij de
gebeurtenis op waarde kunnen
schatten.
De reacties die De Jonge ontvangt
drukken een scala aan opvattingen
en associaties uit. Soms gaan ze in
op het beeld dat hij aanreikt. In an
dere gevallen wordt dat ontkend
of bedekt Net als in het werk van
Van Geluwe voert een kritische
blik de boventoon. Die kan iro
nisch, cynisch of gewoon grappig
zijn. Maar ik kwam ook bijdragen
tegen die verder gaan, zoals die
van Marcel Herms. Hij ontving
een collage waarin Ko de Jonge
een foto plakte met een fragment
van iemand die een machinege
weer bedient. Herms gebruikte de
balkjes als kader en tekende er
drie figuren in. Eén van hen wordt
zowel met een mes als met een re
volver belaagd. De combinatie van
de twee beelden verbindt het ge
weld op kleine schaal met dat op
grote schaal en is daarmee vervuld
van een kritische, tragische lading.
Als derde tentoonstelling koos
ik voor Jos Deenen in deWil-
lem3, Vlissingen. Ook hij maakt ge
bruik van collagetechnieken en
geeft uiting aan een (maatschap-
pij)kritische visie. Zijn collages lij
ken op het eerste gezicht gefoto-
shopte afdrukken. In werkelijk
heid put Deenen uit een enorm
beeldarchief van tijdschriften en
ander drukwerk. De onderwerpen
die hij belicht zijn religie en kerke
lijke instituties, macht, oorlog, ge
weld, erotiek en consumptiedrift.
Ook het milieu komt aan bod. Op
elk van die terreinen is natuurlijk
een groot aantal kritische noten te
kraken. Dat doet Deenen door de
combinaties van beeld en tekst:
steeds verschijnt in handschrift on
der de collage een toelichting - een
puntige zin, een beschrijving of
een Bijbelcitaat. In het slechtste ge
val is de combinatie plat en voor
de hand liggend, in het beste geval
inventief en confronterend. Voor
beeld van het eerste is een collage
met een buitenproportioneel zwa
re naakte vrouw, een haan en een
dociel mannetje waaronder de
tekst 'Steeds meer zelfbewuste
vrouwen pikken macho haantjes
gedrag niet meer'. Een sterk voor-
iifX
I
door Nico Out
Op zoek naar het beste wat Zeeland
op kunstgebied te bieden heeft, be
zocht ik drie tentoonstellingen met
als gemeenschappelijke noemer colla
ge, communicatie en kritiek.
de bijdragen onderscheidend. Ook
het onttrekken van kunst aan het
circuit van materieel gewin is een
aspect van mailart. Het Museum
of Museums is voor Johan van Ge
luwe de plek waar hij zijn verzame
ling beheert en van waaruit hij ten
toonstellingen organiseert. Daar
naast maakt Van Geluwe ook volle
dig eigen werk waarin hij tekst en
beeld op inventieve wijze combi
neert. Een voorbeeld is een kaart
omzoomd door de Belgische drie
kleur met daarin de tekst 'Belgium
is - ART - ificial since 1830'.
In Zierikzee ligt het accent vooral
op mailart en gedrukte uitingsvor
men. Er zijn twee installaties in vi
trines waarin Van Geluwe tegen
een achtergrond van glanzend
goudpapier kitscherige voorwer
pen bijeen brengt. De opstellingen
In de gangen van scholenge
meenschap Pontes Pieter Zee
man, Zierikzee, is een presen
tatie te zien met werk van de
80-jarige Belgische kunstenaar Jo
han van Geluwe Hij is een van de
grondleggers van de mailart en
oprichter/directeur van het Mu
seum of Museums. Mailart is een
kunstvorm waarbij een kunste
naar via de post een verzoek richt
tot anderen om weer via de post
te reageren. De reacties worden ge
bundeld in tentoonstellingen. Juist
in een tijd van digitale communica
tie is het tastbare handschrift van
Mark Bain
Mark Bain werkt met ruimte en ge
luid. Zijn installatie Orbitor maakt
als het ware het gebouw waarin ze
geplaatst is hoorbaar en verbindt
die ervaring met geluiden uit de
omringende ruimte.
Dat voegt iets toe aan de beleving
van architectuur. Je 'kijkt' er an
ders tegenaan.
T/m 14 februariDe Vleeshal, Markt,
Middelburg. Di t/m zo 13.00-17.00
uur.
Atie de Visser
Atie de Visser -Verschoor schildert
landschappen en stillevens. De ex
positie kent zwakke werken, maar
in enkele naar hyperrealisme nei
gende doeken weet zij door speels
en verfijnd materiaalgebruik de
voorstelling te treffen en ook het
schilderen zelf voor het voetlicht
te brengen.
T/m 18 februari Kunstuitleen De
Bevelanden, Westwal 45 te Goes. Wo.
t/m zo. 13.00 - 17.00 uur.
Ciei Louws
Giel Louws vergelijkt vrijheid van
de haas met die van de kunste
naar. Ook die moet zich afzonde
ren en is kwetsbaar. Louws ver
beeldt zijn overpeinzing in teken
achtige schilderijen waaruit melan
cholie en kwetsbaarheid spreekt.
T/m 25 feb. Revolution
10O.OOO.OOOetc Gallery, Lange
Noordstraat 41, Middelburg. Ma t/m
vr. 8-17 uur; za. 10 - 17 uur; 1 e zo.
v/d maand 13-17 uur.
Stella Burggraaf
Stella Burggraaf neemt het land
schap als uitgangspunt voor com
posities, balancerend tussen her
kenbaarheid en abstractie. Zowel
als weergave van wat je ziet als
puur schilderkunstig is er veel te
beleven, vooral door vrijheid en
lef die Burggraaf zich permitteert.
T/m 6 mrt. Galerie-atelier Jan
Eikenaar, Zuidstraat 16, Burgh
Haamstede. Do. t/m za. en laatste zo.
v/d maand, 12.00-17.00 uur.
Melanie Bosboom
Melanie Bosboom onderzoekt in
haar zelfportretten en foto's van
stillevens de verhouding tussen
een mannelijke en een vrouwelij
ke kijk op identiteit en seksuali
teit.
Door een fantasierijke aanpak
weet zij niet alleen visueel, maar
ook intellectueel te prikkelen.
T/m 7 mrt. deWillem3, Oranjestraat
4, Vlissingen. Wo. t/m zo. 11.00 -
17.00 uur.