De postbode iol selectie donderdag 4 februari 2010 missen visuele kracht. In het overi ge werk is echter veel te vinden dat zowel visueel als intellectueel prikkelt. Zo hangt er de 'Homage to Monochromy' waarin hij in een strakke zwarte lijst een zeefdruk presenteert met zeven verschillen de kleurvlakken waaronder steeds een 'bordje' met commentaar op elk van de kleuren. Van Geluwe heeft met talloze andere kunstenaars contact, onder wie de Vlissinger Ko de Jon ge. In diens presentatie 'Haaks op' tref ik dan ook een bijdrage van Van Geluwe aan. Die maakt deel uit van een reeks waarmee De Jon ge vijfjaar geleden startte en die in het Zeeuwse literaire tijdschrift Ballustrada wordt gepubliceerd. De Jonge stuurt kunstenaars een A-viertje met daarop een horizon tale en een verticale balk en een fragment van een krantenfoto. De idee daarachter is dat kunst vaak haaks staat op de werkelijkheid en steeds een nieuwe waarheid toont. Een ander motiefis naar mijn idee ook de relatieve willekeur van dat gene wat als nieuws aan ons wordt voorgeschoteld. Vaak ontbeert het bovendien de context om het te kunnen duiden. Is die er wel, dan is het nog maar de vraag of wij de gebeurtenis op waarde kunnen schatten. De reacties die De Jonge ontvangt drukken een scala aan opvattingen en associaties uit. Soms gaan ze in op het beeld dat hij aanreikt. In an dere gevallen wordt dat ontkend of bedekt Net als in het werk van Van Geluwe voert een kritische blik de boventoon. Die kan iro nisch, cynisch of gewoon grappig zijn. Maar ik kwam ook bijdragen tegen die verder gaan, zoals die van Marcel Herms. Hij ontving een collage waarin Ko de Jonge een foto plakte met een fragment van iemand die een machinege weer bedient. Herms gebruikte de balkjes als kader en tekende er drie figuren in. Eén van hen wordt zowel met een mes als met een re volver belaagd. De combinatie van de twee beelden verbindt het ge weld op kleine schaal met dat op grote schaal en is daarmee vervuld van een kritische, tragische lading. Als derde tentoonstelling koos ik voor Jos Deenen in deWil- lem3, Vlissingen. Ook hij maakt ge bruik van collagetechnieken en geeft uiting aan een (maatschap- pij)kritische visie. Zijn collages lij ken op het eerste gezicht gefoto- shopte afdrukken. In werkelijk heid put Deenen uit een enorm beeldarchief van tijdschriften en ander drukwerk. De onderwerpen die hij belicht zijn religie en kerke lijke instituties, macht, oorlog, ge weld, erotiek en consumptiedrift. Ook het milieu komt aan bod. Op elk van die terreinen is natuurlijk een groot aantal kritische noten te kraken. Dat doet Deenen door de combinaties van beeld en tekst: steeds verschijnt in handschrift on der de collage een toelichting - een puntige zin, een beschrijving of een Bijbelcitaat. In het slechtste ge val is de combinatie plat en voor de hand liggend, in het beste geval inventief en confronterend. Voor beeld van het eerste is een collage met een buitenproportioneel zwa re naakte vrouw, een haan en een dociel mannetje waaronder de tekst 'Steeds meer zelfbewuste vrouwen pikken macho haantjes gedrag niet meer'. Een sterk voor- iifX I door Nico Out Op zoek naar het beste wat Zeeland op kunstgebied te bieden heeft, be zocht ik drie tentoonstellingen met als gemeenschappelijke noemer colla ge, communicatie en kritiek. de bijdragen onderscheidend. Ook het onttrekken van kunst aan het circuit van materieel gewin is een aspect van mailart. Het Museum of Museums is voor Johan van Ge luwe de plek waar hij zijn verzame ling beheert en van waaruit hij ten toonstellingen organiseert. Daar naast maakt Van Geluwe ook volle dig eigen werk waarin hij tekst en beeld op inventieve wijze combi neert. Een voorbeeld is een kaart omzoomd door de Belgische drie kleur met daarin de tekst 'Belgium is - ART - ificial since 1830'. In Zierikzee ligt het accent vooral op mailart en gedrukte uitingsvor men. Er zijn twee installaties in vi trines waarin Van Geluwe tegen een achtergrond van glanzend goudpapier kitscherige voorwer pen bijeen brengt. De opstellingen In de gangen van scholenge meenschap Pontes Pieter Zee man, Zierikzee, is een presen tatie te zien met werk van de 80-jarige Belgische kunstenaar Jo han van Geluwe Hij is een van de grondleggers van de mailart en oprichter/directeur van het Mu seum of Museums. Mailart is een kunstvorm waarbij een kunste naar via de post een verzoek richt tot anderen om weer via de post te reageren. De reacties worden ge bundeld in tentoonstellingen. Juist in een tijd van digitale communica tie is het tastbare handschrift van Mark Bain Mark Bain werkt met ruimte en ge luid. Zijn installatie Orbitor maakt als het ware het gebouw waarin ze geplaatst is hoorbaar en verbindt die ervaring met geluiden uit de omringende ruimte. Dat voegt iets toe aan de beleving van architectuur. Je 'kijkt' er an ders tegenaan. T/m 14 februariDe Vleeshal, Markt, Middelburg. Di t/m zo 13.00-17.00 uur. Atie de Visser Atie de Visser -Verschoor schildert landschappen en stillevens. De ex positie kent zwakke werken, maar in enkele naar hyperrealisme nei gende doeken weet zij door speels en verfijnd materiaalgebruik de voorstelling te treffen en ook het schilderen zelf voor het voetlicht te brengen. T/m 18 februari Kunstuitleen De Bevelanden, Westwal 45 te Goes. Wo. t/m zo. 13.00 - 17.00 uur. Ciei Louws Giel Louws vergelijkt vrijheid van de haas met die van de kunste naar. Ook die moet zich afzonde ren en is kwetsbaar. Louws ver beeldt zijn overpeinzing in teken achtige schilderijen waaruit melan cholie en kwetsbaarheid spreekt. T/m 25 feb. Revolution 10O.OOO.OOOetc Gallery, Lange Noordstraat 41, Middelburg. Ma t/m vr. 8-17 uur; za. 10 - 17 uur; 1 e zo. v/d maand 13-17 uur. Stella Burggraaf Stella Burggraaf neemt het land schap als uitgangspunt voor com posities, balancerend tussen her kenbaarheid en abstractie. Zowel als weergave van wat je ziet als puur schilderkunstig is er veel te beleven, vooral door vrijheid en lef die Burggraaf zich permitteert. T/m 6 mrt. Galerie-atelier Jan Eikenaar, Zuidstraat 16, Burgh Haamstede. Do. t/m za. en laatste zo. v/d maand, 12.00-17.00 uur. Melanie Bosboom Melanie Bosboom onderzoekt in haar zelfportretten en foto's van stillevens de verhouding tussen een mannelijke en een vrouwelij ke kijk op identiteit en seksuali teit. Door een fantasierijke aanpak weet zij niet alleen visueel, maar ook intellectueel te prikkelen. T/m 7 mrt. deWillem3, Oranjestraat 4, Vlissingen. Wo. t/m zo. 11.00 - 17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 28