8 luit
Haar koosnaam Precious
lijkt een wrede grap
Kan de Chinese superspion
met de kinderen spelen?
filmrecensies
filmagenda
donderdag 4 februari 2010
Gaboury Sidibe in Precious.
door Fritz de Jong
We hebben het niet zo
op voicé-overs, maar
in het gettodrama Pre
cious is het gebruik van zo'n in
nerlijke vertelstem gerechtvaar
digd. Van het gezicht van de titel-
persoon valt weinig af te lezen:
dat staat op bewolkt met kans op
onweer. Ook haar lichaamstaal
biedt weinig variatie: de dikke tie
ner sjokt met afgezakte schou
ders en met de ogen naar de
grond gericht - het klassieke loop
je van een geslagen hond.
De voice-over geeft je een inkijk
je in Precious' getroubleerde
brein. Naast haar grimmige ge
sproken commentaren komen
ook beelden voorbij waarin Pre
cious beroemd en geliefd is. Die
droombeelden staan ver af van
de rauwe werkelijkheid. Het
zwarte meisje uit Harlem wordt
als een beest behandeld. Haar
koosnaam Precious lijkt een wre
de grap, want niemand vindt
haar waardevol. Haar moeder
slaat en commandeert de zestien
jarige. Haar vader verkracht haar
met medeweten van ma. Waar
door de tiener nu al voor de twee
de keer een baby verwacht. Die
ongewenste zwangerschap blijkt
een onverwachte kans om te ont
snappen aan een uitzichtloos lot.
De school heeft geen zin om het
sociale probleem van de tiener
zwangerschappen op te lossen en
stuurt haar weg. Precious verlaat
haar deprimerende woonomge
ving en zorgt, naast haar studie,
voor haar tweede kind. Maar ook
nu slaat het noodlot toe.
De film is mede geproduceerd
door Oprah Winfrey. De vijfen
twintigjarige Gabby Sidibe is vol
strekt geloofwaardig als een stuur
se tienermoeder. Talkshowhost
Mo'Nique is minstens zo sterk als
Precious' gedegenereerde moe
der. In de indringende slotscène
legt zij uit waarom ze het mis
bruik van haar dochter accepteer
de. En dan nog weet ze het zo te
draaien dat niet Precious, maar
zij het slachtoffer was.
Precious
Regie: Lee Daniels. Met: Gaboury
Sidibe, Mo'Nique, Paula Patton
Te zien in Middelburg; in maart
verwacht in Fizi Zierikzee
door Bart van der Put
Wanneer een actieheld
het gebeuk achter zich
wil laten, toont de ru
we bolster zijn blanke pit en de
grote jongen zijn kleine hartje.
Hij jaagt niet langer op het
schuim der aarde, maar ontfermt
zich over een roedel krijsende
kinderen. Dat wordt lachen:
hij is getraind om te doden, hij is
de beste in zijn vak, maar nu
staat hij voor zijn grootste uitda
ging. Arnold Schwarzenegger
werd Kleuterklabak (Kindergar
ten cop), Vin Diesel was de Fop
speen (The pacifier) en Jackie
Jackie Chan (links)
Chan is de Babysitspion. In The
spy next door leidt de 55-jarige ac
tieheld een dubbelleven. In de
buitenwijk kent men hem als de
saaie pennenverkoper Bob Ho, in
de wereld van internationale in
triges is hij als Chinese super
spion aan de Amerikaanse gehei
me dienst uitgeleend. Zijn buur
vrouw ziet in de pennenverkoper
een ideale echtgenoot, maar dan
moet hij wel bewijzen dat haar
drie kinderen ook goed met hem
op kunnen schieten. Zal Bob Ho
de kleine sceptici voor zich kun
nen winnen?
De komedie van tweevoudig
Flintstones-regisseur Brian Le
vant volgt de regels van het spel
op de voet, al heeft hij de gebrui
kelijke poepluier-scène afge
schaft, waarvoor Vin Diesel be
dankt moet worden.
The spy next door
Regie: Brian Levant. Met Jackie Chan,
Amber Valletta, Madeline Carroll
Te zien in Vlissingen
door Fritz de Jong
Met Donnie Darko le
verde de 25-jarige de
butant Richard Kel
ly tien jaar geleden
een cultfilm af die niemand
echt begreep. Maar je wist wel
zeker dat je zat te kijken naar
iets wat origineel, intrigerend -
en vooral - onmiskenbaar hip
De opzettelijke ondoorgrondelijk
heid die in Donnie Darko en de
daarop voortbordurende director's
cut nog in Kelly's voordeel werkte,
werd keihard tegen de regisseur ge
bruikt bij zijn tweede film, de ge
nadeloos afgekraakte toekomstsati
re Southland tales. Het is een
wonder dat Kelly na dat fiasco
toch nog een Hollywoodfilm
mocht maken. En dan ook nog
met A-lijst-sterren als Cameron
Diaz, James Marsden en veteraan
Frank Langhella.
In het eerst^ half uur van The Box
houdt Kelly zich in. Zijn bewer
king van een verhaal van sf-schrij-
ver Richard Matheson wijkt in eer
ste instantie weinig af van de
coventionele televisieversie die in
de jaren tachtig verscheen in de se
rie Twilight Zone. In een retro ja-
ren-zeventig-decor zien we hoe
het gelukkig getrouwde koppel
Diaz en Marsden voor een duivels
dillemma wordt gesteld. Een ge
heimzinnige vreemdeling - Frank
Langhella, die rondloopt met een
grotesk verminkt gezicht - geeft
hun een houten doos met een ro
de drukknop. Als ze op de knop
drukken krijgen de echtelieden
een miljoen. Maar tegelijkertijd zal
er ook iemand - een vreemdeling
- sterven. Uiteindelijk drukt de
vrouw op de knop. Kelly maakt er
een punt van dat het altijd de
vrouw is die op de knop drukt,
net zoals het ook altijd Eva moet
zijn die een hap uit de appel
neemt.
Veel tijd om over die bijbelse ver
wijzing na te denken geeft Kelly je
niet, want als Cameron Diaz een-
maal haar besluit heeft genomen
gooit Kelly weer alle remmen los.
Buitenaardse wezens, willoze zom
bies met bloedneuzen, mysterieu
ze kolommen water, moord en
doodslag, tijdparadoxen en schim
mige overheidsbemoeienis bij
de Mars-expedities van Nasa.
Kelly gooit het op een hoop die al
snel verwordt tot een onontwarba
re kluwen. Sommige verhaallijn
tjes worden uitgewerkt, maar veel
meer blijft liggen.
Vooral bij het centrale morele dil
lemma van Diaz en Marsden
maakt Kelly zich er met een Jantje
VLISSINGEN
CINECITY
The princess and the frog: do t/m wo
16.30, 19.15 en 21.45 uur; De prinses
en de kikker: do t/m ma en wo 13.45 en
16.15 uur, zo ook om 11.00 uur, di 13.45
en 16.30 uur; Alvin en de Chipmunks 2:
do t/m ma en wo 14.00 uur,zo ook om
11.00 uur; An Education: di 19.30 uur;
Anubis en de wraak van Arghus: vr, za,
wo 14.00 uur, zo 11.00 uur; Avatar: do,
di, wo 13.30, 16.30 en 20.15 uur, vr
13.30, 16.30 en 20.45 uur, za 13.30,
15.30, 18.45 en 22.15 uur, zo 10.30,
13.30, 16.30 en 20.15 uur, ma 16.30 en
20.15 uur; De hel van '63: do t/m zo en
di, wo 16.4 5uur; De storm: zo 11.00
uur; Edge of Darkness: do, vr, zo, wo
19.15 en 22.00 uur, za 19.00, 21.45 en
00.15 uur, ma, di 22.00 uur; It's compli
cated: do t/m wo 13.45 en 21.45 uur; Ka
bouter plop en de kabouterbaby: za
13.45 uur, zo 11.00 en 14.00 uur, wo
14.00 uur; Komt een vrouw bij de dok
ter: do, vr, za, ma, di, wo 14.00 en 19.15
uur, zo 13.45 en 19.15 uur; Law abiding
citizen: za 24.00 uur; Millennium 2:
do,ma,di,wo 16.15 en 21.15 uur, vr, za
16.15 en 21.30 uur, zo 13.45 en 21.15
uur; Nine: zo 16.15 uur, di 14.00 uur;
Sherlock Holmes: do, vr, di, wo 16.00,
19.00 en 21.45 uur, za 16.15, 19.00 en
22.00 uur, zo 16.15, 19.00 en 21.45 uur,
ma 16.00 en 19.00 uur; The box: do, ma,
di 13.45, 19.00 en 21.45 uur, vr, zo en
wo 19.00 en 21.45 uur, za 19.00, 21.45
en 00.15 uur; The spy next door: do, vr,
ma, di 13.45, 16.30 en 19.00 uur, za
16.30, 19.00 en 00.15 uur, zo, wo 16.30
en 19.00 uur; Triangle: za 00.15 uur;
Up(nl) zo 11.00 uur; Sneak: ma 22 uur.
GOES
MERRAL
Anubis en de wraak van Arghus: 14.00
en 16.00 uur; Avatar: do t/m wo 21.00
uur; Edge of Darkness: do t/m wo 19.00
en 21.30 uur; It's complicated: do t/m
wo 18.45 en 21.15 uur; Komt een
vrouw bij de dokter, do t/m wo 19.00
uur; Sherlock Holmes: do t/m wo 19.15
en 21.45 uur; Alvin en de Chipmunks 2:
De prinses en de kikker
za, zo wo 14.15 en 16.30 uur;De prinses
en de kikker: za, zo wo 13.30 en 16.30
uur; Plop en de kabouterbaby: za, zo
wo 13.45 en 15.45 uur.
't BEEST
Alles stroomt: do 20.30 uur, vr 13.30 en
20.30 u; Suddenly last winter: ma 19.30
u; Taking Woodstock: di wo 20.30 u.
TERNEUZEN
VIEW
Edge of Darkness: do, zo 20.30 uur, vr,