Personeel Seaports wil geld economie 113 'Microkrediet is Athene moet zelf chaos geen wondermiddel' rond begroting oplossen VERZELFSTANDIGING Personeel plaatst kanttekeningen in enquête van ondernemingsraad Resultaat Zeeuwse havens valt mee Bepantseringsbedrijf in handen TenCate Landbouwfusie bespaart 20 miljoen Kwartaalomzet in horeca weer lager Bijna kwart meer faillissementen Technische problemen Toyota stapelen zich op donderdag 4 februari 2010 TOKIO - Inspectie van een Toyota Prius in de Toyota Tsutsumi fabriek in japan. Het imago van de Japanse autofabrikant Toyota, dat bekendstaat als een betrouwbaar merk, loopt mogelijk een nieuwe deuk op. Na de euvels met gevaarlijke matten en gaspedalen, heeft het con cern er in korte tijd een derde probleem bijgekre- gen: de remmen. Toyota heeft in de Verenigde Staten en Japan tientallen klachten ontvangen over remproble- men bij zijn populaire hybride auto Prius. De mel dingen worden onderzocht, heeft een woordvoer ster van de Japanse autofabrikant gisteren laten weten. Het is nog niet bekend of Toyota de au to's terugroept. De afgelopen dagen heeft Toyota, dat het Ameri kaanse General Motors in 2008 inhaalde als 's we relds grootste autoproducent, wereldwijd miljoe nen auto's teruggeroepen in verband met een mogelijk probleem met het gaspedaal. In Europa gaat het onder meer om de types Aygo, Avensis, Yaris en Corolla. Ook Renault heeft problemen. De autofabrikant roept modellen Scénic en Mégane die zijn gepro duceerd in juni of juli van het vorige jaar terug naar de garage in België wegens problemen met het rempedaal. In heel Europa zou het gaan om meer dan 35.000 auto's. Het rempedaal van deze typen zou wegens een productiefout los kunnen komen. foto Everett Kennedy Brown/EPA door Ben Jansen TERNEUZEN - De medewerkers van Zeeland Seaports vinden dat ze meer moeten verdienen als het ha venschap een NV wordt. Ze raken dan hun ambtelijke status kwijt er daar hoort wat-tegenover te staan. Dat blijkt uit een enquête die de ondernemingsraad van Zeeland Seaports in december en januari heeft gehouden onder de 72 perso neelsleden. Het personeel van het havenschap AMSTERDAM - Voor mensen in In dia is het afbetalen van leningen de voornaamste reden om micro krediet aan te vragen. Het opzet ten van een eigen bedrijf staat pas op de achtste plaats. Tot die conclusie komt Liselore Ha- vermans, die gedurende een half jaar ter plaatse onderzoek deed naar het gebruik van het krediet met gunstige voorwaarden voor ar me mensen. Zij was er werkzaam voor de Dhan Foundation, een stichting die zelfhulp stimuleert. Het beeld dat mensen microkrediet gebrui ken voor aanschaf van een naaima chine of het opzetten van een win- is matig enthousiast over de ver zelfstandiging van hun havenbe drijf Ze verwachten er geen posi tieve invloed van op de kerntaak van het havenschap: aanleg van ka des en ontsluiting van havengebie den om welvaart te ontwikkelen. Zeeland Seaports is nu een ge meenschappelijke regeling met de provincie en de gemeenten Vlissin- gen, Terneuzen en Borsele als deel nemers. Het is de bedoeling dat zij aandeelhouders worden. Maar dat gebeurt pas op termijn. Vanwege fi nanciële zekerheden blijft de ge- kel, blijkt volgens Havermans niet te kloppen. Toch pleit de onder zoekster niet voor het afschaffen van microkrediet. De zachte le ning wordt vooral gebruikt om oude leningen af te lossen en dat verlaagt de kosten, omdat mensen niet langer afhankelijk zijn van duistere figuren die een woeker rente eisen. Havermans kwam over de vloer bij 148 huishoudens in de sloppen wijken van Madurai. Gemiddeld hadden die zo'n 190 euro aan mi crokrediet uitstaan ofwel twee of drie keer het maandinkomen. Mi crokrediet ging vaak op aan gewo ne uitgaven. meenschappelijke regeling zeker tot 2028 de aandeelhouder. Het oordeel van het personeel: dan kunnen we net zo goed een ge meenschappelijke regeling blijven. Een van de drijfveren voor de ver zelfstandiging was dat het bestuur nu bestaat uit gedeputeerden en wethouders, die uit anderen hoof de het beleid van het havenschap moeten beoordelen. De overgrote meerderheid van het personeel geeft evenwel aan geen last te heb ben van politieke invloeden of heeft er geen mening over. BRUSSEL - Griekenland moet zelf zijn begrotingschaos op orde brengen, financiële steun van ande re eurolanden of het IMF is niet aan de orde. De door de regering in Athene voorgestelde hervormingen zijn 'moeilijk maar haalbaar', vindt de Europese Commissie. Brussel zal nauwlettend toezien dat Athene de hervormingen doorvoert en in grijpen als het nodig is. Het Griek se begrotingstekort van 12,7 pro cent moet binnen drie jaar zijn te ruggebracht tot onder de Europese maximumnorm van 3 procent. Eind dit jaar moet het al zijn ge daald tot 8,7 procent. Dat vereist De gemeenten en de provincie be slissen deze maand over de verzelf standiging. Kan niet, menen de personeelsleden, want niet alle consequenties zijn nu te overzien. En kan ook niet voordat er vol strekte duidelijkheid is over de ambtelijke status van het perso neel en het sociaal statuut. Or-voorzitter Hans Daniëlse be schouwt de resultaten van de en quête als een onderbouwing van het streven in het sociaal statuut recht te doen aan de positie van de medewerkers. zware ingrepen. De Griekse chaos bedreigt ook de stabiliteit van de eurozone, het geheel van landen met de euro. Griekenland heeft door geknoei met de cijfers jaren lang verhuld dat het tekort veel groter was dan aan de buitenwe reld werd verteld. Het plan van de regering-Papandreou behelst forse bezuinigingen, verhoging van be lastingen en accijnzen, verlaging van pensioenen, een personeels stop bij de overheid en een fikse salarisverlaging voor ambtenaren. Om nieuwe ontsporingen door de Grieken te voorkomen zet Brussel permanent toezicht op door EU-ambtenaren. VLISSINGEN De overslag in de havens van Vlis- singen en Terneuzen is vorig jaar uitgekomen op een daling met 13 procent vergeleken met 2008. Dari~ is beter dan verwacht. In december ging havenschap Zeeland Seaports nog uit van een daling met 15 pro cent. Die maand trok de overslag juist weer flink aan. Ook Rotter dam heeft zijn overslagcijfers bijge steld: een daling van 8,1 procent in plaats van 8,5 procent. Antwerpen heeft zijn voorlopige cijfers niet kunnen bijstellen en blijft op een afname met 16,7 procent staan. ALMELO Het technisch textielbedrijf TenCa te neemt het Britse bepantserings bedrijf AML UK over. De transactie wordt nog deze maand afgerond. AML UK is volgens de Almelose on derneming een toonaangevend be drijf in de Britse bepantserings- markt. De Britten halen jaarlijks een omzet van 10 miljoen pond. AML houdt zich bezig met het ont werp en de productie van materia len voor voertuigbepantsering. Ten Cate is in dat segment actief met het onderdeel Advanced Armour. VEGHEL De voorgenomen fusie van Agrifïrm en Cehave Landbouwbe lang levert een voordeel op van 20 miljoen euro per jaar. Dat hebben-*" de directies van beide coöperaties laten weten aan de leden, die eind maart hierover besluiten. De bespa ringen worden onder meer bereikt door het schrappen van 165 banen. Cehave Landbouwbelang telt zes duizend leden en heeft een jaarom zet van 1,2 miljard euro. Agrifïrm heeft vijftienduizend boeren en tuinders als lid en heeft een jaar omzet van 900 miljoen euro. WOERDEN De omzet in de horecasector is in het vierde kwartaal van 2009 met 3,5 procent gedaald. Het is het zes de kwartaal op rij dat de branche een omzetdaling voor de kiezen krijgt, aldus Horeca Nederland gis teren. Volgens de brancheorganisatie had de omzet nog steeds te lijden on der de crisis, maar ook het rookver bod en het slechte weer speelden de horeca parten. De gemiddelde omzetdaling was het sterkst in de hotel- en restaurantsector. NEUSS De economische crisis heeft vorig jaar geleid tot een golf aan bedrijfs- faillissementen in West-Europa. Het aantal bedrijven dat faillisse ment aanvroeg, steeg vergeleken met 2008 met 22 procent, tot 185.000. Dat blijkt uit een gisteren gepubliceerd onderzoek van het Duitse onderzoeksbureau Creditre- form. In Nederland ging het aantal faillie te ondernemingen met ruim 53 pro cent omhoog tot 10.500, aldus Cre- ditreform.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 13