Personeel Seaports wil geld
economie 113
'Microkrediet is Athene moet zelf chaos
geen wondermiddel' rond begroting oplossen
VERZELFSTANDIGING Personeel plaatst kanttekeningen in enquête van ondernemingsraad
Resultaat Zeeuwse
havens valt mee
Bepantseringsbedrijf
in handen TenCate
Landbouwfusie
bespaart 20 miljoen
Kwartaalomzet in
horeca weer lager
Bijna kwart meer
faillissementen
Technische problemen Toyota stapelen zich op
donderdag 4 februari 2010
TOKIO - Inspectie van een Toyota Prius in de
Toyota Tsutsumi fabriek in japan.
Het imago van de Japanse autofabrikant Toyota,
dat bekendstaat als een betrouwbaar merk, loopt
mogelijk een nieuwe deuk op. Na de euvels met
gevaarlijke matten en gaspedalen, heeft het con
cern er in korte tijd een derde probleem bijgekre-
gen: de remmen.
Toyota heeft in de Verenigde Staten en Japan
tientallen klachten ontvangen over remproble-
men bij zijn populaire hybride auto Prius. De mel
dingen worden onderzocht, heeft een woordvoer
ster van de Japanse autofabrikant gisteren laten
weten. Het is nog niet bekend of Toyota de au
to's terugroept.
De afgelopen dagen heeft Toyota, dat het Ameri
kaanse General Motors in 2008 inhaalde als 's we
relds grootste autoproducent, wereldwijd miljoe
nen auto's teruggeroepen in verband met een
mogelijk probleem met het gaspedaal. In Europa
gaat het onder meer om de types Aygo, Avensis,
Yaris en Corolla.
Ook Renault heeft problemen. De autofabrikant
roept modellen Scénic en Mégane die zijn gepro
duceerd in juni of juli van het vorige jaar terug
naar de garage in België wegens problemen met
het rempedaal. In heel Europa zou het gaan om
meer dan 35.000 auto's. Het rempedaal van deze
typen zou wegens een productiefout los kunnen
komen. foto Everett Kennedy Brown/EPA
door Ben Jansen
TERNEUZEN - De medewerkers van
Zeeland Seaports vinden dat ze
meer moeten verdienen als het ha
venschap een NV wordt. Ze raken
dan hun ambtelijke status kwijt er
daar hoort wat-tegenover te staan.
Dat blijkt uit een enquête die de
ondernemingsraad van Zeeland
Seaports in december en januari
heeft gehouden onder de 72 perso
neelsleden.
Het personeel van het havenschap
AMSTERDAM - Voor mensen in In
dia is het afbetalen van leningen
de voornaamste reden om micro
krediet aan te vragen. Het opzet
ten van een eigen bedrijf staat pas
op de achtste plaats.
Tot die conclusie komt Liselore Ha-
vermans, die gedurende een half
jaar ter plaatse onderzoek deed
naar het gebruik van het krediet
met gunstige voorwaarden voor ar
me mensen.
Zij was er werkzaam voor de
Dhan Foundation, een stichting
die zelfhulp stimuleert. Het beeld
dat mensen microkrediet gebrui
ken voor aanschaf van een naaima
chine of het opzetten van een win-
is matig enthousiast over de ver
zelfstandiging van hun havenbe
drijf Ze verwachten er geen posi
tieve invloed van op de kerntaak
van het havenschap: aanleg van ka
des en ontsluiting van havengebie
den om welvaart te ontwikkelen.
Zeeland Seaports is nu een ge
meenschappelijke regeling met de
provincie en de gemeenten Vlissin-
gen, Terneuzen en Borsele als deel
nemers. Het is de bedoeling dat zij
aandeelhouders worden. Maar dat
gebeurt pas op termijn. Vanwege fi
nanciële zekerheden blijft de ge-
kel, blijkt volgens Havermans niet
te kloppen. Toch pleit de onder
zoekster niet voor het afschaffen
van microkrediet. De zachte le
ning wordt vooral gebruikt om
oude leningen af te lossen en dat
verlaagt de kosten, omdat mensen
niet langer afhankelijk zijn van
duistere figuren die een woeker
rente eisen.
Havermans kwam over de vloer
bij 148 huishoudens in de sloppen
wijken van Madurai. Gemiddeld
hadden die zo'n 190 euro aan mi
crokrediet uitstaan ofwel twee of
drie keer het maandinkomen. Mi
crokrediet ging vaak op aan gewo
ne uitgaven.
meenschappelijke regeling zeker
tot 2028 de aandeelhouder. Het
oordeel van het personeel: dan
kunnen we net zo goed een ge
meenschappelijke regeling blijven.
Een van de drijfveren voor de ver
zelfstandiging was dat het bestuur
nu bestaat uit gedeputeerden en
wethouders, die uit anderen hoof
de het beleid van het havenschap
moeten beoordelen. De overgrote
meerderheid van het personeel
geeft evenwel aan geen last te heb
ben van politieke invloeden of
heeft er geen mening over.
BRUSSEL - Griekenland moet zelf
zijn begrotingschaos op orde
brengen, financiële steun van ande
re eurolanden of het IMF is niet
aan de orde.
De door de regering in Athene
voorgestelde hervormingen zijn
'moeilijk maar haalbaar', vindt de
Europese Commissie. Brussel zal
nauwlettend toezien dat Athene
de hervormingen doorvoert en in
grijpen als het nodig is. Het Griek
se begrotingstekort van 12,7 pro
cent moet binnen drie jaar zijn te
ruggebracht tot onder de Europese
maximumnorm van 3 procent.
Eind dit jaar moet het al zijn ge
daald tot 8,7 procent. Dat vereist
De gemeenten en de provincie be
slissen deze maand over de verzelf
standiging. Kan niet, menen de
personeelsleden, want niet alle
consequenties zijn nu te overzien.
En kan ook niet voordat er vol
strekte duidelijkheid is over de
ambtelijke status van het perso
neel en het sociaal statuut.
Or-voorzitter Hans Daniëlse be
schouwt de resultaten van de en
quête als een onderbouwing van
het streven in het sociaal statuut
recht te doen aan de positie van
de medewerkers.
zware ingrepen. De Griekse chaos
bedreigt ook de stabiliteit van de
eurozone, het geheel van landen
met de euro. Griekenland heeft
door geknoei met de cijfers jaren
lang verhuld dat het tekort veel
groter was dan aan de buitenwe
reld werd verteld. Het plan van de
regering-Papandreou behelst forse
bezuinigingen, verhoging van be
lastingen en accijnzen, verlaging
van pensioenen, een personeels
stop bij de overheid en een fikse
salarisverlaging voor ambtenaren.
Om nieuwe ontsporingen door de
Grieken te voorkomen zet Brussel
permanent toezicht op door
EU-ambtenaren.
VLISSINGEN
De overslag in de havens van Vlis-
singen en Terneuzen is vorig jaar
uitgekomen op een daling met 13
procent vergeleken met 2008. Dari~
is beter dan verwacht. In december
ging havenschap Zeeland Seaports
nog uit van een daling met 15 pro
cent. Die maand trok de overslag
juist weer flink aan. Ook Rotter
dam heeft zijn overslagcijfers bijge
steld: een daling van 8,1 procent in
plaats van 8,5 procent. Antwerpen
heeft zijn voorlopige cijfers niet
kunnen bijstellen en blijft op een
afname met 16,7 procent staan.
ALMELO
Het technisch textielbedrijf TenCa
te neemt het Britse bepantserings
bedrijf AML UK over. De transactie
wordt nog deze maand afgerond.
AML UK is volgens de Almelose on
derneming een toonaangevend be
drijf in de Britse bepantserings-
markt. De Britten halen jaarlijks
een omzet van 10 miljoen pond.
AML houdt zich bezig met het ont
werp en de productie van materia
len voor voertuigbepantsering. Ten
Cate is in dat segment actief met
het onderdeel Advanced Armour.
VEGHEL
De voorgenomen fusie van
Agrifïrm en Cehave Landbouwbe
lang levert een voordeel op van 20
miljoen euro per jaar. Dat hebben-*"
de directies van beide coöperaties
laten weten aan de leden, die eind
maart hierover besluiten. De bespa
ringen worden onder meer bereikt
door het schrappen van 165 banen.
Cehave Landbouwbelang telt zes
duizend leden en heeft een jaarom
zet van 1,2 miljard euro. Agrifïrm
heeft vijftienduizend boeren en
tuinders als lid en heeft een jaar
omzet van 900 miljoen euro.
WOERDEN
De omzet in de horecasector is in
het vierde kwartaal van 2009 met
3,5 procent gedaald. Het is het zes
de kwartaal op rij dat de branche
een omzetdaling voor de kiezen
krijgt, aldus Horeca Nederland gis
teren.
Volgens de brancheorganisatie had
de omzet nog steeds te lijden on
der de crisis, maar ook het rookver
bod en het slechte weer speelden
de horeca parten. De gemiddelde
omzetdaling was het sterkst in de
hotel- en restaurantsector.
NEUSS
De economische crisis heeft vorig
jaar geleid tot een golf aan bedrijfs-
faillissementen in West-Europa.
Het aantal bedrijven dat faillisse
ment aanvroeg, steeg vergeleken
met 2008 met 22 procent, tot
185.000. Dat blijkt uit een gisteren
gepubliceerd onderzoek van het
Duitse onderzoeksbureau Creditre-
form.
In Nederland ging het aantal faillie
te ondernemingen met ruim 53 pro
cent omhoog tot 10.500, aldus Cre-
ditreform.