io opvoedingscanon leder z'n eigen canon woensdag 3 februari 2010 reageren? nieuwsredactie@wegener.nl De canon is 'in'. De hype begon met de ca non van de Nederlandse geschiedenis die eind 2006 werd gepubliceerd. De lijst dient als richtlijn voor de historische fei ten die elke scholier móet weten. Vrijwel meteen na de publicatie barstte de kritiek los. Zo zou er te weinig aandacht zijn voor muziek, wetenschap en religie. De oplossing? Elk thema kreeg zijn eigen canon: de canon van de klassieke muziek en de Nederpop, de bèta-canon en de ca non van de bijbel. En sindsdien regent het canons. Zo heb je de canon van de Neder landse kindertelevisie, van het schaatsen, van het landschap, van de poëzie, van het tijdschrift en van het protestantse kerk lied. En een beetje provincie of grote stad heeft zijn eigen canon. Veelgehoorde kritiek op het fenomeen is dat een canon te conservatief, elitair en sta tisch is. Hoogleraar cultuurhistorische on derwij spedagogiek Bert van Oers begrijpt de kritiek maar deelt die niet. „Er is niets mis met een afspraak over wat je mini maal moet weten, kennen en kunnen om goed mee te doen in een groep. Zolang je die afspraak maar niet heilig verklaart." Het principe van de canon staat voor hem niet ter discussie, wel moet de inhoud van de canon voortdurend kritisch bevraagd kunnen worden. Van Oers vindt het geen probleem dat er steeds weer nieuwe ca nons worden opgesteld. „Elke groep heeft zijn eigen kennisbasis. Een bakker vindt andere dingen belangrijk dan een archi tect. En variatie is de essentie van de cul tuur. Maar er zal ook kennisoverlap zijn. Zo moeten ze allebei weten wat metrische verhoudingen zijn. Zo kom je automatisch toch op een gedeeld cultuurgoed." Hij pleit ervoor de bestaande canons des gewenst steeds aan te passen. „Mensen die van klassieke muziek houden, vinden over 25 jaar misschien andere dingen belangrijk dan nu. Alleen door er soepel mee om te gaan, hou je de canon levend. Als je dat niet doet, zullen veel canons snel een stille dood sterven." VAN DOKTERTJE SPELEN TOT SEKS Tussen hun geboorte en hun vierde jaar beginnen kinderen hun lichaam te ontdekken. Als ze tussen de 2 en 4 jaar oud zijn, breekt het 'poep en scheet'-tijdperk aan. Tot hun 6de jaar spelen ze dok tertje. Het is belangrijk dat ouders experimenteren met seksualiteit binnen duidelijke grenzen toestaan. Tussen 6 en 8 jaar ontstaan de eerste verliefdheden. De meeste kinderen houden hun verliefdheid ge heim, ze zijn bang dat ermee worden gepest. Tus sen 8 en 10 jaar ontdekken kinderen of ze homo zijn of hetero. Kinderen tussen 10 en 12 jaar bele ven hun verliefdheden emotioneler. Ze krijgen meer belangstelling voor de seksualiteit van volwassenen en bekijken bijvoorbeeld porno op internet. OMGAAN MET GELD Financieel zelfstandige jongeren hebben inzicht in hun inkomsten en uitgaven. De meeste jonge ren gaan goed met geld om. Toch komen zo'n 200.000 jongeren tussen 8 en 18 jaar wél in de problemen. Ze lenen geld bij vrienden, kopen op afbetaling, of downloaden dingen van internet waarvoor ze via hun mobiele telefoon betalen. Ouders, vrienden, en reclame op tv en internet beïnvloeden de manier waarop jongeren met geld omgaan. Financieel zelfstandig worden gaat 1 niet vanzelf; dat moet je leren. Jongeren die 1 meer gericht zijn op consumptie, uitgaan en op digitaal communiceren, lenen meer dan andere jongeren. Een derde van de jongeren met schul den heeft ouders die hun gemakkelijk geld ge ven als ze daarom vragen. ETEN EN DRINKEN Eetproblem'en staan al jaren in de top-3 van vragen over opvoeding. Eten moet je leren, en dat begint al tijdens de zwangerschap. De ongeboren baby krijgt een voorkeur voor bepaalde smaken doordat hij het vruchtwater van zijn moeder proeft. Dat smaakt naar het voedsel dat zij heeft gegeten. Ook de moeder melk die de baby na zijn geboorte krijgt, smaakt naar wat de moeder eet. Als kinderen 4-5 maanden zijn, mogen ze naast het vloeibare eten 'lepelvoeding af- happen'. Zoet en zout vinden ze lekker, bitter en zuur niet. Kinderen moeten wel vijf tot tien keer nieuw voedsel voor hun neus krijgen voordat ze het opeten. Eten in een gezellige sfeer helpt ook. Kinde ren dwingen iets te eten (spruitjes) en juist verbie den (patat) werkt niet. Ze gaan het opgedrongen eten vies vinden, en zich overeten wanneer het verbo den voedsel" op tafel staat. HUILENDE BABY'S Huilen van baby's hoort bijna altijd bij hun nor male ontwikkeling. Op die manier communice ren ze met hun ouders, want praten kunnen ze nog niet. Regelmatig huilen gebeurt vooral in de eerste zes maanden na de geboorte. Het is nut tig om een baby van zes maanden of jonger op te pakken en te troosterr. Troosten is belangrijk voor het basisvertrouwen van het kind en voor een veilige hechting. Troosten zorgt er ook voor dat de stress bij de baby vermindert, en dat is goed voor zijn hersenontwikkeling. Wat je niet moet doen om een baby te laten stoppen met huilen, is hem door elkaar schudden. Baby's kun nen zelfs aan het schudden overlijden. Bij raar of veel huilende baby's kan inbakeren helpen, sa men met regelmaat en een rustige omgeving. BOZE PEUTERS EN KLEUTERS Driftbuien horen bij de normale ontwikkeling van kinderen tussen 1 en 4 jaar. Omdat ze maar weinig woorden kennen, en zich dus niet goed kunnen uit drukken, worden ze vaak driftig. Driftbuien ontstaan vaak door frustraties. De kinderen krijgen iets niet voor elkaar, ze hebben honger, iets gaat niet zoals ze willen. En dan gaan ze krijsen, schoppen en slaan. De periode tussen 1 en 4 jaar is de meest agressieve in een mensenleven. Wat helpt? Een driftig kind zijn zin geven of afleiden met iets leuks, is niet verstandig. Want dan zeg je eigenlijk tegen kinderen dat ze-door driftig te worden, hun zin kunnen krijgen. Wat wél helpt, is kinderen tijdens een driftbui negeren. Troost ze daarna wel, want driftbuien zijn voor kinde ren emotionele ervaringen. Ook helpt het kinderen te leren hun gevoelens te verwoorden. PUBERS EN CONFLICTEN Ouders en kinderen tussen ongeveer 11 en 14 jaar oud, hebben nogal wat meningsver schillen en conflicten. Dat is ook niet zo gek. In de puberteit verandert het lichaam van kin deren. Ook veranderen hun gedachten en ge voelens en hun sociale gedrag. De puberteit is de periode waarin kinderen de veiligheid van het gezin nog niet kwijt willen, maar zich wel willen losmaken van thuis. De spanning tussen die twee behoeften zorgt voor meer conflicten. Dat is misschien niet leuk, maar het is ook niet erg. Meningsverschillen en conflicten zijn leermomenten: pubers leren argumenten verzamelen, onderhandelen, zich inleven in anderen, en compromissen sluiten. Opvoedingscanon O Ontwikkeling 0Het lichaam 0Oe hersenen O Eten en drinken O Sociaal-emotionele ontwikkeling O Gehechtheid O Huilende baby's 0 Boze peuters en kleuters O Pubers en co"? O Intellectuele ontwikkeling© Seksuele ontwikkeling© Seksualiteit en adolescentie© Elk kind is anders© Chemie tussen kind en opvoeders ©Jongens en meisjes©Ais ze het ma 0 Ouderschap© Ouders met psychische problemen ©Hoeksteen in soorten en maten ©Verlies en rouw Een belast gezin©Uit elkaar©Omgaan met geld©Mishandeling en gW

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 10