8| studentenprotest nieuwsredactie@wegener.nl occuPATj Zelfstandigheid student al lang niet meer leidend 'Drempel extra studie gaat omhoog' 'Sociaal leven is ook wat waard' dinsdag 2 februari 2010 Sinds de invoering van de huidige studiefinanciering, in 1986, is die een speelbal van politici die willen bezuinigen. door Niek Opten Iedereen die hoger onderwijs mag vol gen, moet dat ook kunnen. Studenten moeten daarbij niet financieel afhanke lijk zijn van hun ouders. Dat was het uit gangspunt van het stelsel van studiefinancie ring dat in 1986 werd ingevoerd en waaraan we het fenomeen basisbeurs nog steeds te danken hebben. Tot dan kregen ouders van studenten extra kinderbijslag. En er waren voor kinderen van ouders met lagere inkomens studiebeurzen die deels uit een gift en deels uit een lening bestonden. De ideële pretenties van de nieuwe studiefi nanciering werden echter snel om zeep ge holpen toen bleek dat de hele opzet te duur was. Na een paar jaar ging de hoogte van de beurs al omlaag. Er zouden nog vele aanpas singen en bezuinigingen volgen. Bij de invoering van het nieuwe stelsel be droeg de basisbeurs voor uitwonende studenten nog ruim 600 gulden per maand, omgerekend zo'n 270 euro. Dat be drag is nu, bijna 25 jaar la ter, nog ongeveer gelijk. Maar dankzij de inflatie kan een student met dat geld tegenwoordig min der kopen. Volgens Wim Deetman, die als onderwijsminis ter de studiefinanciering had ingevoerd, was het stelsel in 1999 al zo uitge kleed, dat het niet meer voldeed aan de oorspron kelijke uitgangspunten. „Belangrijk was het grote goed van de zelfstandig heid van de student. Het beeld is totaal veran derd", zei hij in een inter view. Drie jaar eerder was on der aanvoering van Deet- mans opvolger Jo Ritzen de beurs afhanke lijk gemaakt van prestaties. Wie niet genoeg studiepunten haalt, moet de basisbeurs terug betalen. Bovendien ging het recht op 'stuff terug van vijf naar vier jaar. Een rare tegen stelling in de ogen van studenten: je moet op schieten met je studie, maar hebt meer tijd nodig voor bijbaantjes om rond te kunnen komen. Diverse partijen hebben sindsdien gepleit voor een nieuw stelsel. Zo presenteerde het Centraal Planbureau in 2003 het idee voor een leenstelsel. Een commissie onder leiding van PvdA'er Willem Vermeend kwam met verschillende varianten op de proppen, waar onder een systeem waarin lening en gift ge combineerd worden. Ronald Plasterk, de huidige PvdA-minister van Onderwijs, wilde drie jaar geleden de ba sisbeurs afschaffen toen hij geld nodig had voor verhoging van de lerarensalarissen. Het plan strandde in de Tweede Kamer. Hij had de steun van zijn partijlei der Wouter Bos, die voor stander is van een sociaal leenstelsel: studenten krij gen een lening, die ze naar draagkracht terugbe talen. Zelfs GroenLinks, van oudsher zeer student vriendelijk, voorspelt het einde van de basisbeurs. In de praktijk is lenen on der studenten al bon ton, omdat de huidige beur zen niet toereikend zijn. Bijna de helft van hen heeft een lening bij de Dienst Uitvoering Onder wijs (DUO), voorheen de IB-groep. En dat aantal is groeiende, zo bleek vori ge week uit cijfers van het Nibud. De gemiddel de schuld van studenten die in 2008 hun studie beëindigden bedroeg in januari 2009 ruim 12.500 euro, inclusief rente. 'Deetman kleedt ons uit', was de leus tijdens een studentenprotest in 1988 op het Binnenhof. archieffoto ANP Korten op de studiebeurs is slecht voor de Nederlandse economie, zegt Elwin Stevelink (23). „Als wij als Nederland wat willen voorstellen als kennisecono mie, moeten we investeren in goed onderwijs. De overheid zou het vergaren van kennis moeten stimuleren. Door de bezuinigingen zal er juist sprake zijn van een drempel." Elwin is derdejaars psychologie en hij zit tevens in een schakeljaar bedrijfs kunde. „Hoe langer je studeert, hoe duurder het wordt. Immers, na vier jaar stopt de basisbeurs en moet het volledige bedrag geleend worden. Voor veel mensen wordt het dan echt spannend of ze die lening nog wel kunnen terugbetalen. Ik heb toch voor een extra studie geko zen omdat ik me wil verbreden en graag een brug wil slaan tussen psychologie en bedrijfsleven. Ik ga ervan uit dat deze keuze zich later terugbetaalt. Niet alleen voor mij zelf, maar ook voor de maat schappij. Wie extra studeert, gaat later vaak meer verdienen. En ook meer belasting betalen." Ceryl Verbokkem (20) steunt de acties tegen het verlagen van de beurs. „De 250 euro basisbeurs is niet eens genoeg om de huur te be talen. Ik werk tien uur per week in de horeca, langer werken deed mijn studieresultaten geen goed. Dit werk is pas rond een uur of drie 's nachts afgelopen. Dan kan ik de volgende dag niet fris en fruitig in de collegebanken zitten. Ik ben ook zo'n vijftien uur per week kwijt met commissiewerk bij de faculteitsvereniging van rechten. Ik zou het jammer vinden om dat te missen." De derdejaars student Nederlands recht leent het maxi male bedrag. Van de basisbeurs en de aanvulling van zijn ouders kan hij niet rondkomen. „Wat ik niet nodig heb, zet ik opzij. Deze maand komt het geld goed van pas omdat ik boeken moet kopen voor het nieuwe semester. En omdat we met de studentenvereniging op wintersport gaan. Een sociaal leven met af en toe een biertje is ook wat waard." Een groep van vijftig studenten demonstreert bij het gebouw Oudemanhuispoort van de Universiteit van Amsterdam. Samen met studenten in andere steden protesteerden ze gis teren tegen de voorgenomen bezuinigingen van het kabinet op onderwijs en de vermoede lijke afschaffing van de basisbeurs. foto Ed Oudenaarden/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 8