22! zeeland School bereidt studenten modelbouwshow.nl 20 en 21 februari 2010 brieven CDA PIRATERIJ Op de Zeevaartschool in Vlissingen wordt er niet omheen gedraaid. Leerlingen moeten voorbereid zijn op piraterij. Aanvallen komen steeds vaker voor. Het gevaar is reëel. Tegenmaatregelen dinsdag 2 februari 2010 Brieven (max. 150 woorden) richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 91 4330 AB Middelburg 0118-434005 lezersredacteur@pzc.nl Checkpoint 2 Wat van de opstelling van Lonink, Barbé bestuurlijke macht) en Goudswaard (rechterlijke macht) is terechtgekomen, hebben we kun nen zien: geen ouder had nog macht om opgroeiende kinderen een bezoek aan coffeeshops te ont raden. Steevast het argument dat door samenwerking met de ge meente de handel in drugs vrij toe gankelijk was. Niets te maken met (over)bezorgde ouders! Vlissingen bouwt momenteel de vervanger van Checkpoint op toplocatie Bel- lamypark. Als je 160 flinke stappen zet, sta je op het schoolplein van OBS De Branding. Tijdens kermis, festivals, optredens en andere festi viteiten staat het Bellamypark in Vlissingen vol kinderen en jong volwassenen. Hoe gestoord kun je zijn dit te veroorzaken. E. den Heijer Ritthemsestraat 109, Oost-Souburg Ziekenhuis Het ziekenhuis is tegenwoordig een bedrijf, zei de heer Vierhout. Gaat het Admiraal de Ruyter zie kenhuis voortaan voorrang verle nen aan patiënten met de meest winstgevende operatie? En dan bij voorkeur met matige kans van sla gen zodat nog meer operaties (kas sa!) nodig zullen zijn? Ik vermoed dat dat voor de financiële positie van het ziekenhuis goed uit zal pak ken, maar of ik daar nu zo gelukkig mee moet zijn? Jacco Jasperse Boulevard Bankert 858, Vlissingen Een stem op het CDA Vlissingen, is een stem op D66? Groot was mijn verbazing toen ik in de krant las dat het CDA in Vlissingen een lijstverbinding is aangegaan met D66. In de praktijk komt het er dus op neer dat wanneer je stemt op het CDA, dit wel eens een stem op D66 kan zijn. Immers, eventue le reststemmen van het CDA gaan automatisch over naar D66 (en vi sa versa). Hoe is het mogelijk dat het be stuur van het CDA deze keuze heeft gemaakt? Wanneer het gaat om de christelijke identiteit, vol gens mij toch een belangrijk onder werp bij het CDA, dan staat deze partij toch lijnrecht tegenover D66? Als samenwerkende partijen laat je met een lijstverbinding zien dat je verwantschap voelt met de ander. Zo kan ik de lijstverbinding tussen de Christenunie en de RP- CU goed begrijpen en ik ben er blij mee. C.L. Verkerke Fr. Leenhoutstraat 1 -B, Oost-Souburg Projectbureau Vlissingen heeft eindelijk het pro jectbureau opgedoekt, dus gemeen tebestuur, ga nu zelf wat nuttigs doen met het Scheldekwartier. Maak het dokje van Perry af, zet daar rondom de huizen en maak van de overige ruimte een echt stadspark met bomen en struiken. Het stuk water dat overblijft kan een leuke visvijver worden of waar de mensen met elektrobootjes kun nen varen en zet Iguana ook neer in de buurt van de gerestaureerde Timmerfabriek. Ook de nog enige kraan van de Schelde restaureren en klaar is kees. Chris Wolf Kanariesprenk 297, Vlissingen Drie berichten Minister Ab Klink bezuiningt op de zorginstelling; niet zoveel hoor, zegt hij erbij; maar 1,8 miljard. Het kabinet kondigde eerder al een bezuiniging aan van 2,4 miljard. Burgemeester Leers regelde nog vóór zijn vertrek even z'n wacht geld en Camiel Eurlings gaf prins Maurits voor 2 dagen 'werk' een be loning van 2 ton. Wie lacht niet als hij 4e mens beziet! Vooral blijven lachen hoor! Zulke mensen móét je 'natuurlijk' wel serieus nemen. j. Koeman Polderweg 5, Kruiningen door Ondine van der Vleuten Of Rederij Vroon in Breskens óók te ma ken heeft met pira terij? „Mevrouw, dat speelt elke dag voor ons", reageert 'general coun cil' Filip Olde Bijvank. „Er gaat, as we speak, een schip door de Golf van Aden en dat rapporteert elke drie uur. Dat schip zit dicht bij een oorlogsschip van de coalitie." Olde Bijvank wil niet al te zeer in bijzonderheden treden. „Vergeet niet dat die piraten goed geïnfor- meerd zijn." Vroon heeft, door scherp op veiligheid te letten, nog geen schepen verloren of losgel den moeten betalen. „Als ze door de Golf van Aden gaan, varen on ze schepen in konvooien mee. In elke richting gaan drie konvooien per dag en elk konvooi heeft zijn ei gen snelheid." Tevoren wordt een risicoprofiel be paald. „Hoe sneller een schip kan varen, en hoe hoger de vrijboord - de afstand tussen het water en de reling - hoe moeilijker het is om een schip te enteren. Ook kijken wij naar de lading. Het maakt als er geschoten wordt nogal wat uit of dat graan is of vliegtuigbrand stof" Op de Zeevaartschool in Vlissin gen is voorlichting over aanvallen van piraten en andere gevaarlijke situaties tegenwoordig een vast on derdeel van het lesprogramma. Docent Marius Meerburg: „In het zesde semester komt piraterij aan de orde in het kader van de 1SPS- code. ISPS staat voor International Ship and Port Facility Security. De code bevat vereisten en richtlijnen waar een schip aan moet voldoen met betrekking tot veiligheid. Elk schip moet dat handboek aan boord hebben, aangepast aan de si tuatie op dat schip." De code trad in 2004 in werking. De aanleiding waren de aanslagen in Amerika op it september 200t. „Voor veiligheid op transportsche pen was lange tijd weinig aan dacht. Na it september kwamen hier op de Zeevaartschool militai ren van de Britse Special Air Servi ces, de SAS, om ons leraren bij te scholen. Hoe moet je fouilleren, hoe zie je of iets een bom is, dat soort dingen. Tegenwoordig krij-- gen onze studenten opdrachten als 'Welke gevaren kom je tegen op een reis van A naar B en hoe ga je daar mee om?' In Marseille zijn het Algerijnse boeven, in Suez wordt alles wat los en vast zit gejat, in Sri Lanka had je de Tamil Tijgers, en dan is er het probleem van de pira terij in de Golf van Aden. In Soma lië zijn zelfs 'piratenscholen', waar de kapers in spe een gedegen oplei ding krijgen. Piraterij speelt nu al in veertig pro cent van de Indische Oceaan, zegt Olde Bijvank van Rederij Vroon. Tijdens een presentatie over pirate rij in de Zeevaartschool blijken van de negen leerlingen in het lo kaal - allen voormalige mbo-stu- denten die tijdens een stage prak tijkervaring opdeden - zes jongens al indirect ervaring te hebben met piraterij. Hun schip moest bijvoor beeld omvaren of zich bij een kon vooi voegen. „Het maakt nogal wat uit of je in 28 dagen via Suez vaart of 40 dagen kwijt bent aan omvaren. Bij een vaart van t2 kno pen kost dat gemiddeld 20.000 dol lar extra per dag", legt een leerling uit. Voor piraten kan het gaan om het losgeld, om de lading, het schip of een combinatie daarvan. Als het de piraten om het schip gaat, wordt de bemanning zonder meer gedood. Het schip wordt overgeverfd en verkocht of gaat dienst doen als 'moederschip' voor de kleinere bootjes (skiffs) waar mee de piraten aanvallen. Soms worden bemanningsleden gedood om een verzoek om losgeld kracht bij te zetten. „Het grootste pro bleem van piraterij", aldus het De internationale scheepvaart is de laatste jaren gedwongen de nodige maatregelen te nemen om het toenemende aantal aanvallen van piraten af te kunnen slaan. Met name voor de kust van Somalië en in de Golf van Aden zijn piraten actief. Cijfers 2009 wereldwijd - 406 gevallen van piraterij -153 schepen geënterd - 49 schepen gekaapt -120 vaartuigen beschoten - 1052 bemanningsleden gegijzeld - 68 bemanningsleden gewond en 8 gedood Aanvallen op schepen 2006 2007 2008 2009 groepje studenten, „is het risico dat zeevarenden lopen." Olde Bijvank: „De veiligheid van de bemanning moet voorop staan. Er is nu alleen een veilige oost-west-corridor. Het is tijd dat we gaan nadenken over een veilige route langs de oostkust van Soma lië, een noord-zuid-corridor." Docent Marius Meerburg vertelt zijn leerlingen welke gevaren zij kunnen tegenkomen en wat zij daartegen kun nen doen. foto Lex de Meester 10.00 tot 18.00 uur I tickets online te bestellen www.zeelandhallen.nl Volwassenen 10,00 p.p. kinderen tot 12 jaar 4,50 Zeelandhallen.nl JEMEN \>Golfvan A - 3-H-Aden ETHIOPIË <y Indische oceaan Mogadishu 500km 300 mijl El Aanvalszone piraten i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 62