22! zeeland
School bereidt studenten
modelbouwshow.nl
20 en 21 februari 2010
brieven
CDA
PIRATERIJ
Op de Zeevaartschool in Vlissingen wordt er niet omheen
gedraaid. Leerlingen moeten voorbereid zijn op piraterij.
Aanvallen komen steeds vaker voor. Het gevaar is reëel.
Tegenmaatregelen
dinsdag 2 februari 2010
Brieven (max. 150 woorden)
richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 91
4330 AB Middelburg
0118-434005
lezersredacteur@pzc.nl
Checkpoint 2
Wat van de opstelling van Lonink,
Barbé bestuurlijke macht) en
Goudswaard (rechterlijke macht)
is terechtgekomen, hebben we kun
nen zien: geen ouder had nog
macht om opgroeiende kinderen
een bezoek aan coffeeshops te ont
raden. Steevast het argument dat
door samenwerking met de ge
meente de handel in drugs vrij toe
gankelijk was. Niets te maken met
(over)bezorgde ouders! Vlissingen
bouwt momenteel de vervanger
van Checkpoint op toplocatie Bel-
lamypark. Als je 160 flinke stappen
zet, sta je op het schoolplein van
OBS De Branding. Tijdens kermis,
festivals, optredens en andere festi
viteiten staat het Bellamypark in
Vlissingen vol kinderen en jong
volwassenen. Hoe gestoord kun je
zijn dit te veroorzaken.
E. den Heijer
Ritthemsestraat 109, Oost-Souburg
Ziekenhuis
Het ziekenhuis is tegenwoordig
een bedrijf, zei de heer Vierhout.
Gaat het Admiraal de Ruyter zie
kenhuis voortaan voorrang verle
nen aan patiënten met de meest
winstgevende operatie? En dan bij
voorkeur met matige kans van sla
gen zodat nog meer operaties (kas
sa!) nodig zullen zijn? Ik vermoed
dat dat voor de financiële positie
van het ziekenhuis goed uit zal pak
ken, maar of ik daar nu zo gelukkig
mee moet zijn?
Jacco Jasperse
Boulevard Bankert 858, Vlissingen
Een stem op het CDA Vlissingen,
is een stem op D66? Groot was
mijn verbazing toen ik in de krant
las dat het CDA in Vlissingen een
lijstverbinding is aangegaan met
D66. In de praktijk komt het er
dus op neer dat wanneer je stemt
op het CDA, dit wel eens een stem
op D66 kan zijn. Immers, eventue
le reststemmen van het CDA gaan
automatisch over naar D66 (en vi
sa versa).
Hoe is het mogelijk dat het be
stuur van het CDA deze keuze
heeft gemaakt? Wanneer het gaat
om de christelijke identiteit, vol
gens mij toch een belangrijk onder
werp bij het CDA, dan staat deze
partij toch lijnrecht tegenover
D66? Als samenwerkende partijen
laat je met een lijstverbinding zien
dat je verwantschap voelt met de
ander. Zo kan ik de lijstverbinding
tussen de Christenunie en de RP-
CU goed begrijpen en ik ben er
blij mee.
C.L. Verkerke
Fr. Leenhoutstraat 1 -B, Oost-Souburg
Projectbureau
Vlissingen heeft eindelijk het pro
jectbureau opgedoekt, dus gemeen
tebestuur, ga nu zelf wat nuttigs
doen met het Scheldekwartier.
Maak het dokje van Perry af, zet
daar rondom de huizen en maak
van de overige ruimte een echt
stadspark met bomen en struiken.
Het stuk water dat overblijft kan
een leuke visvijver worden of waar
de mensen met elektrobootjes kun
nen varen en zet Iguana ook neer
in de buurt van de gerestaureerde
Timmerfabriek. Ook de nog enige
kraan van de Schelde restaureren
en klaar is kees.
Chris Wolf
Kanariesprenk 297, Vlissingen
Drie berichten
Minister Ab Klink bezuiningt op
de zorginstelling; niet zoveel hoor,
zegt hij erbij; maar 1,8 miljard. Het
kabinet kondigde eerder al een
bezuiniging aan van 2,4 miljard.
Burgemeester Leers regelde nog
vóór zijn vertrek even z'n wacht
geld en Camiel Eurlings gaf prins
Maurits voor 2 dagen 'werk' een be
loning van 2 ton. Wie lacht niet als
hij 4e mens beziet! Vooral blijven
lachen hoor! Zulke mensen móét
je 'natuurlijk' wel serieus nemen.
j. Koeman
Polderweg 5, Kruiningen
door Ondine van der Vleuten
Of Rederij Vroon in
Breskens óók te ma
ken heeft met pira
terij? „Mevrouw,
dat speelt elke dag
voor ons", reageert 'general coun
cil' Filip Olde Bijvank. „Er gaat, as
we speak, een schip door de Golf
van Aden en dat rapporteert elke
drie uur. Dat schip zit dicht bij een
oorlogsschip van de coalitie."
Olde Bijvank wil niet al te zeer in
bijzonderheden treden. „Vergeet
niet dat die piraten goed geïnfor-
meerd zijn." Vroon heeft, door
scherp op veiligheid te letten, nog
geen schepen verloren of losgel
den moeten betalen. „Als ze door
de Golf van Aden gaan, varen on
ze schepen in konvooien mee. In
elke richting gaan drie konvooien
per dag en elk konvooi heeft zijn ei
gen snelheid."
Tevoren wordt een risicoprofiel be
paald. „Hoe sneller een schip kan
varen, en hoe hoger de vrijboord -
de afstand tussen het water en de
reling - hoe moeilijker het is om
een schip te enteren. Ook kijken
wij naar de lading. Het maakt als
er geschoten wordt nogal wat uit
of dat graan is of vliegtuigbrand
stof"
Op de Zeevaartschool in Vlissin
gen is voorlichting over aanvallen
van piraten en andere gevaarlijke
situaties tegenwoordig een vast on
derdeel van het lesprogramma.
Docent Marius Meerburg: „In het
zesde semester komt piraterij aan
de orde in het kader van de 1SPS-
code. ISPS staat voor International
Ship and Port Facility Security. De
code bevat vereisten en richtlijnen
waar een schip aan moet voldoen
met betrekking tot veiligheid. Elk
schip moet dat handboek aan
boord hebben, aangepast aan de si
tuatie op dat schip."
De code trad in 2004 in werking.
De aanleiding waren de aanslagen
in Amerika op it september 200t.
„Voor veiligheid op transportsche
pen was lange tijd weinig aan
dacht. Na it september kwamen
hier op de Zeevaartschool militai
ren van de Britse Special Air Servi
ces, de SAS, om ons leraren bij te
scholen. Hoe moet je fouilleren,
hoe zie je of iets een bom is, dat
soort dingen. Tegenwoordig krij--
gen onze studenten opdrachten
als 'Welke gevaren kom je tegen
op een reis van A naar B en hoe ga
je daar mee om?'
In Marseille zijn het Algerijnse
boeven, in Suez wordt alles
wat los en vast zit gejat, in Sri
Lanka had je de Tamil Tijgers, en
dan is er het probleem van de pira
terij in de Golf van Aden. In Soma
lië zijn zelfs 'piratenscholen', waar
de kapers in spe een gedegen oplei
ding krijgen.
Piraterij speelt nu al in veertig pro
cent van de Indische Oceaan, zegt
Olde Bijvank van Rederij Vroon.
Tijdens een presentatie over pirate
rij in de Zeevaartschool blijken
van de negen leerlingen in het lo
kaal - allen voormalige mbo-stu-
denten die tijdens een stage prak
tijkervaring opdeden - zes jongens
al indirect ervaring te hebben met
piraterij. Hun schip moest bijvoor
beeld omvaren of zich bij een kon
vooi voegen. „Het maakt nogal
wat uit of je in 28 dagen via Suez
vaart of 40 dagen kwijt bent aan
omvaren. Bij een vaart van t2 kno
pen kost dat gemiddeld 20.000 dol
lar extra per dag", legt een leerling
uit. Voor piraten kan het gaan om
het losgeld, om de lading, het
schip of een combinatie daarvan.
Als het de piraten om het schip
gaat, wordt de bemanning zonder
meer gedood. Het schip wordt
overgeverfd en verkocht of gaat
dienst doen als 'moederschip' voor
de kleinere bootjes (skiffs) waar
mee de piraten aanvallen. Soms
worden bemanningsleden gedood
om een verzoek om losgeld kracht
bij te zetten. „Het grootste pro
bleem van piraterij", aldus het
De internationale scheepvaart is de
laatste jaren gedwongen de nodige
maatregelen te nemen om het
toenemende aantal aanvallen van
piraten af te kunnen slaan. Met name
voor de kust van Somalië en in de
Golf van Aden zijn piraten actief.
Cijfers
2009
wereldwijd
- 406 gevallen van piraterij
-153 schepen geënterd
- 49 schepen gekaapt
-120 vaartuigen beschoten
- 1052 bemanningsleden gegijzeld
- 68 bemanningsleden gewond en
8 gedood
Aanvallen op schepen
2006 2007 2008 2009
groepje studenten, „is het risico
dat zeevarenden lopen."
Olde Bijvank: „De veiligheid van
de bemanning moet voorop staan.
Er is nu alleen een veilige
oost-west-corridor. Het is tijd dat
we gaan nadenken over een veilige
route langs de oostkust van Soma
lië, een noord-zuid-corridor."
Docent Marius Meerburg vertelt zijn leerlingen welke gevaren zij kunnen tegenkomen en wat zij daartegen kun
nen doen. foto Lex de Meester
10.00 tot 18.00 uur I tickets online te bestellen
www.zeelandhallen.nl
Volwassenen 10,00 p.p. kinderen tot 12 jaar 4,50
Zeelandhallen.nl
JEMEN \>Golfvan
A - 3-H-Aden
ETHIOPIË
<y Indische
oceaan
Mogadishu
500km
300 mijl
El Aanvalszone piraten
i