181 zeeland
Kiezen uit twee kwaden bij de keuze
Stadsraad Axel wil
amfitheater op plein
Expo Marijke Carpentier in bieb
almanak
dinsdag 2 februari 2010
BESLUITVORMING Democratische controle door gemeenteraden laat te wensen over; nieuwe weg bij Braakman wel veel
OOSTBURG - Tot en met zaterdag 27
februari is werk te zien van Marij
ke Carpentier uit Zuidzande in de
bibliotheek in Oostburg. Ze schil
dert hoofdzakelijk in aquarel. Ze
maakt zowel landschappen als stil
levens, maar haar voorkeur gaat
uit naar portretten. Ze heeft een ei
gen stijl ontwikkeld met oog voor
detail en precisie.
Tip? redactie@pzc.nl
Die Vlissingse vrouw had al lange
tijd last van een irritant soort gefluit
en gesuis in haar oor.
Tot driemaal toe bezocht ze een huis
arts in de hoop dat hij haar kon hel
pen. Zonder enig onderzoek vertel
den ze dat ze er maar mee moest le
ren leven.
Na heel lang aandringen was uitein
delijk de laatste huisarts bereid haar
een verwijsbriejje te geven. Maar hij
verzekerde haar dat ook een specicia-
list haar niet zou kunnen helpen.
Dat viel echter toch iets anders uit
dan ingeschat.
De specialist pakte namelijk zijn oor
kijker, zag dat er diep in haar ge
hoorgang een smerige prop zat, ver
wijderde die waarna de Vlissingse
fluitend het ziekenhuis verliet.
www.pzc.ril
door Eugène Verstraeten
TERNEUZEN - De stadsraad Axel wil
van het Kennedyplein een amfi
theater maken. Het plein wordt nu
al voor grote evenementen ge
bruikt.
Het is centraal gelegen, goed be
reikbaar, er is genoeg parkeergele
genheid, ook als het plein in ge
bruik is en het is voorzien van eve
nementenverlichting, vat de stads
raad de kwaliteiten samen in een
brief aan de gemeenteraad. Boven
dien ligt het plein vlakbij cultureel
centrum De Halle. Het amfithea
ter kan gebruikt worden als onder
steunende accommodatie of als al
ternatief bij goede weersomstan
digheden. Volgens de stadsraad
moet alleen het groene talud aan
de zijde van de Zuivelstraat verwij
derd worden en vervangen door
betonnen tegels die trapsgewijs
worden aangebracht. Daardoor
ontstaat over de hele lengte een tri
bune. Evenementen moeten dan
zoveel mogelijk op het plein plaats
vinden, vindt de stadsraad. „Ook
met het oog op festiviteiten rond
800 jaar stadsrechten in 2013 is
een dergelijke voorziening een aan
winst."
„Een leuke gedachte", reageert
Peter Clijsen (GroenLinks) op het
voorstel van de Stadsraad.
V-
..-Wa*
IN ZEELAND
1Hekken moeten terug op dijk
2. Komst rondweg niet frustreren
3. D T: grotere rol burger
EN VERDER
Stem op de stelling op de PZC-website
Zeeuws-Vlaanderen: 'softdrugsbeleid
van Terneuzen was in orde'
STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl
Zet uw foto in het album
www.pzc.nl
door Harmen van der Werf
Het was kiezen uit twee
kwaden. Of de kans lo
pen nog langer op ver
betering van rijksweg
N61 (Hoek-Schoondijke) te moe
ten wachten. Of'een kleine tege
moetkoming' voor lief nemen, een
versmalling van de nieuwe N61 bij
de Braakman. Het bestuurlijk over
leg voor de aanpak van de N61
koos het laatste. Vertegenwoordi
gers van de gemeenten Sluis en
Terneuzen, de provincie, het water
schap en Rijkswaterstaat zitten in
dit overleg. Zij adviseerden minis
ter Camile Eurlngs (Verkeer en
Waterstaat) de N61 bij de Braak
man niet twee keer tweebaans uit
te voeren, zoals de bedoeling was,
maar over 600 meter twee keer
éénbaans.
De Terneuzense wethouder Co
van Schaik (PvdA, verkeer) heeft
alle misverstanden over de beslis
sing vorige week donderdag uit de
wereld geholpen. De regio heeft er
voor gekozen de nieuwe N61 bij
de Braakman te versmallen, vertel
de hij. Het ligt dus niet aan minis
ter Eurlings en zeker ook niet aan
natuur- en milieuorganisaties als
de Zeeuwse Milieufederatie
(ZMF). Het is maar dat iedereen
het weet, ook degenen die de ZMF
voortdurend betichten van 'van al
les en nog wat'.
„Hadden we het oude ontwerp ge
handhaafd bij de Braakman (on
derdeel van de ecologische hoofd
structuur, een landelijk netwerk
van natuurgebieden), dan hadden
we een heel groot risico gelopen",
bevestigt Marcel [deler, projectma
nager N61 bij Rijkswaterstaat.
„Een landelijke commissie die mi
lieu-effectrapporten beoordeelt,
heeft daarop gewezen. En wij heb
ben daaruit als bestuurlijk overleg
onze conclusie getrokken."
Maar als niemand bezwaar maakt,
is er toch helemaal niks aan de
hand? Ideler vindt dat te simpel.
„Het punt is dat iedereen een pro
cedure kan beginnen, al komt die
bij wijze van spreken uit Gronin
gen."
Het moet er eindelijk maar eens
van komen, van de verbeterde
N61, heeft het bestuurlijk overleg
gedacht. En we moeten daarom
nu doorpakken, ook al zit daar
'een kleine tegemoetkoming' bij
de Braakman aan vast. De gemeen
teraad van Terneuzen legde zich
daar donderdag in meerderheid bij
neer, na de uitleg van wethouder
Van Schaik. Wonderlijk is dat eer
der in de gemeenteraad van Sluis
niet zo openlijk is gesproken over
de besluitvorming binnen het be
stuurlijk overleg. De Sluise raad
sprak zich eind vorig jaar zelfs nog
eensgezind uit tegen de versmal
ling, terwijl de eigen wethouder in
het bestuurlijk overleg met 'de be
perkte concessie' moet hebben in
gestemd.
De vraag is nu: Wie controleert
het bestuurlijk overleg? Niemand,
zo lijkt het. Nieuw Gemeentebe
lang in Sluis is wakker geschud
door de openhartige mededelin
gen van de Terneuzense wethou
der Van Schaik. Lijsttrekker Adri
Rosendaal van de lokale partij
stuurde er gisteren een brief over
aan de gemeenteraad van Sluis en
het college van B en W. 'Naar ik
begrepen heb, is de Sluise gemeen
teraad niet of nauwelijks geïnfor
meerd over de beslissing van het
bestuurlijk overleg', stelt hij. 'Ter
wijl het college van B en W via
moties en raadsuitspraken op de
hoogte was van de wensen van de
gemeenteraad'.
De soep wordt niet zo heet gege
ten als die wordt opgediend, ver
klaart Ideler van Rijkswaterstaat
hiertegenover. De N61 wordt bij
de Braakman hoe dan ook veel bre
der dan de huidige weg. De be
staande brug wordt bestemd voor
langzaam (landbouw)verkeer en
daarnaast komt een nieuwe brug
met een rijoppervlak van zestien
meter breed. „Zo ontstaat voldoen
de ruimte om hulpdiensten in
noodsituaties te laten passeren.
„En", voegt Ideler toe, „wie weet is
over tien jaar de regelgeving veran
derd en kan er toch een twee keer
tweebaans komen."
Alle gebruikers van de N61 hebben
dan tenminste 'al' vanaf eind 2013,
begin 2014 over een veiligere weg
kunnen rijden.
Rijksweg N61 tussen de Braakman en Biervliet, nu nog een één keer eenbaansweg met 80 kilometer als maximumsnelheid, vanaf eind 2013, begin 2014 twee keer tweebaans en 100 kilometer
i