de Holland haarscherp
de rechter
Als kunstenaar geboren
zeeland 13
Geplooid
schip
geborgen
Bouw in Vlissingen en Roemenië
Dikke banden
races op scholen
1922 - 2010
maandag 1 februari 2010
„Het is belangrijker dan ooit om schepen „Om een fregat te varen heb je een 12 O-koppige
goed te beschermen en verdachte
schepen op te kunnen sporen."
Maurice Piek, ministerie van Defensie
bemanning nodig, tegen vijftig op deze
patrouilleschepen. Dat scheelt enorm."
Hein van Ameijden, directeur van Schelde Marinebouw
De Holland in aanbouw op de werf van bij Schelde Marinebouw in het centrum van Vlissingen.
foto Schelde Marinebouw
De Holland-klasse in cijfers
Technische gegevens
Lengte: 102,7 meter
Breedte: 16 meter
Waterverplaatsing: 3750 ton
Snelheid: 20 knopen (circa 37 kilo
meter per uur)
Vermogen: 2 x 5400 kilowatt (on
geveer 14.500 pk)
Bereik: 5000 zeemijl (9260 km)
Voortstuwing: diesel hybride
Bewapening
76 mm Oto Meiara kanon
Martin snelvuurkanon
Twee Hitrole machinegeweren, bei-
de vanaf afstand te bedienen.
1 NH 90-helikopter
Twee Rigid Hull Inflatable Boat
(groot formaat snelle rubberboten)
Bemanning
Door verregaande automatisering
kunnen de schepen toe met vijftig
bemanningsleden. Daarnaast is er
accommodatie voor veertig opstap
pers: een helikopterdetachement,
een peloton mariniers of een boar-
dingteam.
Operationeel: begin 2013
Twee van de vier patrouille
schepen - de Friesland en de
Groningen - worden niet ge-
bouwd bij de Schelde, maar op de
werf van Damen Shipyards in het
Roemeense Galati.
„Dat is nieuw en een trend", zegt
directeur Hein van Ameijden van
Schelde Marinebouw. „De marine
wil schepen tegen een zo laag mo
gelijke prijs. De werf in Galati was
een simpele cascobouwer, maar
heeft zich enorm ontwikkeld." Da-
men bouwt er een overdekt dok
om de schepen volledig te kunnen
(af)bouwen.
„Dat is goed voor de werkgelegen
heid in Vlissingen. Als Damen de
Schelde niet had overgenomen
was de Schelde er niet meer ge
weest. De werf in Vlissingen is be
wust klein gemaakt. Het blijft van
belang om in Vlissingen dit soort
schepen te kunnen ontwikkelen
en bouwen. We moeten de tech
niek en vakmanschap in huis heb
ben om het ook anderen te kun
nen voordoen."
Ook voor de export is het goed.
„Zowel voor de innovatieve mast
als voor het schip verwacht ik in
ternationale belangstelling."
hansweert - Bergingsbedrijf Pol
derman uit Hansweert en Multra
ship uit Terneuzen hebben giste
ren op de Westerschelde een vast
gelopen Belgisch binnenvaartschip
geborgen. Het schip, de 110 meter
lange Zagora, liep zaterdag aan het
begin van de avond vast op de Pla
ten van Valkenisse ter hoogte van
Waarde. Het was met 2000 ton
kunstmest onderweg naar Gent.
Op het moment van vastlopen
viel het water, waardoor de Zagora
steeds hoger kwam te liggen en uit
eindelijk plooide.
Bergingsbedrijf Polderman kwam
halverwege de avond in actie. De
bergers zetten vijf schepen, in,
waaronder een kraanschip en een
bak om de lading uit de Zagora te
halen. Ook werden pompen geïn
stalleerd. Bijna twintig mannen
van Polderman kwamen in actie.
Gisteren was het schip zoveel lich
ter geworden dat het kon worden
vlotgetrokken en naar de werfRei-
merswaal in Hansweert gesleept.
MIDDELBURG - Alle basisscholen in
Zeeland worden uitgenodigd om
mee te doen aan zogenaamde dik-
kebandenraces. Dat wil zeggen dat
kinderen met hun eigen fietsen
mee kunnen doen aan wielerwed-
strijdjes.
Per school komen er in verschillen
de categoriën winnaars uit, die
meedoen aan gemeentelijke- en re
gionale wedstrijden. Dat moet uit
monden in een Zeeuwse finale die
zaterdag 12 juni bij de Zeelandhal
len in Goes wordt gehouden. Op
de scholen worden ook lespakket
ten verspreid die in het teken van
fietsen in Zeeland staan. Zo kan
bij het vak geschiedenis aandacht
besteed worden aan Zeeuwse wie-
lerhelden, bij aardrijkskunde aan
de grotewielerrondes, bij biologie
aan fietsen en gezondheid en bij
taal aan Italiaans en Frans.
Ook kunnen de scholieren een
wielershirt. ontwerpen. Het mooi
ste zal daadwerkelijk worden ge
maakt. Verder zijn er fietsclinics
op de scholen.
trouwde. Dat moment kwam toen
bleek dat de bouwgrond in
Genève met contant geld was be
taald. Na een kort geding moest de
bank alsnog over de brug komen.
Van As ontkent niet dat Check
point heeft meebetaald aan de ski
hal. „Maar die transactie is volle
dig legaal geweest. Die 7,5 miljoen
euro was verdiend in de coffees
hop, alles gecontroleerd door de
Belastingdienst."
Burgemeester Jan Lonink: „Wij we
ten pas van de link tussen Check
point en Snowbase sinds 2008.
Het kan heel goed zijn dat alles
wit ging, maar Meddie alleen de
schijn tegen heeft door allerlei
overboekingen." Willemsen is re
gelmatig te vinden in Snowbase.
www.pzc.nl
Rude Stats
1
door Ali Pankow
RUDESTATS
Hoedekenskerke is de allerslechtste
club. Althans, cijfers tonen het aan.
Meer feiten op www.pzc.nl/blog
ALLE COLUMNS
Oude columns nog eens nalezen en
reageren? Alle columns op een rijtje
op www.pzc.nl/columns
STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl
Jong, fris en hondsbrutaal
www.watisnouje.nl
Hij leek als kunstenaar gebo
ren. Op weg voor inschrij
ving aan de opleiding binnenhuis
architect, werd Gust Romijn des
tijds als het ware de Rotterdamse
Kunstacademie ingezogen. De
schoolse aanpak daar viel hem ove
rigens tegen. Hij proefde het ge
noegen drastische veranderingen
te kunnen afdwingen toen hij er la
ter zelf docent was.
Romijn ontwikkelde zich als veel
zijdig kunstenaar. Sculpturen in
staal, hout en steen, schilderijen,
tekeningen en aquarellen wisselen
elkaar in hoog tempo afin zijn in
drukwekkend oeuvre. Zelf vond
hij zichzelf meer beeldhouwer dan
Gust Romijn
schilder. Ook in het platte vlak wil
de hij 'beelden' maken. Het con
trast tussen organische en geome
trische vormen geldt als algemeen
kenmerk in zijn werk. De varian
ten daarin zijn dwars door al zijn
perioden terug te vinden. Dat
geldt ook 'voor de elementen ruim
te, lucht en water die zich veelvul
dig manifesteren in zijn werken.
Deze bronnen vond hij in over
vloed bij zijn komst naar Drei-
schor in 1982. Zelf noemde dat het
begin van zijn 'actieve jaren'. Hij
deed hier van zich spreken met
werk voor de kunstroutes van Zon-
nemaire Buitengewoon, waaron
der zijn Billboards in het land
schap. Verder is hij de ontwerper
van het Watersnoodmonument
bij het museum in Ouwerkerk: sta
len golven die een stenen muur
doorklieven. Juist vandaag vindt
daar weer de herdenking van de
ramp op 1 februari 1953 plaats. „Ik
houd niet van terugkijken. Ik kijk
liever naar wat ik morgen weer
kan doen", zei hij aan de voora
vond van zijn 80ste verjaardag in
2002. Ondanks ongemak door het
ouder worden, manifesteerde hij
zich zo lang mogelijk met het jeug
dig elan, dat hem zo typeerde.