de Holland haarscherp de rechter Als kunstenaar geboren zeeland 13 Geplooid schip geborgen Bouw in Vlissingen en Roemenië Dikke banden races op scholen 1922 - 2010 maandag 1 februari 2010 „Het is belangrijker dan ooit om schepen „Om een fregat te varen heb je een 12 O-koppige goed te beschermen en verdachte schepen op te kunnen sporen." Maurice Piek, ministerie van Defensie bemanning nodig, tegen vijftig op deze patrouilleschepen. Dat scheelt enorm." Hein van Ameijden, directeur van Schelde Marinebouw De Holland in aanbouw op de werf van bij Schelde Marinebouw in het centrum van Vlissingen. foto Schelde Marinebouw De Holland-klasse in cijfers Technische gegevens Lengte: 102,7 meter Breedte: 16 meter Waterverplaatsing: 3750 ton Snelheid: 20 knopen (circa 37 kilo meter per uur) Vermogen: 2 x 5400 kilowatt (on geveer 14.500 pk) Bereik: 5000 zeemijl (9260 km) Voortstuwing: diesel hybride Bewapening 76 mm Oto Meiara kanon Martin snelvuurkanon Twee Hitrole machinegeweren, bei- de vanaf afstand te bedienen. 1 NH 90-helikopter Twee Rigid Hull Inflatable Boat (groot formaat snelle rubberboten) Bemanning Door verregaande automatisering kunnen de schepen toe met vijftig bemanningsleden. Daarnaast is er accommodatie voor veertig opstap pers: een helikopterdetachement, een peloton mariniers of een boar- dingteam. Operationeel: begin 2013 Twee van de vier patrouille schepen - de Friesland en de Groningen - worden niet ge- bouwd bij de Schelde, maar op de werf van Damen Shipyards in het Roemeense Galati. „Dat is nieuw en een trend", zegt directeur Hein van Ameijden van Schelde Marinebouw. „De marine wil schepen tegen een zo laag mo gelijke prijs. De werf in Galati was een simpele cascobouwer, maar heeft zich enorm ontwikkeld." Da- men bouwt er een overdekt dok om de schepen volledig te kunnen (af)bouwen. „Dat is goed voor de werkgelegen heid in Vlissingen. Als Damen de Schelde niet had overgenomen was de Schelde er niet meer ge weest. De werf in Vlissingen is be wust klein gemaakt. Het blijft van belang om in Vlissingen dit soort schepen te kunnen ontwikkelen en bouwen. We moeten de tech niek en vakmanschap in huis heb ben om het ook anderen te kun nen voordoen." Ook voor de export is het goed. „Zowel voor de innovatieve mast als voor het schip verwacht ik in ternationale belangstelling." hansweert - Bergingsbedrijf Pol derman uit Hansweert en Multra ship uit Terneuzen hebben giste ren op de Westerschelde een vast gelopen Belgisch binnenvaartschip geborgen. Het schip, de 110 meter lange Zagora, liep zaterdag aan het begin van de avond vast op de Pla ten van Valkenisse ter hoogte van Waarde. Het was met 2000 ton kunstmest onderweg naar Gent. Op het moment van vastlopen viel het water, waardoor de Zagora steeds hoger kwam te liggen en uit eindelijk plooide. Bergingsbedrijf Polderman kwam halverwege de avond in actie. De bergers zetten vijf schepen, in, waaronder een kraanschip en een bak om de lading uit de Zagora te halen. Ook werden pompen geïn stalleerd. Bijna twintig mannen van Polderman kwamen in actie. Gisteren was het schip zoveel lich ter geworden dat het kon worden vlotgetrokken en naar de werfRei- merswaal in Hansweert gesleept. MIDDELBURG - Alle basisscholen in Zeeland worden uitgenodigd om mee te doen aan zogenaamde dik- kebandenraces. Dat wil zeggen dat kinderen met hun eigen fietsen mee kunnen doen aan wielerwed- strijdjes. Per school komen er in verschillen de categoriën winnaars uit, die meedoen aan gemeentelijke- en re gionale wedstrijden. Dat moet uit monden in een Zeeuwse finale die zaterdag 12 juni bij de Zeelandhal len in Goes wordt gehouden. Op de scholen worden ook lespakket ten verspreid die in het teken van fietsen in Zeeland staan. Zo kan bij het vak geschiedenis aandacht besteed worden aan Zeeuwse wie- lerhelden, bij aardrijkskunde aan de grotewielerrondes, bij biologie aan fietsen en gezondheid en bij taal aan Italiaans en Frans. Ook kunnen de scholieren een wielershirt. ontwerpen. Het mooi ste zal daadwerkelijk worden ge maakt. Verder zijn er fietsclinics op de scholen. trouwde. Dat moment kwam toen bleek dat de bouwgrond in Genève met contant geld was be taald. Na een kort geding moest de bank alsnog over de brug komen. Van As ontkent niet dat Check point heeft meebetaald aan de ski hal. „Maar die transactie is volle dig legaal geweest. Die 7,5 miljoen euro was verdiend in de coffees hop, alles gecontroleerd door de Belastingdienst." Burgemeester Jan Lonink: „Wij we ten pas van de link tussen Check point en Snowbase sinds 2008. Het kan heel goed zijn dat alles wit ging, maar Meddie alleen de schijn tegen heeft door allerlei overboekingen." Willemsen is re gelmatig te vinden in Snowbase. www.pzc.nl Rude Stats 1 door Ali Pankow RUDESTATS Hoedekenskerke is de allerslechtste club. Althans, cijfers tonen het aan. Meer feiten op www.pzc.nl/blog ALLE COLUMNS Oude columns nog eens nalezen en reageren? Alle columns op een rijtje op www.pzc.nl/columns STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl Jong, fris en hondsbrutaal www.watisnouje.nl Hij leek als kunstenaar gebo ren. Op weg voor inschrij ving aan de opleiding binnenhuis architect, werd Gust Romijn des tijds als het ware de Rotterdamse Kunstacademie ingezogen. De schoolse aanpak daar viel hem ove rigens tegen. Hij proefde het ge noegen drastische veranderingen te kunnen afdwingen toen hij er la ter zelf docent was. Romijn ontwikkelde zich als veel zijdig kunstenaar. Sculpturen in staal, hout en steen, schilderijen, tekeningen en aquarellen wisselen elkaar in hoog tempo afin zijn in drukwekkend oeuvre. Zelf vond hij zichzelf meer beeldhouwer dan Gust Romijn schilder. Ook in het platte vlak wil de hij 'beelden' maken. Het con trast tussen organische en geome trische vormen geldt als algemeen kenmerk in zijn werk. De varian ten daarin zijn dwars door al zijn perioden terug te vinden. Dat geldt ook 'voor de elementen ruim te, lucht en water die zich veelvul dig manifesteren in zijn werken. Deze bronnen vond hij in over vloed bij zijn komst naar Drei- schor in 1982. Zelf noemde dat het begin van zijn 'actieve jaren'. Hij deed hier van zich spreken met werk voor de kunstroutes van Zon- nemaire Buitengewoon, waaron der zijn Billboards in het land schap. Verder is hij de ontwerper van het Watersnoodmonument bij het museum in Ouwerkerk: sta len golven die een stenen muur doorklieven. Juist vandaag vindt daar weer de herdenking van de ramp op 1 februari 1953 plaats. „Ik houd niet van terugkijken. Ik kijk liever naar wat ik morgen weer kan doen", zei hij aan de voora vond van zijn 80ste verjaardag in 2002. Ondanks ongemak door het ouder worden, manifesteerde hij zich zo lang mogelijk met het jeug dig elan, dat hem zo typeerde.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 3