21 zeeland
Zelfs zwemmers ziet
Snowbase later dit jaar voor
Trakteren
PZC
maandag
De krant 5 weken voor 15 euro!
Piraten en terroristen moeten ervoor gaan vrezen: de
patrouilleschepen uit de Holland-klasse. Koningin Beatrix
doopt dinsdag in Vlissingen de eerste uit een serie van vier.
maandag 1 februari 2010
door Wim Hofman
In Nederland is in veel krin
gen de gewoonte om te trak
teren als je jarig bent. Op
kantoor worden bij verjaar
dagen appelflappen of gevulde
heren uitgedeeld, of men zorgt
voor gebakjes of van die moeilijk
te consumeren tompoezen of bo
lussen. Het begint eigenlijk al op
de kleuterschool waar tumtum-
metjes worden uitgedeeld, al is
er ook een tijd geweest dat je op
school niet met zoetigheid
moest aan komen. Men trakteer
de dan op een blokje kaas met
daarop een partje mandarijn dat
met een cocktailprikkertje werd
vastgehouden. Er waren zelfs kin
deren die met geschrapte wortel
tjes aan kwamen zetten, waarop
de juffrouw of mijnheer maar
prompt Nijntje ging voorlezen
ondersteund door het knagen
van de kinderen.
Ik herinner me hoe in de loop
der jaren de verjaardagsfeestjes
van kinderen steeds uitgebreider
werden. Eerst werden vriendjes
nog getrakteerd op chocolade.-
melk met beschuit met hagel
slag, maar later werden speur-
COLOFON
PZC
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118- 43 4000
Uitgever/directeur
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91,4330 AB Middelburg
T: 0118- 43 4050
E: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162, 4460 AD Goes
T: 0113-31 5670
E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
T: 0111-45 4650
E: schouwen-duiveland@pzc.nl
Advertenties
VerkoopteamZeeland
T: 0118- 43 4070
E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed
T: 076- 531 2277
E: segmentteam@bndestem-pzc.nl
Familieberichten: 088- 0139 999
Personeelsadvertenties: 055- 5388 000
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Abonnement opzeggen?
Vul het formulier in op:
www.pzc.nl/lezersservice
of bel: 088- 013 99 10
ToetO: bezorgklachten (vanaf 07.00 uur)
nabezorging bij melding voor 12.00 uur
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode.
U ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 24,30 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 68,35 (acceptgiro €71,35)
Jaar €261,75 (acceptgiro €264,75)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een doorlopend abonnement met automatische betaling van 68,35 per kwartaal (NA 14)
een doorlopend abonnement met betaling per accept van 71,35 per kwartaal (NA14)
D ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5)
Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg.
Bellen kan ook 088 -013 99 10
PostcodeWoonplaats
Telefoonnummer Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
De PZC gaal zorgvuldig om mei persoonsgegevens. In het colofon treft u nadeie informatie
HOLLAND-KLASSE
tochten door de wijk georgani
seerd. Sommige mensen namen
de kinderen mee naar het strand
om bij kampvuren stokbrood te
bakken of vriendjes werden zelfs
getrakteerd op een uitje naar Wa-
libi of de Efteling of men vergast
te de kinderen op een bezoek
aan MacDonalds om daar een
hamburger met ketchup en dik
ke frieten te eten. In ieder geval
wordt in Nederland de kinderen
al vroeg het besef bij gebracht
dat als je jarig bent je hoort te
trakteren.
Dat het eigenlijk een vreemde ge
woonte is komt zelfs niet in hun
hoofdjes op. Je zou natuurlijk
even goed kunnen zeggen: als je
jarig bent trakteren de anderen,
niet jij. Daar alles voor te zeggen.
En dat het eigenlijk zo hoort
wordt binnen kort in onze regio
duidelijk aangetoond: de konin
gin komt haar verjaardag in Mid
delburg vieren en laat zich toejui
chen en toezingen en laat zich
ruimschoots door ons trakteren.
Haar bezoek zou een ommekeer
in ons verjaardagsdenken kun
nen betekenen.
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
door Jeffrey Kutterink
Ze moeten het leven van
piraten, smokkelaars en
terroristen zuur gaan ma
ken. Op hun romp staat
in het wit P840, P841, P842 of
P843 geschilderd. Maar wie dat
ziet, is al te laat.
De Koude Oorlog is al lang voor
bij. De dreiging komt nu van terro
risten, smokkelaars en piraten.
„Globaal gaat 80 procent van alle
producten over zee", vertelt Mauri
ce Piek van het ministerie van De
fensie. „Het is belangrijker dan
ooit om schepen goed te bescher
men en om verdachte schepen op
te kunnen sporen."
Tot nog toe zette de Koninklijke
Marine daarvoor fregatten in.
„Oorlogsschepen die te geavan
ceerd en te duur zijn voor dat
soort klussen", zegt Piek. Om een
fregat te varen heb je een 120-kop-
pige bemanning nodig, tegen 50
op deze patrouilleschepen. Dat
scheelt enorm", legt directeur
Hein van Ameijden van Schelde
Marinebouw uit.
De Holland is de eerste uit een se
rie van vier en wordt morgen bij
de Schelde gedoopt door koningin
Beatrix. Begin 2013 mag het Com
mando Zeestrijdkrachten de Hol
land voor het eerst inzetten. De
vier Offshore Patrol Vessels wor
den straks over de hele wereld in
gezet bij taken in 'het laag gewelds
spectrum', zoals de marine dat
noemt. „De fregatten kunnen dan
worden ingezet voor het escorte
ren van bijvoorbeeld de amfibi
sche transportschepen Rotterdam
en Johan de Witt."
De patrouilleschepen zijn lichter
bewapend dan een Luchtverdedi-
gings- en Commandofregat (LCF)
of een M-fregat. Maar ze hoeven
dan ook niet te jagen op onderzee
boten of vliegtuigen.
Wel zien ze er net als hun grote
broers 'stealthy' uit om zo lang mo
gelijk uit het zicht van de vijande
lijke radar te blijven. De Hol
land-klasse is ook bepantserd. „Ze
kunnen er tegen als je er een ma
chinegeweer op leegschiet", vertelt
Van Ameijden.
Qua grootte doen de Holland, Zee
land, Friesland en Groningen niet
onder voor een fregat. Bij afwezig
heid van lucht- en zeedoelraketten
staat er standaard een NH 90-heli-
kopter aan boord.
Een van de meeste bijzondere 'wa
pens' is de mast. Van Ameijden:
„Daarin is de nieuwste sensor- en
radartechnologie opgenomen." De
terneuzen - Het was een goedbe-
waard geheim dat geld van coffees
hop Checkpoint was geïnvesteerd
in de bouw van een skihal bij Ter
neuzen. Maar zó geheim was dat
helemaal niet, zegt voormalig zaak
waarnemer Hans van As.
Het Openbaar Ministerie legde
eind 2008 beslag op skihal Snow
base en acht woningen in bezit
van Checkpointeigenaar Meddie
Willemsen. De rechtbank achtte
het aannemelijk dat 7,5 miljoen
drugsgeld uit Chess BV, de moe
dermaatschappij van Checkpoint,
voor financiering van de overdekte
piste is gebruikt. De ontwikkelaars
van de skihal, verenigd in Herenco
NV, houden vol dat er geen sprake
is van witwaspraktijken van crimi
neel geld. De rechtzaak tegen
Checkpoint, die morgen wordt
hervat, moet meer licht werpen
op de geldstroom van de coffees
hop. Later dit jaar volgt een aparte
zaak over Snowbase.
Van As stapte in 2002 met het
plan onder zijn arm het gemeente
huis van Terneuzen binnen. Hij
zegt dat bewust was gekozen eige
naar Meddie Willemsen van
Checkpoint in de luwte te houden
bij die transactie. „Wanneer je als
coffeeshophouder bij een bank
aanklopt, kun je gelijk je koffer
weer inpakken. Meddie is een fana
tiek skiër, dus leek het hem leuk
een skipiste te bouwen. Vervol
gens hebben we plannen ontwik
keld voor een skipiste, bioscoop,
bowlingcentrum en discotheek.
Doodzonde dat het zó niet is gerea
liseerd. Het had de stad een enor
me impuls gegeven. Maar ook
voor mij persoonlijk. Het voelde
toch een beetje als mijn kindje."
Niet alleen het OM zet vraagte
kens bij de herkomst van het geld.
De Rabobank trok op het laatste
moment een miljoenenlening te
rug, omdat het de zaak niet ver-
Artists impression van de Holland. Duidelijk zichtbaar is de mast waarin de
nieuwste technologie is geïntegreerd. foto Schelde Marinebouw
elektronische ogen kunnen 260 ki
lometer ver weg kijken en zijn zo
scherp als die van een adelaar. „Ze
zien met behulp van radio, infra
rood en video zelfs een zwemmer
op die afstand.", weet Piek van De
fensie. Om uit te kunnen rukken
huist in het achterschip een nieuw
model 'Rigid Hull Inflatable Boat'.
De groot formaat rubber boot
vaart achterwaarts het water in en
kan na zijn opdracht met hoge
snelheid weer het patrouilleschip
in varen. Een tweede RHIB kan
met een draagarm over boord wor
den gezet. Om een prooi te 'beslui
pen' kunnen de schepen uit de
Holland-klasse overschakelen op
fluisterstille elektrische aandrij
ving.
Aan boord is alles afgestemd op
een langdurig verblijf op zee. Op
merkelijk op dè OPV's is dat er ge
zamenlijk wordt gegeten. De ge
scheiden messen verdwijnen, de
dagverblijven blijven overigens
wel bestaan.
De verblijven zijn ruim van op
zet. Per slaapvertrek is er
een douche, toilet
en wastafel.
Manschappen
slapen met vier
man in een hut,
officieren met
maximaal
twee.
Schelde Mari
nebouw in
Vlissingen is
nog volop
bezig met
de afbouw.
Na de doop
en de af-
bouw,
volgt in
het najaar
een proef
vaart. Eind
van het jaar wordt de Hol
land opgeleverd. In 2011 komt de
mast erop en vanaf eind 2012 is de
Holland operationeel inzetbaar.
Van de Friesland is de kiel inmid
dels gelegd. Die van de Groningen
volgt in maart.