wonen,» 3 3 Coedewaagen gooit het roer om Uit eigen tuin hebben?! Het had niet veel langer moeten duren' Houten kleed Net op tijd keert het tij voor keramiekfabriek Coedewaagen, een van Nederlands oudste bedrijven. Coedewaagen conserveert het ambacht door aansluiting te zoeken met ontwerpers van nu. Artdirector en ontwerper Robert Bronwasser is de drijvende kracht, door Renske Schriemer Zaterdag 30 januari 2010 wonen@wegener.nl 024-3650509 Savooiekool in de winter. foto Romke van de Kaa 7=1 O 7s m Z O m Waarom zou je een appel boom in je tuin planten als je de jona- golds in de supermarkt voor een habbekrats kunt kopen? Juist, omdat de jo- nagolds je soms de neus uitkomen en je wel eens een andere appel wilt proeven. Nu zal een spe ciaalzaak best andere appelrassen aanbieden, maar voor wie goede herinneringen heeft aan de notarisappels en de bel lefleuren van vroeger, zit er maar één ding op: zelf planten. Hetzelfde geldt voor het kweken van groenten. Die zijn zo belachelijk goedkoop in de supermarkt, dat je waarschijn lijk weinig geld spaart als je je eigen wortelen zaait of sprui ten plant. Maar wat voor fruit geldt, gaat ook op voor groen ten: ben je gehecht aan de smaak van een bepaald ras, dan zul je dat zelf moeten kweken. Verse doperwten bijvoor beeld, zijn nu al nauwelijks meer te krijgen. Hele ge neraties weten niet beter of doperwten koop je diepgevroren of ingeblikt. Als je ze toch kunt ko pen, heb je geen keuze. De leverancier ziet je ko men. Waarschijnlijk kijkt hij je met open mond aan als je opmerkt dat je Regent toch net iets fijner van smaak vindt dan Marktveroveraar. Nu wil ik heus niet terug naar de tijd waarin we gezellig met het gezin rond de tafel zaten om erwten te doppen, want als ik me goed herinner, deed ik dat als kind met frisse tegenzin. Ik wil alleen maar beweren dat wie van groenten houdt en dat wie geïnteresseerd is in smaak, is aangewezen op eigen teelt. Wat zegt u? U heeft helemaal geen groententuin? Geen nood, want voor veel groenten hoefje hele maal geen moestuin te hebben. Je kunt ze rustig in de border tussen de asters en de riddersporen plan ten. U hebt geen border? Dan nog is het mogelijk in ieder geval een deel van uw groenten zelf te telen, bij voorbeeld in potten, bloembakken of kuipen. Het is een ingeburgerd gebruik: als in het najaar de petu nia's en de lobelia's in uw bloembakken bevroren zijn, wor den de eenjarigen vervangen door kleurige sierkool. Want om een winter lang tegen een lege bloembak aan te kijken, dat is ook zo wat. Wat let u om geen sierkool te planten, maar gewone kool? Sommige kolen die bedoeld zijn om op te eten, zijn eigenlijk nog mooier dan sierkolen die bedoeld zijn om naar te kijken. Boerenkool, met zijn gekroesde blad, is schitterend om te zien en doet voor geen enkele sierplant onder. Ook rode kool, met de blauwgrijze waslaag op zijn blad waarin je je naam kunt krassen, is prachtig. Mijn eigen favoriet is savooiekool van het ras Bloemendaal- se Gele. Nu, in januari, nog steeds een genot om naar te kij ken. En om te eten. Ik ben niet dol op kool, maar een kool schotel uit de oven met twee lagen aardappelpuree met daartussen een mengsel van Bloemendaalse Gele en spek jes, gekruid met karwijzaad, daar kun je me midden in de nacht voor wakker maken. Door stukjes houtfineer op een basis van textiel te bevestigen, heeft Elisa Strozyk een manier gevonden om hout flexibel te ma ken. De Duitse maakt er prachti ge kleden en meubels mee. Strozyk (27) kwam op het idee toen de houtwerkplaats bij haar opleiding, de kunstacademie Central Saint Martins in Londen, werd opgedoekt. De studente Future Textile Design 'speelde' met overgebleven stukjes houtfi- foto PR neer, toen ze haar ingeving kreeg: een manier om hout flexi bel te maken. Haar huidige collec tie Wooden Textiles, waarmee ze in april op de woonbeurs van Mi laan staat, bestaat uit plaatjes hout, in geometrische vormen ge zaagd. Door die aansluitende vor men lijkt het, als je het plat legt, alsof er parket op de vloer ligt. Maar bij optillen blijkt het toch flexibel te zijn. Meer info op: www.elisastrozyk.de Hij is helemaal thuis in de keramiekfabriek van Goedewaagen op het platteland van het Drentse Nieuw-Bui- nen. Aan de rand van het dorp lig gen daar de hallen waar tot voor kort vooral traditioneel aardewerk en relatiegeschenken uit de oven kwamen. De Amsterdamse ont werper en artdirector Robert Bron wasser komt er eens per maand. In de kleigieterij volgt Bronwasser de handelingen van Jelle, die bezig is zijn jongste ontwerp uit de mal te halen. Het is de keramieken lam penkap van de Light Drop, samen met het bedrijf Silverled voorzien van ledverlichting. De lamp werd afgelopen jaar voor het eerst ge toond tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven. De reacties zijn laaiend enthousiast, weten Bronwasser en Yvonne Hendriks van Royal Goedewaagen. Daarom werken ze koortsachtig aan de de tails: de bevestigingsplaten voor aan het plafond, de kabels. Toen Bronwasser twee jaar gele den voor het eerst bij de directie zat, begreep hij de noodzaak voor vernieuwing. „Het grootste deel van de omzet kwam van de Hol- land-Amerika-Lijn, waaraan Goe dewaagen al vijftig jaar keramiek levert. Als je die cijfers ziet, weet je dat er iets moet gebeuren." Naast het HAL-keramiek maakte het bedrijf veel geboorte- en jubi leumborden en souvenirs. Er was een kunstcollectie, waarvoor werd samengewerkt met kunstenaars en ontwerpers, maar die kostte veel tijd en leverde weinig op. Bronwasser kwam per toeval in Nieuw-Buinen terecht. Na zijn af studeren werkte hij acht jaar als in dustrieel ontwerper voor zijn ei gen bureau. In 2002 richtte hij SMOOL op en sinds 2005 werkt hij als eenpitter. Hij doet nog steeds opdrachten voor merken en bedrijven, maar neemt ook de vrij heid eigen ontwerpen te brengen: producten met 'smoel'. De distributeur van zijn Doppio, dubbele espresso- en cappuccino kopjes op een schotel, bracht hem in contact met Goedewaagen, die de kopjes sinds 2003 bakt. De dis tributeur ging failliet, maar de band met Goedewaagen bleef „Ik wist niets van keramiek, kende Goedewaagen niet eens. Na een tijdje vroeg het bedrijf me of ik mee wilde denken over hoe ze zichzelf beter konden neerzetten." Bronwasser begon met het opfris sen van het drukwerk, maar boog zich al snel over identiteit en strate gie. „Het was een uitdaging toen ze me vroegen samen op zoek te gaan naar de nieuwe weg. Na vijf tien jaar ontwerpen was het tijd een merk neer te zetten. Intensief samenwerken met opdrachtgevers was niet nieuw voor mij. Ik zie me zelf niet als autonoom vormgever die alleen maakt wat hij zelf wil. Ik werk in dienst van de gebruiker en van de opdrachtgever." Bronwasser dook in de geschiede nis van Goedewaagen, struinde door de fabriek en voerde gesprek ken. „Waar verdienen ze hun geld mee? Wat wordt er eigenlijk ge maakt? Wat kunnen ze goed? Dat soort vragen stelde ik mezelf Goe dewaagen heeft een rijke en prach tige historie, maar dat kwam er niet meer uit. De identiteit was rommelig. Ze maakten relatiege schenken, klassieke vazen en ser viezen, borden, kunstobjecten." Jammer, vond de ontwerper. „Het had niet veel langer moeten duren of Goedewaagen was in serieuze problemen gekomen. Dat was zon de geweest, want de fabriek maakt al vierhonderd jaar op ambachtelij ke wijze aardewerk. Niet alleen nostalgisch, want Goedewaagen is altijd vernieuwend geweest en liep voorop met productietechnieken. Nog steeds. Er staat hier een prach tig 3D-CAD-systeem, er gebeurt al leen te weinig mee." Goedewaagen was ooit een van de belangrijkste pijpenfabrikanten. In de jaren twintig van de vorige eeuw wist het bedrijf slim in te spelen op het opkomende art deco en jugendstil. Een overname van een bedrijf met vakmensen op dat gebied, zorgde voor een enorme bloei in vazen en schalen met op planten en bloemen geïnspireerde patronen. In de loop van de eeuw raakte traditioneel aardewerk een beetje uit de mode. Begin jaren tachtig verhuisde het bedrijf naar Drenthe, waar het vooral bezig was met het bakken van relatiege schenken en souvenirs. Er zat maar een ding op: Goedewaagen moest weer 'smoel' krijgen. Met een reclamebureau vonden ze de perfecte leus: Tomorrow's design since 1610. Bronwasser ontwierp een eerste serie producten en toog ermee naar beurzen in Milaan en

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 82