19 reizen rcf jO^sl0tamJ Van Heeg naar Sloten Van Sloten naar Hindeloopen Van Hindeloopen Van Ijlst naar Ijlst naar Heeg 3 Rond Pasen begint "het Nederlandse vaarseizoen. Wie dat eerste weekeinde van april een bootje wil huren, moet nu dus plannen maken. Hugo de Bruijne had zijn waterdoop in Friesland. Hij leerde er knopen leggen, aanmeren en achter uit varen. reizen@wegener.nl 024-3650360 Zaterdag 30 januari 2010 Deining op het Friese water FRIESLAND 1-Bolsward aSSa 2. Workum -4BSL, 3. Hindeloopen 4. Stavoren 5. Sloten 6. Woudsend 7. Heeg 8. Ijlst 9.Sneek IJsselmeer Heeaermeer Fluessen :o: Friesland is een geliefd vaargebied. Wacht dus niet te lang met het reserveren van een boot. Vooral als u rond Pasen of in de meivakantie wilt boeken. Varen op een motorjacht is mogelijk zon der vaarbewijs. Bij de huur is een instruc tieles inbegrepen. Wij kregen les van Fries land Holland Tourist Information Travel service. De boot huurden we van Otten- home Heeg Yachts. Huurprijzen variëren per verhuurder en zijn afhankelijk van seizoen en huurtermijn. Houd rekening met bruggeld (rond de 1,50 euro per brug). In aanlegplaatsen in stad en dorp betaalt u liggeld. Buiten de bebouwde kom zijn vaak gratis ligplaatsen. www.frieslandholland.nl www.ottenhomeheeg.nl www.rivercruise.nl www.holidays-in-holland.nl www.boatcharterholland.nl www.elfstedentouristinformation.nl www.frisian-boat-show.nl www.rent-a-cruiser.nl www.vaargidsen.nl Reageren? redactie.reizen@wegener.nl bp Toji - Tijdens het varen gaat een nieuwe wè- W' .i. j» reld open van vaarten, kanalen en boer- derijen aan het water. fotoCPD et vaaravontuur gaat beginnen, eerst van Heeg naar Sloten. Voor dat het zover is, krijgen we vaarles. Sjoerd vertelt alles wat we moeten weten. Dat is nodig, al doen de jongens van de bootverhuurder laconiek. „Een boot kan voor- en achteruit." Sjoerd geeft tips over vaarroutes, rechts houden en het karakter van watertoeristen. Hij laat ons oefenen. Knopen leggen, aanmeren en achteruitva ren. De kinderen luisteren mee, want tij dens het varen heb je elkaar nodig bij het aanmeren of om te voorkomen dat je iets schampt. Vroeg in de avond vertrekken we naar Sloten. Al na een kwartiertje trilt de lucht boven het dek van euforie: we kun nen het zelf! Er gaat een nieuwe wereld open van meren, rietkragen en vaarten. We naderen Sloten. Bij de brug vragen we of er plek is om aan te meren. „Vast wel", zegt ie mand op de wal. Als de brug open is, wiebe len we verder. In het klompje dat zwiepend op ons afkomt, doen we het bruggeld. Als we zijn aangemeerd, zegt de havenmeester dat de boeg verder van de kant moet liggen en dat de stootkussens hoger moeten han gen, anders beschadigt de boot. Ijverig trek ken we touwen strak en leggen nieuwe kno pen. Op de wal heerst de sfeer van een cam ping, inclusief toilet- en douchegebouwen. Iag twee, Sloten-Stavoren-Hinde- loopen. Het waait stevig als we een beetje stijf aan dek komen. Onze boot is ruim bemeten, maar de banken in de kajuit zijn als bed niet al te geriefelijk. We ontbijten aan dek en groeten met een handopsteken iedereen die voorbij komt. Vandaag gaan we eerst naar Stavoren. Langs Woudsend, waar een kerk aan het wa ter is verbouwd tot een prachtige woning, en dan het Heegermeer en de Fluessen op. Op het Slotermeer staat een sterko wind en moeten we voortdurend bijsturen. Op de Fluessen kunnen we met de kop in de wind varen, wat veel makkelijker is. Zeilboten schieten voorlangs, wij blijven in de vaarrou te en halen overmoedig wat trage brohders in. Voor we het weten, zijn we in Stavoren. Een vrouw ziet dat het aanleggen niets wordt en schiet te hulp. Vanaf de wal houdt ze de boot vast met het touw dat we toewer pen. We gaan zwemmen bij een strandje aan het IJsselmeer. Na Stavoren volgt Hinde loopen. Dit lijkt het Openluchtmuseum, maar dan in het echt. Aan de IJsselmeer- zijde is de haven mudvol. Wij liggen aan de andere kant, naast een voetbalveld, waar we wat op doel schieten. Daarna zien we in stilte het avondrood plaatsmaken voor de sterrenpracht. andaag dag drie, Hindeloopen-Wor- kum-I]lst. Een jong stel dat op zijn bootje een peuter in bad doet, be twijfelt of het water van de Elfste- denroute van Hindeloopen naar Workum diep genoeg is. Via de sluis een stukje IJssel meer pakken, is een alternatief Gisteren, zo hoorden we op de boordradio, heeft de poli tie daar veel vaarrecreanten moeten helpen die door de harde wind in problemen wa ren geraakt. Vandaag is het rustiger, schat ten wij in. Bovendien doorkruisen we al leen een randje IJsselmeer. Zo idyllisch als het afscheid van Hindeloopen is - langs ka piteinshuizen en door een minisluis - zo heftig is het buitengaats. Het water is diep -en de golven zijn krachtig. De boot wordt heen en weer geslingerd, nog net niet opge tild. De angst van onze jongste maakt in druk en helemaal zeker weten hoe dit af loopt, doen we ook niet. Gelukkig houden we van afwisseling. Om 12.00 uur bereiken we veilig de sluis in Workum. In een op tocht van boten varen we door Workum, langs Bolsward en weer zuidwaarts naar Ijlst. Daar proberen we de boot netjes aan te meren bij molen De Rat. Daarna trekken we in een handomdraai de kap over het dek, omdat er een kans bestaat dat het gaat regenen. nze vierde vaardag, IJlst-Sneek- IJlst-Heeg. Geen regen, wel och tenddauw die alles nat maakt. We lopen de boot af om bij de supermarkt een ontbijtje te kopen. Aan wal merk je dat je evenwichtsorgaan moeilijk af scheid kan nemen van de deining op de boot. Sneek wenkt veelbelovend. De be roemde Waterpoort voldoet aan de ver wachtingen, maar verder springt de stad er niet uit. Op de terugweg naar Heeg kiezen we opnieuw de route langs Ijlst. Daar is het even slikken. We varen kalm onder de open brug door en vangen geroutineerd het klompje van de brugwachter op, om dan het stuurwiel een eindje naar rechts te draaien voor een scherpe bocht. Daar doemt breed en hoog een rondvaartboot op. De bootjes links en rechts moeten zich tegen de kade drukken. Op de kant kijken omwonenden toe. Maar het is dag vier van onze vaartocht, dus blijven domme ma noeuvres uit. Vol zelfvertrouwen varen we terug naar Heeg, nog eenmaal de geuren van de wal opsnuivend. Mest, bloemen en hooi. Na aankomst wordt de boot nageke ken op ontbrekende inventaris en schade. Gelukkig zegt de man die het werkje ver richt, dat hij pas moeilijk doet als de verf er afis. Zo bont hebben we het niet gemaakt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 69