19 reizen
rcf
jO^sl0tamJ
Van Heeg
naar Sloten
Van Sloten naar
Hindeloopen
Van Hindeloopen Van Ijlst
naar Ijlst naar Heeg
3
Rond Pasen begint "het Nederlandse vaarseizoen. Wie dat eerste weekeinde van
april een bootje wil huren, moet nu dus plannen maken. Hugo de Bruijne had
zijn waterdoop in Friesland. Hij leerde er knopen leggen, aanmeren en
achter uit varen.
reizen@wegener.nl
024-3650360
Zaterdag 30 januari 2010
Deining
op het
Friese water
FRIESLAND
1-Bolsward aSSa
2. Workum -4BSL,
3. Hindeloopen
4. Stavoren
5. Sloten
6. Woudsend
7. Heeg
8. Ijlst
9.Sneek
IJsselmeer
Heeaermeer
Fluessen
:o: Friesland is een geliefd vaargebied. Wacht
dus niet te lang met het reserveren van
een boot. Vooral als u rond Pasen of in de
meivakantie wilt boeken.
Varen op een motorjacht is mogelijk zon
der vaarbewijs. Bij de huur is een instruc
tieles inbegrepen. Wij kregen les van Fries
land Holland Tourist Information Travel
service. De boot huurden we van Otten-
home Heeg Yachts.
Huurprijzen variëren per verhuurder en
zijn afhankelijk van seizoen en huurtermijn.
Houd rekening met bruggeld (rond de
1,50 euro per brug). In aanlegplaatsen in
stad en dorp betaalt u liggeld. Buiten de
bebouwde kom zijn vaak gratis ligplaatsen.
www.frieslandholland.nl
www.ottenhomeheeg.nl
www.rivercruise.nl
www.holidays-in-holland.nl
www.boatcharterholland.nl
www.elfstedentouristinformation.nl
www.frisian-boat-show.nl
www.rent-a-cruiser.nl
www.vaargidsen.nl
Reageren?
redactie.reizen@wegener.nl
bp Toji
- Tijdens het varen gaat een nieuwe wè-
W' .i. j» reld open van vaarten, kanalen en boer-
derijen aan het water. fotoCPD
et vaaravontuur gaat beginnen,
eerst van Heeg naar Sloten. Voor
dat het zover is, krijgen we vaarles.
Sjoerd vertelt alles wat we moeten
weten. Dat is nodig, al doen de jongens van
de bootverhuurder laconiek. „Een boot kan
voor- en achteruit." Sjoerd geeft tips over
vaarroutes, rechts houden en het karakter
van watertoeristen. Hij laat ons oefenen.
Knopen leggen, aanmeren en achteruitva
ren. De kinderen luisteren mee, want tij
dens het varen heb je elkaar nodig bij het
aanmeren of om te voorkomen dat je iets
schampt. Vroeg in de avond vertrekken we
naar Sloten. Al na een kwartiertje trilt de
lucht boven het dek van euforie: we kun
nen het zelf! Er gaat een nieuwe wereld
open van meren, rietkragen en vaarten. We
naderen Sloten. Bij de brug vragen we of er
plek is om aan te meren. „Vast wel", zegt ie
mand op de wal. Als de brug open is, wiebe
len we verder. In het klompje dat zwiepend
op ons afkomt, doen we het bruggeld. Als
we zijn aangemeerd, zegt de havenmeester
dat de boeg verder van de kant moet liggen
en dat de stootkussens hoger moeten han
gen, anders beschadigt de boot. Ijverig trek
ken we touwen strak en leggen nieuwe kno
pen. Op de wal heerst de sfeer van een cam
ping, inclusief toilet- en douchegebouwen.
Iag twee, Sloten-Stavoren-Hinde-
loopen. Het waait stevig als we
een beetje stijf aan dek komen.
Onze boot is ruim bemeten, maar
de banken in de kajuit zijn als bed niet al te
geriefelijk. We ontbijten aan dek en groeten
met een handopsteken iedereen die voorbij
komt. Vandaag gaan we eerst naar Stavoren.
Langs Woudsend, waar een kerk aan het wa
ter is verbouwd tot een prachtige woning,
en dan het Heegermeer en de Fluessen op.
Op het Slotermeer staat een sterko wind en
moeten we voortdurend bijsturen. Op de
Fluessen kunnen we met de kop in de wind
varen, wat veel makkelijker is. Zeilboten
schieten voorlangs, wij blijven in de vaarrou
te en halen overmoedig wat trage brohders
in. Voor we het weten, zijn we in Stavoren.
Een vrouw ziet dat het aanleggen niets
wordt en schiet te hulp. Vanaf de wal houdt
ze de boot vast met het touw dat we toewer
pen. We gaan zwemmen bij een strandje
aan het IJsselmeer. Na Stavoren volgt Hinde
loopen. Dit lijkt het Openluchtmuseum,
maar dan in het echt. Aan de IJsselmeer-
zijde is de haven mudvol. Wij liggen aan de
andere kant, naast een voetbalveld, waar we
wat op doel schieten. Daarna zien we in
stilte het avondrood plaatsmaken voor de
sterrenpracht.
andaag dag drie, Hindeloopen-Wor-
kum-I]lst. Een jong stel dat op zijn
bootje een peuter in bad doet, be
twijfelt of het water van de Elfste-
denroute van Hindeloopen naar Workum
diep genoeg is. Via de sluis een stukje IJssel
meer pakken, is een alternatief Gisteren, zo
hoorden we op de boordradio, heeft de poli
tie daar veel vaarrecreanten moeten helpen
die door de harde wind in problemen wa
ren geraakt. Vandaag is het rustiger, schat
ten wij in. Bovendien doorkruisen we al
leen een randje IJsselmeer. Zo idyllisch als
het afscheid van Hindeloopen is - langs ka
piteinshuizen en door een minisluis - zo
heftig is het buitengaats. Het water is diep
-en de golven zijn krachtig. De boot wordt
heen en weer geslingerd, nog net niet opge
tild. De angst van onze jongste maakt in
druk en helemaal zeker weten hoe dit af
loopt, doen we ook niet. Gelukkig houden
we van afwisseling. Om 12.00 uur bereiken
we veilig de sluis in Workum. In een op
tocht van boten varen we door Workum,
langs Bolsward en weer zuidwaarts naar
Ijlst. Daar proberen we de boot netjes aan
te meren bij molen De Rat. Daarna trekken
we in een handomdraai de kap over het
dek, omdat er een kans bestaat dat het gaat
regenen.
nze vierde vaardag, IJlst-Sneek-
IJlst-Heeg. Geen regen, wel och
tenddauw die alles nat maakt.
We lopen de boot af om bij de
supermarkt een ontbijtje te kopen. Aan wal
merk je dat je evenwichtsorgaan moeilijk af
scheid kan nemen van de deining op de
boot. Sneek wenkt veelbelovend. De be
roemde Waterpoort voldoet aan de ver
wachtingen, maar verder springt de stad er
niet uit. Op de terugweg naar Heeg kiezen
we opnieuw de route langs Ijlst. Daar is het
even slikken. We varen kalm onder de open
brug door en vangen geroutineerd het
klompje van de brugwachter op, om dan
het stuurwiel een eindje naar rechts te
draaien voor een scherpe bocht. Daar
doemt breed en hoog een rondvaartboot
op. De bootjes links en rechts moeten zich
tegen de kade drukken. Op de kant kijken
omwonenden toe. Maar het is dag vier van
onze vaartocht, dus blijven domme ma
noeuvres uit. Vol zelfvertrouwen varen we
terug naar Heeg, nog eenmaal de geuren
van de wal opsnuivend. Mest, bloemen en
hooi. Na aankomst wordt de boot nageke
ken op ontbrekende inventaris en schade.
Gelukkig zegt de man die het werkje ver
richt, dat hij pas moeilijk doet als de verf er
afis. Zo bont hebben we het niet gemaakt.