3 spectrum INISHPLAATS lGIRo $SHË WELKOM IN MONUMENTENSTAD MIDDELBURG RUIM 1200 MONUMENTEN EN GEZELLIGE SFEER WEEKMARKT Markt Zaterdag 30 januari 2010 g -'Ja-' 1 >-.;V - ;v - - v >- 1 A58 Reimerswaal (bij Kruiningen)* A 2 Sloeweg-Noord bij Vlissingen 3 A58 ter hoogte van Kapelle 4 A58 ter hoogte van Goes 5 A58 Reimerswaal (bij Kruiningen)* 6 Oude Rijksweg te Kruiningen 7 A58 ter hoogte van Middelburg 8 Schroewegte Middelburg 9 Deltaweg ter hoogte van Goes verschillende locaties dingen vastleggen, de snelheid op die plek wel daalt. Vooral regelmatige passanten hebben snel door dat ze geflitst kunnen worden. En een paal is minder kostbaar, vandaar dat we die ook gebruiken." Ze kent het verhaal dat de politie afspra ken maakt over het van tevoren bepaalde quotum aan uit te schrijven snelheidsboe tes. „Dat verhaal is voor een deel waar. We stellen van tevoren in overleg met het Team Verkeer Landelijk Parket een aantal vast, maar dat aantal is niet leidend, het is eerder richtinggevend. Het is ook niet zo dat we er apart voor op pad gaan om dat aantal te halen, het moet passen in ons normale werk. Dus we gaan in december niet extra ons best doen om het afgespro ken aantal boetes te kunnen halen." In allerlei onderzoeken en studies naar de zin en onzin van verkeershandhaving wordt er op gehamerd dat er draagvlak moet zijn voor snelheidscontroles als hand- havingsmiddel. Zo schreef onderzoeker Charles Goldenbeld van de Stichting We tenschappelijk Onderzoek Verkeersveilig heid (SWOV) in Het tijdschrift voor de po litie dat er bij burgers best draagvlak is voor verkeerstoezicht, maar er is ook kri tiek. Hij vergelijkt de publieke opinie wat dat betreft met de houding van het Neder landse volk jegens het Nederlands elftal. „We staan allemaal achter het Nederlands elftal, maar na elke wedstrijd is er de collec tieve neiging het elftal grondig te bekritise ren. Ook als het Nederlands elftal een over winning behaalt, wordt er vaak nog steen en been geklaagd over het vertoonde spel en de 'uitvoering'. Verder wijst hij er op dat burgers vaak grote moeite hebben met zogenaamde kleine overtredingen van en kele kilometers. Maar Goldenbeld consta teert dat wanneer de gemiddelde snelheid met slechts één kilometer per uur daalt, er al sprake is van een te verwachten veilig heidswinst. Toch hamert Goldenbeld op transparantie en duidelijke communicatie met het pu bliek. In dat verband noemt hij Engeland als voorbeeld waar de politie expliciet dui delijk maakt dat het beleid er niet op is ge richt om extra inkomsten te genereren met snelheidscamera's. In tegenstelling tot in Nederland zijn er in Engeland ook dui delijke criteria en richtlijnen voor het plaat sen van camera's voor snelheidscontroles. In Engeland leggen politiekorpsen de op zet en resultaten van hun beleid, inclusief de handhavingsinspanningen ook voor aan burgercomités die hun (kritische) me ning hierover kunnen geven. Letty Demmers is het er mee eens dat er meer gedaan zou kunnen worden aan voorlichting en informatie over snelheids controles. „Vaak zijn het landelijke cam pagnes die gelanceerd worden. Maar het zou best een onderwerp kunnen zijn dat we samen met het Regionaal Ver keers Orgaan Verkeersveiligheid Zee land (ROVZ) en de gemeenten eens op moeten pakken. Dat zou je kunnen koppelen aan voor lichting over de effecten van snelheid bij verkeersongeval len. Daar zijn hele duidelijk filmpjes over, maar die worden meestal alleen vertoond aan mensen die overtredingen hebben be gaan." Zeeland wil in 2020 de (verkeers)veiligste provin cie van Nederland wor den. Vorig jaar waren in het Zeeuwse verkeer 21 doden te betreuren. Dat zijn geen enorme aantallen, zeker als je ziet dat bijvoorbeeld in Spanje vorig weekeinde alleen al 21 doden in het ver keer vielen. Maar ie dereen is het er over eens dat elk slachtoffer er een te veel is.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 51