3 spectrum
INISHPLAATS
lGIRo $SHË
WELKOM IN MONUMENTENSTAD
MIDDELBURG
RUIM 1200 MONUMENTEN
EN GEZELLIGE SFEER
WEEKMARKT
Markt
Zaterdag 30 januari 2010
g
-'Ja-' 1
>-.;V
- ;v -
-
v >-
1 A58 Reimerswaal (bij Kruiningen)* A
2 Sloeweg-Noord bij Vlissingen
3 A58 ter hoogte van Kapelle
4 A58 ter hoogte van Goes
5 A58 Reimerswaal (bij Kruiningen)*
6 Oude Rijksweg te Kruiningen
7 A58 ter hoogte van Middelburg
8 Schroewegte Middelburg
9 Deltaweg ter hoogte van Goes
verschillende locaties
dingen vastleggen, de snelheid op die plek
wel daalt. Vooral regelmatige passanten
hebben snel door dat ze geflitst kunnen
worden. En een paal is minder kostbaar,
vandaar dat we die ook gebruiken."
Ze kent het verhaal dat de politie afspra
ken maakt over het van tevoren bepaalde
quotum aan uit te schrijven snelheidsboe
tes. „Dat verhaal is voor een deel waar. We
stellen van tevoren in overleg met het
Team Verkeer Landelijk Parket een aantal
vast, maar dat aantal is niet leidend, het is
eerder richtinggevend. Het is ook niet zo
dat we er apart voor op pad gaan om dat
aantal te halen, het moet passen in ons
normale werk. Dus we gaan in december
niet extra ons best doen om het afgespro
ken aantal boetes te kunnen halen."
In allerlei onderzoeken en studies naar de
zin en onzin van verkeershandhaving
wordt er op gehamerd dat er draagvlak
moet zijn voor snelheidscontroles als hand-
havingsmiddel. Zo schreef onderzoeker
Charles Goldenbeld van de Stichting We
tenschappelijk Onderzoek Verkeersveilig
heid (SWOV) in Het tijdschrift voor de po
litie dat er bij burgers best draagvlak is
voor verkeerstoezicht, maar er is ook kri
tiek. Hij vergelijkt de publieke opinie wat
dat betreft met de houding van het Neder
landse volk jegens het Nederlands elftal.
„We staan allemaal achter het Nederlands
elftal, maar na elke wedstrijd is er de collec
tieve neiging het elftal grondig te bekritise
ren. Ook als het Nederlands elftal een over
winning behaalt, wordt er vaak nog steen
en been geklaagd over het vertoonde spel
en de 'uitvoering'. Verder wijst hij er op
dat burgers vaak grote moeite hebben met
zogenaamde kleine overtredingen van en
kele kilometers. Maar Goldenbeld consta
teert dat wanneer de gemiddelde snelheid
met slechts één kilometer per uur daalt, er
al sprake is van een te verwachten veilig
heidswinst.
Toch hamert Goldenbeld op transparantie
en duidelijke communicatie met het pu
bliek. In dat verband noemt hij Engeland
als voorbeeld waar de politie expliciet dui
delijk maakt dat het beleid er niet op is ge
richt om extra inkomsten te genereren
met snelheidscamera's. In tegenstelling tot
in Nederland zijn er in Engeland ook dui
delijke criteria en richtlijnen voor het plaat
sen van camera's voor snelheidscontroles.
In Engeland leggen politiekorpsen de op
zet en resultaten van hun beleid, inclusief
de handhavingsinspanningen ook voor
aan burgercomités die hun (kritische) me
ning hierover kunnen geven.
Letty Demmers is het er mee eens dat er
meer gedaan zou kunnen worden aan
voorlichting en informatie over snelheids
controles. „Vaak zijn het landelijke cam
pagnes die gelanceerd worden. Maar het
zou best een onderwerp kunnen zijn
dat we samen met het Regionaal Ver
keers Orgaan Verkeersveiligheid Zee
land (ROVZ) en de gemeenten
eens op moeten pakken. Dat zou
je kunnen koppelen aan voor
lichting over de effecten van
snelheid bij verkeersongeval
len. Daar zijn hele duidelijk
filmpjes over, maar die
worden meestal alleen
vertoond aan mensen die
overtredingen hebben be
gaan."
Zeeland wil in 2020 de
(verkeers)veiligste provin
cie van Nederland wor
den. Vorig jaar waren in
het Zeeuwse verkeer 21
doden te betreuren.
Dat zijn geen enorme
aantallen, zeker als je
ziet dat bijvoorbeeld
in Spanje vorig
weekeinde alleen al
21 doden in het ver
keer vielen. Maar ie
dereen is het er
over eens dat elk
slachtoffer er een te veel is.