spectrum 2
Snelheidsregistratie in Zeeland
Zaterdag 30 janüari 2010
Snelheidscontroles
vragen om begrip
De provincie Zeeland staat bekend als een gebied waar je
snel tegen een snelheidsbekeuring aanloopt. Het beeld bestaat dat
achter iedere boom een flitspaal of lasergun op de loer ligt. Recent
kreeg Zeeland van RTL de twijfelachtige eer de regio te zijn waar de
meeste snelheidsbekeuringen buiten de bebouwde kom worden
geschreven.
door René Schrier
Debat over verkeersveiligheid
16 februari, filmzaal Abdij, Middelburg
Aanvang: 19.00 uur
Meldt u aan via debat@pzc.nl
Zie ook www.pzc.nl/verkeersdebat
In 2008 besteedde de Zeeuwse poli
tie 2400 uur aan snelheidscontroles.
Dat leverde toen 290.000 geconsta
teerde overtredingen op. Vorig jaar
waren het 2800 uren, maar liep het
aantal boetes terug naar 260.000. In die ge
tallen zitten ook de overtredingen die voor
komen uit de trajectcontroles op de Zee-
landbrug en in de Westerscheldetunnel en
de overtredingen die door de flitspalen
worden vastgelegd. Voor een goed begrip;
het geld dat van die bekeuringen binnen
komt gaat in de rijkskas en niet naar de
Zeeuwse politie.
Korpschef Letty Demmers noemt het gun
stig dat het aantal uren besteed aan snel
heidscontroles toegenomen is en dat het
aantal waargenomen overtredingen af
nam. Dat vooral het Zeeuwse buitenge
bied hoge scores laat zien is volgens haar
verklaarbaar. „In de binnenstad van Mid
delburg zal je niet zo snel sneller dan 50 ki
lometer per uur rijden. In wijken waar dat
wel gebeurt worden wel specifieke contro-
Percentage automobilisten dat in 2008
meer dan 20 km/u te hard rijdt. Geme
ten met de meetlussen die verspreid
door de provincie in het wegdek liggen
<20%
20%-40%
>40%
O limiet 60 km/u
limiet 80 km/u
A limiet 100 km/u
Een warm welkom in Middelburg.
foto Lex de Meester
les met laserguns gehouden. Het Zeeuwse
buitengebied heeft ook een aparte wegen
structuur. Daarop bevindt "zich doorgaand
verkeer, maar ook landbouwverkeer en in
de zomer vakantieverkeer. Die combinatie
van verkeer dat zich met verschillende
snelheden voortbeweegt kan problemen
opleveren. We zien daarnaast dat er in het
buitengebied veel eenzijdige ongevallen
zijn De wegbeheerders proberen met fysie
ke maatregelen van alles te doen aan de
verkeersveiligheid. Bij de inzet van snel
heidscontroles kijken we naar de ongevals-
gegevens op een weg en naar de snelheids-
gegevens die voortkomen uit de meetlus
sen die door de hele provincie in de weg
zijn aangebracht Tevens overleggen we
met de wegbeheerders en de Integrale Ver
keershandhaving Zeeland (IVZ) en zo be
palen we ons beleid ten aanzien van de in
zet van snelheidscontroles."
Demmers is vooral tevreden over de inzet
van snelheidscontroles waarbij de overtre
ders staande worden gehouden. Bijvoor
beeld als de overtreding is geconstateerd
met behulp van een lasergun. „Dat werkt
heel efficiënt omdat overtreders meteen
met hun hoge snelheid worden geconfron
teerd en zich nog precies weten te herinne
ren waar en wanneer ze in de fout zijn ge
gaan. Dat is veel beter dan wanneer ze na
een aantal maanden een briefin de bus
krijgen in verband met een snelheidsover
treding. Vaste palen hebben ook wel ef
fect, maar iedereen weet meestal al heel
snel waar de palen staan en heeft dan de
neiging om enkele meters verder het gaspe
daal weer in te trappen. Toch merken we
dat als de palen hun werk doen en overtre-
Donja Odijk bron Provincie Zeeland