spectrum 2 Snelheidsregistratie in Zeeland Zaterdag 30 janüari 2010 Snelheidscontroles vragen om begrip De provincie Zeeland staat bekend als een gebied waar je snel tegen een snelheidsbekeuring aanloopt. Het beeld bestaat dat achter iedere boom een flitspaal of lasergun op de loer ligt. Recent kreeg Zeeland van RTL de twijfelachtige eer de regio te zijn waar de meeste snelheidsbekeuringen buiten de bebouwde kom worden geschreven. door René Schrier Debat over verkeersveiligheid 16 februari, filmzaal Abdij, Middelburg Aanvang: 19.00 uur Meldt u aan via debat@pzc.nl Zie ook www.pzc.nl/verkeersdebat In 2008 besteedde de Zeeuwse poli tie 2400 uur aan snelheidscontroles. Dat leverde toen 290.000 geconsta teerde overtredingen op. Vorig jaar waren het 2800 uren, maar liep het aantal boetes terug naar 260.000. In die ge tallen zitten ook de overtredingen die voor komen uit de trajectcontroles op de Zee- landbrug en in de Westerscheldetunnel en de overtredingen die door de flitspalen worden vastgelegd. Voor een goed begrip; het geld dat van die bekeuringen binnen komt gaat in de rijkskas en niet naar de Zeeuwse politie. Korpschef Letty Demmers noemt het gun stig dat het aantal uren besteed aan snel heidscontroles toegenomen is en dat het aantal waargenomen overtredingen af nam. Dat vooral het Zeeuwse buitenge bied hoge scores laat zien is volgens haar verklaarbaar. „In de binnenstad van Mid delburg zal je niet zo snel sneller dan 50 ki lometer per uur rijden. In wijken waar dat wel gebeurt worden wel specifieke contro- Percentage automobilisten dat in 2008 meer dan 20 km/u te hard rijdt. Geme ten met de meetlussen die verspreid door de provincie in het wegdek liggen <20% 20%-40% >40% O limiet 60 km/u limiet 80 km/u A limiet 100 km/u Een warm welkom in Middelburg. foto Lex de Meester les met laserguns gehouden. Het Zeeuwse buitengebied heeft ook een aparte wegen structuur. Daarop bevindt "zich doorgaand verkeer, maar ook landbouwverkeer en in de zomer vakantieverkeer. Die combinatie van verkeer dat zich met verschillende snelheden voortbeweegt kan problemen opleveren. We zien daarnaast dat er in het buitengebied veel eenzijdige ongevallen zijn De wegbeheerders proberen met fysie ke maatregelen van alles te doen aan de verkeersveiligheid. Bij de inzet van snel heidscontroles kijken we naar de ongevals- gegevens op een weg en naar de snelheids- gegevens die voortkomen uit de meetlus sen die door de hele provincie in de weg zijn aangebracht Tevens overleggen we met de wegbeheerders en de Integrale Ver keershandhaving Zeeland (IVZ) en zo be palen we ons beleid ten aanzien van de in zet van snelheidscontroles." Demmers is vooral tevreden over de inzet van snelheidscontroles waarbij de overtre ders staande worden gehouden. Bijvoor beeld als de overtreding is geconstateerd met behulp van een lasergun. „Dat werkt heel efficiënt omdat overtreders meteen met hun hoge snelheid worden geconfron teerd en zich nog precies weten te herinne ren waar en wanneer ze in de fout zijn ge gaan. Dat is veel beter dan wanneer ze na een aantal maanden een briefin de bus krijgen in verband met een snelheidsover treding. Vaste palen hebben ook wel ef fect, maar iedereen weet meestal al heel snel waar de palen staan en heeft dan de neiging om enkele meters verder het gaspe daal weer in te trappen. Toch merken we dat als de palen hun werk doen en overtre- Donja Odijk bron Provincie Zeeland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 50