zeeland 119 spel en muziek heel veel kanten op Seidermaaltijd brug tussen Mozes en nu Aantal acties KNRM Stellendam neemt toe; Ouddorp blijft gelijk 'Geld pas is niet voor verdere ontwikkeling' 'Die dans rond het Gouden Kalf. Daar hoorde ik meteen de muziek bij. regisseur/componist Henk Blom dönderdag 28 januari 2010 S ui iiiiii'ii nr"-r~r- - T"TT'iTTrrirrrMTiiwn^ ihii 1 ■mnnn --' "t" «■>•---<■» door Ali Pankow Mozes sprak hem met een tot de verbeel ding bij herlezing van het authentieke bijbel verhaal. „Toch schuilt daar ook een groot gevaar in hoor. Het is na tuurlijk niet de bedoeling het hele verhaal zo exact mogelijk na te ver tellen. Het moet naar deze tijd toe worden uitgelegd", zegt tekstschrij ver en regisseur Henk Blom van de kerkmusicals in de Jacobuskerk in Renesse. Na vijf voorgaande producties - Jakob, Ester, Jona, David en Ruth en een tussentijdse de collagevoor stelling - is het nu de beurt aan Mozes. De opvoeringen staan ge pland op vrijdag 12 en zaterdag 13 en vrijdag 19 en zaterdag 20 maart. Daar is een repetitieproces van een halfjaar aan voorafgegaan, ter wijl het script uiteraard al ruim daarvoor was gemaakt. Het verhaal van Mozes bood Blom niet alleen mooi dramaturgisch materiaal, ook als componist raak te hij snel geïnspireerd. „Die dans rond het Gouden Kalf bijvoor beeld. Daar hoorde ik meteen de muziek bij. Ook in de aankomst aan de overkant van de Rietzee zag ik dans en muziek", zegt Blom. Het maken van de choreografie kon hij overigens in het volste ver trouwen uitbesteden aan Caroline Hanse en Marleen van Sighem, twee castleden die daar inmiddels ervaring mee hebben. „Een vereiste is dat het er goed uit ziet, maar dat de bewegingen in fei te niet zo moeilijk zijn. Dat prik kelt zoveel mogelijk spelers, jong en wat ouder, er spontaan aan mee te doen. Ik leg dat liever niet verplicht op." Mozes wordt in de Bijbel opge voerd als kind van Hebreeuwse af komst. Zijn volk leefde onder Egyptische onderdrukking. In een geboorteregeling was zelfs bepaald dat alleen meisjes mochten blijven leven. Daarom werd Mozes door zijn moeder als baby te vondeling gelegd tussen het riet. Daar werd hij gevonden door de dochter van de farao. Als het verhaal in de mu sical begint, is Mozes al een jaar of tien. Hij groeit op aan het Egypti sche hof en komt pas op zijn veer tigste jaar tot het besef dat hij bij het volk van Israël hoort en dat de mensen worden onderdrukt door Egyptische slavendrijvers. Later krijgt Mozes de opdracht zijn volk uit Egypte te halen en naar het land Kanaan te brengen. Tijdens de tocht door de woestijn komt hij in het bezit van de stenen tafe len met de Tien Geboden. Het verhaal speelt zich af rond 1500 a 1000 vóór Christus. „Er valt nogal veel uit te leggen en er zijn fikse sprongen in de tijd te maken. Daarom heb ik voor het eerst geko zen voor een verteller," zegt Blom. Het verhaal biedt hem mogelijkhe den voor enkele pittige 'massa scènes'. Zo beginnen de mensen tijdens de tocht door de woestijn te morren tegen Mozes en zijn "broer Aaron. „Hadden we er toch niet beter aan gedaan in Egypte te blijven', vragen zij zich af als de le vensomstandigheden steeds slech ter worden. Mozes is niet zo'n vaardig redenaar. Om een betoog te voeren, kan hij beter een beroep doen op zijn broer Aaron. In dit ge val komt echter ook zijn broer er niet uit. Blom, altijd goed in het slaan van humoristische brugge tjes tussen verleden en heden, voert daar 'De rijdende rechter' op in het verhaal. De man constateert dat het volk in de woestijn hele maal geen eigen wetten heeft om te toetsen. „Zorg eerst maar eens dat die er komen", zegt de rechter. Dat is zijn uitspraak en daar zullen Mozes en de zijnen het mee moe ten doen. Een groep van 14 kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar heeft ook een wezenlijk aandeel in deze mu sical. Blom grinnikt vergenoegd als hij vertelt dat hij de kinderen 'een heel ondeugend lied' laat zin gen. Het is een rap, heet Gaaf en gaat over de kleine Mozes, die vol gens de Joodse traditie besneden is. Verder is er in duo's voor de kin deren een taak weggelegd bij het verbeelden van de tien plagen. Die krijgen de farao's te verduren voor dat zij Mozes en zijn mensen toe stemming te geven hun God te gaan vereren in de woestijn. door Ton van den Nouweland OUDDORP - De redders van het KNRM-station Stellendam kwa men vorig jaar 91 keer in actie. Dat zijn zes uitrukken meer dan in 2008. De reddingboten van Oud dorp voeren 102 keer uit, even veel als in 2008. Door de posten gezamenlijk wer den 317 mensen en twee honden in veiligheid gebracht. De post Ouddorp was het meest actief op de Grevelingen, Stellen dam vooral op zee (67 keer) en minder vaak (24 keer) op het Ha ringvliet. KNRM Stellendam voer veertien keer uit voor hulp aan visserssche pen. Kitesurfers zijn ook een punt van aandacht van de KNRM in Stellendam. Voor deze sporters werd dertien keer alarm geslagen. Zij komen vooral bij de Slufter op zee in de problemen. Zeil- en motorjachten voeren de lijst aan in Ouddorp. Voor surfers moest 29 keer in actie worden ge komen, in 15 gevallen betrof het ki tesurfers. Ouddorp voer zeven keer uit voor zwemmers in gevaar, assisteerde bij drie medische eva cuaties en bracht twee stoffelijke overschotten aan land. De KNRM in Zeeland en overig Nederland gaven vorige week hun jaarcijfers vrij.' Station Neeltje ]ans kwam 100 keer in actie, negentien keer min der dan in 2008. Deze daling wordt toegeschreven aan het effect van herhaalde voorlichting. ZIERIKZEE - Volgens het college van B8tW is het bedrag van 35.000 eu ro dat de stichting SchouwenDui- velandPas van de gemeente heeft gekregen, niet bedoeld voor de ver dere ontwikkeling van de pas, maar voor lopende zaken. LSD had hier vragen over gesteld, omdat was afgesproken dat het col lege geen geld zou uitgeven aan de verdere ontwikkeling van de pas totdat de raad goed geïnformeerd was over de kosten. Het college antwoordt nu dat 10.000 euro be doeld is voor de dagelijkse gang van zaken van het al lopende pro ject. De overige 25.000 is een over bruggingskrediet en wordt dus te rugbetaald, uiterlijk in april 2010. Mozes kijkt vanuit de verte uit op het beloofde land. Zijn taak is volbracht. Met zijn dood op 120-jarige leef tijd zal hem veel strijd verder be spaard blijven. „Maar zo kun je mensen niet naar huis sturen. Musical vereist een lichter slot", vindt Henk Blom. Met een seidermaaltijd als eind- scène slaat hij nu ook een brug tus sen Mozes en het heden. Volgens hem sluit dat bovendien goed aan bij het standpunt dat de kerken raad Renesse/Noordwelle inneemt ten aanzien van de Palestijnse kwestie. Sinds haar bezoek aan Pa lestijns gebied in 2008 neemt deze kerkelijke gemeente duidelijk stel ling tegen de 'landje-pik-politiek' van Israël en bepleit ze een vreed zame dialoog. Samenwerkende kerken in de Schouwse Westhoek houden jaar lijks een seidermaaltijd volgens Joodse traditie. Aan de tafel voor deze maaltijd is één couvert extra ingedekt. Het verbeeldt de plek die wordt opengelaten voor de profeet Elia en staat symbool voor de wijze raad in elk huis een plekje open te houden voor de onver wachte gast. In de musical zal de lege plek worden bezet door een Palestijnse vrouw, die het Exodus- verhaal aanvult met enkele pittige vragen. Zij opent zo een visioen van een beloofd land waarin het Joodse en het Palestijnse volk in vrede samenwonen. Kerkmusical Mozes, vrij. 12 en za. 13 maart, vrij. 19 en za. 20 maart, Jacobus kerk, Renesse, 19.30 uur. Kaarten vanaf 1 feb. verkrijgbaar bij Delta Warenhuis, Hogezoom 194/200, Renesse, tel. 0111-461343 en bij Krijnse Locker World of Drinks, Lange Reke 5. Mozes en Aaron moeten ervaren dat er onder het volk twijfels zijn binnen geslopen. 'Hebben we er wel goed aan gedaan weg te gaan uit Egypte?' VLUCHTELINGENZORG Het straatarme HAITI is getroffen dooreen hevige AARDBEVING. Duizenden SLACHTOFFERS zijn te betreuren. OVERLEVENDEN hebben water, medische zorg, eten en NOODOPVANG hard nodig. HELP ONS HELPEN. Steun onze noodhulpactie en stort uw gift o.v.v. 'oordbeving Haiti'. Afstemming heeft plaats gevonden met Tear, Dorcas en Red een Kind. Woord 'Daad www.woordendaad.nl giro 733, Gorinchem www.zoa.nl giro 550, Apeldoorn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 77