zeeland 119
spel en muziek heel veel kanten op
Seidermaaltijd brug
tussen Mozes en nu
Aantal acties KNRM Stellendam
neemt toe; Ouddorp blijft gelijk
'Geld pas is niet
voor verdere
ontwikkeling'
'Die dans rond het Gouden Kalf. Daar hoorde ik
meteen de muziek bij. regisseur/componist Henk Blom
dönderdag 28 januari 2010
S
ui iiiiii'ii nr"-r~r- - T"TT'iTTrrirrrMTiiwn^ ihii 1 ■mnnn --' "t" «■>•---<■»
door Ali Pankow
Mozes sprak hem met
een tot de verbeel
ding bij herlezing van
het authentieke bijbel
verhaal. „Toch schuilt daar ook
een groot gevaar in hoor. Het is na
tuurlijk niet de bedoeling het hele
verhaal zo exact mogelijk na te ver
tellen. Het moet naar deze tijd toe
worden uitgelegd", zegt tekstschrij
ver en regisseur Henk Blom van
de kerkmusicals in de Jacobuskerk
in Renesse.
Na vijf voorgaande producties -
Jakob, Ester, Jona, David en Ruth
en een tussentijdse de collagevoor
stelling - is het nu de beurt aan
Mozes. De opvoeringen staan ge
pland op vrijdag 12 en zaterdag 13
en vrijdag 19 en zaterdag 20 maart.
Daar is een repetitieproces van
een halfjaar aan voorafgegaan, ter
wijl het script uiteraard al ruim
daarvoor was gemaakt.
Het verhaal van Mozes bood Blom
niet alleen mooi dramaturgisch
materiaal, ook als componist raak
te hij snel geïnspireerd. „Die dans
rond het Gouden Kalf bijvoor
beeld. Daar hoorde ik meteen de
muziek bij. Ook in de aankomst
aan de overkant van de Rietzee
zag ik dans en muziek", zegt
Blom.
Het maken van de choreografie
kon hij overigens in het volste ver
trouwen uitbesteden aan Caroline
Hanse en Marleen van Sighem,
twee castleden die daar inmiddels
ervaring mee hebben.
„Een vereiste is dat het er goed uit
ziet, maar dat de bewegingen in fei
te niet zo moeilijk zijn. Dat prik
kelt zoveel mogelijk spelers, jong
en wat ouder, er spontaan aan
mee te doen. Ik leg dat liever niet
verplicht op."
Mozes wordt in de Bijbel opge
voerd als kind van Hebreeuwse af
komst. Zijn volk leefde onder
Egyptische onderdrukking. In een
geboorteregeling was zelfs bepaald
dat alleen meisjes mochten blijven
leven. Daarom werd Mozes door
zijn moeder als baby te vondeling
gelegd tussen het riet. Daar werd
hij gevonden door de dochter van
de farao. Als het verhaal in de mu
sical begint, is Mozes al een jaar of
tien. Hij groeit op aan het Egypti
sche hof en komt pas op zijn veer
tigste jaar tot het besef dat hij bij
het volk van Israël hoort en dat de
mensen worden onderdrukt door
Egyptische slavendrijvers. Later
krijgt Mozes de opdracht zijn volk
uit Egypte te halen en naar het
land Kanaan te brengen. Tijdens
de tocht door de woestijn komt
hij in het bezit van de stenen tafe
len met de Tien Geboden.
Het verhaal speelt zich af rond
1500 a 1000 vóór Christus. „Er valt
nogal veel uit te leggen en er zijn
fikse sprongen in de tijd te maken.
Daarom heb ik voor het eerst geko
zen voor een verteller," zegt Blom.
Het verhaal biedt hem mogelijkhe
den voor enkele pittige 'massa
scènes'. Zo beginnen de mensen
tijdens de tocht door de woestijn
te morren tegen Mozes en zijn
"broer Aaron. „Hadden we er toch
niet beter aan gedaan in Egypte te
blijven', vragen zij zich af als de le
vensomstandigheden steeds slech
ter worden. Mozes is niet zo'n
vaardig redenaar. Om een betoog
te voeren, kan hij beter een beroep
doen op zijn broer Aaron. In dit ge
val komt echter ook zijn broer er
niet uit. Blom, altijd goed in het
slaan van humoristische brugge
tjes tussen verleden en heden,
voert daar 'De rijdende rechter' op
in het verhaal. De man constateert
dat het volk in de woestijn hele
maal geen eigen wetten heeft om
te toetsen. „Zorg eerst maar eens
dat die er komen", zegt de rechter.
Dat is zijn uitspraak en daar zullen
Mozes en de zijnen het mee moe
ten doen.
Een groep van 14 kinderen in de
leeftijd van 8 tot 12 jaar heeft ook
een wezenlijk aandeel in deze mu
sical. Blom grinnikt vergenoegd
als hij vertelt dat hij de kinderen
'een heel ondeugend lied' laat zin
gen. Het is een rap, heet Gaaf en
gaat over de kleine Mozes, die vol
gens de Joodse traditie besneden
is. Verder is er in duo's voor de kin
deren een taak weggelegd bij het
verbeelden van de tien plagen. Die
krijgen de farao's te verduren voor
dat zij Mozes en zijn mensen toe
stemming te geven hun God te
gaan vereren in de woestijn.
door Ton van den Nouweland
OUDDORP - De redders van het
KNRM-station Stellendam kwa
men vorig jaar 91 keer in actie. Dat
zijn zes uitrukken meer dan in
2008. De reddingboten van Oud
dorp voeren 102 keer uit, even veel
als in 2008.
Door de posten gezamenlijk wer
den 317 mensen en twee honden
in veiligheid gebracht.
De post Ouddorp was het meest
actief op de Grevelingen, Stellen
dam vooral op zee (67 keer) en
minder vaak (24 keer) op het Ha
ringvliet.
KNRM Stellendam voer veertien
keer uit voor hulp aan visserssche
pen. Kitesurfers zijn ook een punt
van aandacht van de KNRM in
Stellendam. Voor deze sporters
werd dertien keer alarm geslagen.
Zij komen vooral bij de Slufter op
zee in de problemen.
Zeil- en motorjachten voeren de
lijst aan in Ouddorp. Voor surfers
moest 29 keer in actie worden ge
komen, in 15 gevallen betrof het ki
tesurfers. Ouddorp voer zeven
keer uit voor zwemmers in gevaar,
assisteerde bij drie medische eva
cuaties en bracht twee stoffelijke
overschotten aan land.
De KNRM in Zeeland en overig
Nederland gaven vorige week hun
jaarcijfers vrij.'
Station Neeltje ]ans kwam 100
keer in actie, negentien keer min
der dan in 2008. Deze daling
wordt toegeschreven aan het effect
van herhaalde voorlichting.
ZIERIKZEE - Volgens het college van
B8tW is het bedrag van 35.000 eu
ro dat de stichting SchouwenDui-
velandPas van de gemeente heeft
gekregen, niet bedoeld voor de ver
dere ontwikkeling van de pas,
maar voor lopende zaken.
LSD had hier vragen over gesteld,
omdat was afgesproken dat het col
lege geen geld zou uitgeven aan de
verdere ontwikkeling van de pas
totdat de raad goed geïnformeerd
was over de kosten. Het college
antwoordt nu dat 10.000 euro be
doeld is voor de dagelijkse gang
van zaken van het al lopende pro
ject. De overige 25.000 is een over
bruggingskrediet en wordt dus te
rugbetaald, uiterlijk in april 2010.
Mozes kijkt vanuit de verte
uit op het beloofde land.
Zijn taak is volbracht.
Met zijn dood op 120-jarige leef
tijd zal hem veel strijd verder be
spaard blijven.
„Maar zo kun je mensen niet naar
huis sturen. Musical vereist een
lichter slot", vindt Henk Blom.
Met een seidermaaltijd als eind-
scène slaat hij nu ook een brug tus
sen Mozes en het heden. Volgens
hem sluit dat bovendien goed aan
bij het standpunt dat de kerken
raad Renesse/Noordwelle inneemt
ten aanzien van de Palestijnse
kwestie. Sinds haar bezoek aan Pa
lestijns gebied in 2008 neemt deze
kerkelijke gemeente duidelijk stel
ling tegen de 'landje-pik-politiek'
van Israël en bepleit ze een vreed
zame dialoog.
Samenwerkende kerken in de
Schouwse Westhoek houden jaar
lijks een seidermaaltijd volgens
Joodse traditie. Aan de tafel voor
deze maaltijd is één couvert extra
ingedekt. Het verbeeldt de plek die
wordt opengelaten voor de profeet
Elia en staat symbool voor de
wijze raad in elk huis een plekje
open te houden voor de onver
wachte gast. In de musical zal de
lege plek worden bezet door een
Palestijnse vrouw, die het Exodus-
verhaal aanvult met enkele pittige
vragen. Zij opent zo een visioen
van een beloofd land waarin het
Joodse en het Palestijnse volk in
vrede samenwonen.
Kerkmusical Mozes, vrij. 12 en za. 13
maart, vrij. 19 en za. 20 maart, Jacobus
kerk, Renesse, 19.30 uur. Kaarten vanaf
1 feb. verkrijgbaar bij Delta Warenhuis,
Hogezoom 194/200, Renesse, tel.
0111-461343 en bij Krijnse Locker
World of Drinks, Lange Reke 5.
Mozes en Aaron moeten ervaren dat er onder het volk twijfels zijn binnen
geslopen. 'Hebben we er wel goed aan gedaan weg te gaan uit Egypte?'
VLUCHTELINGENZORG
Het straatarme HAITI is getroffen dooreen hevige AARDBEVING. Duizenden
SLACHTOFFERS zijn te betreuren. OVERLEVENDEN hebben water,
medische zorg, eten en NOODOPVANG hard nodig. HELP ONS HELPEN.
Steun onze noodhulpactie en stort uw gift o.v.v. 'oordbeving Haiti'.
Afstemming heeft
plaats gevonden met
Tear, Dorcas en
Red een Kind.
Woord
'Daad
www.woordendaad.nl giro 733, Gorinchem
www.zoa.nl giro 550, Apeldoorn