r3
Filmfestival Rotterdam
vindt zichzelf nog hip
donderdag 28 januari 2010
Donkey
Possessed
Sun Spots Un Prophéte
INTERNATIONAL
FILM FESTIVAL
ROTTERDAM
spectieven die hij er de afgelopen jaren had
gezien, raakte hij „ook niet al te opgewon
den." Rotterdam heeft een talent om de ver
keerde keuzes te maken. Vorig jaar opende
het festival met The hungry ghosts van So-
pranos-acteur Michael Imperioli. Een jaar
na dato is de film nog nergens uitgebracht.
Voor de festivalleiding misschien verontrus
tender dan de kritiek van professionals is de
terugloop in het bezoek. De laatste twee
jaar daalde het van 367 duizend naar 341 dui
zend. Hoe 'hot' is Rotterdam nog? In een
Rotterdams uitgaansblad noemde Tim
Kamps, van het cabaretduo Kamps
Kamps, het festival net als Madonna, Harry
Potter en musicals 'niet meer hip'. Een paar
jaar geleden zou geen cabaretier dat hebben
gezegd. En al helemaal niet in het hol van
de leeuw. Volgens festivaldirecteur Rutger
Wolfson - tot 2008 directeur van de Vlees
hal in Middelburg - staat Rotterdam na Can
nes, Venetië en Berlijn nog steeds op de
vierde plaats in de internationale festivalhië
rarchie. Maar dat gelooft, buiten de festival
burelen, niemand meer.
mist wordt de opwinding van de ontdek
king van echt grote talenten. De Tiger Com
petitie is al jaren het podium waar Rotter
dam zijn nieuwe, jonge filmmakers lanceert.
Ontdekkingen zijn er schaars, het aantal
kneuzen indrukwekkend. Jonathan Rosen-
baum, een van de beste Amerikaanse film
critici, noemde vorig jaar in de Filmkant de
Tiger Competitie 'het minst aantrekkelijke
aspect van het festival.' Van de meeste retro
Het filmfestival Rotterdam: veel publiek, weinig opwinding. foto ANP
door Jos van der Burg
Het filmfestival Rotterdam be
leeft dit jaar zijn 39ste editie.
Waar isde Schwung, het elan,
het vuur gebleven?
Hoe lang is het geleden dat Gong Li en
Zhang Yimou, het gouden paar van de Chi
nese cinema, over de West-Kruiskade in
Rotterdam liep? Het jaar was 1993 en de
film waarmee het stel naar het filmfestival
Rotterdam was gereisd was The story of Qiu
Ju. De première eindigde in een staande ova
tie. Laten we vooral niet zwelgen in nostal
gie, maar de laatste jaren zijn wel heel wei
nig van dit soort magische momenten ge
passeerd op het internationale filmfestival
van Nederland. Grote namen ontbreken
eenvoudig in Rotterdam. Ze zijn vervangen
door haast academische retrospectieven, die
meer aan huiswerk dan aan opwindende ci
nema doen denken. De catalogusteksten
van de programmeurs lezen als syllabi. Nu
waren er altijd weinig filmsterren in Rotter
dam: de makers waren immers de sterren.
Kijk maar naar de fraaie portretten van festi
valfotograaf Pieter Vandermeer, die al jaren
tijdens het festival wotden opgehangen in
de hal van Pathé Schouwburgplein: Ken
Loach, HouHsiao-hsieri, Wim Wenders,
Jim Jarmusch, Krzysztof Kieslowski. Prachti
ge foto's, prachtige filmmakers, maar met
het jaar ook tragischer: de meeste portret
ten dateren van minstens twintig jaar gele
den.
De jeugdige filmmakers van toen zijn emi
nence grise (of dood) en al jaren niet meer
op het festival geweest. De nieuwe Jar
musch, Loach of Kieslowski in Rotterdam?
Vergeethet maar. Dat komt deels doordat er
een wildgroei aan festivals is. Ook zijn er
steeds meer manieren voor filmmakers om
een publiek te bereiken. Een festival in 2010
is een stoomtrein, dat de namen en verha
len uit het verleden in een lange stoet wa
gens achter zich aantrekt. Het kan Rotter
dam worden aangerekend dat het zich maar
moeilijk aan de nieuwe tijd aanpast. Natuur
lijk, de zalen puilen nog steeds uit, maar ge-
Volledige programma en meer informatie
op www.filmfestivalrotterdam.com.
Het International Film Festival Rotterdam, dat
gisteravond officieel is geopend, duurt tot en
met zondag 7 februari. Bezoekers hebben de
keuze uit honderden films, die worden ver
toond in 27 bioscoopzalen in het centrum van
de stad. Ook zijn er video-installaties, tentoon
stellingen, debatten en optredens.
Het programma telt een groot aantal onderde
len. De voornaamste zijn Bright Future (filmma
kers van de toekomst), Spectrum (recente
hoogtepunten uit het internationale filmcir
cuit), Shorts (korte films) en Signals (serie the
matische filmprogramma's, retrospectieven en
tentoonstellingen).
Het festival schenkt extra aandacht aan films
uit Afrika, aan de Japanse filmmaker Sai Yoichi,
aan films over de gevolgen van de oorlog en
aan Catalaanse films. In de competitie strijden
vijftien films om de Tiger Awards.