r3 Filmfestival Rotterdam vindt zichzelf nog hip donderdag 28 januari 2010 Donkey Possessed Sun Spots Un Prophéte INTERNATIONAL FILM FESTIVAL ROTTERDAM spectieven die hij er de afgelopen jaren had gezien, raakte hij „ook niet al te opgewon den." Rotterdam heeft een talent om de ver keerde keuzes te maken. Vorig jaar opende het festival met The hungry ghosts van So- pranos-acteur Michael Imperioli. Een jaar na dato is de film nog nergens uitgebracht. Voor de festivalleiding misschien verontrus tender dan de kritiek van professionals is de terugloop in het bezoek. De laatste twee jaar daalde het van 367 duizend naar 341 dui zend. Hoe 'hot' is Rotterdam nog? In een Rotterdams uitgaansblad noemde Tim Kamps, van het cabaretduo Kamps Kamps, het festival net als Madonna, Harry Potter en musicals 'niet meer hip'. Een paar jaar geleden zou geen cabaretier dat hebben gezegd. En al helemaal niet in het hol van de leeuw. Volgens festivaldirecteur Rutger Wolfson - tot 2008 directeur van de Vlees hal in Middelburg - staat Rotterdam na Can nes, Venetië en Berlijn nog steeds op de vierde plaats in de internationale festivalhië rarchie. Maar dat gelooft, buiten de festival burelen, niemand meer. mist wordt de opwinding van de ontdek king van echt grote talenten. De Tiger Com petitie is al jaren het podium waar Rotter dam zijn nieuwe, jonge filmmakers lanceert. Ontdekkingen zijn er schaars, het aantal kneuzen indrukwekkend. Jonathan Rosen- baum, een van de beste Amerikaanse film critici, noemde vorig jaar in de Filmkant de Tiger Competitie 'het minst aantrekkelijke aspect van het festival.' Van de meeste retro Het filmfestival Rotterdam: veel publiek, weinig opwinding. foto ANP door Jos van der Burg Het filmfestival Rotterdam be leeft dit jaar zijn 39ste editie. Waar isde Schwung, het elan, het vuur gebleven? Hoe lang is het geleden dat Gong Li en Zhang Yimou, het gouden paar van de Chi nese cinema, over de West-Kruiskade in Rotterdam liep? Het jaar was 1993 en de film waarmee het stel naar het filmfestival Rotterdam was gereisd was The story of Qiu Ju. De première eindigde in een staande ova tie. Laten we vooral niet zwelgen in nostal gie, maar de laatste jaren zijn wel heel wei nig van dit soort magische momenten ge passeerd op het internationale filmfestival van Nederland. Grote namen ontbreken eenvoudig in Rotterdam. Ze zijn vervangen door haast academische retrospectieven, die meer aan huiswerk dan aan opwindende ci nema doen denken. De catalogusteksten van de programmeurs lezen als syllabi. Nu waren er altijd weinig filmsterren in Rotter dam: de makers waren immers de sterren. Kijk maar naar de fraaie portretten van festi valfotograaf Pieter Vandermeer, die al jaren tijdens het festival wotden opgehangen in de hal van Pathé Schouwburgplein: Ken Loach, HouHsiao-hsieri, Wim Wenders, Jim Jarmusch, Krzysztof Kieslowski. Prachti ge foto's, prachtige filmmakers, maar met het jaar ook tragischer: de meeste portret ten dateren van minstens twintig jaar gele den. De jeugdige filmmakers van toen zijn emi nence grise (of dood) en al jaren niet meer op het festival geweest. De nieuwe Jar musch, Loach of Kieslowski in Rotterdam? Vergeethet maar. Dat komt deels doordat er een wildgroei aan festivals is. Ook zijn er steeds meer manieren voor filmmakers om een publiek te bereiken. Een festival in 2010 is een stoomtrein, dat de namen en verha len uit het verleden in een lange stoet wa gens achter zich aantrekt. Het kan Rotter dam worden aangerekend dat het zich maar moeilijk aan de nieuwe tijd aanpast. Natuur lijk, de zalen puilen nog steeds uit, maar ge- Volledige programma en meer informatie op www.filmfestivalrotterdam.com. Het International Film Festival Rotterdam, dat gisteravond officieel is geopend, duurt tot en met zondag 7 februari. Bezoekers hebben de keuze uit honderden films, die worden ver toond in 27 bioscoopzalen in het centrum van de stad. Ook zijn er video-installaties, tentoon stellingen, debatten en optredens. Het programma telt een groot aantal onderde len. De voornaamste zijn Bright Future (filmma kers van de toekomst), Spectrum (recente hoogtepunten uit het internationale filmcir cuit), Shorts (korte films) en Signals (serie the matische filmprogramma's, retrospectieven en tentoonstellingen). Het festival schenkt extra aandacht aan films uit Afrika, aan de Japanse filmmaker Sai Yoichi, aan films over de gevolgen van de oorlog en aan Catalaanse films. In de competitie strijden vijftien films om de Tiger Awards.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 31