2 zeeland Niet wachten op nog Pleidooi voor homo zappiens-school Sterretje donderdag ONDERWIJSDEBAT Het PZC-debat maakte gisteren duidelijk dat Zeeuwse burgers niet op dezelfde lijn zitten als de mensen uit het onderwijs. Over de drie stellingen werd soms radicaal anders gedacht. De krant 5 weken voor 15 euro! donderdag 28 januari 2010 door Willem van Dam Hond Biggies is dood. Ruim zestien jaar hield hij ons gezelschap, eind vorige week von den we hem in de sloot achter ons huis; de bemodderde pootjes gestrekt, tong uit de bek. Kort na het avondeten had me vrouw Van Dam alarm geslagen: 'Waar is Biggies?' De hele avond hebben we lopen zoeken, beschenen we elk duiste re hoek van ons dorp met zaklan tarens, belden we bij buren aan met de vraag of zij Biggies mis schien hadden gezien. Tot we hem uiteindelijk in het vrieskou- de water aantroffen. We vermoe den dat hij is verdronken; dat hij in de sloot is gegleden en er niet in is geslaagd om met zijn stram me lijf de kant op te klauteren. We wisten dat hij niet zo heel lang meer te leven had, hij was tenslotte al oud, maar dat hij op zó 'n manier moest gaan, maakt het extra verdrietig. We hebben Biggies achterin de tuin begraven; achter de liguster haag, naast de zwarte kater Goo chem en lapjespoes Wortel die ons jaren geleden al hadden verla ten. Het is een mooi graf gewor den; de kleinkinderen hadden er fraaie tekeningen op gelegd, en hartjes die ze van zilverpapier hadden geknipt - „Biggies is nu een sterretje ge worden, hè opa?" - „Ja jongens, Biggies is een sterre tje geworden, en jullie moeten el ke avond voor je gaat slapen maar even naar hem zwaaien." We hebben zijn kleed weggedaan, z'n etensbak en z'n drinkbak in de kast opgeborgen en zijn hals band aan een spijker in de schuur gehangen, boven de nog halfvolle zak met hondenbrokken. De regen heeft de mooie tekenin gen inmiddels doen vervagen, de wind heeft de hartjes van zilverpa pier weggeblazen. Maar de klein kinderen staan nog elke avond in hun pyjamaatjes voor het slaapka merraam naar de sterren te zwaaien. Want daar ergens, héél ver weg, loopt Biggies te kwispe len. En wie weet, zeggen ze, als ze goed zwaaien, zwaait Biggies mis schien een keertje terug. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Uitgever/directeur Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118-43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteamZeeland T: 0118- 43 4070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zore Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed T: 076- 531 2277 E: segmentteam@bndestem-pzc.nl Familieberichten: 088- 0139 999 Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? f Gebruik maken van de vakantiesenicc.7- Abonnement opzeggen? f Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel. 088- 013 9910 Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 24,30 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 68,35 (acceptgiro €71,35) Jaar €261,75 (acceptgiro €264,75) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl door Cornelleke Blok en Ondine van der Vleuten Een wereld van verschil: bijna tachtig procent van de Zeeuwen vindt dat Ne derland wat kan leren van het Belgische onderwijssysteem. Het publiek tijdens het PZC-de bat, voornamelijk leraren en schoolbestuurders, vond juist pre cies het tegenovergestelde. Ook was de meerderheid van de zaal er niet van overtuigd dat dorpsscho len ten koste van alles in stand ge houden moeten worden. Alleen over de Cito-toets zijn ouders én leraren het roerend eens. Daar wordt te veel waarde aan gehecht. Stelling Op het gebied van on derwijs kan Nederland een voor beeld nemen aan België. Ouders in de grensstreek kiezen vaak voor een school in België, om dat de kwaliteit van het onderwijs beter zou zijn. Respect en regels staan er hoog in het vaandel. Pa nellid Sabine Vannitsen, directrice van de Belgische Teefschool' 't Zandhofje in Zandhoven, heeft een andere mening. „Nederland is verder wat betreft onderwijsver nieuwingen." En bovendien: „Hét Belgische onderwijs bestaat niet. Ik zou aarzelen om mijn kind naar zo'n traditionele school te sturen, waar kinderen al vroeg huiswerk krijgen en in een rij moeten staan." Ook Henk Zielstra (eveneens pa nellid), directeur van de lerarenop leiding pabo aan de Hogeschool Zeeland, nuanceert het beeld dat Belgisch onderwijs beter zou zijn. „Wij leiden studenten op tot leer krachten die kinderen leren om met een veranderende wereld om te gaan." Volgens Vannitsen moe ten Belgische scholen en Neder landse scholen van elkaar leren. „Misschien is Nederland een stap je verder op pedagogisch gebied. Wij zijn verder wat betreft de op vang. Kinderen kunnen bij ons vanaf tweeënhalf jaar de hele dag terecht." Stelling 2: Ieder dorp moet een basisschool hebben. Kathy Stouthamer uit Ellewouts- dijk onderstreepte het nog maar eens: „De sluiting van de school in Ellewoutsdijk heeft grote gevolgen voor het dorp. De leefbaarheid is in het geding." Zulke situaties moeten voorko men worden, is het pleidooi van panellid Anko van Hoepen, direc teur van de Alpha Scholengroep (christelijke basisscholen op Zuid-Beveland). „Als we niets doen, komen er vanzelf meer scho len onder de opheffingsnorm. BB| Bekijk de video van het debat op onze website: www.pzc.nl Maar we moeten niet wachten tot er nog meer Ellewoutsdijkjes zijn. De scholen moeten vooruit kijken en durf tonen. Bijvoorbeeld door samenwerking tussen verschillen de denominaties, of door scholen ook andere functies te geven, zoals kinderopvang. We moeten dorpjes als Baarland en Ellewoutsdijk iets goeds bieden." Daar is Stouthamer het mee eens. „De school moet ge centraliseerd worden tussen de dorpen in. Zo houdt het dorp z'n concurrentiepositie." Stelling 3: Aan de Cito-toets wordt te veel waarde gehecht Scholen worden afgerekend op de Cito-resultaten van hun leerlin gen. Daarover bestaat veel onvrede bij de leraren en schoolleiders. De Cito-toets mag bovendien niet zwaarder wegen dan het advies van de school. „Als je al zoveel ja ren met een kind om gaat, dan weet je wat het waard is", zei advi seur Corné van Oers. Wiskundeleraar en panellid Pieter Wisse, die onderzoek deed naar de voorspellende waarde van Ci- to-toetsen, betwijfelt dat. „Het is vóór een leraar heel moeilijk om een objectief oordeel te geven over een kind. De leraar heeft die toets nodig om zijn eigen bevindingen te ijken. Kinderen moeten goed le ren rekenen en de taal leren be heersen. Het is belangrijk dat ge toetst wordt of kinderen leren wat ze moeten leren." Wethouder jan Zandee (SGP/ChristenUnie) van Borsele: „De ondergrens van 23 leerlingen is een goed criterium, maar wij hech ten eraan scholen zo lang mogelijk te behouden. Scholen dragen bij aan de leefbaarheid van een dorp." Janny Blom, lid van de dorpsraad van de Serooskerke (Schouwen): „Toen onze school sloot, namen on derlinge contacten af. Er is hier geen winkel of voorziening waar je elkaar kan tegenkomen. Gelukkig hebben we een actieve dorpsraad." Cor Kuyvenhoven, voorzitter raad van bestuur Archipel scholen: „In De Lonneboot in Nieuw- en Sint Joosland zijn een openbare en een pc-school gefuseerd. Daarbinnen zijn beide identiteiten gehandhaafd, tot grote tevredenheid van ouders." Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een doorlopend abonnement met automatische betaling van 68,35 per kwartaal (NA14) een doorlopend abonnement met betaling per accept van 71,35 per kwartaal (NA14) ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzèlf. (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5) Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg. Bellen kan ook: 088 - 013 99 10 Naam voorletters m/v Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie A. ÊLè g door Ondine van der Vleuten MIDDELBURG - De huidige scholen zijn i9e-eeuwse instituten, waar 2oe-eeuwse leraren voor de klas staan. In die klassen zitten de kin deren van de 21e eeuw, ofwel 'ho mo zappiens', zoals hoogleraar educatie en technologie Wim Veen van de TU Delft deze 'nieu we menssoort' omschrijft. Homo Zappiens is de titel van het boek dat Veen onlangs publiceerde en dat dezelfde boodschap heeft als zijn lezing gisteren in het ge bouw van het RPCZ in Vlissingen, bij de aftrap van het Podium On derwijs 2020. Namelijk: vernieu wing in het onderwijs is nodig om de aansluiting met de jongste gene ratie niet te verliezen. Die heeft bij zijn entree op de kleuterschool al zo'n driekwart van het leerplan af gewerkt, 'dankzij een spelletjes-cd' tje van 4,95 euro'. Veen maakte het probleem inzichtelijk met een grafiek waarop het mediagebruik van kinderen te zien was. Dat is voortdurend hoog - maar zakt ge heel in onder schooltijd. „Ons on derwijs is nog gebaseerd op tek sten. Onze kinderen zijn gewend te leren door in games en op inter net te kijken naar symbolen en ico nen, door samen te werken, stuk jes informatie samen te voegen tot een betekenisvol geheel, te sprin gen tussen bronnen. Maar dan moeten ze het klaslokaal in, zitten en mond houden. En voor de klas begint iemand te praten die je niet eens weg kunt zappen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 2