2 zeeland
Niet wachten op nog
Pleidooi voor homo zappiens-school
Sterretje
donderdag
ONDERWIJSDEBAT
Het PZC-debat maakte gisteren duidelijk dat Zeeuwse burgers
niet op dezelfde lijn zitten als de mensen uit het onderwijs.
Over de drie stellingen werd soms radicaal anders gedacht.
De krant 5 weken voor 15 euro!
donderdag 28 januari 2010
door Willem van Dam
Hond Biggies is dood.
Ruim zestien jaar hield
hij ons gezelschap,
eind vorige week von
den we hem in de sloot achter
ons huis; de bemodderde pootjes
gestrekt, tong uit de bek.
Kort na het avondeten had me
vrouw Van Dam alarm geslagen:
'Waar is Biggies?'
De hele avond hebben we lopen
zoeken, beschenen we elk duiste
re hoek van ons dorp met zaklan
tarens, belden we bij buren aan
met de vraag of zij Biggies mis
schien hadden gezien. Tot we
hem uiteindelijk in het vrieskou-
de water aantroffen. We vermoe
den dat hij is verdronken; dat hij
in de sloot is gegleden en er niet
in is geslaagd om met zijn stram
me lijf de kant op te klauteren.
We wisten dat hij niet zo heel
lang meer te leven had, hij was
tenslotte al oud, maar dat hij op
zó 'n manier moest gaan, maakt
het extra verdrietig.
We hebben Biggies achterin de
tuin begraven; achter de liguster
haag, naast de zwarte kater Goo
chem en lapjespoes Wortel die
ons jaren geleden al hadden verla
ten. Het is een mooi graf gewor
den; de kleinkinderen hadden er
fraaie tekeningen op gelegd, en
hartjes die ze van zilverpapier
hadden geknipt
- „Biggies is nu een sterretje ge
worden, hè opa?"
- „Ja jongens, Biggies is een sterre
tje geworden, en jullie moeten el
ke avond voor je gaat slapen maar
even naar hem zwaaien."
We hebben zijn kleed weggedaan,
z'n etensbak en z'n drinkbak in
de kast opgeborgen en zijn hals
band aan een spijker in de schuur
gehangen, boven de nog halfvolle
zak met hondenbrokken.
De regen heeft de mooie tekenin
gen inmiddels doen vervagen, de
wind heeft de hartjes van zilverpa
pier weggeblazen. Maar de klein
kinderen staan nog elke avond in
hun pyjamaatjes voor het slaapka
merraam naar de sterren te
zwaaien. Want daar ergens, héél
ver weg, loopt Biggies te kwispe
len.
En wie weet, zeggen ze, als ze
goed zwaaien, zwaait Biggies mis
schien een keertje terug.
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
COLOFON
PZC
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118- 43 4000
Uitgever/directeur
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T: 0118-43 4050
E: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162, 4460 AD Goes
T: 0113- 31 5670
E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
T: 0111-45 4650
E: schouwen-duiveland@pzc.nl
Advertenties
VerkoopteamZeeland
T: 0118- 43 4070
E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zore
Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed
T: 076- 531 2277
E: segmentteam@bndestem-pzc.nl
Familieberichten: 088- 0139 999
Personeelsadvertenties: 055- 5388 000
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens? f
Gebruik maken van de vakantiesenicc.7-
Abonnement opzeggen? f
Vul het formulier in op:
www.pzc.nl/lezersservice
of bel. 088- 013 9910
Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur)
nabezorging bij melding voor 12.00 uur
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode.
U ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 24,30 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 68,35 (acceptgiro €71,35)
Jaar €261,75 (acceptgiro €264,75)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
door Cornelleke Blok
en Ondine van der Vleuten
Een wereld van verschil:
bijna tachtig procent van
de Zeeuwen vindt dat Ne
derland wat kan leren van
het Belgische onderwijssysteem.
Het publiek tijdens het PZC-de
bat, voornamelijk leraren en
schoolbestuurders, vond juist pre
cies het tegenovergestelde. Ook
was de meerderheid van de zaal er
niet van overtuigd dat dorpsscho
len ten koste van alles in stand ge
houden moeten worden. Alleen
over de Cito-toets zijn ouders én
leraren het roerend eens. Daar
wordt te veel waarde aan gehecht.
Stelling Op het gebied van on
derwijs kan Nederland een voor
beeld nemen aan België.
Ouders in de grensstreek kiezen
vaak voor een school in België, om
dat de kwaliteit van het onderwijs
beter zou zijn. Respect en regels
staan er hoog in het vaandel. Pa
nellid Sabine Vannitsen, directrice
van de Belgische Teefschool' 't
Zandhofje in Zandhoven, heeft
een andere mening. „Nederland is
verder wat betreft onderwijsver
nieuwingen." En bovendien: „Hét
Belgische onderwijs bestaat niet.
Ik zou aarzelen om mijn kind naar
zo'n traditionele school te sturen,
waar kinderen al vroeg huiswerk
krijgen en in een rij moeten
staan."
Ook Henk Zielstra (eveneens pa
nellid), directeur van de lerarenop
leiding pabo aan de Hogeschool
Zeeland, nuanceert het beeld dat
Belgisch onderwijs beter zou zijn.
„Wij leiden studenten op tot leer
krachten die kinderen leren om
met een veranderende wereld om
te gaan." Volgens Vannitsen moe
ten Belgische scholen en Neder
landse scholen van elkaar leren.
„Misschien is Nederland een stap
je verder op pedagogisch gebied.
Wij zijn verder wat betreft de op
vang. Kinderen kunnen bij ons
vanaf tweeënhalf jaar de hele dag
terecht."
Stelling 2: Ieder dorp moet een
basisschool hebben.
Kathy Stouthamer uit Ellewouts-
dijk onderstreepte het nog maar
eens: „De sluiting van de school in
Ellewoutsdijk heeft grote gevolgen
voor het dorp. De leefbaarheid is
in het geding."
Zulke situaties moeten voorko
men worden, is het pleidooi van
panellid Anko van Hoepen, direc
teur van de Alpha Scholengroep
(christelijke basisscholen op
Zuid-Beveland). „Als we niets
doen, komen er vanzelf meer scho
len onder de opheffingsnorm.
BB|
Bekijk de video van het debat op
onze website: www.pzc.nl
Maar we moeten niet wachten tot
er nog meer Ellewoutsdijkjes zijn.
De scholen moeten vooruit kijken
en durf tonen. Bijvoorbeeld door
samenwerking tussen verschillen
de denominaties, of door scholen
ook andere functies te geven, zoals
kinderopvang. We moeten dorpjes
als Baarland en Ellewoutsdijk iets
goeds bieden." Daar is Stouthamer
het mee eens. „De school moet ge
centraliseerd worden tussen de
dorpen in. Zo houdt het dorp z'n
concurrentiepositie."
Stelling 3: Aan de Cito-toets
wordt te veel waarde gehecht
Scholen worden afgerekend op de
Cito-resultaten van hun leerlin
gen. Daarover bestaat veel onvrede
bij de leraren en schoolleiders. De
Cito-toets mag bovendien niet
zwaarder wegen dan het advies
van de school. „Als je al zoveel ja
ren met een kind om gaat, dan
weet je wat het waard is", zei advi
seur Corné van Oers.
Wiskundeleraar en panellid Pieter
Wisse, die onderzoek deed naar
de voorspellende waarde van Ci-
to-toetsen, betwijfelt dat. „Het is
vóór een leraar heel moeilijk om
een objectief oordeel te geven over
een kind. De leraar heeft die toets
nodig om zijn eigen bevindingen
te ijken. Kinderen moeten goed le
ren rekenen en de taal leren be
heersen. Het is belangrijk dat ge
toetst wordt of kinderen leren wat
ze moeten leren."
Wethouder jan Zandee
(SGP/ChristenUnie) van Borsele:
„De ondergrens van 23 leerlingen is
een goed criterium, maar wij hech
ten eraan scholen zo lang mogelijk
te behouden. Scholen dragen bij aan
de leefbaarheid van een dorp."
Janny Blom, lid van de dorpsraad
van de Serooskerke (Schouwen):
„Toen onze school sloot, namen on
derlinge contacten af. Er is hier
geen winkel of voorziening waar je
elkaar kan tegenkomen. Gelukkig
hebben we een actieve dorpsraad."
Cor Kuyvenhoven, voorzitter raad
van bestuur Archipel scholen:
„In De Lonneboot in Nieuw- en Sint
Joosland zijn een openbare en een
pc-school gefuseerd. Daarbinnen
zijn beide identiteiten gehandhaafd,
tot grote tevredenheid van ouders."
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een doorlopend abonnement met automatische betaling van 68,35 per kwartaal (NA14)
een doorlopend abonnement met betaling per accept van 71,35 per kwartaal (NA14)
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzèlf.
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5)
Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg.
Bellen kan ook: 088 - 013 99 10
Naam voorletters m/v
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer
Handtekening
De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie A. ÊLè g
door Ondine van der Vleuten
MIDDELBURG - De huidige scholen
zijn i9e-eeuwse instituten, waar
2oe-eeuwse leraren voor de klas
staan. In die klassen zitten de kin
deren van de 21e eeuw, ofwel 'ho
mo zappiens', zoals hoogleraar
educatie en technologie Wim
Veen van de TU Delft deze 'nieu
we menssoort' omschrijft.
Homo Zappiens is de titel van het
boek dat Veen onlangs publiceerde
en dat dezelfde boodschap heeft
als zijn lezing gisteren in het ge
bouw van het RPCZ in Vlissingen,
bij de aftrap van het Podium On
derwijs 2020. Namelijk: vernieu
wing in het onderwijs is nodig om
de aansluiting met de jongste gene
ratie niet te verliezen. Die heeft bij
zijn entree op de kleuterschool al
zo'n driekwart van het leerplan af
gewerkt, 'dankzij een spelletjes-cd'
tje van 4,95 euro'. Veen maakte
het probleem inzichtelijk met een
grafiek waarop het mediagebruik
van kinderen te zien was. Dat is
voortdurend hoog - maar zakt ge
heel in onder schooltijd. „Ons on
derwijs is nog gebaseerd op tek
sten. Onze kinderen zijn gewend
te leren door in games en op inter
net te kijken naar symbolen en ico
nen, door samen te werken, stuk
jes informatie samen te voegen tot
een betekenisvol geheel, te sprin
gen tussen bronnen. Maar dan
moeten ze het klaslokaal in, zitten
en mond houden. En voor de klas
begint iemand te praten die je niet
eens weg kunt zappen."