io uit
Landschap
Greet Ketelaers
Bas Lobik
Ben Seelt
Mark de Graaff
Jos Deenen
donderdag 28 januari 2010
-door Nico Out
beeldhouwer en is gedreven, gemo
tiveerd door de toenemende ver
loedering van landschap en na
tuur, plekken vast te leggen die
hun oorspronkelijke kwaliteit nog
bezitten. Hij vindt die op tal van
plaatsen in het land en bouwt met
datgene wat hij ziet stevige, een
voudige composities. In de beste
werken brengt hij binnen de vlak
ken waaruit hij zijn landschappen
samenstelt speelse elementen,
door vlotte verfstreken van geva
rieerde aard over elkaar te plaat
sen.
Hij versterkt net als de impressio
nisten de aanwezige kleur en com
bineert dat met een constructieve
benadering, waardoor er sterke, ei
gen beelden ontstaan. In galerie
Kos is ook werk te zien van Chris
Grinwis. Het is verwant met dat
van Popma, maar wat gevarieerder
qua stijl, wat ruller geschilderd en
minder groot opgezet. In beide ge
vallen spreekt het landschap voor
zich. Je ziet geen mensen of ande
re stoffering: een ode aan de nog
aanwezige natüur.
In Burgh Haamstede, in galerie
lan Eikenaar, zag ik vervolgens het
werk van Stella Burggraaf Mooi
krachtig werk. Zij neemt het land
schap als uitgangspunt voor com
posities, die balanceren tussen her
kenbaarheid en abstractie.
Zowel als weergave van wat je ziet
als puur schilderkunstig is er veel
te beleven.
Vlekken worden weiden of wol
ken, bosschages of boerderijen,
maar blijven ook op zich en in
hun onderlinge verhouding span
nend om naar te kijken, vooral
door de vrijheid en het lef dat
Burggraaf zich permitteert.
De volgende dag bezocht ik als
slot van mijn tocht door het
Zeeuwse, grijze landschap de ten
toonstelling van Willemijn Bou
man in Galerie Pand 3 te Philippi
ne. Zij vertoeft vaak in Turkije en
jpwa*»* k, vjgtf
jentsje Popma in Galerie Kos Zierikzee.
Willemijn Bouman, Galerie Pand 3 in Philippine.
is de meest experimentele van de
landschapsschilders die ik dit
weekend tegenkwam. In de reeks
'Rivers' combineert ze houtdruk-
ken, vlekken en lijnen tot monu
mentale composities, die meer de
beleving van het landschap dan
het zichtbare beeld betreffen. In
een compositie gebruikt zij zowel
een helikopterperspectief als een
'normaal' standpunt.
Het lijkt er ook op dat ze tijdens
het werken de verf soms zelf een
weg laat zoeken over het horizon
taal op de grond liggende doek.
Het resultaat is dwars en span
nend. Het is alsof bewegingen en
krachten in de natuur hun echo
krijgen in wat er in het schilderij
gebeurt.
Als ik het geheel overzie, dan blijkt
opnieuw dat voor wie het vak be
heerst er in de landschapsschilder
kunst genoeg te doen is. Uiteinde
lijk gaat het erom dat zowel de ver
beelding van het onderwerp als te
kening of schilderij op zich iets te
bieden hebben. Als kunstenaars'er
in slagen hun 'verhalen' over het
landschap te vertellen vanuit een
vormentaal en een materiaalge
bruik, dat op zichzelf geladen is en
meesleept, blijft het landschap een
boeiend gegeven.
Toon Capello. T/m 1/3, Kerkje van
Ellesdiek, Van Hattumstraat S,
Ellewoutsdijk. Geopend tijdens
activiteiten (www.ellesdiek.nl) en op
30/1,14 en 27/2, 13.30 - 16.00 uur.
Greet Ketelaers geeft door een ba
lans van naturalisme en expressivi
teit haar menselijke gestalten in
klei en brons een sterke uitstra
ling. Hun naaktheid en houding
roepen aspecten op van tijdloze in
nerlijke spanning. Vorm,materiaal
en betekenis komen overtuigend
samen.
T/m 30 januari World of Silk
Dorpsstraat 3, Meliskerke. Za. 12.00 -
17.00 uur.
Bas Lobik is één van de exposan
ten bij Van den Berge die zoekt
naar nieuwe uitdrukkingsvormen.
Hij laat zijn schilderijen ontstaan
door het druipen van verfslierten.
Dat levert een waaier van nuances
op.
T/m 30 januari 'Viewindicator 8' in
Galerie van den Berge, Westwal 45,
Goes do t/m za 12.00 17.00 uur en
op afspraak.
Ben Seelt presenteert onder de ti
tel 'Waar ik woon' twintig foto
prints met fraaie beelden uit de he
le wereld, die een boeiende kijk
bieden op de uiteenlopende ma
nieren waarop mensen in verschil
lende culturen een dak boven hun
hoofd creëren.
T/m 30 jan. 'Binnenuit',
Schouwersweg 7, Heinkenszand. Di.
t/m vr. 9.30 - 17.30 u., za. 9.30-
16.30 uur.
Mark de Graaff heeft in kunste
naarsinitiatief Mon Capitaine met
visdraad een constructie geweven
tussen de pilaren van de kelder
ruimte. Die ingreep gaat subtiel de
dialoog aan met de schilderijen en
consoles van Harry Vandevliet en
de foto's van Kees de Valk.
T/m 31 jan. Mon Capitaine, Kinderdijk
56, Middelburg. Elke zondag 13.00
■17.00 uur
Jos Deenen maakte dertien colla
ges bij het boek van Ton van Reen
getiteld 'De gevangene, die ver
moord werd aangetroffen in de Li-
bertystraat'. Een absurdistische ver
haal. Het is te beluisteren tijdens
het bekijken van het fantasierijke
knip-en plakwerk van Deenen.
T/m 7 maart Kunstruimte deWILLEM3,
Oranjestraat 4, Vlissingen. Wo. t/m zo.
11.00- 17.00 uur.
Toon Capello in het Kerkje van Ellesdiek in Elle
woutsdijk.
Op naar Zierikzee
waar Jentsje Popma
zijn landschappen ex
poseert. De schilder is
bijna negentig, heeft
een achtergrond als
Op zoek naar het beste wat Zeeland
op kunstgebied te bieden heeft, be
zocht ik een reeks tentoonstellingen
waarin het landschap centraal staat.
De eerste locatie die ik
aandeed was het kerkje
in Ellewoutsdijk, waar
Toon Capello tientallen
zwartwit tekeningen exposeert.
Op klein formaat tekent hij met
een fijne pen uiteenlopende land
schappen, van Zeeuwse polders
tot Brabantse zandverstuivingen.
Hij slaagt erin zich op de essentie
te richten, waarbij hij toch ruimte
vindt om de nodige detaillering
aan te brengen. Inventief vindt hij
oplossingen voor het suggereren
van uiteenlopende materialen en
structuren. Hij deinst niet terug
voor sterke contrasten en laat veel
weg zodat de meeste bladen open
blijven. Soms kiest hij ook details
die in het landschap zichtbaar
zijn, zoals een deel van een bouw
val bij Le Fayard in Frankrijk. Daar
bij valt de rijkdom aan oplossin
gen op waarmee hij tinten eh
structuren aangeeft.
De volgende expositie bracht me
in Kunstuitleen De Bevelanden
waar Atie de Visser-Verschoor
haar landschappen toont, onder
de titel 'Verstilde Natuur'. Zij staat
te boek als hyperrealistisch maar
maakt de daarbij horende verwach
ting niet altijd waar. Ze kiest sfeer
volle landschappen als onderwerp,
van een warme zonsondergang tot
een koele ijsberg. Haar
schildertrant is daarbij
weinig inventief en
vaak wat wollig. In
'Symphonie' overtuigt
ze echter wel. De com
positie bestaat uit niet
meer dan een olijf
boom op een rotsach
tige bodem met een
blauwe lucht en een
enkele wolk als achter
grond. Op een speelse
manier weet zij met
kleine veegjes en drup
peltjes zowel stam, bla
deren als rotsen te tref
fen en ook het avon
tuur van het schilde
ren voor het voetlicht
te brengen. Ik zag in
twee stillevens diezelf
de kwaliteit. Als De
Visser-Verschoor in al
haar werk dat niveau
bereikt voegt ze iets
toe aan het genre.