io uit Landschap Greet Ketelaers Bas Lobik Ben Seelt Mark de Graaff Jos Deenen donderdag 28 januari 2010 -door Nico Out beeldhouwer en is gedreven, gemo tiveerd door de toenemende ver loedering van landschap en na tuur, plekken vast te leggen die hun oorspronkelijke kwaliteit nog bezitten. Hij vindt die op tal van plaatsen in het land en bouwt met datgene wat hij ziet stevige, een voudige composities. In de beste werken brengt hij binnen de vlak ken waaruit hij zijn landschappen samenstelt speelse elementen, door vlotte verfstreken van geva rieerde aard over elkaar te plaat sen. Hij versterkt net als de impressio nisten de aanwezige kleur en com bineert dat met een constructieve benadering, waardoor er sterke, ei gen beelden ontstaan. In galerie Kos is ook werk te zien van Chris Grinwis. Het is verwant met dat van Popma, maar wat gevarieerder qua stijl, wat ruller geschilderd en minder groot opgezet. In beide ge vallen spreekt het landschap voor zich. Je ziet geen mensen of ande re stoffering: een ode aan de nog aanwezige natüur. In Burgh Haamstede, in galerie lan Eikenaar, zag ik vervolgens het werk van Stella Burggraaf Mooi krachtig werk. Zij neemt het land schap als uitgangspunt voor com posities, die balanceren tussen her kenbaarheid en abstractie. Zowel als weergave van wat je ziet als puur schilderkunstig is er veel te beleven. Vlekken worden weiden of wol ken, bosschages of boerderijen, maar blijven ook op zich en in hun onderlinge verhouding span nend om naar te kijken, vooral door de vrijheid en het lef dat Burggraaf zich permitteert. De volgende dag bezocht ik als slot van mijn tocht door het Zeeuwse, grijze landschap de ten toonstelling van Willemijn Bou man in Galerie Pand 3 te Philippi ne. Zij vertoeft vaak in Turkije en jpwa*»* k, vjgtf jentsje Popma in Galerie Kos Zierikzee. Willemijn Bouman, Galerie Pand 3 in Philippine. is de meest experimentele van de landschapsschilders die ik dit weekend tegenkwam. In de reeks 'Rivers' combineert ze houtdruk- ken, vlekken en lijnen tot monu mentale composities, die meer de beleving van het landschap dan het zichtbare beeld betreffen. In een compositie gebruikt zij zowel een helikopterperspectief als een 'normaal' standpunt. Het lijkt er ook op dat ze tijdens het werken de verf soms zelf een weg laat zoeken over het horizon taal op de grond liggende doek. Het resultaat is dwars en span nend. Het is alsof bewegingen en krachten in de natuur hun echo krijgen in wat er in het schilderij gebeurt. Als ik het geheel overzie, dan blijkt opnieuw dat voor wie het vak be heerst er in de landschapsschilder kunst genoeg te doen is. Uiteinde lijk gaat het erom dat zowel de ver beelding van het onderwerp als te kening of schilderij op zich iets te bieden hebben. Als kunstenaars'er in slagen hun 'verhalen' over het landschap te vertellen vanuit een vormentaal en een materiaalge bruik, dat op zichzelf geladen is en meesleept, blijft het landschap een boeiend gegeven. Toon Capello. T/m 1/3, Kerkje van Ellesdiek, Van Hattumstraat S, Ellewoutsdijk. Geopend tijdens activiteiten (www.ellesdiek.nl) en op 30/1,14 en 27/2, 13.30 - 16.00 uur. Greet Ketelaers geeft door een ba lans van naturalisme en expressivi teit haar menselijke gestalten in klei en brons een sterke uitstra ling. Hun naaktheid en houding roepen aspecten op van tijdloze in nerlijke spanning. Vorm,materiaal en betekenis komen overtuigend samen. T/m 30 januari World of Silk Dorpsstraat 3, Meliskerke. Za. 12.00 - 17.00 uur. Bas Lobik is één van de exposan ten bij Van den Berge die zoekt naar nieuwe uitdrukkingsvormen. Hij laat zijn schilderijen ontstaan door het druipen van verfslierten. Dat levert een waaier van nuances op. T/m 30 januari 'Viewindicator 8' in Galerie van den Berge, Westwal 45, Goes do t/m za 12.00 17.00 uur en op afspraak. Ben Seelt presenteert onder de ti tel 'Waar ik woon' twintig foto prints met fraaie beelden uit de he le wereld, die een boeiende kijk bieden op de uiteenlopende ma nieren waarop mensen in verschil lende culturen een dak boven hun hoofd creëren. T/m 30 jan. 'Binnenuit', Schouwersweg 7, Heinkenszand. Di. t/m vr. 9.30 - 17.30 u., za. 9.30- 16.30 uur. Mark de Graaff heeft in kunste naarsinitiatief Mon Capitaine met visdraad een constructie geweven tussen de pilaren van de kelder ruimte. Die ingreep gaat subtiel de dialoog aan met de schilderijen en consoles van Harry Vandevliet en de foto's van Kees de Valk. T/m 31 jan. Mon Capitaine, Kinderdijk 56, Middelburg. Elke zondag 13.00 ■17.00 uur Jos Deenen maakte dertien colla ges bij het boek van Ton van Reen getiteld 'De gevangene, die ver moord werd aangetroffen in de Li- bertystraat'. Een absurdistische ver haal. Het is te beluisteren tijdens het bekijken van het fantasierijke knip-en plakwerk van Deenen. T/m 7 maart Kunstruimte deWILLEM3, Oranjestraat 4, Vlissingen. Wo. t/m zo. 11.00- 17.00 uur. Toon Capello in het Kerkje van Ellesdiek in Elle woutsdijk. Op naar Zierikzee waar Jentsje Popma zijn landschappen ex poseert. De schilder is bijna negentig, heeft een achtergrond als Op zoek naar het beste wat Zeeland op kunstgebied te bieden heeft, be zocht ik een reeks tentoonstellingen waarin het landschap centraal staat. De eerste locatie die ik aandeed was het kerkje in Ellewoutsdijk, waar Toon Capello tientallen zwartwit tekeningen exposeert. Op klein formaat tekent hij met een fijne pen uiteenlopende land schappen, van Zeeuwse polders tot Brabantse zandverstuivingen. Hij slaagt erin zich op de essentie te richten, waarbij hij toch ruimte vindt om de nodige detaillering aan te brengen. Inventief vindt hij oplossingen voor het suggereren van uiteenlopende materialen en structuren. Hij deinst niet terug voor sterke contrasten en laat veel weg zodat de meeste bladen open blijven. Soms kiest hij ook details die in het landschap zichtbaar zijn, zoals een deel van een bouw val bij Le Fayard in Frankrijk. Daar bij valt de rijkdom aan oplossin gen op waarmee hij tinten eh structuren aangeeft. De volgende expositie bracht me in Kunstuitleen De Bevelanden waar Atie de Visser-Verschoor haar landschappen toont, onder de titel 'Verstilde Natuur'. Zij staat te boek als hyperrealistisch maar maakt de daarbij horende verwach ting niet altijd waar. Ze kiest sfeer volle landschappen als onderwerp, van een warme zonsondergang tot een koele ijsberg. Haar schildertrant is daarbij weinig inventief en vaak wat wollig. In 'Symphonie' overtuigt ze echter wel. De com positie bestaat uit niet meer dan een olijf boom op een rotsach tige bodem met een blauwe lucht en een enkele wolk als achter grond. Op een speelse manier weet zij met kleine veegjes en drup peltjes zowel stam, bla deren als rotsen te tref fen en ook het avon tuur van het schilde ren voor het voetlicht te brengen. Ik zag in twee stillevens diezelf de kwaliteit. Als De Visser-Verschoor in al haar werk dat niveau bereikt voegt ze iets toe aan het genre.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 28