hu
Wanhopige liefde bracht
Keats tot wereldliteratuur
Lady Chatterly in een
Zuid-Franse setting
f
filmrecensies
1
•«st>
filmagenda
donderdag 28 januari 2010
W
door Jos van der Burg
Een film over een vervulde
liefde is mooi, maar een
liefdesdrama over onbereik
baar verlangen mooier. Jane Cam
pions Bright Star is een über-
romantische tragedie over de on
vervulde liefde van de Engelse
dichter John Keats en Fanny
Brawne.
„Is dit verliefdheid? Het doet
zo'n pijn dat ik denk dat je eraan
dood kunt gaan." Aldus Fanny
Brawne (prachtrol Abbie Cor
nish), die smacht naar John Keats
(Ben Whishaw), maar nooit met
hem het bed zal delen. Dat ligt
niet aan Keats, maar aan de huwe
lijksopvattingen in de negentien
de eeuw. Keats, die in t8r8 als
een blok voor zijn achttienjarige
buurmeisje Fanny viel, was te
arm om met haar te trouwen. In
de woorden van Fanny's moeder,
een weduwe met drie kinderen:
„Mister Keats kan zich geen hu
welijk veroorloven." Fanny's on-
bereikbaarheid maakte Keats
wanhopig en zijn verliefdheid
nam obsessieve vormen aan. Al
leen de literatuur werd er beter
van, want volgens kenners beho
ren Keats' liefdesbrieven tot de
mooiste uit de wereldliteratuur.
Jane Campion (The piano) brengt
het liefdesdrama fraai in beeld,
maar edelkitsch en melodrama
zijn nooit ver weg. Het smachten
van de geliefden wordt de kijker
soms te veel. We geloven best dat
Keats en Fanny enorm leden,
maar Keats' obsessie roept ook
vragen op. Had de romanticus
een onbereikbare vrouw nodig
om zijn gevoelens onder hoog
spanning te zetten? Was de kwel
ling een voorwaarde voor zijn
dichterschap?
Bright Star
Regie: Jane Campion. Met: Abbie
Cornish, Ben Wishaw
Te zien in't Beest Goes
door Fritz de Jong
In de openingsscène van Cha-
terine Corsini's film Partir
zien we hoofdrolspeelster
Kristin Scott Thomas zichtbaar
aangeslagen uit het echtelijke bed
stappen. Seconden later horen
we een geweerschot vallen. Pas
aan het eind van de film wordt
de exacte toedracht van die knal
duidelijk.
Scott Thomas speelt Suzanne, de
echtgenote van een ambitieuze
medische specialist, die haar ei
gen carrière als fysiotherapeute
heeft opgegeven om twee kinde-
Kristin Scott Thomas en Sergi Lopez
ren op te voeden. De vrouw weet
niet wat haar overkomt als ze valt
voor de rauwe charmes van Ivan
(Sergi López), een Catalaanse
klusjesman met een bajesverle-
den.
De gepassioneerde Lady Chatter-
ly-affaire, die zich voltrekt in een
Zuid-Frans landschap, is door de
onvolprezen cameravrouw Agnes
Godard zwoel en sfeervol in
beeld gebracht.
Tegenover die warmte staat de
koelte van het gelikte designhuis
waar Suzanne woont, en de kille
berekening waarmee de jaloerse
echtgenoot Samuel (Yvan Atal)
zijn echtgenote en haar minnaar
probeert kapot te maken nadat
zij haar overspel heeft opge
biecht.
Partir
Regie: Catherine Corsini
Met: Kristin Scott Thomas, Sergi
López, Yvan Attal
Te zien in Middelburg
door Bart van der Put
In de thriller Edge of darkness
keert acteur Mel Gibson na
een afwezigheid van zeven
jaar terug op het doek. In
die periode liet Gibson zich als
filmmaker en branieschopper
niet bepaald onbetuigd. Met The
passion of the Christ en Apocalypto
bracht hij twee bloederige don
derpreken naar de bioscoop, ter
wijl een dronken tirade en hu
welijksperikelen de media in be
roering brachten. Inmiddels is
Mad Mel als gelouterd geheel
onthouder weer volop aan de
slag, al moet nog blijken of het
geschonden blazoen afdoende
is opgepoetst.
Edge of darkness is dus een cruciale
film voor de acteur, en het is dan
ook een echt stervehikel, dat op
maat gesneden werd. De thriller
van de Britse regisseur Martin
Campbell is een bewerking van
diens gelijknamige miniserie, die
in 1985 door de BBC werd uitge
zonden en in het tijdperk van
Thatcher en de Koude Oorlog veel
ophef veroorzaakte.
Centraal staat een politieman, die
als weduwnaar op zoek gaat naar
de moordenaar van zijn dochter
en daarbij ontdekt dat ze bij schim
mige zaken rond een nucleaire op
werkingsfabriek betrokken was.
Scenarioschrijvers William Mona-
han (The departeden Andrew Bo-
vell (Lantana) kregen de taak om
zes uur aan Britse complotkron
kels tot twee hedendaags Ameri
kaanse uren in te dikken, en om
de hoofdrol voor Gibson geschikt
te maken. Erg subtiel pakt dat laat
ste niet uit. Wanneer de ster een
schurk de les leest wordt de mens
heid weer keurig in twee kampen
verdeeld: 'je hangt aan het kruis,
of je slaat er de spijkers in'. In het
huis van de geheelonthouder gaat
de whisky onder een dikke stof-
VLISSINGEN
CINECITY
Millennium 2: do,ma, di en wo 13.45,
19.00 en 21.45 uur, zo 11.00, 13.45,
19.00 en 21.45 uur, vr, za 13.45, 19.00
en 22.00 uur; Prinsen en Prinsessenmid-
dag zo 14.00 uur; The imaginarium of
Doctor Parnassus: di 19.30 uur;
A single man: di 14.00 uur Alvin en de
Chipmunks 2: do t/m wo 14.00 uur, za,
zo, wo ook om 16.15 uur, zo ook om
11.00 uur; Anubis: vr, za, zo, wo 14.00
uur, zo ook om 11.00 uur; Avatar: do, vr,
ma, di, wo 13.30,16.455 en 20.15 uur,
za 13.15,15.30, 18.45 en 22.15 uur, zo
10.30, 13.15, 16.45 en 20.15 uur;
Brothers: do, za, ma 21.45 uur;
De hel van '63: do, vr, zo, ma, di 16.30
en 19.30 uur, za 16.30 en 19.15 uur;
De Storm: do, ma 14.00 uur, zo 11.00
uur; The princess and the frog; wo
16.15, 19.15 en 21.45 uur; De Prinses
en de kikker: wo 14.00 en 16.15 uur; Ed
ge of Darkness: do t/m di 16.15, 19.00
en 21.45 uur, za ook om 00.15 uur, wo
16.30, 19.00 en 21.45 uur; It's complica-
-
Mel Gibson in Edge of darkness.
laag verborgen. Het duurt lang
voor de fles geopend wordt en de
politieman zijn beroepsethiek los
laat, waarna Gibson weer net zo
bruut tekeer gaat als in de wraak-
film Payback.
Dankzij een sterke rolbezetting,
met Ray Winstone Sexy beastals
ondoorgrondelijke intrigant en
Did you hear about the Morgans?
ted: do t/m zo, di en wo 13.45, 19.00 en
21.45 uur, ma 13.45 en 19.00 uur, di
13.45 en 21.45 uur; Plop en de kabou
terbaby: za 13.45 zo 11.00 en 14.00
uur, wo 14.00 uur; Komt een vrouw bij
de dokter: do, ma 14.30 16.30 en
19.15 uur, vr en di 14.00, 16.15 en 19.15
uur, za, zo, wo 16.15 en 19.15 uur;
Law abiding citizen: vr 22.00 uur, za
24.00 uur, zo en di 21.45 uur; Old dogs:
do t/m di 16.30 uur; Sherlock Holmes:
do, ma, di 13.30, 16.15,19.00 en 21.45
uur, vr, za 13.30,16.15, 19.00 en 22.00
uur, zo 16.00, 19.00 en 21.45 uur, The
Danny Huston (The constant gard
ener) als doortrapte schurk, is de
weg van A naar B zeker niet saai,
maar 25 jaar na dato maakt een en
kele bijzin over vuile bommen en
jihad de oude plot niet automa
tisch actueel.
Dat valt te betreuren, want Camp
bell bewees met de sterke nieuwe
fourth kind: za 00.15 uur; Triangle: do,
vr, ma, di 16.30 en 22.00 uur, za 22.00
en 00.15 uur, zo en wo 22.00 uur; Up
(nl): zo 11.00 uur; Sneak: 22.00 uur;
GOES
MERRAL
Anubis: za, zo 14.00 en 16.00 uur; Ava
tar: do, vr, ma 21.00 uur, za, zo, wo
14.15 en 21.00 uur, The edge of Dar
kness: do t/m wo 19.00 en 21.30 uur;
It's complicated: do t/m wo 18.45 en
21.15 uur; Komt een vrouw bij de dok
ter: do t/m ma en wo 19.00 uur; Sher
lock Holmes: do t/m wo 19.15 en 21.45
uur; Alvin en de Chipmunks: za, zo, wo
14.15 en 16.30 uur, De prinses en de
kikker: wo 13.30 en 16.30 uur; Plop en
de kabouterbaby: za, zo 13.30 en 16.30
uur, wo 14.00 uur
't BEEST
De Helaasheid der dingen: do, vr 20.30
uur; Bright Star: di en wo 20.30 uur;
TERNEUZEN
VIEW
Abbie Cornish en Ben Wishaw (staand) in Bright Star.