hu Wanhopige liefde bracht Keats tot wereldliteratuur Lady Chatterly in een Zuid-Franse setting f filmrecensies 1 •«st> filmagenda donderdag 28 januari 2010 W door Jos van der Burg Een film over een vervulde liefde is mooi, maar een liefdesdrama over onbereik baar verlangen mooier. Jane Cam pions Bright Star is een über- romantische tragedie over de on vervulde liefde van de Engelse dichter John Keats en Fanny Brawne. „Is dit verliefdheid? Het doet zo'n pijn dat ik denk dat je eraan dood kunt gaan." Aldus Fanny Brawne (prachtrol Abbie Cor nish), die smacht naar John Keats (Ben Whishaw), maar nooit met hem het bed zal delen. Dat ligt niet aan Keats, maar aan de huwe lijksopvattingen in de negentien de eeuw. Keats, die in t8r8 als een blok voor zijn achttienjarige buurmeisje Fanny viel, was te arm om met haar te trouwen. In de woorden van Fanny's moeder, een weduwe met drie kinderen: „Mister Keats kan zich geen hu welijk veroorloven." Fanny's on- bereikbaarheid maakte Keats wanhopig en zijn verliefdheid nam obsessieve vormen aan. Al leen de literatuur werd er beter van, want volgens kenners beho ren Keats' liefdesbrieven tot de mooiste uit de wereldliteratuur. Jane Campion (The piano) brengt het liefdesdrama fraai in beeld, maar edelkitsch en melodrama zijn nooit ver weg. Het smachten van de geliefden wordt de kijker soms te veel. We geloven best dat Keats en Fanny enorm leden, maar Keats' obsessie roept ook vragen op. Had de romanticus een onbereikbare vrouw nodig om zijn gevoelens onder hoog spanning te zetten? Was de kwel ling een voorwaarde voor zijn dichterschap? Bright Star Regie: Jane Campion. Met: Abbie Cornish, Ben Wishaw Te zien in't Beest Goes door Fritz de Jong In de openingsscène van Cha- terine Corsini's film Partir zien we hoofdrolspeelster Kristin Scott Thomas zichtbaar aangeslagen uit het echtelijke bed stappen. Seconden later horen we een geweerschot vallen. Pas aan het eind van de film wordt de exacte toedracht van die knal duidelijk. Scott Thomas speelt Suzanne, de echtgenote van een ambitieuze medische specialist, die haar ei gen carrière als fysiotherapeute heeft opgegeven om twee kinde- Kristin Scott Thomas en Sergi Lopez ren op te voeden. De vrouw weet niet wat haar overkomt als ze valt voor de rauwe charmes van Ivan (Sergi López), een Catalaanse klusjesman met een bajesverle- den. De gepassioneerde Lady Chatter- ly-affaire, die zich voltrekt in een Zuid-Frans landschap, is door de onvolprezen cameravrouw Agnes Godard zwoel en sfeervol in beeld gebracht. Tegenover die warmte staat de koelte van het gelikte designhuis waar Suzanne woont, en de kille berekening waarmee de jaloerse echtgenoot Samuel (Yvan Atal) zijn echtgenote en haar minnaar probeert kapot te maken nadat zij haar overspel heeft opge biecht. Partir Regie: Catherine Corsini Met: Kristin Scott Thomas, Sergi López, Yvan Attal Te zien in Middelburg door Bart van der Put In de thriller Edge of darkness keert acteur Mel Gibson na een afwezigheid van zeven jaar terug op het doek. In die periode liet Gibson zich als filmmaker en branieschopper niet bepaald onbetuigd. Met The passion of the Christ en Apocalypto bracht hij twee bloederige don derpreken naar de bioscoop, ter wijl een dronken tirade en hu welijksperikelen de media in be roering brachten. Inmiddels is Mad Mel als gelouterd geheel onthouder weer volop aan de slag, al moet nog blijken of het geschonden blazoen afdoende is opgepoetst. Edge of darkness is dus een cruciale film voor de acteur, en het is dan ook een echt stervehikel, dat op maat gesneden werd. De thriller van de Britse regisseur Martin Campbell is een bewerking van diens gelijknamige miniserie, die in 1985 door de BBC werd uitge zonden en in het tijdperk van Thatcher en de Koude Oorlog veel ophef veroorzaakte. Centraal staat een politieman, die als weduwnaar op zoek gaat naar de moordenaar van zijn dochter en daarbij ontdekt dat ze bij schim mige zaken rond een nucleaire op werkingsfabriek betrokken was. Scenarioschrijvers William Mona- han (The departeden Andrew Bo- vell (Lantana) kregen de taak om zes uur aan Britse complotkron kels tot twee hedendaags Ameri kaanse uren in te dikken, en om de hoofdrol voor Gibson geschikt te maken. Erg subtiel pakt dat laat ste niet uit. Wanneer de ster een schurk de les leest wordt de mens heid weer keurig in twee kampen verdeeld: 'je hangt aan het kruis, of je slaat er de spijkers in'. In het huis van de geheelonthouder gaat de whisky onder een dikke stof- VLISSINGEN CINECITY Millennium 2: do,ma, di en wo 13.45, 19.00 en 21.45 uur, zo 11.00, 13.45, 19.00 en 21.45 uur, vr, za 13.45, 19.00 en 22.00 uur; Prinsen en Prinsessenmid- dag zo 14.00 uur; The imaginarium of Doctor Parnassus: di 19.30 uur; A single man: di 14.00 uur Alvin en de Chipmunks 2: do t/m wo 14.00 uur, za, zo, wo ook om 16.15 uur, zo ook om 11.00 uur; Anubis: vr, za, zo, wo 14.00 uur, zo ook om 11.00 uur; Avatar: do, vr, ma, di, wo 13.30,16.455 en 20.15 uur, za 13.15,15.30, 18.45 en 22.15 uur, zo 10.30, 13.15, 16.45 en 20.15 uur; Brothers: do, za, ma 21.45 uur; De hel van '63: do, vr, zo, ma, di 16.30 en 19.30 uur, za 16.30 en 19.15 uur; De Storm: do, ma 14.00 uur, zo 11.00 uur; The princess and the frog; wo 16.15, 19.15 en 21.45 uur; De Prinses en de kikker: wo 14.00 en 16.15 uur; Ed ge of Darkness: do t/m di 16.15, 19.00 en 21.45 uur, za ook om 00.15 uur, wo 16.30, 19.00 en 21.45 uur; It's complica- - Mel Gibson in Edge of darkness. laag verborgen. Het duurt lang voor de fles geopend wordt en de politieman zijn beroepsethiek los laat, waarna Gibson weer net zo bruut tekeer gaat als in de wraak- film Payback. Dankzij een sterke rolbezetting, met Ray Winstone Sexy beastals ondoorgrondelijke intrigant en Did you hear about the Morgans? ted: do t/m zo, di en wo 13.45, 19.00 en 21.45 uur, ma 13.45 en 19.00 uur, di 13.45 en 21.45 uur; Plop en de kabou terbaby: za 13.45 zo 11.00 en 14.00 uur, wo 14.00 uur; Komt een vrouw bij de dokter: do, ma 14.30 16.30 en 19.15 uur, vr en di 14.00, 16.15 en 19.15 uur, za, zo, wo 16.15 en 19.15 uur; Law abiding citizen: vr 22.00 uur, za 24.00 uur, zo en di 21.45 uur; Old dogs: do t/m di 16.30 uur; Sherlock Holmes: do, ma, di 13.30, 16.15,19.00 en 21.45 uur, vr, za 13.30,16.15, 19.00 en 22.00 uur, zo 16.00, 19.00 en 21.45 uur, The Danny Huston (The constant gard ener) als doortrapte schurk, is de weg van A naar B zeker niet saai, maar 25 jaar na dato maakt een en kele bijzin over vuile bommen en jihad de oude plot niet automa tisch actueel. Dat valt te betreuren, want Camp bell bewees met de sterke nieuwe fourth kind: za 00.15 uur; Triangle: do, vr, ma, di 16.30 en 22.00 uur, za 22.00 en 00.15 uur, zo en wo 22.00 uur; Up (nl): zo 11.00 uur; Sneak: 22.00 uur; GOES MERRAL Anubis: za, zo 14.00 en 16.00 uur; Ava tar: do, vr, ma 21.00 uur, za, zo, wo 14.15 en 21.00 uur, The edge of Dar kness: do t/m wo 19.00 en 21.30 uur; It's complicated: do t/m wo 18.45 en 21.15 uur; Komt een vrouw bij de dok ter: do t/m ma en wo 19.00 uur; Sher lock Holmes: do t/m wo 19.15 en 21.45 uur; Alvin en de Chipmunks: za, zo, wo 14.15 en 16.30 uur, De prinses en de kikker: wo 13.30 en 16.30 uur; Plop en de kabouterbaby: za, zo 13.30 en 16.30 uur, wo 14.00 uur 't BEEST De Helaasheid der dingen: do, vr 20.30 uur; Bright Star: di en wo 20.30 uur; TERNEUZEN VIEW Abbie Cornish en Ben Wishaw (staand) in Bright Star.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 26