binnenland 17
van niets iets te maken
heeft bijna
van Europa
LANGLAUFSAFARI'S OOSTENRIJK
Een avontuurlijke selfmademiljonair
KRAS.NL
TIROL
BOEK ONLINE of bel 0900-9697 iscpm a
woensdag 27 januari 2010
Historisch automerk Saab in handen Nederlandse Spyker Cars
Hollandse Hoogte/GPD
Sinds de oprichting in 2000 leidt
Spyker een turbulent bestaan, met
voornamelijk dieptepunten. Het
sportwagenmerk bestaat nog om
dat Victor Muller steeds weer
steenrijke investeerders weet te
vinden die geld in het verlieslijden
de bedrijfje stoppen.
De kroonprins van Abu Dhabi
deed dat, maar het grootste belang
is inmiddels in handen van de Rus
sische miljardair Vladimir Anton-
ov met zijn Litouwse bank Snoras.
Beursanalisten adviseren hun klan
ten niet meer over aandelen Spy
ker, omdat ze niet weten wie finan
cieel achter het bedrijf zit.
De Spyker-fabriek in Zeewolde
werd in december gesloten, om de
kosten te drukken. De auto's wor
den voortaan gebouwd bij een toe
leverancier in Groot-Brittannië. In
Zeewolde verloren 45 van de 135
medewerkers hun baan, maar de
ningen van Matthijs zijn de
uitgaven voor beveiliging, staatsbe
zoeken en onderhoud van de
paleizen buiten de beschouwingen
gebleven.
Worden die ook meegerekend,
dan stijgen de kosten van het
Nederlandse koningshuis tot
boven de 100 miljoen euro per
jaar.
De Belgische hoogleraar sluit
hiermee aan bij de methode die
een ambtelijke werkgroep onder
leiding van oud-minister van Fi
nanciën Gerrit Zalm in een vorig
jaar verschenen rapport hanteer
de.
Zalm bedacht toen een nieuwe op
zet van de begroting die de kosten
van de monarchie inzichtelijker
maakt. De kosten zijn in Neder
land inzichtelijker dan in België.
Daar is niet duidelijk welk deel sa
laris betreft en welk deel onkosten.
Modellen
(selectie)
Type
Bouwjaren
Aantallen
Saab 92
1950-56
20.128
Saab 93
1955-60
52.731
Saab 95
1959-78
110.527
Saab 97
1965-74
10.219
Saab 99
1967-84
588.643
vakbonden zien het nog somber
der in. „Hier blijft alleen een ver-
koop- en een logistieke afdeling
over, met hooguit veertig men
sen", aldus CNV-bestuurder Peter
de Ridder.
Spyker is dus een merk geworden,
dat zelf niet meer ontwikkelt en
bouwt. Om met de critici te spre
ken: een marketingzeepbel, die lie
ver petjes en sleutelhangers ver
koopt, dan sportwagens.
„Spyker is in deze deal een door
geefluik. Een investeerder koopt
Saab, via Spyker", concludeert Sey-
ger. Hoe het verdergaat is onduide
lijk. General Motors blijft aandeel
houder in het nieuwe Saab Spyker
Automobiles, dus de Zweden kun
nen de noodzakelijke techniek in
kopen bij de Amerikanen.
Maar het nieuwe bedrijf heeft am-
Saab 900
1978-97
1.182.378
verkoopcijfers 1e helft 2009
Saab 9000 Saab 9-3
1984-98 1998-
503.087 326.370**
1e generatie t/m 2002
Saab 9-5
1997-
>400.000***
Ie generatie t/m 2009
per modellen. GM verkocht de pro
ductielijnen van de huidige 9-3 en
9-5 aan een Chinees concern. Saab
start nu de productie van de nieu
we luxe sedan 9-5. Daarnaast
wordt nog de 9-3 cabriolet ge
maakt. Waar Muller nieuwe mo
dellen vandaan haalt, is onduide
lijk. De vorige Saab-directie dacht
met een jaarproductie van 150 dui
zend stuks winst te kunen maken.
In 2009 viel de verkoop door de
onrust rond het merk terug naar
90 duizend. Merkenbouwer Mui
ier zal misschien proberen om
met kleinere aantallen - maar wel
duurdere - auto's winst te maken.
Adviseur Clem Dickmann, oud-di
recteur van Hyundai Nederland,
ziet ook dat scenario somber in.
infographic: ANP bron: Saab Nederland/AFP/MCT/TT/Reuters
„Saab staat bekend als excentriek
en eigenzinnig. Maar niet als een
topmerk waar je veel geld voor
kan vragen." Toch gelooft die ande
re Nederlandse sportautobouwer,
Joop Donkervoort, heilig in Mul
ler: „Victor is een exceptioneel
mens, die van niets iets kan ma
ken. Hij zet Spyker op een weerga
loze manier neer in de wereld."
Zo'n twintig jaar geleden begon Victor Muller voor
zichzelf. Hij had toen een schuld, geen inkomen en
zijn vrouw was zwanger, zei hij in 2008 in het zaken
blad De Status. Wat deed hij?
„Ik heb een gloednieuwe Jaguar V12 van 188.000 euro
gekocht. Ik dacht bij mezelf, als ik nou zo'n ontieglijk
dure auto koop, dan dwing ik mezelf om succes te ge
nereren." En succesvol werd hij, mede dankzij kleding
merk McGregor en bergings- en zeesleepbedrijf Wijs
muller. Alleen Spyker Cars duikt keer op keer in de ro
de cijfers.
Muller studeerde rechten en werd advocaat in Amster
dam. Voor zijn dertigste kon hij partner worden, maar
een klant wist hem te verleiden tot de zakenwereld.
Langlauf- en wandelsafari St. Koloman
8 dager o.b.v. 7 x ontbijt en diner
Vertrek: 6-13-27/2 en 6/3
reis per Comfort Class bus, programma
met Ned.sprekende langlaufreisleiding
verblijf in het gezellige 3-sterren Hotel
Goldener Stern in het dorpje St. Koloman
naar o.a. Salzburg Werfenwang
Zie www.kras.nl/41001
Langlauf- en wandelsafari Aldrans
8 dagen o.b.v. 7 x ontbijt en diner
Vertrek: 27/2 en 6/3
reis per Comfort Class bus, programma
met Ned.sprekende langlaufreisleiding
verblijf in het 4-sterren Hotel Aldranserhof,
gelegen in het centrum van Aldrans
naar o.a. Pertisau, Innsbruck Seefeld
Zie www.kras.nl/41007
Gegarandeerd vertrek op 13/2 en 20/2!
Langlauf- en wandelsafari Feldkirch
8 dagen o.b.v. 7 x ontbijt en diner
Vertrek: 13-20-27/2 en 6-13/3
reis per Comfort Class bus, programma
met Ned.sprekende langlaufreisleiding
verblijf in het 4-sterren Hotel Weisses
Kreuz, nabij het centrum van Feldkirch
naar o.a. Zwitserland Liechtenstein
Zie www.kras.nl/41002
Met sneeuwgarantie!
Langlauf- en wandelsafari Fusch
8 dagen o.b.v. 7 x ontbijt en diner
Vertrek: 13/3
reis per Comfort Class bus, programma
met Ned.sprekende langlaufreisleiding
verblijf in het gastvrije 3-sterren Hotel
Lampenhausl in het centrum van Fusch
naar o.a. Zeil am See en Maria Alm
Zie www.kras.nl/41003
waarom zou je meer betalen
1947 1949 1969
Vliegtuigfabrikant Saab 92 als Contactslot
Saab begint met eerste model verhuist van
autobouwin in serie- stuur naar
Trollhattan (Zwe) productie middenconsole
1980
1970 1977 1978 1986
Eerste auto Eerste auto Eerste Eerste
met kop- met turbo auto met Saab-
lamp- in serie- pollen- cabriolet
wissers productie filter
1990
1990
GM voor
de helft
eigenaar
Saab
2000
26 jan. 2010
GM bevestigt
overname
Saab door
Spyker Cars
160
140
120
100
80
60
40
2000
Saab 100%
in handen
GM
2009
Verkopen
storten in.
GM zet Saab
in etalage
1950
1
Aantal verkochte
Saabs (x1000)
Gegarandeerd vertrek op 13/2 en 27/2!
of ga naar de dichtstbijzijnde Vakantiewinkel van Js-reizen of Arke
Prijzen zijn exclusief reserverineskosten en Calamiteitenfonds