binnenland 17 van niets iets te maken heeft bijna van Europa LANGLAUFSAFARI'S OOSTENRIJK Een avontuurlijke selfmademiljonair KRAS.NL TIROL BOEK ONLINE of bel 0900-9697 iscpm a woensdag 27 januari 2010 Historisch automerk Saab in handen Nederlandse Spyker Cars Hollandse Hoogte/GPD Sinds de oprichting in 2000 leidt Spyker een turbulent bestaan, met voornamelijk dieptepunten. Het sportwagenmerk bestaat nog om dat Victor Muller steeds weer steenrijke investeerders weet te vinden die geld in het verlieslijden de bedrijfje stoppen. De kroonprins van Abu Dhabi deed dat, maar het grootste belang is inmiddels in handen van de Rus sische miljardair Vladimir Anton- ov met zijn Litouwse bank Snoras. Beursanalisten adviseren hun klan ten niet meer over aandelen Spy ker, omdat ze niet weten wie finan cieel achter het bedrijf zit. De Spyker-fabriek in Zeewolde werd in december gesloten, om de kosten te drukken. De auto's wor den voortaan gebouwd bij een toe leverancier in Groot-Brittannië. In Zeewolde verloren 45 van de 135 medewerkers hun baan, maar de ningen van Matthijs zijn de uitgaven voor beveiliging, staatsbe zoeken en onderhoud van de paleizen buiten de beschouwingen gebleven. Worden die ook meegerekend, dan stijgen de kosten van het Nederlandse koningshuis tot boven de 100 miljoen euro per jaar. De Belgische hoogleraar sluit hiermee aan bij de methode die een ambtelijke werkgroep onder leiding van oud-minister van Fi nanciën Gerrit Zalm in een vorig jaar verschenen rapport hanteer de. Zalm bedacht toen een nieuwe op zet van de begroting die de kosten van de monarchie inzichtelijker maakt. De kosten zijn in Neder land inzichtelijker dan in België. Daar is niet duidelijk welk deel sa laris betreft en welk deel onkosten. Modellen (selectie) Type Bouwjaren Aantallen Saab 92 1950-56 20.128 Saab 93 1955-60 52.731 Saab 95 1959-78 110.527 Saab 97 1965-74 10.219 Saab 99 1967-84 588.643 vakbonden zien het nog somber der in. „Hier blijft alleen een ver- koop- en een logistieke afdeling over, met hooguit veertig men sen", aldus CNV-bestuurder Peter de Ridder. Spyker is dus een merk geworden, dat zelf niet meer ontwikkelt en bouwt. Om met de critici te spre ken: een marketingzeepbel, die lie ver petjes en sleutelhangers ver koopt, dan sportwagens. „Spyker is in deze deal een door geefluik. Een investeerder koopt Saab, via Spyker", concludeert Sey- ger. Hoe het verdergaat is onduide lijk. General Motors blijft aandeel houder in het nieuwe Saab Spyker Automobiles, dus de Zweden kun nen de noodzakelijke techniek in kopen bij de Amerikanen. Maar het nieuwe bedrijf heeft am- Saab 900 1978-97 1.182.378 verkoopcijfers 1e helft 2009 Saab 9000 Saab 9-3 1984-98 1998- 503.087 326.370** 1e generatie t/m 2002 Saab 9-5 1997- >400.000*** Ie generatie t/m 2009 per modellen. GM verkocht de pro ductielijnen van de huidige 9-3 en 9-5 aan een Chinees concern. Saab start nu de productie van de nieu we luxe sedan 9-5. Daarnaast wordt nog de 9-3 cabriolet ge maakt. Waar Muller nieuwe mo dellen vandaan haalt, is onduide lijk. De vorige Saab-directie dacht met een jaarproductie van 150 dui zend stuks winst te kunen maken. In 2009 viel de verkoop door de onrust rond het merk terug naar 90 duizend. Merkenbouwer Mui ier zal misschien proberen om met kleinere aantallen - maar wel duurdere - auto's winst te maken. Adviseur Clem Dickmann, oud-di recteur van Hyundai Nederland, ziet ook dat scenario somber in. infographic: ANP bron: Saab Nederland/AFP/MCT/TT/Reuters „Saab staat bekend als excentriek en eigenzinnig. Maar niet als een topmerk waar je veel geld voor kan vragen." Toch gelooft die ande re Nederlandse sportautobouwer, Joop Donkervoort, heilig in Mul ler: „Victor is een exceptioneel mens, die van niets iets kan ma ken. Hij zet Spyker op een weerga loze manier neer in de wereld." Zo'n twintig jaar geleden begon Victor Muller voor zichzelf. Hij had toen een schuld, geen inkomen en zijn vrouw was zwanger, zei hij in 2008 in het zaken blad De Status. Wat deed hij? „Ik heb een gloednieuwe Jaguar V12 van 188.000 euro gekocht. Ik dacht bij mezelf, als ik nou zo'n ontieglijk dure auto koop, dan dwing ik mezelf om succes te ge nereren." En succesvol werd hij, mede dankzij kleding merk McGregor en bergings- en zeesleepbedrijf Wijs muller. Alleen Spyker Cars duikt keer op keer in de ro de cijfers. Muller studeerde rechten en werd advocaat in Amster dam. Voor zijn dertigste kon hij partner worden, maar een klant wist hem te verleiden tot de zakenwereld. Langlauf- en wandelsafari St. Koloman 8 dager o.b.v. 7 x ontbijt en diner Vertrek: 6-13-27/2 en 6/3 reis per Comfort Class bus, programma met Ned.sprekende langlaufreisleiding verblijf in het gezellige 3-sterren Hotel Goldener Stern in het dorpje St. Koloman naar o.a. Salzburg Werfenwang Zie www.kras.nl/41001 Langlauf- en wandelsafari Aldrans 8 dagen o.b.v. 7 x ontbijt en diner Vertrek: 27/2 en 6/3 reis per Comfort Class bus, programma met Ned.sprekende langlaufreisleiding verblijf in het 4-sterren Hotel Aldranserhof, gelegen in het centrum van Aldrans naar o.a. Pertisau, Innsbruck Seefeld Zie www.kras.nl/41007 Gegarandeerd vertrek op 13/2 en 20/2! Langlauf- en wandelsafari Feldkirch 8 dagen o.b.v. 7 x ontbijt en diner Vertrek: 13-20-27/2 en 6-13/3 reis per Comfort Class bus, programma met Ned.sprekende langlaufreisleiding verblijf in het 4-sterren Hotel Weisses Kreuz, nabij het centrum van Feldkirch naar o.a. Zwitserland Liechtenstein Zie www.kras.nl/41002 Met sneeuwgarantie! Langlauf- en wandelsafari Fusch 8 dagen o.b.v. 7 x ontbijt en diner Vertrek: 13/3 reis per Comfort Class bus, programma met Ned.sprekende langlaufreisleiding verblijf in het gastvrije 3-sterren Hotel Lampenhausl in het centrum van Fusch naar o.a. Zeil am See en Maria Alm Zie www.kras.nl/41003 waarom zou je meer betalen 1947 1949 1969 Vliegtuigfabrikant Saab 92 als Contactslot Saab begint met eerste model verhuist van autobouwin in serie- stuur naar Trollhattan (Zwe) productie middenconsole 1980 1970 1977 1978 1986 Eerste auto Eerste auto Eerste Eerste met kop- met turbo auto met Saab- lamp- in serie- pollen- cabriolet wissers productie filter 1990 1990 GM voor de helft eigenaar Saab 2000 26 jan. 2010 GM bevestigt overname Saab door Spyker Cars 160 140 120 100 80 60 40 2000 Saab 100% in handen GM 2009 Verkopen storten in. GM zet Saab in etalage 1950 1 Aantal verkochte Saabs (x1000) Gegarandeerd vertrek op 13/2 en 27/2! of ga naar de dichtstbijzijnde Vakantiewinkel van Js-reizen of Arke Prijzen zijn exclusief reserverineskosten en Calamiteitenfonds

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 7