Terneuzen beschouwde 20 I DAG brieven Haïti 5 Haïti 6 Openbaar vervoer Hulst AWBZ-zorg Burgemeester Opening op zondag KORTE SERIE OVER CHECKPOINT: DEEL 2 Het proces tegen Checkpoint lag drie maanden stil. In aanloop naar de hervatting diepte de PZC nieuwe dossiers uit en sprak nog eens met spelers in dit spel. RECHTSZAAK CHECKPOINT 30 JANUARI woensdag 27 januari 2010 Brieven (max. 150 woorden) richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 91 4330 AB Middelburg 0118-434005 lezersredacteur@pzc.nl De humanitaire ramp die Haïti trof, wordt door de VS misbruikt om haar militaire aanwezigheid op Haïti te versterken. Een toene mend aantal hulporganisaties heeft de VS ervan beschuldigd hun militaire aanwezigheid te gebrui ken voor eigen doelstellingen. On der het voorwendsel van plunde ringen werd president R. Preval ge dwongen alle veiligheidsmaatrege len over te dragen aan het Penta gon. larry Emmanuel, logistiek offi cier van de Wereld Voedsel Organi satie: 'Er zijn 200 vluchten in en uit Haïti elke dag, maar de meeste vluchten zijn voor VS-militaire doeleinden. Onze doelstelling is 'voeden'.' Luk Brusselaers Hoefkensdijk 11, Kuitaart Een emmertje water voor onze weldoenende minister van Ontwik kelingssamenwerking Koenders (PvdA). Nee, dit keer niet om het gebrek aan water op Haïti te bestrij den, maar puur voor hemzelf. Na tuurlijk, het was donderdag een ge weldige vaderlandse dag en van ve le fronten is gul gegeven voor de slachtofferhulp in Haïti. Onze mi nister was niet van het scherm af te krijgen. Liever had ik hem op vliegveld Eindhoven gezien, hel pen inladen van goederen en zich zelf om daarna mee te vliegen om hulp te bieden. Natuurlijk heeft hij goede bedoelingen en daarom is het zo jammer dat hij bij zijn optre dens door opkomend enthousias me oververhit is geraakt. Jan van der Straaten Oosterenbanweg 46, Renesse Bovenaan het bericht over open baar vervoer lezen we dat veel Noord-Bevelanders, maar dat geldt voor alle Zeeuwen, zich bij voor keur verplaatsen per auto of fiets. 'Is dat omdat het openbaar vervoer te weinig biedt of juist andersom? De bus zit hoe dan ook nooit vol.' Ik denk dat de gebrekkige service de oorzaak is. In het weekend bij voorbeeld rijden er alleen maar bel bussen. En de stationsbus sluit to taal niet aan op de trein. De auto, fiets en benenwagen zijn betere op ties. De nieuwe slagzin van de pro vincie - Het gaat de goede kant op met het openbaar vervoer in Zee land! - is onjuist. Belangrijk speer punt van het zogenaamd geslaagde beleid is bijvoorbeeld het milieu. Maar kan iemand mij het succes van groen gas uitleggen als je be denkt dat de bussen in veel geval len leeg rondrijden? Dave Boone Edisonstraat 14, Kruiningen Hulst voelt zich door het Rijk be duveld. De LNV-ambtenaren zijn bureau-ambtenaren zonder ver stand van de Westerschelde, circa 1000 jaar geleden ontstaan uit de Oosterschelde en toen nog stro mend door de Bevelanden langs Borsele en Walcheren. Dus een meanderende rivier, wat deze nu nog is, want er moeten nog steeds regelmatig gewijzigde scheepvaart- kaarten uitgegeven worden. Het geen betekent dat het verlies aan vogelvoedselgebieden, gedurende de Westerscheldeverdieping, niet te controleren is. Het valt op dat al le compensaties in Zeeuws-Vlaan- deren moeten plaatsvinden vol gens regelgeving van Natura 2000 en met verlies aan bestaansmidde len voor de bewoners. L.J. Bensink Burg. Gerritsenstraat 20, Breskens Snoei AWBZ betekent nekslag voor cliënten, zo kopte de krant. Het vreemde is dat het wegvallen van de begeleiding voor 60.000 mensen, veelal psychiatrische pa tiënten, tot op heden is gepresen teerd als een bezuiniging. Echter niets is minder waar. Minder bege leiding, zo constateren wij in de praktijk van alledag, veroorzaakt juist aanzienlijk hogere zorg- en an dere maatschappelijke kosten. Het artikel in dezelfde zaterdagkrant ge titeld 'Weer in mijn auto gaan sla pen', spreekt boekdelen. Dat van bezuiniging geen sprake is blijkt ook uit het volgende: Begeleiding kost tussen de 30 en 45 euro per dagdeel en verpleging-behandeling tussen de 200 en 275 euro per dag deel. 60.000 mensen minder in de AWBZ levert dus geen bezuiniging op, maar kost de BV Nederland miljarden euro's. Adri Walhout Burg. Jansenstraat 13 's-Gravenpolder Burgemeester Dijkstra heeft in zijn nieuwjaarstoespraak duidelijk la ten weten niet beschikbaar te zijn voor een volgende ambtsperiode. Gezien zijn verdienste voor Vlissin- gen is dat jammer maar begrijpe lijk. Daarmee heeft Vlissingen een vacature, wat mij ertoe brengt een voorzet te geven. In Maastricht trad Gerd Leers terug. Gerd Leers is een zeer bekwame en doortas tende burgemeester met een uitste kende staat van dienst, het type van niet lullen maar poetsen. Het zou volgens mij een waardig opvol ger van Wim Dijkstra zijn. Nie mand wordt er slechter van om nu al een oriënterend gesprek met Gerd Leers te hebben. J.A. Casteleijn Anna Blamanlaan 46, Vlissingen Ik plaats kanttekeningen naar aan leiding van een opmerking van een raadslid van Borsele over het Historisch Museum de Bevelan den. In het najaar kwam er vanuit dezelfde gemeenteraad het voor stel om de subsidie aan het mu seum te stoppen omdat het bezoe kersaantal te laag zou zijn. Afge zien van het feit dat bijna geen en kel, niet commercieel, museum zichzelf kan bedruipen, heeft het museum in Goes de moed gehad om vanaf januari ook op de zonda gen open te zijn. Ook de opening van een tentoonstelling over bor duur en kruissteek doeken (aange vuld met fotomateriaal en schilde rijen) over de watersnoodramp vond zondag plaats. Gezien de gro te opkomst een groot succes. Trou wens, ook de ramp hield zich niet aan de oude zondagswetten! Cock van Benthem Rooseveltlaan 5, Goes Door de jaren heen heeft de Terneuzen coffees hop Checkpoint stee vast een luisterend oor en een helpende hand geboden. Dat gegeven speelt volgens de ad vocaten en justitie een uiterst be langrijke rol tijdens de rechtszaak, die dinsdag wordt hervat. De afgelopen jaren was er op het stadhuis maandelijks wel enkele keren overleg met vertegenwoordi gers van Checkpoint en de andere shop, Miami. En er werden zaken gedaan. Hamvraag in de hele zaak is niet alleen of er sprake was van een criminele organisatie, maar ze ker ook: heeft de gemeente de cof feeshop niet al te nadrukkelijk gefa- ciliteerd en zijn met name burge meester en wethouders daarin niet doorgeschoten? Verkeerswethouder Co van Schaik houdt staande van niet. Hij geeft toe dat hij danig schrok, toen hij bij zijn aantreden na de herinde ling van 2002 het dossier Check point inkeek, met de bedoeling te onderzoeken of de klok op eniger lei wijze was terug te draaien. „Ik kwam al snel tot de conclusie dat de overeenkomst, die onze voor gangers in 2000 hadden gesloten met de coffeeshophouder, water dicht was. De gemeente kon zich geen enkel risico veroorloven op straffe van een schadeloosstelling van driemaal de jaaromzet. Een miljoenenzaak dus!" De gemeente heeft Checkpoint in z'n hoogtijdagen niet anders be handeld dan een drukbezochte Ikea-vestiging, zegt Van Schaik, in clusief een op maat toegesneden betaald parkeerbeleid en bewegwij zering. „Ik heb het heel rationeel benaderd, maar van een voorkeurs behandeling (waar ze wel op aan stuurden) is bij mij nooit sprake geweest. Het verzoek om aanleg van een aparte laad- en losplaats voor hun product en geldtranspor ten, heb ik bijvoorbeeld niet geho noreerd. Ze wilden ook vijfentwin tig vaste parkeerplaatsen voor het personeel. Toen heb ik gezegd: pri ma, maar dan betaal je net als an dere ondernemers een paar hon derd euro per parkeerplaats per jaar. Dat vond eigenaar Meddie Willemsen te veel. Ik zeg nog maals: is een bedrijf legaal, dan moet je dat als gemeente facilite- ren. Maar er zijn grenzen." Hans van As, voormalig zaakwaar nemer van Checkpoint en nu be drijfsleider van overbuurman Miami, noernt de samenwerking met de gemeente 'optimaal'. „Eens in de veertien dagen hadden we overleg over tal van zaken. We heb- ben altijd open kaart gespeeld over de opzet en het beleid van Checkpoint. Alles gebeurde met medeweten van de gemeente. Die leek best trots op de shops. An ders zet je toch geen verwijsbor den?" Pas op het moment dat de nieuwe gemeenteraad zich in 2006 sterk maakte voor aanpak van de verkeersoverlast, werden de coffeeshops een poli tiek item. Vanaf dat moment is al les gedaan om de aanloop te beper ken. Uiteindelijk ging Miami daar in het verst door middel van vin gerafdrukken, aangepaste sluitings tijden en drie in plaats van vijf gram wiet per persoon. Na de twee invallen in Checkpoint kon burgemeester Jan Lonink niet-an ders dan de gedoogvergunning in trekken. „Voordien had ik trou wens ook al opgetreden tegen bij voorbeeld reclameborden langs het voetbalveld van Zaamslag en in sporthal Vliegende Vaart. En de reclame op internet hebben we aangepakt. Het is echt niet zo dat Checkpoint zomaar z'n gang kon gaan." Lonink en Van Schaik vinden het niet verwerpelijk dat de twee shops samen 24.000 euro per jaar neertelden voor een drugspreven tieprogramma op de scholen. Daar mee werd uitvoering gegeven aan een SGP-motie, die in 2004 nage noeg raadsbreed werd aangeno men. Plaatsvervangend hoofdoffi cier Jo Valente noemt het meebeta len aan dat preventiebeleid en de inzet van verkeersstewards 'vanuit de kwestie van integriteit van de gemeente onverstandig', blijkt uit zijn verhoor voor de rechter-com- missaris. CDA-fractievoorzitter en oud-politiebaas Henk Siersema schudt het hoofd. „Ik vind wat er allemaal gebeurd is, eerlijk gezegd beschamend. Het gemeentebe- stuur - en dan vooral het college - is veel te ver gegaan in het gedo- gen. Dat was geen gedogen meer, maar stimuleren. Ik vind die uitla- tingen van wethouder Van Schaik bestuurlijk gewoon heel naïef, ze- J ker als hij zegt dat hij faciliteerde, zoals hij dat ook bij andere bedrij ven zou hebben gedaan. Omdat er overlast is, ga je faciliteren, met wegwijzers enzo.... Het gedoogbe leid was uitgemond in excessen. Allemaal zó hypocriet. Verbieden en gedogen liepen op den duur he lemaal door elkaar heen." Siersema kan er nog steeds niet over uit dat Checkpoint als enige coffeeshop in Nederland met een café en restaurant ook over een ho- recavergunning beschikte. „In één woord: bezopen!" Professor Henny Sackers. i*n*o*o ^^0^30-15-00 uur X - Make the world MARITIEM INSTITUUT HBO leevaart opleiding6" MBO xeevaart opleiding6" MBO logistieke opleiding6" MBO binnenvaart opleidingen MBO visserij opleiding6" Boulevard Bankert 130-156 4381 AC Vlissingen Tel 0118-489400 WWW.DERUYTER-MI.NL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 74