Terneuzen beschouwde
KA
MARITIEME
msTT) BOTE.
brieven
Haïti 5
Haïti 6
Openbaar vervoer
Hulst
AWBZ-zorg
Burgemeester
Opening op zondag
KORTE SERIE OVER CHECKPOINT: DEEL 2
Het proces tegen Checkpoint lag drie maanden stil.
In aanloop naar de hervatting diepte de PZC nieuwe
dossiers uit en sprak nog eens met spelers in dit spel.
RECHTSZAAK
CHECKPOINT
DE RUYTER
woensdag 27 januari 2010
I
i
e e
Brieven (max. 150 woorden)
richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 91
4330 AB Middelburg
0118-434005
lezersredacteur@pzc.nl
De humanitaire ramp die Haïti
trof, wordt door de VS misbruikt
om haar militaire aanwezigheid op
Haïti te versterken. Een toene
mend aantal hulporganisaties
heeft de VS ervan beschuldigd hun
militaire aanwezigheid te gebrui
ken voor eigen doelstellingen. On
der het voorwendsel van plunde
ringen werd president R. Preval ge
dwongen alle veiligheidsmaatrege
len over te dragen aan het Penta
gon. Jarry Emmanuel, logistiek offi
cier van de Wereld Voedsel Organi
satie: 'Er zijn 200 vluchten in en
uit Haïti elke dag, maar de meeste
vluchten zijn voor VS-militaire
doeleinden. Onze doelstelling is
'voeden'.'
Luk Brusselaers
Hoefkensdijk 11, Kuitaart
Een emmertje water voor onze
weldoenende minister van Ontwik
kelingssamenwerking Koenders
(PvdA). Nee, dit keer niet om het
gebrek aan water op Haïti te bestrij
den, maar puur voor hemzelf Na
tuurlijk, het was donderdag een ge
weldige vaderlandse dag en van ve
le fronten is gul gegeven voor de
slachtofferhulp in Haïti. Onze mi
nister was niet van het scherm af
te krijgen. Liever had ik hem op
vliegveld Eindhoven gezien, hel
pen inladen van goederen en zich
zelf om daarna mee te vliegen om
hulp te bieden. Natuurlijk heeft hij
goede bedoelingen en daarom is
het zo jammer dat hij bij zijn optre
dens door opkomend enthousias
me oververhit is geraakt.
Jan van der Straaten
Oosterenbanweg 46, Renesse
Bovenaan het bericht over open
baar vervoer lezen we dat veel
Noord-Bevelanders, maar dat geldt
voor alle Zeeuwen, zich bij voor
keur verplaatsen per auto of fiets.
'Is dat omdat het openbaar vervoer
te weinig biedt of juist andersom?
De bus zit hoe dan ook nooit vol.'
Ik denk dat de gebrekkige service
de oorzaak is. In het weekend bij
voorbeeld rijden er alleen maar bel
bussen. En de stationsbus sluit to
taal niet aan op de trein. De auto,
fiets en benenwagen zijn betere op
ties. De nieuwe slagzin van de pro
vincie - Het gaat de goede kant op
met het openbaar vervoer in Zee
land! - is onjuist. Belangrijk speer
punt van het zogenaamd geslaagde
beleid is bijvoorbeeld het milieu.
Maar kan iemand mij het succes
van groen gas uitleggen als je be
denkt dat de bussen in veel geval
len leeg rondrijden?
Dave Boone
Edisoristraat 14, Kruiningen
Hulst voelt zich door het Rijk be
duveld. De LNV-ambtenaren zijn
bureau-ambtenaren zonder ver
stand van de Westerschelde, circa
1000 jaar geleden ontstaan uit de
Oosterschelde en toen nog stro
mend door de Bevelanden langs
Borsele en Walcheren. Dus een
meanderende rivier, wat deze nu
nog is, want er moeten nog steeds
regelmatig gewijzigde scheepvaart-
kaarten uitgegeven worden. Het
geen betekent dat het verlies aan
vogelvoedselgebieden, gedurende
de Westerscheldeverdieping, niet
te controleren is. Het valt op dat al
le compensaties in Zeeuws-Vlaan-
deren moeten plaatsvinden vol
gens regelgeving van Natura 2000
en met verlies aan bestaansmidde
len voor de bewoners.
LJ. Bensink
Burg. Gerritsenstraat 20, Breskens
Snoei AWBZ betekent nekslag
voor cliënten, zo kopte de krant.
Het vreemde is dat het wegvallen
van de begeleiding voor 60.000
mensen, veelal psychiatrische pa
tiënten, tot op heden is gepresen
teerd als een bezuiniging. Echter
niets is minder waar. Minder bege
leiding, zo constateren wij in de
praktijk van alledag, veroorzaakt
juist aanzienlijk hogere zorg- en an
dere maatschappelijke kosten. Het
artikel in dezelfde zaterdagkrant ge
titeld 'Weer in mijn auto gaan sla
pen', spreekt boekdelen. Dat van
bezuiniging geen sprake is blijkt
ook uit het volgende: Begeleiding
kost tussen de 30 en 45 euro per
dagdeel en verpleging-behandeling
tussen de 200 en 275 euro per dag
deel. 60.000 mensen minder in de
AWBZ levert dus geen bezuiniging
op, maar kost de BV Nederland
miljarden euro's.
Adri Walhout
Burg. Jansenstraat 13 's-Gravenpolder
Burgemeester Dijkstra heeft in zijn
nieuwjaarstoespraak duidelijk la
ten weten niet beschikbaar te zijn
voor een volgende ambtsperiode.
Gezien zijn verdienste voor Vlissin-
gen is dat jammer maar begrijpe
lijk. Daarmee heeft Vlissingen een
vacature, wat mij ertoe brengt een
voorzet te geven. In Maastricht
trad Gerd Leers terug. Gerd Leers
is een zeer bekwame en doortas
tende burgemeester met een uitste
kende staat van dienst, het type
van niet lullen maar poetsen. Het
zou volgens mij een waardig opvol
ger van Wim Dijkstra zijn. Nie
mand wordt er slechter van om nu
al een oriënterend gesprek met
Gerd Leers te hebben.
J.A. Casteleijn
Anna Blamanlaan 46, Vlissingen
Ik plaats kanttekeningen naar aan
leiding van een opmerking van
een raadslid van Borsele over het
Historisch Museum de Bevelan
den. In het najaar kwam er vanuit
dezelfde gemeenteraad het voor
stel om de subsidie aan het mu
seum te stoppen omdat het bezoe
kersaantal te laag zou zijn. Afge
zien van het feit dat bijna geen en
kel, niet commercieel, museum
zichzelf kan bedruipen, heeft het
museum in Goes de moed gehad
om vanaf januari ook op de zonda
gen open te zijn. Ook de opening
van een tentoonstelling over bor
duur en kruissteek doeken (aange
vuld met fotomateriaal en schilde
rijen) over de watersnoodramp
vond zondag plaats. Gezien de gro
te opkomst een groot succes. Trou
wens, ook de ramp hield zich niet
aan de oude zondagswetten!
Cock van Benthem
Rooseveltlaan 5, Goes
Door de jaren heen heeft
de Terneuzen coffees
hop Checkpoint stee
vast een luisterend oor
en een helpende hand geboden.
Dat gegeven speelt volgens de ad
vocaten en justitie een uiterst be
langrijke rol tijdens de rechtszaak,
die dinsdag wordt hervat.
De afgelopen jaren was er op het
stadhuis maandelijks wel enkele
keren overleg met vertegenwoordi
gers van Checkpoint en de andere
shop, Miami. En er werden zaken
gedaan. Hamvraag in de hele zaak
is niet alleen of er sprake was van
.eenxriminele organisatie, maar ze
ker ook: heeft de gemeente de cof
feeshop niet al te nadrukkelijk gefa-
ciliteerd en zijn met name burge
meester en wethouders daarin
niet doorgeschoten?
Verkeerswethouder Co van Schaik
houdt staande van niet. Hij geeft
toe dat hij danig schrok, toen hij
bij zijn aantreden na de herinde
ling van 2002 het dossier Check
point inkeek, met de bedoeling te
onderzoeken of de klok op eniger
lei wijze was terug te draaien. „Ik
kwam al snel tot de conclusie dat
de overeenkomst, die onze voor
gangers in 2000 hadden gesloten
met de coffeeshophouder, water
dicht was. De gemeente kon zich
geen enkel risico veroorloven op
straffe van een schadeloosstelling
van driemaal de jaaromzet. Een
miljoenenzaak dus!"
De gemeente heeft Checkpoint in
z'n hoogtijdagen niet anders be
handeld dan een drukbezochte
Ikea-vestiging, zegt Van Schaik, in
clusief een op maat toegesneden
betaald parkeerbeleid en bewegwij
zering. „Ik heb het heel rationeel
benaderd, maar van een voorkeurs
behandeling (waar ze wel op aan
stuurden) is bij mij nooit sprake
geweest. Het verzoek om aanleg
van een aparte laad- en losplaats
voor hun product en geldtranspor
ten, heb ik bijvoorbeeld niet geho
noreerd. Ze wilden ook vijfentwin
tig vaste parkeerplaatsen voor het
personeel. Toen heb ik gezegd: pri
ma, maar dan betaal je net als an
dere ondernemers een paar hon
derd euro per parkeerplaats per
jaar. Dat vond eigenaar Meddie
Willemsen te veel. Ik zeg nog
maals: is een bedrijf legaal, dan
moet je dat als gemeente facilite-
ren. Maar er zijn grenzen."
Hans van As, voormalig zaakwaar
nemer van Checkpoint en nu be
drijfsleider van overbuurman
Miami, noemt de samenwerking
met de gemeente 'optimaal'. „Eens
in de veertien dagen hadden we
overleg over tal van zaken. We heb-
ben altijd open kaart gespeeld
over de opzet en het beleid van
Checkpoint. Alles gebeurde met
medeweten van de gemeente. Die
leek best trots op de shops. An
ders zet je toch geen verwijsbor
den?"
Pas op het moment dat de
nieuwe gemeenteraad zich
in 2006 sterk maakte voor
aanpak van de verkeersoverlast,
werden de coffeeshops een poli
tiek item. Vanaf dat moment is al
les gedaan om de aanloop te beper
ken. Uiteindelijk ging Miami daar
in het verst door middel van vin
gerafdrukken, aangepaste sluitings
tijden ei> drie in plaats van vijf
gram wiet per persoon. Na de
twee invallen in Checkpoint kon
burgemeester Jan Lonink niet an
ders dan de gedoogvergunning in
trekken. „Voordien had ik trou
wens ook al opgetreden tegen bij
voorbeeld reclameborden langs
het voetbalveld van Zaamslag en
in sporthal Vliegende Vaart. En de
reclame op internet hebben we
aangepakt. Het is echt niet zo dat
Checkpoint zomaar z'n gang kon
gaan."
Lonink en Van Schaik vinden het
niet verwerpelijk dat de twee
shops samen 24.000 euro per jaar
neertelden voor een drugspreven
tieprogramma op de scholen. Daar
mee werd uitvoering gegeven aan
een SGP-motie, die in 2004 nage
noeg raadsbreed werd aangeno
men. Plaatsvervangend hoofdoffi
cier Jo Valente noemt het meebeta
len aan dat preventiebeleid en de
inzet van verkeersstewards 'vanuit
de kwestie van integriteit van de
gemeente onverstandig', blijkt uit
zijn verhoor voor de rechter-com-
missaris. CDA-fractievoorzitter en
oud-politiebaas Henk Siersema
schudt het hoofd. „Ik vind wat er
allemaal gebeurd is, eerlijk gezegd
beschamend. Het gemeentebe
stuur - en dan vooral het college -
is veel te ver gegaan in het gedo
gen. Dat was geen gedogen meer,
maar stimuleren. Ik vind die uitla
tingen van wethouder Van Schaik
bestuurlijk gewoon heel naïef, ze
ker als hij zegt dat hij faciliteerde,
zoals hij dat ook bij andere bedrij
ven zou hebben gedaan. Omdat er
overlast is, ga je faciliteren, met
wegwijzers enzo.... Het gedoogbe
leid was uitgemond in excessen.
Allemaal zó hypocriet. Verbieden
en gedogen liepen op den duur he
lemaal door elkaar heen."
Siersema kan er nog steeds niet
over uit dat Checkpoint als enige
coffeeshop in Nederland met een
café en restaurant ook over een ho-
recavergunning beschikte. „In één
woord: bezopen!"
Professor Henny Sackers.
Hogexhool
(TOEKOMST
MARITIEM INSTITUUT
HBO zeevaart opleidingen
MBO zeevaart opleidingen
MBO logistieke opleidingen
MBO binnenvaart opleidmgen
MBO visserij opleidingen
Boulevard Bankert 130-156
438Z AC Vlissingen
Tel 0118 - 489400
VtfWW-DERUYTER-MI.NL