T00S
Eurlings laat zich niet
4l
Visserij op Noordzee
moet uit zelfbehoud
duurzaam worden
Grootmetaal houdt
vroegpensioen met 62
Balkenende
schrijft Barroso
wel vaker
Corendon S
Warmte moet ijsklomp op Erasmusbrug doen smelten
KILOMETERHEFFNG Strijdbare minister ontkent tegen eigen plan te zijn
PAUL KUSTERS
Rondreis Koninklijke Steden Half Pension
woensdag 27 januari 2010
door Jeffrey Kutterink
DEN HAAG - Vissers op de Noord
zee moeten het heel anders gaan
doen. Anders zijn over een tijdje
zowel vis als vissers verdwenen.
Het is de boodschap die gisteren
doorklonk tijdens een symposium
in Nieuwspoort in Den Haag. Brus
sel stelt in 2012 een nieuw visserij
beleid vast. Over de Nederlandse
inbreng is nog volop discussie. Het
vertrekpunt is een nota die minis
ter Verburg (CDA, Visserij) eind
vorig jaar heeft gepresenteerd. We
tenschappers, verkopers, natuuror
ganisaties en vissers proberen sa
men de koers te verleggen.
Het is belangrijk dat consumenten
weten wat ze kopen, want dat we
ten ze nu vaak niet", zei Bart van
Olphen, directeur Fishes. „Consu
menten willen gezonde vis, die
verantwoord is gevangen. Dat moe
ten ze duidelijk kunnen zien. Ook
willen ze vis van dichtbij en zien
wie het gevangen heeft en waar.
Maak van vis eten een beleving."
Ook directeur Alex Ouwehand
van stichting Noordzee pleitte
voor streekgebonden visserij. Dus
Noordzeevissers vangen voor de
Nederlandse markt. Hij erkende
geen rekening te houden met effec
ten op werkgelegenheid, quota en
vloot. Ook hij benadrukte dat con
sumenten verder kijken dan de
neus lang is. „Pas op dat we niet te
lang doen over certificeringstrajec
ten. Dan is de kans groot dat een
land als Denemarken markt van
ons afsnoept, omdat ze er sneller
zijn." De visserij moet de omslag
naar duurzaam zelf maken, onder
streepte Verburg. „De overheid
subsidieert en ondersteunt die ini
tiatieven die duurzaam zijn."
Maar wat is dan duurzaam?, vroeg
een visser in de zaal. „Moet ik nu
investeren in een vismethode
waarvan Greenpeace volgend jaar
zegt dat die niet duurzaam is?"
Verburg: „Net zo min als de
ANWB gaat over de kilometerhef
fing, bepaalt Greenpeace wat duur
zaam is. Het is niet zo dat we het
ene jaar iets anders roepen dan
het andere. We bepalen nu een
koers, sarden met u, op weg naar
verduurzaming."
DEN HAAG - Werknemers in de
grootmetaal behouden een rege
ling om vervroegd met pensioen
te kunnen gaan. In een gisteren af
gesloten cao-akkoord is overeenge
komen dat de werkgevers en de'
170.000 werknemers hiervoor geza
menlijk extra premie betalen.
Het vroegpensioen is nu veiligge
steld voor de huidige categorie
werknemers tussen 55 en 60 jaar.
Zij kunnen met pensioen op 62-ja-
rige leeftijd, net als hun oudere col
lega's nu. Als ze een lager pen
sioen accepteren, is zelfs pensioen
op 60-jarige leeftijd mogelijk.
In de nieuwe cao is ook een princi
peafspraak gemaakt dat werkne
mers met geboortejaar 1972 en
ouder in de toekomst extra pen
sioen kunnen opbouwen, waar
door ze eerder kunnen stoppen
met werken. Volgens CNV-onder-
handelaar Peter de Jong zal voor
die categorie werknemers over vijf
MAM MET TAS HOMOCA&EAUWIMKEL MISHAM>EU>
MAM MET TAS HOMO-
CAOEAUWINKEL MISHAMtSEUT
tenminste,.,
aus ik ze te
pakken krijs}
tosos e*-»
ROTTERDAM - Met verwarmingsele- vorming op dat deel van de Eras- plaats zouden zitten. Het was een
menten in de top van de pyloon pro- musbrug weg te krijgen. Een woord- hele klus om bovenin de 139 meter
beerden mensen van gemeentewer- voerder zei te verwachten dat de hoge punt te komen. De brug werd
ken in Rotterdam gisteravond de ijs- elementen rond acht uur op hun wegens de ijsvorming rond half vier
jaar moeten- worden bekeken of
daarvoor dan de extra premie kan
worden opgebracht.
De extra premie voor vroegpen
sioen voor de huidige groep 55-
tot 60-jarigen bedraagt 2 procent
punt op hun pensioenpremie. Vol
gens CNV-onderhandelaar Peter
de Jong heeft de grootmetaal be
lang bij het in stand houden van
vervroegd pensioen. „We praten
over veel zware beroepen, waarbij
we willen vermijden dan mensen
hun pensioen niet halen door ziek
te en slijtage."
Bij de grootmetaal-cao zijn 1150 be
drijven aangesloten, actief in on
der meer de scheepsbouw, rail-in
frastructuur en auto-industrie. In
de nieuwe cao is een loonsverbete
ring afgesproken van een 0,5 pro
cent per 1 juli 2010, en 1,15 procent
per januari 2011. Daarnaast trekt
de sector 30 miljoen euro uit voor
het scholen van werknemers.
door Laurens Kok
Van aanstichter tot slacht
offer, het is soms een
kleine stap. Minister Ca-
miel Eurlings van Ver
keer gooide gisteren de truken-
doos open om de 'verwarring' die
hij had veroorzaakt te ontzenu
wen. Want wie beslist er in dit
land over de kilometerheffing, wil
de de Tweede Kamer weten, het
parlement of de ANWB?
De CDA-minister deed er lang
over om tot het enige mogelijk ant
woord op die vraag te komen.
Eerst moest hij nog een paar din
gen kwijt. „Ik steek mijn nek uit
voor dit land. Ik bouw sneller we
gen dan ooit tevoren." Hier sprak
een man wiens eer leek aangetast.
„Ik ben uit Brussel teruggekomen
om de files op te lossen", klonk
het zonder ironie.
Kamervoorzitter Gerdi Verbeet
werd er ongeduldig van. Graag een
kort en zakelijk antwoord, vroeg
zij. Eurlings: „Ik zit er gepassio
neerd in. Mijn excuses."
Afgelopen vrijdag bracht Eurlings
de Kamer in rep en roer toen hij
zei dat de opiniepeiling die de
ANWB op internet houdt over de
kilometerheffing leidend zou zijn
bij zijn besluit over de invoering
van de heffing. Gisteren moest Eur
lings erkennen dat de Tweede Ka
mer besluiten neemt en niet de be-
langenclub van automobilisten.
Maar dat had hij ook nooit gesug
gereerd, hield hij vol. En als die in
druk al was ontstaan dan was die
niet relevant. „Dit voorstel kan bo
gen op een comfortabele meerder-
DEN HAAG - Uit de pen van minis
ter-president )an Peter Balkenende
vloeien wel vaker 'beste José Ma-
nuel-brieven'. Vakministers vra
gen hem regelmatig een brief te
sturen aan de voorzitter van de Eu
ropese Commissie, vertelde Bal
kenende gisteren in de Tweede Ka
mer.
Dus was er volgens hem niets mis
met de brief die hij vorig jaar
stuurde aan José Manuel Barroso
over het Europese natuurbescher-
mingsbeleid Natura 2000.
Balkenende had de PvdA en een
deel van de oppositie op stang ge
jaagd met de vertrouwelijke brief,
waarin hij Barroso had verzocht
de Naturaregels te versoepelen.
Volgens de premier komen onder
nemers in de knel door de strenge
regels.
Hij had de brief geschreven op ver
zoek van minister van Landbouw
Gerda Vérburg, zei de premier.
Tijdens deze prachtige rondreis bezoekt
u de beroemde koningssteden Marrak-
ech. Rabat, Meknes en Fez. Deze steden
voeren u mee in de rijke geschiedenis
van Marokko en laten u kennis maken
met dit fascinerend land. Naast deze
bijzondere ervaring zullen wij u meene
men naar de grootste stad van Marokko:
Casablanca en bezoekt u Volubilis, een
oude Romeinse nederzetting Laat u
betoveren al vanaf €299 per persoon.
Voor het uitgebreide dag-tot-dag programma kijk op
onze speciale website www.corendon.nl/marokko
retourvlucht Casablanca
begeleiding professionele
gids
overnachtingen in 3*
hotels
alle transfers inbegrepen
maaltijden en bezoeken
volgens programma
u bezoekt de volgende
steden
Rabat b Meknes
Volubilis b Fez
Beni Malal
Marrakech b Casablanca
VLIEGVAKANTIES 023""/51 06 06