T00S Eurlings laat zich niet 4l Visserij op Noordzee moet uit zelfbehoud duurzaam worden Grootmetaal houdt vroegpensioen met 62 Balkenende schrijft Barroso wel vaker Corendon S Warmte moet ijsklomp op Erasmusbrug doen smelten KILOMETERHEFFNG Strijdbare minister ontkent tegen eigen plan te zijn PAUL KUSTERS Rondreis Koninklijke Steden Half Pension woensdag 27 januari 2010 door Jeffrey Kutterink DEN HAAG - Vissers op de Noord zee moeten het heel anders gaan doen. Anders zijn over een tijdje zowel vis als vissers verdwenen. Het is de boodschap die gisteren doorklonk tijdens een symposium in Nieuwspoort in Den Haag. Brus sel stelt in 2012 een nieuw visserij beleid vast. Over de Nederlandse inbreng is nog volop discussie. Het vertrekpunt is een nota die minis ter Verburg (CDA, Visserij) eind vorig jaar heeft gepresenteerd. We tenschappers, verkopers, natuuror ganisaties en vissers proberen sa men de koers te verleggen. Het is belangrijk dat consumenten weten wat ze kopen, want dat we ten ze nu vaak niet", zei Bart van Olphen, directeur Fishes. „Consu menten willen gezonde vis, die verantwoord is gevangen. Dat moe ten ze duidelijk kunnen zien. Ook willen ze vis van dichtbij en zien wie het gevangen heeft en waar. Maak van vis eten een beleving." Ook directeur Alex Ouwehand van stichting Noordzee pleitte voor streekgebonden visserij. Dus Noordzeevissers vangen voor de Nederlandse markt. Hij erkende geen rekening te houden met effec ten op werkgelegenheid, quota en vloot. Ook hij benadrukte dat con sumenten verder kijken dan de neus lang is. „Pas op dat we niet te lang doen over certificeringstrajec ten. Dan is de kans groot dat een land als Denemarken markt van ons afsnoept, omdat ze er sneller zijn." De visserij moet de omslag naar duurzaam zelf maken, onder streepte Verburg. „De overheid subsidieert en ondersteunt die ini tiatieven die duurzaam zijn." Maar wat is dan duurzaam?, vroeg een visser in de zaal. „Moet ik nu investeren in een vismethode waarvan Greenpeace volgend jaar zegt dat die niet duurzaam is?" Verburg: „Net zo min als de ANWB gaat over de kilometerhef fing, bepaalt Greenpeace wat duur zaam is. Het is niet zo dat we het ene jaar iets anders roepen dan het andere. We bepalen nu een koers, sarden met u, op weg naar verduurzaming." DEN HAAG - Werknemers in de grootmetaal behouden een rege ling om vervroegd met pensioen te kunnen gaan. In een gisteren af gesloten cao-akkoord is overeenge komen dat de werkgevers en de' 170.000 werknemers hiervoor geza menlijk extra premie betalen. Het vroegpensioen is nu veiligge steld voor de huidige categorie werknemers tussen 55 en 60 jaar. Zij kunnen met pensioen op 62-ja- rige leeftijd, net als hun oudere col lega's nu. Als ze een lager pen sioen accepteren, is zelfs pensioen op 60-jarige leeftijd mogelijk. In de nieuwe cao is ook een princi peafspraak gemaakt dat werkne mers met geboortejaar 1972 en ouder in de toekomst extra pen sioen kunnen opbouwen, waar door ze eerder kunnen stoppen met werken. Volgens CNV-onder- handelaar Peter de Jong zal voor die categorie werknemers over vijf MAM MET TAS HOMOCA&EAUWIMKEL MISHAM>EU> MAM MET TAS HOMO- CAOEAUWINKEL MISHAMtSEUT tenminste,., aus ik ze te pakken krijs} tosos e*-» ROTTERDAM - Met verwarmingsele- vorming op dat deel van de Eras- plaats zouden zitten. Het was een menten in de top van de pyloon pro- musbrug weg te krijgen. Een woord- hele klus om bovenin de 139 meter beerden mensen van gemeentewer- voerder zei te verwachten dat de hoge punt te komen. De brug werd ken in Rotterdam gisteravond de ijs- elementen rond acht uur op hun wegens de ijsvorming rond half vier jaar moeten- worden bekeken of daarvoor dan de extra premie kan worden opgebracht. De extra premie voor vroegpen sioen voor de huidige groep 55- tot 60-jarigen bedraagt 2 procent punt op hun pensioenpremie. Vol gens CNV-onderhandelaar Peter de Jong heeft de grootmetaal be lang bij het in stand houden van vervroegd pensioen. „We praten over veel zware beroepen, waarbij we willen vermijden dan mensen hun pensioen niet halen door ziek te en slijtage." Bij de grootmetaal-cao zijn 1150 be drijven aangesloten, actief in on der meer de scheepsbouw, rail-in frastructuur en auto-industrie. In de nieuwe cao is een loonsverbete ring afgesproken van een 0,5 pro cent per 1 juli 2010, en 1,15 procent per januari 2011. Daarnaast trekt de sector 30 miljoen euro uit voor het scholen van werknemers. door Laurens Kok Van aanstichter tot slacht offer, het is soms een kleine stap. Minister Ca- miel Eurlings van Ver keer gooide gisteren de truken- doos open om de 'verwarring' die hij had veroorzaakt te ontzenu wen. Want wie beslist er in dit land over de kilometerheffing, wil de de Tweede Kamer weten, het parlement of de ANWB? De CDA-minister deed er lang over om tot het enige mogelijk ant woord op die vraag te komen. Eerst moest hij nog een paar din gen kwijt. „Ik steek mijn nek uit voor dit land. Ik bouw sneller we gen dan ooit tevoren." Hier sprak een man wiens eer leek aangetast. „Ik ben uit Brussel teruggekomen om de files op te lossen", klonk het zonder ironie. Kamervoorzitter Gerdi Verbeet werd er ongeduldig van. Graag een kort en zakelijk antwoord, vroeg zij. Eurlings: „Ik zit er gepassio neerd in. Mijn excuses." Afgelopen vrijdag bracht Eurlings de Kamer in rep en roer toen hij zei dat de opiniepeiling die de ANWB op internet houdt over de kilometerheffing leidend zou zijn bij zijn besluit over de invoering van de heffing. Gisteren moest Eur lings erkennen dat de Tweede Ka mer besluiten neemt en niet de be- langenclub van automobilisten. Maar dat had hij ook nooit gesug gereerd, hield hij vol. En als die in druk al was ontstaan dan was die niet relevant. „Dit voorstel kan bo gen op een comfortabele meerder- DEN HAAG - Uit de pen van minis ter-president )an Peter Balkenende vloeien wel vaker 'beste José Ma- nuel-brieven'. Vakministers vra gen hem regelmatig een brief te sturen aan de voorzitter van de Eu ropese Commissie, vertelde Bal kenende gisteren in de Tweede Ka mer. Dus was er volgens hem niets mis met de brief die hij vorig jaar stuurde aan José Manuel Barroso over het Europese natuurbescher- mingsbeleid Natura 2000. Balkenende had de PvdA en een deel van de oppositie op stang ge jaagd met de vertrouwelijke brief, waarin hij Barroso had verzocht de Naturaregels te versoepelen. Volgens de premier komen onder nemers in de knel door de strenge regels. Hij had de brief geschreven op ver zoek van minister van Landbouw Gerda Vérburg, zei de premier. Tijdens deze prachtige rondreis bezoekt u de beroemde koningssteden Marrak- ech. Rabat, Meknes en Fez. Deze steden voeren u mee in de rijke geschiedenis van Marokko en laten u kennis maken met dit fascinerend land. Naast deze bijzondere ervaring zullen wij u meene men naar de grootste stad van Marokko: Casablanca en bezoekt u Volubilis, een oude Romeinse nederzetting Laat u betoveren al vanaf €299 per persoon. Voor het uitgebreide dag-tot-dag programma kijk op onze speciale website www.corendon.nl/marokko retourvlucht Casablanca begeleiding professionele gids overnachtingen in 3* hotels alle transfers inbegrepen maaltijden en bezoeken volgens programma u bezoekt de volgende steden Rabat b Meknes Volubilis b Fez Beni Malal Marrakech b Casablanca VLIEGVAKANTIES 023""/51 06 06

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 4