Zeeuwen nog steeds mistig
Hogere brandstofprijzen
Man uit Craauw wil volledige vrijspraak
ilil
7<mJanfl l
commentaar
Kilometerprijs
Koningin Beatrix
doopt nieuw
patrouilleschip
Twijfelachtige
snelheidsboetes
„Mensen in de Randstad kunnen ook niet
allemaal bij hun werk wonen. Ook die
hebben vaak familie die ver weg woont"
Kilometerheffing
158.000
Aantal mensen dat maandag om
10.30 uur de ANWB-peiling over
de kilometerheffing had ingevuld.
Ad Vonk, ANWB
voorbeeldauto's
Het is nog niet mogelijk om exact te bepalen wat
de kilometerheffing de automobilist gaat kosten.
Die heffing is namelijk opgebouwd uit twee
elementen: het basistarief en het spitstarief.
Alleen het basistarief is bekend. Daarom geven
wij wat voorbeelden aan de hand van enkel het
basistarief.
VWGolf
0 0 1.4 benzine
1 0 1.4 benzine 0
km-prijs* (3,3 c/km) (6,6 c/km) (3,3 c/km)
*km-prijs is gebaseerd op het basistarief, dus op de uitstoot van het aantal gram co2 per km.
VWGolf
1.9 diesel
(6,6 c/km)
Peugeot 207
Peugeot 207
0 0 1.6 diesel
(5,0 c/km)
i Nu (op basis gemiddelde
wegenbelasting inclusief
provinciale opcenten)
Vanaf 2012 (op basis
vaste kilometerprijs)
NB: spitstarief en soort weg niet meegerekend
Totale lengte forenzentraject op basis van
200 werkdagen per jaar.
dinsdag 26 januari 2010
Camiel Eurlings heeft
de afgelopen dagen
zijn volksraadpleging
over de kilometerhef
fing gehad. Want in alle com
motie na zijn onverstandige uit
latingen over het belang van
het ANWB-standpunt klinkt
één helder, breed gedragen ver
haal door: het kilometerprijs-
plan rammelt.
De minister van Verkeer en Wa
terstaat zal echter wel betogen
dat hij nog alle tijd heeft. Dat
hebben we meer gehoord. Den
Haag verslikte zich eerder in
dit soort zaken. Denk aan de tol-
poortjes van Netelenbos, aan
de beveiliging van het pas
poort, aan de OV-chipkaart en
aan het patiëntendossier. Nu is
er weer een blind vertrouwen
dat het goed zal komen.
Voor dit optimisme is geen aan
leiding. De bedenkingen over
de technische haalbaarheid, de
zorgen van de Raad van State
over de rechtsbescherming van
de automobilist en de onzeker
heid over het effect van de kilo
meterheffing op het autoge
bruik zijn sterke argumenten
om dit plan snel in te trekken.
Hans van der Sluijs uit Middelburg.
foto Lex de Meester
Naam: Hans van der Sluijs
Woonplaats: Middelburg
Beroep: consultant
Kilometers per jaar: 30.000
C02-uitstoot: 277 gram/km
Basistarief kilometerheffing
(bij vijf ritten Middelburg-Rot
terdam per week): 359 euro per
maand.
„Ik ben in principe voor de kilome-
terheffmg. Ik vind het een goede
zaak dat automobilisten een be
drag per kilometer betalen. Maar
dit systeem is niet in de hand te
houden. De overheid moet straks
van iedereen het aantal ritten bij
houden én factureren, met de bij
behorende fouten. Dat is te veel
om te kunnen beheersen. Het is
veel beter om de brandstofprijzen
te verhogen. Zo'n systeem kost de
overheid bijna niks. Maar dat
werkt alleen als er in heel Europa
uniforme brandstofprijzen ko
men, anders gaan mensen over de
grens tanken. Ik ga niet minder au
torijden als de kilometerheffing in
gevoerd wordt. Ik moet die afstan
den rijden voor mijn werk."
G9B
DE ZEEUWSE ZETEL
Parlementair verslaggever Jeffrey Kut-
terink schrijft over de kilometerhef
fing op www.pzc.nl/blogs.
STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl
Zet uw foto in het album
www.pzc.nl/foto
DEN HAAG - Volgens een 48-jarige
inwoner uit Graauw is de politie
op 28 september 2007 'onrechtma
tig' zijn tuin ingestapt waar 22 hen
nepplanten werden aangetroffen.
De verdachte vroeg het gerechts
hof dan ook om vernietiging van
de 260 euro boete die de Middel
burgse politierechter hem oplegde
voorhet bezit van de planten.
De energieleverancier van het be
wuste blok van veertig woningen
in Graauw had opgemerkt dat één
van de huishoudens buitensporig
veel energie verbruikte en toen
ontstond het vermoeden dat spra
ke was van een hennepkwekerij.
In het blok werd inderdaad een
kwekerij aangetroffen en daar
naast stuitte het politieteam bij
toeval ook op de 22 hennepplan
ten in de tuin van een andere be
woner: de verdachte. Vervolgens
ging de politie ook nog diens wo
ning binnen en trof daar 64 gram
hennep en twee veerdrukpistolen
aan. De politierechter heeft daar
over beslist dat die huiszoeking on
rechtmatig was en dat de verdach
te daarvoor niet kon worden ver
oordeeld. De verdachte vindt dat
die onrechtmatigheid ook geldt
voor het betreden van zijn tuin.
De hofaanklager zei zich te heb
ben verbaasd over het oordeel dat
de huiszoeking onrechtmatig was
omdat alle eigenaren van het blok
onder verdenking stonden. Omdat
het Openbaar Ministerie echter
niet in hoger beroep is gekomen
viel dit deel van het vonnis niet
meer aan te vechten. Het OM wil
wel vasthouden aan een straf voor
het bezit van de hennepplanten.
Uitspraak 8 februari.
VLISSINGEN - Koningin Beatrix
doopt op dinsdag 2 februari het pa
trouilleschip Holland bij Schelde
Marinebouw in Vlissingen.
Het is het eerste schip uit een serie
van vier. Bij de ceremonie is ook
minister Eimert van Middelkoop
(Defensie) aanwezig. De patrouille
schepen zijn geschikt voor de be
strijding van piraterij, het tegen
gaan van terrorismedreiging en be
strijding van drugstransporten
over zee. De patrouilleschepen stel
len de Koninklijke Marine in staat
dat werk goedkoper te kunnen uit
voeren dan met behulp van de
M-fregatten. De Holland wordt na
de ceremonie te water gelaten.
MIDDELBURG - De PZC houdt samen
met het Regionaal Orgaan Verkeers
veiligheid Zeeland een debat over
verkeersveiligheid.
In de aanloop naar dat debat zal de
PZC een aantal publicaties wijden
aan het onderwerp verkeersveilig
heid. Voor een van die publicaties
zijn we op zoek naar de ervaringen
van lezers met 'twijfelachtige' snel
heidsbekeuringen. Heeft u onlangs
een snelheidsboete ontvangen en
bent u van mening dat die bekeu
ring niet terecht t>f op zijn minst
twijfelachtig was, laat het ons dan
weten via het e-mail adres
verslaggeving@pzc.nl. Het debat
wordt dinsdag 16 februari gehou
den om 19.00 uur in de filmzaal van
de Middelburgse Abdij.
Willem Adriaansens bron ANP en ministerie van Verkeer en Waterstaat
O rsj
O co o
CM T— -3- O
I° I
I
n i 1 r\
0 0 0 '*o 0'7 0 0
CD TO
O. 20.000 km I
Q_
kosten in euro's per jaar
26.000 km
36.400 km
voorgestelde technologie kilometerheffing
in Nederland vanaf 2012
O Auto rijdt weg op.
Een GPS-kastje in de
auto bepaalt iocatie
en afgelegde afstand.
Detectiepoort scant
kenteken en controleert
of GPS-kastje in auto werkt.
Na rit wordt prijs berekend en naar
centrale gestuurd. Automobilist krijgt
maandelijks factuur.
GPS-satelliet
communiceert
met kastje
auto
8000 km