Zeeuwen nog steeds mistig Hogere brandstofprijzen Man uit Craauw wil volledige vrijspraak ilil 7<mJanfl l commentaar Kilometerprijs Koningin Beatrix doopt nieuw patrouilleschip Twijfelachtige snelheidsboetes „Mensen in de Randstad kunnen ook niet allemaal bij hun werk wonen. Ook die hebben vaak familie die ver weg woont" Kilometerheffing 158.000 Aantal mensen dat maandag om 10.30 uur de ANWB-peiling over de kilometerheffing had ingevuld. Ad Vonk, ANWB voorbeeldauto's Het is nog niet mogelijk om exact te bepalen wat de kilometerheffing de automobilist gaat kosten. Die heffing is namelijk opgebouwd uit twee elementen: het basistarief en het spitstarief. Alleen het basistarief is bekend. Daarom geven wij wat voorbeelden aan de hand van enkel het basistarief. VWGolf 0 0 1.4 benzine 1 0 1.4 benzine 0 km-prijs* (3,3 c/km) (6,6 c/km) (3,3 c/km) *km-prijs is gebaseerd op het basistarief, dus op de uitstoot van het aantal gram co2 per km. VWGolf 1.9 diesel (6,6 c/km) Peugeot 207 Peugeot 207 0 0 1.6 diesel (5,0 c/km) i Nu (op basis gemiddelde wegenbelasting inclusief provinciale opcenten) Vanaf 2012 (op basis vaste kilometerprijs) NB: spitstarief en soort weg niet meegerekend Totale lengte forenzentraject op basis van 200 werkdagen per jaar. dinsdag 26 januari 2010 Camiel Eurlings heeft de afgelopen dagen zijn volksraadpleging over de kilometerhef fing gehad. Want in alle com motie na zijn onverstandige uit latingen over het belang van het ANWB-standpunt klinkt één helder, breed gedragen ver haal door: het kilometerprijs- plan rammelt. De minister van Verkeer en Wa terstaat zal echter wel betogen dat hij nog alle tijd heeft. Dat hebben we meer gehoord. Den Haag verslikte zich eerder in dit soort zaken. Denk aan de tol- poortjes van Netelenbos, aan de beveiliging van het pas poort, aan de OV-chipkaart en aan het patiëntendossier. Nu is er weer een blind vertrouwen dat het goed zal komen. Voor dit optimisme is geen aan leiding. De bedenkingen over de technische haalbaarheid, de zorgen van de Raad van State over de rechtsbescherming van de automobilist en de onzeker heid over het effect van de kilo meterheffing op het autoge bruik zijn sterke argumenten om dit plan snel in te trekken. Hans van der Sluijs uit Middelburg. foto Lex de Meester Naam: Hans van der Sluijs Woonplaats: Middelburg Beroep: consultant Kilometers per jaar: 30.000 C02-uitstoot: 277 gram/km Basistarief kilometerheffing (bij vijf ritten Middelburg-Rot terdam per week): 359 euro per maand. „Ik ben in principe voor de kilome- terheffmg. Ik vind het een goede zaak dat automobilisten een be drag per kilometer betalen. Maar dit systeem is niet in de hand te houden. De overheid moet straks van iedereen het aantal ritten bij houden én factureren, met de bij behorende fouten. Dat is te veel om te kunnen beheersen. Het is veel beter om de brandstofprijzen te verhogen. Zo'n systeem kost de overheid bijna niks. Maar dat werkt alleen als er in heel Europa uniforme brandstofprijzen ko men, anders gaan mensen over de grens tanken. Ik ga niet minder au torijden als de kilometerheffing in gevoerd wordt. Ik moet die afstan den rijden voor mijn werk." G9B DE ZEEUWSE ZETEL Parlementair verslaggever Jeffrey Kut- terink schrijft over de kilometerhef fing op www.pzc.nl/blogs. STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl Zet uw foto in het album www.pzc.nl/foto DEN HAAG - Volgens een 48-jarige inwoner uit Graauw is de politie op 28 september 2007 'onrechtma tig' zijn tuin ingestapt waar 22 hen nepplanten werden aangetroffen. De verdachte vroeg het gerechts hof dan ook om vernietiging van de 260 euro boete die de Middel burgse politierechter hem oplegde voorhet bezit van de planten. De energieleverancier van het be wuste blok van veertig woningen in Graauw had opgemerkt dat één van de huishoudens buitensporig veel energie verbruikte en toen ontstond het vermoeden dat spra ke was van een hennepkwekerij. In het blok werd inderdaad een kwekerij aangetroffen en daar naast stuitte het politieteam bij toeval ook op de 22 hennepplan ten in de tuin van een andere be woner: de verdachte. Vervolgens ging de politie ook nog diens wo ning binnen en trof daar 64 gram hennep en twee veerdrukpistolen aan. De politierechter heeft daar over beslist dat die huiszoeking on rechtmatig was en dat de verdach te daarvoor niet kon worden ver oordeeld. De verdachte vindt dat die onrechtmatigheid ook geldt voor het betreden van zijn tuin. De hofaanklager zei zich te heb ben verbaasd over het oordeel dat de huiszoeking onrechtmatig was omdat alle eigenaren van het blok onder verdenking stonden. Omdat het Openbaar Ministerie echter niet in hoger beroep is gekomen viel dit deel van het vonnis niet meer aan te vechten. Het OM wil wel vasthouden aan een straf voor het bezit van de hennepplanten. Uitspraak 8 februari. VLISSINGEN - Koningin Beatrix doopt op dinsdag 2 februari het pa trouilleschip Holland bij Schelde Marinebouw in Vlissingen. Het is het eerste schip uit een serie van vier. Bij de ceremonie is ook minister Eimert van Middelkoop (Defensie) aanwezig. De patrouille schepen zijn geschikt voor de be strijding van piraterij, het tegen gaan van terrorismedreiging en be strijding van drugstransporten over zee. De patrouilleschepen stel len de Koninklijke Marine in staat dat werk goedkoper te kunnen uit voeren dan met behulp van de M-fregatten. De Holland wordt na de ceremonie te water gelaten. MIDDELBURG - De PZC houdt samen met het Regionaal Orgaan Verkeers veiligheid Zeeland een debat over verkeersveiligheid. In de aanloop naar dat debat zal de PZC een aantal publicaties wijden aan het onderwerp verkeersveilig heid. Voor een van die publicaties zijn we op zoek naar de ervaringen van lezers met 'twijfelachtige' snel heidsbekeuringen. Heeft u onlangs een snelheidsboete ontvangen en bent u van mening dat die bekeu ring niet terecht t>f op zijn minst twijfelachtig was, laat het ons dan weten via het e-mail adres verslaggeving@pzc.nl. Het debat wordt dinsdag 16 februari gehou den om 19.00 uur in de filmzaal van de Middelburgse Abdij. Willem Adriaansens bron ANP en ministerie van Verkeer en Waterstaat O rsj O co o CM T— -3- O I° I I n i 1 r\ 0 0 0 '*o 0'7 0 0 CD TO O. 20.000 km I Q_ kosten in euro's per jaar 26.000 km 36.400 km voorgestelde technologie kilometerheffing in Nederland vanaf 2012 O Auto rijdt weg op. Een GPS-kastje in de auto bepaalt iocatie en afgelegde afstand. Detectiepoort scant kenteken en controleert of GPS-kastje in auto werkt. Na rit wordt prijs berekend en naar centrale gestuurd. Automobilist krijgt maandelijks factuur. GPS-satelliet communiceert met kastje auto 8000 km

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 3