2 zeeland
Kilometerheffing voor
Dure grap voor sector
Zeven ton? 'Dat klopt helemaal niet'
Opa
PZC s
dinsdag
De krant 5 weken voor 15 euro!
KILOMETERHEFFING
Wie serieus wil afwegen of hij voor of tegen de Wet
kilometerprijs is, zou moeten weten hoeveel hij straks
gaat betalen. Maar juist dat weet nog niemand.
dinsdag 26 januari 2010
door Marleen Blommaert
Afgelopen donderdag
is Opa begraven. Hij
was 86 en woonde
met Oma in Den
Haag. 'Een mooie leeftijd', zeg
gen ze dan of'Je zou ervoor te
kenen'.
Toch viel iedereen het afscheid
zwaar. Opa met zijn grapjes,
zijn zorgzaamheid en zijn eigen
wijsheid.
Zijn eerste kleinkind en oogap
pel sprak hem liefdevol toe.
Zijn oudste broer sprak hem
kort en op Haagse wijze toe.
Aan het graf op de mooie Haag
se begraafplaats lieten de klein
kinderen duifjes los. Iedereen
moest glimlachen toen ze kinde
ren daar zagen worstelen met
de beestjes. Het was mooi en
rustig.
Maar toch.
Ik keek naar Oma die nu alleen
woont, voor het eerst van haar
leven. Ik keek naar Opa's broer,
die als laatste uit het gezin over
is. Ik keek naar zijn zonen die
nooit meer een geintje met
hem met kunnen maken. Ik
keek naar zijn kleinkinderen
die Opa nu al misten. Ik keek en
dacht: Het went nooit, het went
steeds minder. Vanaf dat we ge
boren worden ontstaan er on
zichtbare draden met mensen
waarvan we houden, meer gaan
houden, blijven houden, soms,
ondanks alles, nog steeds hou
den. Het worden er steeds meer
en het web groeit en groeit en
groeit. Maar ergens stopt dat,
dan worden er te veel draden
verbroken.
Ik weet niet meer waar het was.
Op Opa's rouwbrief stond een
gedichtje waarin gezegd werd,
dat je steeds af en toe een beet
je sterft, 't Is waar.
„Mam, waarom moet dat nou,
van die droevige muziek bij een
begrafenis? Opa, was toch altijd
vrolijk, je zou zijn leven toch
ook moeten vieren?", vraagt de
jongste na afloop. Ik slik en
knik. 't Is waar, denk ik. Een
mooi feest, daar had ie graag bij
geweest. Veel mensen, veel klet
sen, eten, drinken en muziek en
vis, veel vis.
„Gaan we gauw doen, schat",
antwoord ik.
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
COLOFON
PZC
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118- 43 4000
Uitgever/directeur
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118-43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T: 0118- 43 4050
E: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162, 4460 AD Goes
T: 0113- 31 5670
E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
T: 0111-45 4650
E: schouwen-duiveland@pzc.ni
Advertenties
VerkoopteamZeeland
T: 0118- 43 4070
E; teamzeeland@bndestem-pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zore
Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed
T: 076- 531 2277
E: segmentteam@bndestem-pzc.nl
Familieberichten: 088-0139 999
Personeelsadvertenties: 055- 5388 000
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Abonnement opzeggen?
Vul het formulier in op:
www.pzc.nl/lezersservice
of bel: 088- 013 9910
Toets 1: bezorgklachten (vanaf 07.00 uur)
nabezorging bij melding voor 12.00 uur
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode.
U ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 24,30 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 68,35 (acceptgiro €71,35)
Jaar €261,75 (acceptgiro €264,75)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar'maken bij PZC
Lezersservice. Zie* ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een doorlopend abonnement met automatische betaling van 68,35 per kwartaal (NA14)
een doorlopend abonnement met betaling'per accept van 71,35 per kwartaal (NA14)
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5)
Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg.
Bellen kan ook: 088 - 013 99 10
Naam
voorletters
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van
Rekeningnummer
mijn rekening af te schrijven.
Handtekening
Tirj/i
De PZC gaai zoigvuldig om met persoonsgegevens. In hel colofon treft u nadere informatie
door Jeffrey Kutterink
en Ondine van der Vleuten
De kilometerheffing is be
doeld om het gebruik
van de auto te belasten,
in plaats van - zoals nu
- het bezit ervan. Hoe meer kilo
meters iemand rijdt, des te meer
hij moet betalen. Maar hoeveel is
nog onduidelijk.
Minister Camiel Eurlings (CDA,
Verkeer) joeg politiek Den Haag
vrijdag op de kast. Hij zei de Wet
kilometefprijs in te trekken als de
ANWB-leden tegenstemmen.
Maar de gevolgen van de kilome-
terheffing zijn nog niet te over
zien. Het idee is simpel: iedereen
die gebruikmaakt van de weg, gaat
ervoor betalen, zowel bestuurders
van personen- als vrachtauto's. De
kilometerheffing komt in de plaats
van de aanschafbelasting (BPM),
de motorrijtuigenbelasting en de
provinciale opcenten. Er is niet ge
kozen voor verhoging van de
brandstofaccijns, omdat dan veel
mensen over de grens gaan tan
ken. Het afspreken van één Euro
pese prijs duurt Eurlings te lang.
Ook is het dan niet mogelijk om
aparte tarieven te berekenen op
drukke plaatsen en tijden. Het
doel van de kilometerheffing is
niet alleen een eerlijke lastenverde
ling, maar ook verbetering van mi
lieu en bereikbaarheid.
De invoering gebeurt geleidelijk
tussen 2012 en 2017, eerst voor het
vrachtverkeer. In aanloop wordt
sinds 2008 de BPM afgebouwd.
Om inkomstenderving te compen
seren, verhoogt het Rijk de motor
rijtuigenbelasting. Het kan zijn dat
automobilisten de komende jaren
meer belasting betalen. Een com-
Kees van de Velde van Biene-Velde Transportbedrijf, foto Dirk-Jan Gjeltema
Naam: Kees van de Velde
Bedrijf: Biene-Velde Transport
bedrijf in Zierikzee
Aantal kilometers per jaar: 2,5
tot 3 miljoen (25 vrachtwagens)
„Die kilometerheffing wordt een
dure grap voor de transportsector.
Dat kan je op je sloffen aanvoelen,
ook al is mij niet duidelijk wat het
bedrag per kilometer wordt. Ik
ben voorstander van de kilometer
heffing, als het me maar niet meer
gaat kosten. Voor personenauto's
vind ik het een goed systeem. Je
ziet in acht op de tien auto's alleen
een bestuurder zitten. Ik ben bang
dat het voor ons flink duurder
wordt. Wij blijven veel kilometers
maken, want die groenten moeten
tóch vervoerd worden. Op deze
manier wordt de transportsector
weer hard aangepakt. We moeten
concurreren tegen lagere transport-
prijzen in bijvoorbeeld Duitsland,
waar ze geen eurovignet en wegen
belasting hebben. Je ziet hier nu al
steeds meer Duitse vrachtwagens
op de weg. Dat worden er alleen
maar meer."
pensatieregeling is er niet. De kilo-
meterhefling bestaat uit een basis-
en een spitstarief. Het basistarief
hangt af van de uitstoot van kool
stofdioxide (CO2) van de auto in
gram per kilometer. Wie het wil
weten kan het tarief met een com
puterprogramma op basis van het
kenteken en het aantal kilometers
berekenen. Maar dat bedrag zegt
niet alles.
Bovenop het basistarief kan een
spitstarief worden geheven. De
hoogte daarvan, waar en wanneer
die gaat gelden moet Eurlings nog
bekendmaken. In 'perifere gebie
den' - zoals Zeeland, Groningen
en Friesland - wordt de kilometer
prijs met argwaan ontvangen.
Want rijden we hier niet méér ki
lometers dan iemand in de Rand
stad? Woordvoerder Ad Vonk van
de ANWB waarschuwt voor te
snelle conclusies. „Mensen in de
Randstad kunnen ook niet alle
maal bij hun werk wonen. Ook
die hebben vaak familie die ver
weg woont en gaan buiten de pro
vincie op vakantie."
Toch is er zorg over de periferie,
zegt Vonk. Want als de kilometer
heffing bedoeld is om mensen eer
der te laten kiezen voor openbaar
vervoer, dan moet het wel goed ge
regeld zijn. En dat laat juist nogal
te wensen over. Vonk waarschuwt
dat 'de Kamer nog over veel moet
beslissen'. Neem het basistarief.
Dat zou van 2012 tot 2018 toene
men van circa 3 tot circa 6 cent per
kilometer, voor een middenklasse
auto van een jaar of vier oud. „De
minister heeft het alleen nog maar
gehad over een standaardtarief."
Het spitstarief is van groot belang.
Niet alleen in de Randstad, maar
ook in de buitengebieden wordt
die geheven op 'filegevoelige trajec
ten'. Dat kunnen snelwegen zijn,
maar ook provinciale wegen en
zelfs sluipweggetjes.
Hénk Rhebergen van het Regio
naal Orgaan Verkeersveiligheid
Zeeland: „Daarbij moet je verschil
maken tussen de situatie in de zo
mer en door het jaar heen. in de
zomer denk ik aan de Deltaweg
van Goes naar Zierikzee en aan de
weg van Bruinisse naar de kust,
naar Haamstede. En natuurlijk de
kanaalkruisingen op Walcheren.
Door het jaar heen is het de Sloe-
weg, van de Westerscheldetunnel
naar Goes. Allemaal stukken waar
het vastloopt."
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - Heeft oud-zieken-
huisdirecteur Rob Zomer dik ze
ven ton gekregen bij zijn vertrek?
Als je de rapportage van het minis
terie van Binnenlandse Zaken
moet geloven wel. Maar die klopt
niet, stelt het ziekenhuis geschrok
ken. „We hebben een foutje ge
maakt."
Zorginstellingen moeten elk jaar la
ten weten of ze hun bestuurders
meer betalen dan de balkenende
norm, en zo ja: hoevéél meer ze
dan betalen. Salarissen boven de
norm worden gepubliceerd door
het ministerie. „We gaan af op de
juistheid van de gegevens zoals die
ons worden aangeleverd", zegt
woordvoerder Vincent Steen van
Binnenlandse Zaken. „We contro
leren die zelf niet."
En zo kan het gebeuren dat Rob
Zomer, de ontslagen voorzitter
van de raad van bestuur van het
Ziekenhuis Walcheren met zijn
ontslagvergoeding voor 732.145 eu
ro op de ranglijst staat voor 2008,
een jaar waarin hij nog gewoon in
dienst was. Zomer is in het voor
jaar van 2009 ontslagen.
Wisten ze bij het ziekenhuis in
2008 al dat Zomer zou vertrekken?
„Nee", zegt woordvoerder Jaap Ne
lemans. „Dat getal klopt helemaal
niet. Rob Zomer was het hele jaar
in functie. Het is gewoon stom
van ons." En heeft Zomer dit be
drag uiteindelijk wel meegekre
gen? „Volgens mij niet. In de jaar
cijfers van 2008, die in mei naar
buiten komen, zien we hoe het af
gewikkeld is."