2 zeeland Kilometerheffing voor Dure grap voor sector Zeven ton? 'Dat klopt helemaal niet' Opa PZC s dinsdag De krant 5 weken voor 15 euro! KILOMETERHEFFING Wie serieus wil afwegen of hij voor of tegen de Wet kilometerprijs is, zou moeten weten hoeveel hij straks gaat betalen. Maar juist dat weet nog niemand. dinsdag 26 januari 2010 door Marleen Blommaert Afgelopen donderdag is Opa begraven. Hij was 86 en woonde met Oma in Den Haag. 'Een mooie leeftijd', zeg gen ze dan of'Je zou ervoor te kenen'. Toch viel iedereen het afscheid zwaar. Opa met zijn grapjes, zijn zorgzaamheid en zijn eigen wijsheid. Zijn eerste kleinkind en oogap pel sprak hem liefdevol toe. Zijn oudste broer sprak hem kort en op Haagse wijze toe. Aan het graf op de mooie Haag se begraafplaats lieten de klein kinderen duifjes los. Iedereen moest glimlachen toen ze kinde ren daar zagen worstelen met de beestjes. Het was mooi en rustig. Maar toch. Ik keek naar Oma die nu alleen woont, voor het eerst van haar leven. Ik keek naar Opa's broer, die als laatste uit het gezin over is. Ik keek naar zijn zonen die nooit meer een geintje met hem met kunnen maken. Ik keek naar zijn kleinkinderen die Opa nu al misten. Ik keek en dacht: Het went nooit, het went steeds minder. Vanaf dat we ge boren worden ontstaan er on zichtbare draden met mensen waarvan we houden, meer gaan houden, blijven houden, soms, ondanks alles, nog steeds hou den. Het worden er steeds meer en het web groeit en groeit en groeit. Maar ergens stopt dat, dan worden er te veel draden verbroken. Ik weet niet meer waar het was. Op Opa's rouwbrief stond een gedichtje waarin gezegd werd, dat je steeds af en toe een beet je sterft, 't Is waar. „Mam, waarom moet dat nou, van die droevige muziek bij een begrafenis? Opa, was toch altijd vrolijk, je zou zijn leven toch ook moeten vieren?", vraagt de jongste na afloop. Ik slik en knik. 't Is waar, denk ik. Een mooi feest, daar had ie graag bij geweest. Veel mensen, veel klet sen, eten, drinken en muziek en vis, veel vis. „Gaan we gauw doen, schat", antwoord ik. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Uitgever/directeur Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118-43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E: schouwen-duiveland@pzc.ni Advertenties VerkoopteamZeeland T: 0118- 43 4070 E; teamzeeland@bndestem-pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zore Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed T: 076- 531 2277 E: segmentteam@bndestem-pzc.nl Familieberichten: 088-0139 999 Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088- 013 9910 Toets 1: bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 24,30 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 68,35 (acceptgiro €71,35) Jaar €261,75 (acceptgiro €264,75) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar'maken bij PZC Lezersservice. Zie* ook het privacy statement op www.pzc.nl Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een doorlopend abonnement met automatische betaling van 68,35 per kwartaal (NA14) een doorlopend abonnement met betaling'per accept van 71,35 per kwartaal (NA14) ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5) Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg. Bellen kan ook: 088 - 013 99 10 Naam voorletters Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van Rekeningnummer mijn rekening af te schrijven. Handtekening Tirj/i De PZC gaai zoigvuldig om met persoonsgegevens. In hel colofon treft u nadere informatie door Jeffrey Kutterink en Ondine van der Vleuten De kilometerheffing is be doeld om het gebruik van de auto te belasten, in plaats van - zoals nu - het bezit ervan. Hoe meer kilo meters iemand rijdt, des te meer hij moet betalen. Maar hoeveel is nog onduidelijk. Minister Camiel Eurlings (CDA, Verkeer) joeg politiek Den Haag vrijdag op de kast. Hij zei de Wet kilometefprijs in te trekken als de ANWB-leden tegenstemmen. Maar de gevolgen van de kilome- terheffing zijn nog niet te over zien. Het idee is simpel: iedereen die gebruikmaakt van de weg, gaat ervoor betalen, zowel bestuurders van personen- als vrachtauto's. De kilometerheffing komt in de plaats van de aanschafbelasting (BPM), de motorrijtuigenbelasting en de provinciale opcenten. Er is niet ge kozen voor verhoging van de brandstofaccijns, omdat dan veel mensen over de grens gaan tan ken. Het afspreken van één Euro pese prijs duurt Eurlings te lang. Ook is het dan niet mogelijk om aparte tarieven te berekenen op drukke plaatsen en tijden. Het doel van de kilometerheffing is niet alleen een eerlijke lastenverde ling, maar ook verbetering van mi lieu en bereikbaarheid. De invoering gebeurt geleidelijk tussen 2012 en 2017, eerst voor het vrachtverkeer. In aanloop wordt sinds 2008 de BPM afgebouwd. Om inkomstenderving te compen seren, verhoogt het Rijk de motor rijtuigenbelasting. Het kan zijn dat automobilisten de komende jaren meer belasting betalen. Een com- Kees van de Velde van Biene-Velde Transportbedrijf, foto Dirk-Jan Gjeltema Naam: Kees van de Velde Bedrijf: Biene-Velde Transport bedrijf in Zierikzee Aantal kilometers per jaar: 2,5 tot 3 miljoen (25 vrachtwagens) „Die kilometerheffing wordt een dure grap voor de transportsector. Dat kan je op je sloffen aanvoelen, ook al is mij niet duidelijk wat het bedrag per kilometer wordt. Ik ben voorstander van de kilometer heffing, als het me maar niet meer gaat kosten. Voor personenauto's vind ik het een goed systeem. Je ziet in acht op de tien auto's alleen een bestuurder zitten. Ik ben bang dat het voor ons flink duurder wordt. Wij blijven veel kilometers maken, want die groenten moeten tóch vervoerd worden. Op deze manier wordt de transportsector weer hard aangepakt. We moeten concurreren tegen lagere transport- prijzen in bijvoorbeeld Duitsland, waar ze geen eurovignet en wegen belasting hebben. Je ziet hier nu al steeds meer Duitse vrachtwagens op de weg. Dat worden er alleen maar meer." pensatieregeling is er niet. De kilo- meterhefling bestaat uit een basis- en een spitstarief. Het basistarief hangt af van de uitstoot van kool stofdioxide (CO2) van de auto in gram per kilometer. Wie het wil weten kan het tarief met een com puterprogramma op basis van het kenteken en het aantal kilometers berekenen. Maar dat bedrag zegt niet alles. Bovenop het basistarief kan een spitstarief worden geheven. De hoogte daarvan, waar en wanneer die gaat gelden moet Eurlings nog bekendmaken. In 'perifere gebie den' - zoals Zeeland, Groningen en Friesland - wordt de kilometer prijs met argwaan ontvangen. Want rijden we hier niet méér ki lometers dan iemand in de Rand stad? Woordvoerder Ad Vonk van de ANWB waarschuwt voor te snelle conclusies. „Mensen in de Randstad kunnen ook niet alle maal bij hun werk wonen. Ook die hebben vaak familie die ver weg woont en gaan buiten de pro vincie op vakantie." Toch is er zorg over de periferie, zegt Vonk. Want als de kilometer heffing bedoeld is om mensen eer der te laten kiezen voor openbaar vervoer, dan moet het wel goed ge regeld zijn. En dat laat juist nogal te wensen over. Vonk waarschuwt dat 'de Kamer nog over veel moet beslissen'. Neem het basistarief. Dat zou van 2012 tot 2018 toene men van circa 3 tot circa 6 cent per kilometer, voor een middenklasse auto van een jaar of vier oud. „De minister heeft het alleen nog maar gehad over een standaardtarief." Het spitstarief is van groot belang. Niet alleen in de Randstad, maar ook in de buitengebieden wordt die geheven op 'filegevoelige trajec ten'. Dat kunnen snelwegen zijn, maar ook provinciale wegen en zelfs sluipweggetjes. Hénk Rhebergen van het Regio naal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland: „Daarbij moet je verschil maken tussen de situatie in de zo mer en door het jaar heen. in de zomer denk ik aan de Deltaweg van Goes naar Zierikzee en aan de weg van Bruinisse naar de kust, naar Haamstede. En natuurlijk de kanaalkruisingen op Walcheren. Door het jaar heen is het de Sloe- weg, van de Westerscheldetunnel naar Goes. Allemaal stukken waar het vastloopt." door Nadia Berkelder MIDDELBURG - Heeft oud-zieken- huisdirecteur Rob Zomer dik ze ven ton gekregen bij zijn vertrek? Als je de rapportage van het minis terie van Binnenlandse Zaken moet geloven wel. Maar die klopt niet, stelt het ziekenhuis geschrok ken. „We hebben een foutje ge maakt." Zorginstellingen moeten elk jaar la ten weten of ze hun bestuurders meer betalen dan de balkenende norm, en zo ja: hoevéél meer ze dan betalen. Salarissen boven de norm worden gepubliceerd door het ministerie. „We gaan af op de juistheid van de gegevens zoals die ons worden aangeleverd", zegt woordvoerder Vincent Steen van Binnenlandse Zaken. „We contro leren die zelf niet." En zo kan het gebeuren dat Rob Zomer, de ontslagen voorzitter van de raad van bestuur van het Ziekenhuis Walcheren met zijn ontslagvergoeding voor 732.145 eu ro op de ranglijst staat voor 2008, een jaar waarin hij nog gewoon in dienst was. Zomer is in het voor jaar van 2009 ontslagen. Wisten ze bij het ziekenhuis in 2008 al dat Zomer zou vertrekken? „Nee", zegt woordvoerder Jaap Ne lemans. „Dat getal klopt helemaal niet. Rob Zomer was het hele jaar in functie. Het is gewoon stom van ons." En heeft Zomer dit be drag uiteindelijk wel meegekre gen? „Volgens mij niet. In de jaar cijfers van 2008, die in mei naar buiten komen, zien we hoe het af gewikkeld is."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 2