media 39 heimwee tv Ze heeft een hoofdrol in de tv-serie Annie M.G., speelt Natalee Holloway in de voorstelling A/let Joran aan zee en doet mee aan Wie is de mol? Voor Peter van Brummelen reden genoeg voor een gesprek met actrice, schrijfster en regisseuse Sanne Vogel. media@wegener.nl 024-3650570 Zaterdag 23 januari 2010 Het is de ochtend na de uitzending van de eerste aflevering van het tiende sei zoen van Wie is de mol? „Er hebben 1,9 miljoen mensen gekeken!", zegt Sanne Vogel (1984), even opgewon den als verbaasd.. En er wordt ook al zo goed gekeken naar Annie M.G., de tv-serie waar ze de jonge Annie M.G. Schmidt speelt. Ze heeft zelf ook naar de eerste af levering van Wie is de mol? geke ken. „Ik was doodzenuwachtig. Ik ben vaak genoeg op televisie, maar dit was de eerste keer dat ik als me zelf te zien was. Ik was bang dat de kijkers zouden denken: wie is dat stomme wijf?" Tot onthullin gen over Wie is de mol? is ze niet te verleiden. „Als ik mijn mond voor bijpraat, kost me dat 250.000 eu ro." En thuis, is ze daar ook zo dis creet? Lachend: „Mijn vriend heeft ook een geheimhoudingscontract moeten ondertekenen." Met die vriend, acteur Wouter Zweers, speelt ze deze maand in Met Joran aan zee, een lunchvoor- stelling van theatergroep Nieuw West. Met Joran aan zee is geba seerd op de verdwijning van de Amerikaanse Natalee Holloway en de rol van de Nederlanders Joran van der Sloot daarbij. Losjes geba seerd, welteverstaan. De rol van Natalee Holloway was voor Vogel wel 'effe zoeken'. „Voor mij is ze in de voorstelling al dood: een dolen de geest. Het is een meisje dat heel erg onder de plak zit bij haar moe der. Ze maakt voor het eerst een echt eigen keuze door op Joran af te stappen. En ze heeft echt wel door dat die niet helemaal deugt." Op het toneel staan met haar ei gen vriend, is voor Vogel niet hele maal nieuw. „We hebben op de Pa rade ook wel eens samen in een voorstelling gestaan. Hij heeft bo vendien in verschillende van mijn regies gespeeld. Het is leuk samen aan een voorstelling te werken. We hebben het allebei altijd zo druk dat we elkaar te weinig zien." Het woord druk duikt nogal eens op in de conversatie met Sanne Vo gel. Op haar website staan drie boordevolle cv's: als actrice, schrijf ster en regisseuse. De vraag is na tuurlijk waar die enorme daden drang vandaan komt. In 2008 ver telde ze bij Pauw en Witteman, overmand door emoties, over haar angst voor het kankergen dat in haar familie rondwaart. Ze kijkt met gemengde gevoelens terug op de uitzending. „Ik was heel moe en ook behoorlijk zenuwachtig. Ik wist dat ze het wilden hebben over mijn angst op jonge leeftijd te overlijden, dus daar was ik niet door verrast. Wat me wel aan greep waren de filmpjes die ze ter inleiding lieten zien. Je zag hoe ik als 15-jarige die Kunstbendeprijs won. Ik dacht: op dat moment is het begonnen, toen ben ik op een trein gesprongen die sindsdien nooit meer is gestopt. Het was die gedachte die me zo emotioneerde, niet mijn angst voor kanker." Die angst is er nog steeds. „Maar hij is niet meer overheersend. Vroeger was ik ervan overtuigd dat ik niet oud zou worden. Tussen mijn 13e en mijn 18e had ik daar om een ontzettende drang mezelf te bewijzen. Inmiddels heb ik zo veel dromen verwezenlijkt, dat ik, als het om kanker gaat, denk: als het zo is, dan is het zo." Ze groeide op in Nieuwegein. Bal lerina wilde ze worden. Tot ze óp haar 8e voor het eerst een toneel stuk zag. „Ik was diep, diep onder de indruk. Dit is het, dacht ik. Ik was gegrepen door het totaalpak ket. Van het woord regisseur had ik nog nooit gehoord, maar ik be- Annie vond het goed greep dat er bij zo'n voorstelling meer mensen betrokken waren dan alleen de spelers. Vanaf het moment dat ik zelf theater ging maken, zo rond mijn 13e, wilde ik alles doen: spelen, maar ook schrij ven en regisseren. Die combinatie komt niet veel voor. Het zal ko men doordat mensen zich speciali seren door een opleiding te volgen aan de toneelschool of de filmaca demie. Ik heb zo'n achtergrond niet, ik heb alleen mavo gedaan." Over de vraag waar ze tot nu toe het meest tevreden over is, hoeft ze niet lang na te denken: haar rol als de jonge Annie M.G. Schmidt in de televisieserie Annie M.G. „Wat een eer! Het is toch een van de grootste televisieproducties van de laatste tijd. De serie heeft een heel mooi script en is ook nog eens geregisseerd door Dana Nechushtan, die ik al vanaf mijn 15e volg en bewonder. Ik had nooit gedacht dat ik voor de serie in aanmerking zou komen, want ik kan totaal niet zingen. Het is op gelost door mijn liedjes te laten in zingen door Marike Jager." Ze bereidde zich voor op haar rol van de 18- tot 35-jarige Annie door al het foto- en filmmateriaal dat van de schrijfster uit die periode bestaat, uitgebreid te bestuderen. Ze zag dat de jonge Annie flink aan de maat was. „Ik ben de laat ste jaren behoorlijk afgevallen. Ik weeg nu 20 kilo minder dan op mijn 18e. Maar tijdens het draaien van Annie M.G. dacht ik: nu maar even stoppen met lijnen. Ik moest wel een beetje op haar lijken." Sanne Vogel ging voor haar rol ook naar de Amsterdamse begraaf plaats Zorgvlied, waar de schrijf ster begraven ligt. „Ik heb haar om toestemming gevraagd. Ik was er samen met mijn vriend naar toe gegaan, maar bij haar graf heb ik hem even weggestuurd omdat ik het toch wel wat gênant vond. Toen durfde ik het te zeggen: „Hoi Annie, ik ben Sanne. Ze hebben me gevraagd jou te spelen in een serie. Ik hoop dat je het goed vindt." Ze had een goed gevoel toen ze de begraafplaats verliet. Annie M.G., morgen (zondag), Ne derland 2, 20:15 uur. Wie is de mol?, donderdag, Neder land 2, 20:30 uur. Met Joran aan zee, tot en met 31 januari in theater Bellevue, Amsterdam. Aanvang 12:30 uur. ijro Reageren? redactie.media@wegener.nl y m I DAGBOEK VAN EEN HERDERSHOND In de serie Heimwee TV worden elke week tv-series uit het verleden belicht die de geur van nostalgie ademen. foto GPD Een timide kapelaan, die dagelijks discussieert met zijn engelbewaarder en zichzelf de herdershond van zijn baas, pastoor Bonhomme, noemt. Wie haalt het in zijn hoofd daarover een tv-serie van zestien delen te maken? En dat ook nog in 1978, wanneer de kerken amper nog bezoekers over de vloer krijgen, pastoors steeds va ker alleen in carnavalsoptochten te zien zijn en iedereen vol vuur ach ter Marx, Stones en Cruyff aan loopt. Toch was de KRO-serie Dagboek van een herdershond meteen al na haar eerste aflevering op 16 januari 1978 een doorslaand succes. Zes miljoen kijkers kropen wekelijks voor de buis om te kijken naar de avonturen van de verlegen kape laan Erik Odekerke in het Zuid- Limburg van 1914. Eijsden leverde de prachtige dorps plaatjes. Geleen was met zijn opko mende mijnindustrie de perfecte locatie voor een conflict tussen tra ditie en moderniteit. En de hoofd persoon kapelaan Erik Odekerke wekte met zijn jeugdige onhandig heid voldoende stof voor sympa thie, ergernis en spanning: alle maal gevoelens waarvoor de ont roerde kijker graag de zakdoek te voorschijn haalde. De grote tegenpool van de jonge kapelaan Odekerke was pastoor Bonhomme, met wie Odekerke een stroeve relatie onderhield. Hulp in zijn omgang met het dorp en zijn conservatieve elite vond hij bij kapelaan Paulus uit een nabu rig dorp. Maar de onzekere kape laan werd vooral overeind gehou den door zijn engelbewaarder, die hem met humor, plaagstootjes en tips door de problemen loodste. Intussen roddelde het dorp lekker door over de kapelaan en 'zijn lief Miete van der Schoor. Prachtig dra ma, natuurlijk, met veel 'snikmo- menten' en 'meeleefscènes'. Zelfs de beroeps-tv-kijkers waren onder de indruk. In 1978 won de Herders hond de Gouden Televizier-Ring. Het succes was vooral te danken aan de acteurs die deze roomse tv-reeks naar een ongekend hoog niveau tilden. Ko van Dijk als boer Bonte, Jan Teulings als Severinus van de Schoor, Joop Doderer, Hei- la Faassen, Guus Hermus, Johan te Slaa, Jeanne Verstraete en de jonge talenten Jo de Meyere als kapelaan Odekerke, Bruni Heinke als Miete van der Schoor en Renée Souten- dijk als Klaasje Weenink. Dat is toch heel wat anders dan de soapies die tegenwoordig komen en gaan in Goede Tijden, Slechte Tij den en ONM. Ray Simoen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 147