13 De Ramp van 1953 verwerkt in kruissteek Schatten van Irak liggen voorlopig in Leiden donderdag 21 januari 2010 door Ellen Jobse De schenking van een borduurlap over de Watersnoodramp was een mooie en unieke aanwinst voor Historisch Mu seum De Bevelanden in Goes. Toen bleek echter dat het Wa tersnoodmuseum in Ouwerkerk ook zulk soort merklappen in zijn bezit had. Het idee voor een expositie was gauw geboren. Het is voor het eerst dat de merk lappen te zien zijn tijdens een ex positie, vertelt Nel van Leijen (66), conservator van merklappen bij het Goese museum. „De meeste lappen lenen we van het Waters noodmuseum. Een paar van de borduursels hingen daar op, maar het merendeel lag in een depot. Ik weet niet waarom de lappen in Ouwerkerk niet allemaal werden tentoongesteld, maar door samen, te werken kunnen we ze nu toch laten zien." Van zondag 24 januari tot en met zondag 9 mei worden de merklappen in Goes tentoonge steld onder de naam 'De ramp van 1953 in kruissteek'. Dat mensen de merklappen zien, vindt Van Leijen belangrijk. „De ramp van '53 mag niet vergeten worden. De lappen geven een beeld van de Watersnoodramp. Die hield de mensen nog lang be zig. Waarschijnlijk is het borduren voor veel maaksters een manier ge weest om hun gevoelens rondom de ramp te uiten." Veel is er niet bekend over de vrouwen die de merklappen maakten. Van één bor duurlap, die eigendom is van het Zeeuws Museum in Middelburg, is de maakster bekend. „We weten dat mevrouw Korteweg-Dronkers de lap heeft geborduurd", vertelt Van Leijen. „En dat haar man het ontwerp maakte. Meer weten we helaas niet." Van de andere lappen zijn geen de tails bekend. Van Leijen hoopt dat tijdens de tentoonstelling mensen komen die meer weten over de borduursels, de-maaksters en de bijbehorende verhalen. „We heb I'' Nel van Leijen met de merklap van het Zeeuws Museum ben een paar dezelfde lappen in ons bezit. Er moet een patroon zijn geweest, maar ik heb het nog niet gevonden. Het zou mooi zijn als we dat soort dingen tijdens de expositie te horen krijgen, want een naam en een verhaal maken de lap juist zo bijzonder." Zondag 24 januari opent directeur Jaap Schoof van het Watersnood museum de expositie. Naast de merklappen zijn er foto's te zien die meneer Nobels kort na de Wa tersnoodramp maakte. Ook wordt het kunstwerk 'De Verdronkenen' tentoongesteld, een vijfluik waar op maakster Miep van Riessen alle namen en geboortedata van de slachtoffers van de Watersnood ramp heeft geborduurd. Van Leij en is er heel blij mee. „Het is een geschenk uit de hemel om dit te mogen tentoonstellen!" Historisch Museum De Bevelanden is gevestigd aan de Singelstraat 13 te Goes. Het museum is van maandag tot en met vrijdag geopend van 13.00 uur tot 17.00 uur en in de weekenden van 12.00 uur tot 16.00 uur. Volwassenen betalen 6,50 euro, kinderen tot achttien jaar krijgen gratis toegang. Meer informatie op www.hmdb.nl. De geschonken borduurlap waarmee het allemaal begon. foto's Ronald den Dekker door Rien van den Berg De Nederlandse politiek evalueerde gisteren vorige week de Irak- oorlog. In het Rijksmuseum van Oudheden (RMO) in Leiden ligt een ander ge volg van die oorlog: archeologi sche stukken die uit het land ge smokkeld zijn en in Nederland ver kocht. De Iraakse ambassade vraagt of het Rijksmuseum erop wil passen. Een intiem tafereel op een beeldje dat past in de palm van zijn hand: een moeder die een baby de borst geeft. Pieter ter Keurs, hoofd collec ties onderzoek van het Rijksmu seum van Oudheden in Leiden, toont in het restauratieatelier de 69 archeologische voorwerpen die Eén van de beeldjes uit Irak. door de politie in Nederland bij twee kunstverzamelaars zijn aange troffen, na tips van de Amerikaan se politie en Interpol. Ze zijn in de chaos van de afgelopen jaren uit Irak gesmokkeld en in ons land op de markt gebracht. De twee ei genaren van de kunstvoorwerpen hebben de stukken 'vrijwillig' afge staan, zegt Ter Keurs. Die aanha lingstekens staan er niet voor niets. Sinds 2004 is het in Neder land verboden te handelen in Iraakse goederen. „Ook al koop je te goeder trouw zo'n voorwerp, dan nog doe je iets wat niet mag." Maar zijn mensen die enkele tien tallen archeologische kunstvoor werpen kopen dan zo dom dat ze dat niet weten? Ter Keurs: „De re gelgeving op dit terrein is meestal niet bekend en dus moet je uit gaan van goede trouw. Ze kregen de keuze de voorwerpen vrijwillig af te staan. Het alternatief was dat de politie de zaak aan de rechter zou voorleggen met de vraag of er sprake is van een strafbaar feit." Onder de stukken bevindt zich een kleitablet van de Mesopotami sche koning Nebukadnezar, dat ook in de Bijbel genoemd wordt. „Hij maakt op dit tablet bekend dat hij een tempel heeft gerestau reerd of herbouwd", zegt Ter Keurs. Daarmee is gelijk aange toond welke schade dit soort kunstroof aanricht. „We weten dus niet bij welke tempel dit stuk hoort. Stel dat dit stuk belangrijke informatie zou bevatten, dan heb ben we eigenlijk geen idee waar over. De context is verloren ge gaan." De Iraakse ambassade heeft het RMO gevraagd op de spullen te passen. Hoofd collecties onder zoek Ter Keurs weet dat het niet bij deze 69 voorvyerpen zal blij ven: „Het illegaal opgraven ge beurt nog steeds op grote schaal. Irak is de infrastructuur voor mu sea en cultuur op poten aan het zetten en de Irakese ambassadeur in Nederland heeft er zelf nog niet veel vertrouwen in dat het mo menteel goed geregeld is." Met an dere woorden: Iraakse cultuur schatten zijn momenteel in Irak niet veilig. Het RMO is een 'safe haven' voor de roofkunst, zegt Ter Keurs. Expositie: Ret our Irak - tot 14 februari in het Rijksmuseum voor Oudheden in Leiden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 95