IO11 t A Geluid maakt selec Greet Ketelaers Mark de Graaff Atie de Visser Johan van Geluwe Rob Meijer donderdag 21 januari 2010 .door Nico Out Op zoek naar het beste wat Zee land op kunstgebied te bieden heeft bezocht ik de Vleeshal en de Kabinetten van de Vleeshal in Mid delburg. Is je de Vleeshal binnen komt, stuit je op een enorme plastic bal die het gotische gewelf bijna raakt. De vorm en de alumi- niumkleur van de bal staan in con trast met de architectuur: eigen tijds tegenover historisch. De bal ademt langzaam en er klinkt ook geluid. Een diepe brom komt op, verdwijnt en weerklinkt na een lange pauze opnieuw. Als je om de bal heenloopt zie je een diagonaal in de ruimte geplaatst plankier, be kleed met rubber matten. Het lijkt erop dat je er overheen kunt lopen of op kunt zitten. Zou er dan iets gebeuren? Voor ik dat probeer, pas seer ik een aan het plafond beves tigde cilinder die plotseling begint te draaien en daarbij een zoemend geluid voortbrengt. De installatie 'Orbit' van de Amerikaanse kunste naar Mark Bain gaat blijkbaar over ruimte en geluid. Als ik me neer vlij op de rubber mat op het plan kier voel ik, terwijl ik weer een in tense brom hoor, de trillingen fy siek. Niet alleen het gehoor, maar ook het gevoel wordt geprikkeld. Achter in de ruimte ligt een bergje dat bestaat uit een meterslang op gerold oranje elektriciteitssnoer, waarvan de ene kant in het stop contact is bevestigd en aan de an dere kant een koptelefoon. Die ligt op een sokkel. Zal ik de koptele foon oppakken? Hij zou onder stroom kunnen staan. Aannemen de dat de organisatoren mijn fysie ke veiligheid garanderen - het zou anders snel afgelopen zijn met het bezoek aan deze expositie - zet ik de koptelefoon op en hoor op nieuw een brom, maar nu scherp en continu: de frequentie van de stroom die door het gebouw loopt. Op een andere sokkel vlak bij de koptelefoon prijkt een impo sante luidspreker. Ik hoor het ge klingel van een carillon en stem men die ik niet kan verbinden met de twee aanwezigen in de ruimte: de suppoost en ikzelf Ik concludeer dat op een of andere manier die buitengeluiden worden opgevangen en naar de hal wor den getransporteerd. Hoe zou dat in zijn werk gaan? De kunststof bal, Bain noemt hem 'Sonusphe- re', is verbonden met sensoren in en op het stadhuis, die het geluid opvangen dat versterkt door de Overzicht van de expositie 'Published by: Roma Publications' in de Kabinetten van de Vleeshal. luidspreker wordt weergegeven. De installatie maakt als het ware het gebouw waarin ze geplaatst is hoorbaar en verbindt die ervaring met geluiden uit de omringende ruimte. Dat voegt iets toe aan de beleving van architectuur. Je 'kijkt' er anders tegenaan. De tentoonstel ling roept tevens gedachten op over ruimte en tijd. Verschillende plekken worden via de geluidsgol ven in een ruimte en in de geest van de bezoeker samengebracht. Als ik de Vleeshal verlaat en de Markt weer opstap besef ik dat ik nu eens niet anders ga kijken, maar beter ga luisteren. De Kabinetten van de Vleeshal herbergen een boeken- en kunst tentoonstelling 'Published by: Ro ma Publications.' Ik verwacht daar dus iets heel anders en dat klopt. In de drie ruimtes zijn met schra gen en planken tafels gemaakt waarop drukwerk in alle soorten en maten ligt. In twee zalen ligt het onder glas, in één zaal kun je de boeken en brochures inzien. Aan de wanden hangen enkele werken. Mijn blik wordt meteen getrokken naar de wand tussen de middelste en de achterste ruimte die geheel is beplakt met een ver groting van een zwart-wit foto, waarop je een industrieel ogende buizenconstructie ziet. Het is een werk van Batia Suter en voor mij metafoor voor deze tentoonstel ling. Die illustreert het proces van het maken en documenteren van kunst met informatie- en transfor matiestromen als kernbegrippen. Toets ik dat aan het uitgangspunt dan lees ik: „Deze tentoonstelling is de eerste van een geplande reeks die de relatie onderzoekt tussen publicaties en de tentoonstellings ruimte. Publicaties zijn vaak het eindpunt van een project of een tentoonstelling, hier vormen ze het beginpunt." Als ik met die bril kijk dan voegt die relatie niet zo veel wezenlijks toe aan beide. Be halve als ik ruimte definieer als mijn eigen geest. Dan wordt het bijvoorbeeld interessant hoe een foto die ik in een opengeslagen boek zie overkomt als hij tegen de De installatie 'Orbit' van Mark Bain in de Middelburgse Vleeshal. foto Nico Out wand hangt. Je hebt het dan over de impact van de verhouding tus sen het beeld en de omringende ruimte. Sterker nog is het verschil tussen een vergulde krakeling die op een witte wand prijkt en de afbeelding ervan in één van de getoonde pu blicaties. Walter Benjamin schreef in al 1935 een essay over 'Het kunstwerk in het tijdperk van tech nische reproduceerbaarheid'. Daar in stelde hij onder andere dat een kunstwerk een grotere uitstraling heeft dan de reproductie, die ech ter wel bijdraagt aan de waarde die men aan het gereproduceerde werk toekent. Als ik naar de uitge stalde publicaties kijk klopt dat. De meeste van de erin gedocumen teerde installaties en werken heb ik nooit gezien en zal ik ook nooit zien. De indirecte waarneming kan de gemiste ervaring niet com penseren. Ik ben wel onder de in druk van de veelheid van wat er is gemaakt en door Roma Publica tions is vastgelegd. En ik stel vast dat sommige van de werken in hun technische uitvoering unieker zijn dan andere en sommige prints me wel boeien (Suter, Sphy- ro) en andere minder of niet (TWo connected Houses, Manders). Dat Greet Ketelaers geeft door een ba lans van naturalisme en expressivi teit haar menselijke gestalten in klei en brons een sterke uitstra ling. Hun naaktheid en houding roe pen aspecten op van tijdloze inner lijke spanning. Vorm,materiaal en betekenis komen overtuigend sa men. T/m 30 jan. World of Silk, Dorpsstraat 3, MeUskerke. Za. 12.00 - 17.00 uur Mark de Graaff heeft in kunste naarsinitiatief Mon Capitaine met visdraad een constructie geweven tussen de pilaren van de kelder ruimte. Die ingreep gaat subtiel de dialoog aan met de schilderijen en conso les van Harry Vandevliet en de fo to's van Kees de Valk. T/m 31 jan. Mon Capitaine, Kinderdijk 56, Middelburg. Elke zondag 13.00 -17.00 uur. Atie de Visser-Verschoor legt haar liefde voor het landschap vast in naar hyperrealisme neigende schil derijen. Naast verstilling is er soms ook ruimte voor uitbundige kleu renpracht. Haar inspiratie doet zij op tijdens reizen door Frankrijk, Italië, Griekenland, Polen, Spanje en Portugal. T/m 18 feb. Kunstuitleen De Bevelanden, Westwal 45 te Goes. Wo. t/m za. 13.00 - 17.00 uur. Johan van Geluwe, net 80 jaar ge worden, is al decennia de voor man van de mailart, een wereld wijd verspreide kunstvorm die mensen via kunst tot dialoog brengt. Springlevend ondanks in ternet. Zijn mailart projecten zijn speels, kritisch en prikkelend. T/m 4 maart, Galerie Galerij, Pontes Pieter Zeeman, Hatfieldpark 1-2, Zierikzee. Op schooldagen 9.00 - 16.00 uur Rob Meijer toont nieuw werk on der de voor deze levenskunstenaar kenmerkende titel Is er Leven voor de Dood. In expressieve tekeningen zet Meijer mensen neer zoals hij ze ziet. De in de tekeningen verwerkte iro nische commentaren versterken hun betekenis. T/m 4 maart. De Piek, Hellebardierstraat 13. Vlissingen, Vr. en za. 9.00 - 24.00 uur. (tsxt) r

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 92