8l Vlaamse tragikomedie in het gehucht Reetveerdegem Als de krant goed is om uit het raam te springen filmrecensies filmagenda donderdag 21 januari 2010 w De helaasheid der dingen: slap geouwehoer, sloten alcohol en geflirt. door Jos vander Burg Ook Vlaanderen heeft zijn fa milie Flodder. De tragiko medie De helaasheid der dingen voert vier zuipende nietsnutten van broers op, van wie er eentje een zoon heeft. Ontsnapt de jon gen aan het ranzige, in plassen al cohol gedrenkte milieu? „Het trof me opnieuw dat alles van schoonheid kapot moest of vertrok uit ons dorp", zegt de op zijn jeugd terugblikkende Gun- ther Strobbe (Valentijn Dhae- nens), die de zoon is van een van de broers, als voice over in De he laasheid der dingen. Schoonheid is inderdaad niet de eerste gedachte die opkomt bij het zien van de verfilming van de semi-autobio- grafische roman van Dimitri Ver hulst. De film voert in het ge hucht Reetveerdegem (what's in a name) vier volwassen broers op, die zo'n puinhoop van hun le ven hebben gemaakt, dat ze al leen nog bij hun oude moeder (Gilda De Bal) terecht kunnen. Alle vier trekken in bij de laconie ke bejaarde vrouw, die 'een hart heeft dat groter is dan haar pen sioen', zodat al snel de deurwaar der op de stoep staat om na be dreigingen van de broers weer snel te verdwijnen. De nietsnutten slijten hun dggen met slap geouwehoer, gore mop pen, smerige liedjes en sloten al cohol en geflirt in de kroeg. Het ligt voor de hand dat ook de der tienjarige Gunther op dit ranzige spoor zal belanden, maar de jon gen droomt van een ander leven. „Hij is een Strobbe, maar wel anders", zegt zijn verbijsterde va der, die niet begrijpt dat zijn zoon liever schrijver wordt dan beroepsalcoholist. De helaasheid der dingen - een film die geselecteerd werd voor het Cannes-programma Quizaine - had makkelijk een loodzwaar so ciaal-realistisch drama kunnen worden, maar regisseur Felix van Groeningen, die eerder Dagen zonder lief maakte, heeft een ver rukkelijke absurdistische, kol derieke tragikomedie gemaakt. De onbehouwen personages doen denken aan de rauwe primi- tievelingen in de romans van Hu- go Claus. Ze roepen dezelfde am bivalente gevoelens op, omdat ze geen doortrapte slechterikken zijn, maar in het leven vastgelo pen onnozele halzen. De helaasheid der dingen Regie: Felix van Groeningen. Met: Valentijn Dhaenens, Gilda De Bal Deze week in Middelburg; 28 en 29 jan. ook in 't Beest Goes door Mark Moorman We zijn eerder in deze stad geweest aan de hand van dezelfde filmmaker die inmiddels meer dan veertig films heeft ge maakt, die alleen maar door hem gemaakt hadden kunnen wor den. Woody Allen is na vijf jaar weer terug in New York, stofte een script uit de jaren zeventig af en vond Larry David voor de rol van Boris Yellnikoff, een deeltjes wetenschapper die er achter is ge komen dat het leven een raadsel is, waar geen oplossing voor be- Henry Cavill en Evan Rachel Wood staat. Hij heeft zich van het le ven, van de hoop afgekeerd en is een norse schaakleraar geworden. Allen koos als openingssong Groucho Marx' klassieker 'Hello, I must be going', uit Animal Crackers, dat je kunt opvatten als het levensmotto van een man die zich van de samenleving heeft af gekeerd. In een opmerkelijke, ge slaagde monoloog richt Larry Da vid (lastig om hem los te zien van zijn alter ego Larry uit Curb your enthousiasmzich tot het pu bliek, ons, in de zaal. Hoe kun je levensvreugde vinden in een we reld waarin de ochtendkrant da- gelijk genoeg nieuws brengt om acuut uit het raam te springen? Yellnikoff heeft het geprobeerd, maar zelfs dat is niet gelukt. Whatever Works Regie: Woody Allen Met: Larry David, Evan Rachel Wood, Patricia Clarkson, John Begley jr. Te zien in't Beest Goes door Fritz de Jong De verfilming van Stieg Larssons inter nationale bestseller Mannen die vrouwen ha ten leverde vorig jaar een span nende en fraai gestileerde thril ler op. De Deense regisseur Niels Arden Oplev moest flink snijden in Larssons vuistdikke pil, maar hij nam wel de tijd om hoofdpersoon Lisbeth Salander goed neer te zetten. In de intense naar binnen gekeer de vertolking van Noomi Rapace was Lisbeth een nukkige biseksue le hacker, die halsstarrig weigerde het slachtoffer te worden van enkele akelige kerels die haar het leven zuur maakten. Ook van de kritische journalist Mikael Blom- kwist (Michael Nyqvist) wist Op lev een geloofwaardig karakter te maken. Juist doordat Salander en Blomkwist uit de verf kwamen als mensen van vlees en bloed, kon je als kijker accepteren dat bei den zich in de ontknoping van de film nogal onbekookt in de nesten werkten. Sommige liefhebbers van Larssons boek misten in de film de kritiek op de verstikkende Zweedse verzorgingsmaatschappij. Dat werd ruim goed gemaakt in Oplevs drie uur durende televisie bewerking, die meer karakteruit dieping en couleur locale bood. De twee laatste delen van Lars sons Millennium-trilogie zijn nu ook bewerkt tot een televisieserie, die in twee delen de bioscopen be reikt. Het contrast mat Oplevs film en de tv-versie is echter groot. Dat de productie minder stijlvol oogt, is nog tot daaraan toe, en ook het weinig subtiele eind van Millennium 2 nemen we voor lief, in de wetenschap dat het slotdeel al in maart te zien is. Minder over komelijk is het scenario, dat alles opoffert aan het zo effectief moge lijk doorjassen van de thrillerpiot. Rechters, politiemensen, Heli's An gels, en zelfs onze helden Salander en Blomkwist krijgen uitsluitend functionele zinnetjes in de mond gelegd die de kijker moeten bege leiden van het ene naar het andere plotpunt. De onwaarschijnlijke ver- haalwendingen die je in de eerste film nog voor zoete koek slikt, roe pen in de loop van het slotstuk Vurig spektakel in Millennium 2; foto's rechts: Noomi Rapace. steeds meer vragen op. Deson danks blijf je toch kijken. Dat is in de eerste plaats te danken aan Lars sons plot dat wel volop spanning en sensatie biedt. In De vrouw die met vuur speelde krijgt Salander een driedubbele moord in haar punklaarzen ge schoven, terwijl Blomkwist op het spoor is van dubieuze vrouwen handelaren. Wat de film aan diep te ontbeert, wordt gecompenseerd door de charismatische Noomi Rapace, die volstrekt vanzelfspre kend verandert van een beschadig de vrouw in een stoer om zich heen meppende superheldin, die niet zou misstaan in een klassieker als The Terminator. Millennium 2: De vrouw die met vuur speelde Regie: Daniel Alfred son. Met: Noomi Rapace, Michael Nyqvist, Lena Endre Te zien in Vlissingen en Vlaanderen VLISSINGEN CINECITY Alvin en de Chipmunks 2: do en vr 13.45 uur, za 13.45 en 16.15 uur, zo 11.00,13.45 en 16.15 uur, ma 13.45 uur, wo 13.45 en 16.15 uur; Anubis en de wraak van Arghus: vr, za, zo en wo 14.00 uur, zo ook om 11.00 uur; Avatar: do en vr 13.30, 16.45, 18.45 en 20.30 uur, za 13.00, 15.30, 18.45 en 22.15 uur, zo 10.45, 13.30, 16.45, 8.45 en 20.30 uur, ma en wo 13.30,16.45, 18.45 en 20.30 uur, di 13.30, 16.45 en 20.30 uur; Brothers: do, ma en wo 21.30 uur, za 21.45 uur; De hel van '63: do, vr en ma 16.15 en 19.30 uur, za, zo en wo 19.30 uur, di 17.00 uur; De Storm: do, ma en di 14.00 uur, zo 11.00 uur; It's Complica ted: do t/m wo 13.45, 19.00 en 21.45 uur, ma niet om 21.45 uur; Kabouter Plop en de Kabouterbaby: za 13.45 uur, zo 11.00 en 14.00 uur, wo 14.00 uur; Komt een vrouw bij de dokter: do 14.00, 16.30 en 19.00 uur, vr 14.00, 16.30 en 19.15 uur, za en zo 16.30 en 19.15 uur, ma 14.00, 16.30 en 19.00 uur, Triangle di 14.00, 16.30 en 19.15 uur, wo 16.30 en 19.00 uur; Law Abiding Citizen: vr, zo en di 21.45 uur, za 19.15 en 24.00 uur; Millennium 2: do, ma, di en wo 13.30, 16.15, 19.00 en 21.45 uur, vren za 13.30, 16.15, 19.00 en 22.00 uur, zo 10.45, 13.30, 16.15, 19.00 en 21.45 uur; Old Dogs: do t/m wo 16.30 uur; Paranor- mal Activity: za 0.15 uur; Sherlock Hol mes: do, ma en di 13.30,16.15, 19.00 en 21.45 uur, vr en za 13.30,16.15, 19.00 en 22.00 uur, zo en wo 16.15, 19.00 en 21.45 uur; The Fourth Kind: do, vr, zo, ma en wo 22.00 uur, za 22.00 en 0.15 uur, di 22.15 uur; The Lovely Bo nes: di 14.00 en 19.30 uur; Triangle: do, vr, ma en di 16.30 en 22.00 uur, za, zo en wo 16.15 en 22.00 uur, za ook om 0.15, Up 3D (nv): zo 11.00 en 14.00 uur, wo 14.00 uur; Sneak preview: ma 22 uur. GOES MERRAL Anubis: za, zo, wo 14.00 en 16.00 uur; Avatar: do t/m wo 21.00 uur, za, zo wo ook om 15.30 uur; De hel van '63: do t/m wo 19.00 uur, za, zo wo ook om 16.30 uur; It's complicated: do t/m wo 18.45 en 21.15 uur; Komt een vrouw bij de dokter: do t/m wo 21.15 uur; Old dogs: do t/m wo 19.00 uur, wo ook om 13.15 uur; Sherlock Holmes: do t/m wo 19.15 en 21.45 u; Alvin en Chipmunks 2: za, zo, wo 14.15 en 16.30 u; Plop en kabouterbaby: za, zo, wo 13.30 u. 't BEEST Whatever Works: do en vr 20.30 uur; Moon: di en wo 20.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 90