8l
Vlaamse tragikomedie in
het gehucht Reetveerdegem
Als de krant goed is om
uit het raam te springen
filmrecensies
filmagenda
donderdag 21 januari 2010
w
De helaasheid der dingen: slap geouwehoer, sloten alcohol en geflirt.
door Jos vander Burg
Ook Vlaanderen heeft zijn fa
milie Flodder. De tragiko
medie De helaasheid der dingen
voert vier zuipende nietsnutten
van broers op, van wie er eentje
een zoon heeft. Ontsnapt de jon
gen aan het ranzige, in plassen al
cohol gedrenkte milieu?
„Het trof me opnieuw dat alles
van schoonheid kapot moest of
vertrok uit ons dorp", zegt de op
zijn jeugd terugblikkende Gun-
ther Strobbe (Valentijn Dhae-
nens), die de zoon is van een van
de broers, als voice over in De he
laasheid der dingen. Schoonheid is
inderdaad niet de eerste gedachte
die opkomt bij het zien van de
verfilming van de semi-autobio-
grafische roman van Dimitri Ver
hulst. De film voert in het ge
hucht Reetveerdegem (what's in
a name) vier volwassen broers
op, die zo'n puinhoop van hun le
ven hebben gemaakt, dat ze al
leen nog bij hun oude moeder
(Gilda De Bal) terecht kunnen.
Alle vier trekken in bij de laconie
ke bejaarde vrouw, die 'een hart
heeft dat groter is dan haar pen
sioen', zodat al snel de deurwaar
der op de stoep staat om na be
dreigingen van de broers weer
snel te verdwijnen.
De nietsnutten slijten hun dggen
met slap geouwehoer, gore mop
pen, smerige liedjes en sloten al
cohol en geflirt in de kroeg. Het
ligt voor de hand dat ook de der
tienjarige Gunther op dit ranzige
spoor zal belanden, maar de jon
gen droomt van een ander leven.
„Hij is een Strobbe, maar wel
anders", zegt zijn verbijsterde va
der, die niet begrijpt dat zijn
zoon liever schrijver wordt dan
beroepsalcoholist.
De helaasheid der dingen - een
film die geselecteerd werd voor
het Cannes-programma Quizaine
- had makkelijk een loodzwaar so
ciaal-realistisch drama kunnen
worden, maar regisseur Felix van
Groeningen, die eerder Dagen
zonder lief maakte, heeft een ver
rukkelijke absurdistische, kol
derieke tragikomedie gemaakt.
De onbehouwen personages
doen denken aan de rauwe primi-
tievelingen in de romans van Hu-
go Claus. Ze roepen dezelfde am
bivalente gevoelens op, omdat ze
geen doortrapte slechterikken
zijn, maar in het leven vastgelo
pen onnozele halzen.
De helaasheid der dingen
Regie: Felix van Groeningen.
Met: Valentijn Dhaenens,
Gilda De Bal
Deze week in Middelburg; 28 en 29
jan. ook in 't Beest Goes
door Mark Moorman
We zijn eerder in deze stad
geweest aan de hand van
dezelfde filmmaker die inmiddels
meer dan veertig films heeft ge
maakt, die alleen maar door hem
gemaakt hadden kunnen wor
den. Woody Allen is na vijf jaar
weer terug in New York, stofte
een script uit de jaren zeventig af
en vond Larry David voor de rol
van Boris Yellnikoff, een deeltjes
wetenschapper die er achter is ge
komen dat het leven een raadsel
is, waar geen oplossing voor be-
Henry Cavill en Evan Rachel Wood
staat. Hij heeft zich van het le
ven, van de hoop afgekeerd en is
een norse schaakleraar geworden.
Allen koos als openingssong
Groucho Marx' klassieker 'Hello,
I must be going', uit Animal
Crackers, dat je kunt opvatten als
het levensmotto van een man die
zich van de samenleving heeft af
gekeerd. In een opmerkelijke, ge
slaagde monoloog richt Larry Da
vid (lastig om hem los te zien
van zijn alter ego Larry uit Curb
your enthousiasmzich tot het pu
bliek, ons, in de zaal. Hoe kun je
levensvreugde vinden in een we
reld waarin de ochtendkrant da-
gelijk genoeg nieuws brengt om
acuut uit het raam te springen?
Yellnikoff heeft het geprobeerd,
maar zelfs dat is niet gelukt.
Whatever Works
Regie: Woody Allen
Met: Larry David, Evan Rachel Wood,
Patricia Clarkson, John Begley jr.
Te zien in't Beest Goes
door Fritz de Jong
De verfilming van
Stieg Larssons inter
nationale bestseller
Mannen die vrouwen ha
ten leverde vorig jaar een span
nende en fraai gestileerde thril
ler op. De Deense regisseur
Niels Arden Oplev moest flink
snijden in Larssons vuistdikke
pil, maar hij nam wel de tijd om
hoofdpersoon Lisbeth Salander
goed neer te zetten.
In de intense naar binnen gekeer
de vertolking van Noomi Rapace
was Lisbeth een nukkige biseksue
le hacker, die halsstarrig weigerde
het slachtoffer te worden van
enkele akelige kerels die haar het
leven zuur maakten. Ook van de
kritische journalist Mikael Blom-
kwist (Michael Nyqvist) wist Op
lev een geloofwaardig karakter
te maken. Juist doordat Salander
en Blomkwist uit de verf kwamen
als mensen van vlees en bloed,
kon je als kijker accepteren dat bei
den zich in de ontknoping van de
film nogal onbekookt in de nesten
werkten. Sommige liefhebbers van
Larssons boek misten in de film
de kritiek op de verstikkende
Zweedse verzorgingsmaatschappij.
Dat werd ruim goed gemaakt in
Oplevs drie uur durende televisie
bewerking, die meer karakteruit
dieping en couleur locale bood.
De twee laatste delen van Lars
sons Millennium-trilogie zijn nu
ook bewerkt tot een televisieserie,
die in twee delen de bioscopen be
reikt. Het contrast mat Oplevs
film en de tv-versie is echter groot.
Dat de productie minder stijlvol
oogt, is nog tot daaraan toe, en
ook het weinig subtiele eind van
Millennium 2 nemen we voor lief,
in de wetenschap dat het slotdeel
al in maart te zien is. Minder over
komelijk is het scenario, dat alles
opoffert aan het zo effectief moge
lijk doorjassen van de thrillerpiot.
Rechters, politiemensen, Heli's An
gels, en zelfs onze helden Salander
en Blomkwist krijgen uitsluitend
functionele zinnetjes in de mond
gelegd die de kijker moeten bege
leiden van het ene naar het andere
plotpunt. De onwaarschijnlijke ver-
haalwendingen die je in de eerste
film nog voor zoete koek slikt, roe
pen in de loop van het slotstuk
Vurig spektakel in Millennium 2; foto's rechts: Noomi Rapace.
steeds meer vragen op. Deson
danks blijf je toch kijken. Dat is in
de eerste plaats te danken aan Lars
sons plot dat wel volop spanning
en sensatie biedt.
In De vrouw die met vuur speelde
krijgt Salander een driedubbele
moord in haar punklaarzen ge
schoven, terwijl Blomkwist op het
spoor is van dubieuze vrouwen
handelaren. Wat de film aan diep
te ontbeert, wordt gecompenseerd
door de charismatische Noomi
Rapace, die volstrekt vanzelfspre
kend verandert van een beschadig
de vrouw in een stoer om zich
heen meppende superheldin, die
niet zou misstaan in een klassieker
als The Terminator.
Millennium 2: De vrouw die met
vuur speelde
Regie: Daniel Alfred son.
Met: Noomi Rapace, Michael Nyqvist,
Lena Endre
Te zien in Vlissingen en Vlaanderen
VLISSINGEN
CINECITY
Alvin en de Chipmunks 2: do en vr
13.45 uur, za 13.45 en 16.15 uur, zo
11.00,13.45 en 16.15 uur, ma 13.45 uur,
wo 13.45 en 16.15 uur; Anubis en de
wraak van Arghus: vr, za, zo en wo
14.00 uur, zo ook om 11.00 uur; Avatar:
do en vr 13.30, 16.45, 18.45 en 20.30
uur, za 13.00, 15.30, 18.45 en 22.15 uur,
zo 10.45, 13.30, 16.45, 8.45 en 20.30
uur, ma en wo 13.30,16.45, 18.45 en
20.30 uur, di 13.30, 16.45 en 20.30 uur;
Brothers: do, ma en wo 21.30 uur, za
21.45 uur; De hel van '63: do, vr en ma
16.15 en 19.30 uur, za, zo en wo 19.30
uur, di 17.00 uur; De Storm: do, ma en
di 14.00 uur, zo 11.00 uur; It's Complica
ted: do t/m wo 13.45, 19.00 en 21.45
uur, ma niet om 21.45 uur; Kabouter
Plop en de Kabouterbaby: za 13.45 uur,
zo 11.00 en 14.00 uur, wo 14.00 uur;
Komt een vrouw bij de dokter: do
14.00, 16.30 en 19.00 uur, vr 14.00,
16.30 en 19.15 uur, za en zo 16.30 en
19.15 uur, ma 14.00, 16.30 en 19.00 uur,
Triangle
di 14.00, 16.30 en 19.15 uur, wo 16.30
en 19.00 uur; Law Abiding Citizen: vr,
zo en di 21.45 uur, za 19.15 en 24.00
uur; Millennium 2: do, ma, di en wo
13.30, 16.15, 19.00 en 21.45 uur, vren
za 13.30, 16.15, 19.00 en 22.00 uur, zo
10.45, 13.30, 16.15, 19.00 en 21.45 uur;
Old Dogs: do t/m wo 16.30 uur; Paranor-
mal Activity: za 0.15 uur; Sherlock Hol
mes: do, ma en di 13.30,16.15, 19.00
en 21.45 uur, vr en za 13.30,16.15,
19.00 en 22.00 uur, zo en wo 16.15,
19.00 en 21.45 uur; The Fourth Kind:
do, vr, zo, ma en wo 22.00 uur, za 22.00
en 0.15 uur, di 22.15 uur; The Lovely Bo
nes: di 14.00 en 19.30 uur; Triangle: do,
vr, ma en di 16.30 en 22.00 uur, za, zo en
wo 16.15 en 22.00 uur, za ook om 0.15,
Up 3D (nv): zo 11.00 en 14.00 uur, wo
14.00 uur; Sneak preview: ma 22 uur.
GOES
MERRAL
Anubis: za, zo, wo 14.00 en 16.00 uur;
Avatar: do t/m wo 21.00 uur, za, zo wo
ook om 15.30 uur; De hel van '63: do
t/m wo 19.00 uur, za, zo wo ook om
16.30 uur; It's complicated: do t/m wo
18.45 en 21.15 uur; Komt een vrouw bij
de dokter: do t/m wo 21.15 uur; Old
dogs: do t/m wo 19.00 uur, wo ook om
13.15 uur; Sherlock Holmes: do t/m wo
19.15 en 21.45 u; Alvin en Chipmunks
2: za, zo, wo 14.15 en 16.30 u; Plop en
kabouterbaby: za, zo, wo 13.30 u.
't BEEST
Whatever Works: do en vr 20.30 uur;
Moon: di en wo 20.30 uur.